Denne delen har du ikke lyst til å se, i alle fall ikke på treningstur.
Trøsten er selvsagt at det hadde vært enda mindre hyggelig om den plutselig viste seg under et ritt.
Gud veit hva som har skjedd.
Pedalen er en ett år gammel Shimano PD-M540. Jeg har ved et par anledninger sett at den ikke har gått like lett rundt som de vanligvis pleier, men jeg har ikke merket noe under sykling. Har selvsagt glemt å gjøre noe med det også. I dag sto plutselig pedalen nesten bom fast, før det sa klikk og pedalen var løs fra akslingen. Kjentes ut som om noe brakk. Jeg har tre sett av disse pedalene, og disse er de nyeste. Har ikke hatt noen problemer tidligere, så jeg har ansett 540-pedalene for å være bombesikre. De er nå nedgradert til nesten bombesikre.
Øivind
Redigert av oivindg; 13/08/200818:50.
21:53 Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Re: 540-pedaler og delene du ikke har lyst til å se
[Re: oivindg]
#59240913/08/200818:41
Pleier av og til å skru ut aksling for så å dytte fett inn i pedal, før aksling skrues inn igjen. Lageret fylles da opp med nytt fett, og jeg ser for meg at dette hjelper på holdbarheten.
Pleier av og til å skru ut aksling for så å dytte fett inn i pedal, før aksling skrues inn igjen. Lageret fylles da opp med nytt fett, og jeg ser for meg at dette hjelper på holdbarheten.
Jeg har ikke gjort noen ting, og det har gått bra i flere år med de andre pedalene.
Men hvordan skrur du ut akslingen? Er det bare å skru ut den store mutteren, eller er det mer som må løsnes?
Øivind
Redigert av oivindg; 13/08/200818:50.
21:53 Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Re: 540-pedaler og delen du ikke har lyst til å se
[Re: oivindg]
#59243413/08/200819:09
Ja, du skrur ut den store mutteren. Selv har jeg også tre par. Den ene har begynt å ikke gli skikkelig "kulelagersmuud" så jeg tok og smørte opp lagrene. Det hjalp lite, fungerer nok bedre om man gjør det før problemer oppstår.
Antar det ikke er enkelt å oppdrive nye kulelager for mindre penger og stress enn bare å kjøpe et nytt sett. Den pedalen som ikke går helt smuud er forresten også det nyeste settet.
Thomas
[Re: Brumm]
#59244313/08/200819:18
Har bare erfaring med XTR-utgaven men de ser ut til å være bygd opp på samme måte. Skru ut den store skruen, fyll noe fett inn i pedal og skru inn igjen. Gammelt fett vil da komme ut mellom aksling og stor skrue.
Tørk vek rasket, putt inn nytt fett og skru på igjen Øivind. En av mine 540 pedaler har også løsnet her, men bare skrudde de fast igjen. Ikke noe stress, de er jo ikke ødelagt.
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
[Re: hbakken]
#59259913/08/200821:28
Hm, mulig jeg så litt feil. Den mutteren som er igjen på pedalen. Skal den egentlig sitte fast i akslingen kanskje? La aldri godt merke til det når min løsnet. Hvis den ikke skal det er det jo bare å skru inn igjen.
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
[Re: hbakken]
#59537318/08/200814:02
Skjedde nettopp det samme med mine M540 pedaler. Pedalen løsnet fra akslingen. Grunnen til det var at akslingen hadde røket tvers av der mutteren satt. Ser ut som det samme har skjedd på din. Mine padaler har hold i mange år og tålt mye juling, så nå bestiller jeg et par helt like. De er jo veldig prisgunstige. 353 kr mot 761 kr for XTR på CC, eller 536 kr for XT, som er nærmest identiske med M540 bortsett fra at XT pedalene er ca 2 gram lettere og sorte.
[Re: Mobil1]
#59552918/08/200818:54