Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

540-pedaler og delen du ikke har lyst til å se

540-pedaler og delen du ikke har lyst til å se #592399 13/08/2008 18:26
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 5,541
oivindg Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 5,541
Denne delen har du ikke lyst til å se, i alle fall ikke på treningstur.


Trøsten er selvsagt at det hadde vært enda mindre hyggelig om den plutselig viste seg under et ritt. ICON_SMILE



Gud veit hva som har skjedd.

Pedalen er en ett år gammel Shimano PD-M540. Jeg har ved et par anledninger sett at den ikke har gått like lett rundt som de vanligvis pleier, men jeg har ikke merket noe under sykling. Har selvsagt glemt å gjøre noe med det også.
I dag sto plutselig pedalen nesten bom fast, før det sa klikk og pedalen var løs fra akslingen. Kjentes ut som om noe brakk.
Jeg har tre sett av disse pedalene, og disse er de nyeste. Har ikke hatt noen problemer tidligere, så jeg har ansett 540-pedalene for å være bombesikre. De er nå nedgradert til nesten bombesikre.

Øivind

Vedlegg
27150-S6300569s.jpg (95.57 KB, 49 nedlastinger)
27151-S6300570s.jpg (112.65 KB, 45 nedlastinger)
Redigert av oivindg; 13/08/2008 18:50.

21:53
Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Re: 540-pedaler og delene du ikke har lyst til å se [Re: oivindg] #592409 13/08/2008 18:41
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 12,254
tmork Offline
Lilloman
Offline
Lilloman
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 12,254
Pleier av og til å skru ut aksling for så å dytte fett inn i pedal, før aksling skrues inn igjen. Lageret fylles da opp med nytt fett, og jeg ser for meg at dette hjelper på holdbarheten.


Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: 540-pedaler og delene du ikke har lyst til å se [Re: oivindg] #592411 13/08/2008 18:42
Registrert: Mar 2004
Innlegg: 1,094
B
Berzerk Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
B
Registrert: Mar 2004
Innlegg: 1,094
Jøss, første gange jeg har vært borti et slikt tilfelle.

Gikk heldigivs bra. Regnet også 540 for å være bombesikre.

Re: 540-pedaler og delen du ikke har lyst til å se [Re: tmork] #592417 13/08/2008 18:49
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 5,541
oivindg Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 5,541
Sitat: tmork
Pleier av og til å skru ut aksling for så å dytte fett inn i pedal, før aksling skrues inn igjen. Lageret fylles da opp med nytt fett, og jeg ser for meg at dette hjelper på holdbarheten.
Jeg har ikke gjort noen ting, og det har gått bra i flere år med de andre pedalene.

Men hvordan skrur du ut akslingen? Er det bare å skru ut den store mutteren, eller er det mer som må løsnes?

Øivind

Redigert av oivindg; 13/08/2008 18:50.

21:53
Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Re: 540-pedaler og delen du ikke har lyst til å se [Re: oivindg] #592434 13/08/2008 19:09
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 1,714
Brumm Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 1,714
Ja, du skrur ut den store mutteren.
Selv har jeg også tre par. Den ene har begynt å ikke gli skikkelig "kulelagersmuud" så jeg tok og smørte opp lagrene. Det hjalp lite, fungerer nok bedre om man gjør det før problemer oppstår.

Antar det ikke er enkelt å oppdrive nye kulelager for mindre penger og stress enn bare å kjøpe et nytt sett.
Den pedalen som ikke går helt smuud er forresten også det nyeste settet.

Thomas

Re: 540-pedaler og delen du ikke har lyst til å se [Re: Brumm] #592443 13/08/2008 19:18
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 12,254
tmork Offline
Lilloman
Offline
Lilloman
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 12,254
Har bare erfaring med XTR-utgaven men de ser ut til å være bygd opp på samme måte. Skru ut den store skruen, fyll noe fett inn i pedal og skru inn igjen. Gammelt fett vil da komme ut mellom aksling og stor skrue.


Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: 540-pedaler og delen du ikke har lyst til å se [Re: tmork] #592524 13/08/2008 20:28
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 6,296
parob Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 6,296
Hvis det bare er å skru ut den store bolten, hvorfor finnes det da et eget pedalakselverktøy fra Shimano?

Jeg har et sånt verktøy bare i tilfelle, men har ennå ikke fettet opp noen av de mange 540 og 520 pedalene vi har i hus.


Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: 540-pedaler og delen du ikke har lyst til å se [Re: parob] #592539 13/08/2008 20:43
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 12,254
tmork Offline
Lilloman
Offline
Lilloman
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 12,254
Sitat: parob
Hvis det bare er å skru ut den store bolten, hvorfor finnes det da et eget pedalakselverktøy fra Shimano?

Jeg har et sånt verktøy bare i tilfelle, men har ennå ikke fettet opp noen av de mange 540 og 520 pedalene vi har i hus.


Godt spørsmål, men kan ikke se at dette passer noe sted på de nyere pedalene.


Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: 540-pedaler og delen du ikke har lyst til å se [Re: parob] #592540 13/08/2008 20:44
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 2,396
O
oysteinrolf Offline
Skal jeg mose trynet ditt, eller?
Offline
Skal jeg mose trynet ditt, eller?
O
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 2,396
Har sitt identisk tilfelle av 520 pedal. En på jobben kom inn etter et par dager, og der var bare akslingen igjen. Det gikk selvfølgelig på garantien.


http://www.iphonereparasjon.net Salg og reparasjon av iphone i Stavanger
Re: 540-pedaler og delen du ikke har lyst til å se [Re: parob] #592553 13/08/2008 20:53
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 275
goiddebæh Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 275
Tror det spesialverktøyet er laget for 520-pedalen som har annen utforming på muttern enn 540-pedalen.

Re: 540-pedaler og delen du ikke har lyst til å se [Re: oivindg] #592565 13/08/2008 21:05
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 10,225
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Offline
Høkk, da! Høkk!
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 10,225
Tørk vek rasket, putt inn nytt fett og skru på igjen Øivind.
En av mine 540 pedaler har også løsnet her, men bare skrudde de fast igjen. Ikke noe stress, de er jo ikke ødelagt.


Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: 540-pedaler og delen du ikke har lyst til å se [Re: hbakken] #592599 13/08/2008 21:28
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 5,541
oivindg Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 5,541
Må vel være noe ødelagt når akslingen løsner mens mutteren sitter fast?

Nei, nå blir det nye pedaler. En passende anledning til å prøve XTR, kanskje? ICON_SMILE

Øivind


21:53
Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Re: 540-pedaler og delen du ikke har lyst til å se [Re: oivindg] #592731 14/08/2008 06:58
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 10,225
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Offline
Høkk, da! Høkk!
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 10,225
Hm, mulig jeg så litt feil. Den mutteren som er igjen på pedalen. Skal den egentlig sitte fast i akslingen kanskje? La aldri godt merke til det når min løsnet.
Hvis den ikke skal det er det jo bare å skru inn igjen.


Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: 540-pedaler og delen du ikke har lyst til å se [Re: hbakken] #595373 18/08/2008 14:02
Registrert: Apr 2006
Innlegg: 44
Mobil1 Offline
Fersking
Offline
Fersking
Registrert: Apr 2006
Innlegg: 44
Skjedde nettopp det samme med mine M540 pedaler. Pedalen løsnet fra akslingen. Grunnen til det var at akslingen hadde røket tvers av der mutteren satt. Ser ut som det samme har skjedd på din. Mine padaler har hold i mange år og tålt mye juling, så nå bestiller jeg et par helt like. De er jo veldig prisgunstige. 353 kr mot 761 kr for XTR på CC, eller 536 kr for XT, som er nærmest identiske med M540 bortsett fra at XT pedalene er ca 2 gram lettere og sorte.

Re: 540-pedaler og delen du ikke har lyst til å se [Re: Mobil1] #595529 18/08/2008 18:54
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 5,541
oivindg Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 5,541
Jeg tror også jeg kommer til å fortsette med 540 på hverdagssyklene. Men jeg måtte jo benytte anledningen, så XTR er bestilt til rittsykkelen. ICON_SMILE

Øivind


21:53
Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå