Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 3 1 2 3

dust dame, altså!

Re: dust dame, altså! [Re: Rednax] #585900 01/08/2008 07:07
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Merker meg dette i svaret hennes:

Sitat: Rednax
"Når 80 prosent av Norges befolkning sier at syklister oppførsel irriterer dem (fersk undersøkelse), da har vi et problem."

[...]

Det er selvsagt leit å høre om dine ulykker (og samboerens). Jeg har også en venn som ble påkjørt i en rundkjøring. Det hadde kanskje ikke skjedd hvis han hadde brukt sykkel- og gangstien på stedet?

Vil anta at folk som sykler ikke irriterer seg mest over andre som sykler, men gjerne over andre ting her i verden. Er det i så tilfelle maks 20% av alle nordmenn som sykler, og resten "hater" oss? Jeg tviler. Hvis det faktisk er undersøkelsen til vg.no som hun tenker på, så er den vel ikke akkurat særlig representativ for hele norges befolkning.

Ellers er jo uansett svaret preget av at folk som sykler ikke har noe i veien å gjøre, og blir man påkjørt, så er det ens egen feil.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: dust dame, altså! [Re: tmork] #585908 01/08/2008 07:20
bik3man Offline
More than words
More than words
Jeg har fått samme unyanserte svar som alle dere andre, som med all tydelighet viser at hun ikke har forstått problemet.

Men jeg har ikke tenkt å bruke mer tid på dette. Om man skulle diskutert med alle vrangkjørte vattnisser der ute hadde man ikke hatt tid til å leve.

KO

"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..."
- Dr A.J. Snow
Re: dust dame, altså! [Re: larsb] #585911 01/08/2008 07:30
vegar Offline
Entusiast
Entusiast
Enig med Lars. Slapp av litt nå. Dama har sagt unnskyld og har, slik jeg ser det, ikke noe spesielt verre holdning til syklister enn mange andre. Ho har bare vært litt uheldig med ordvalget (hat def. i følge norsk ordbok som heftig uvilje, ikke et ønske om å drepe noen som noen antydet tidligere i tråden).

- I know that human beings and fish can coexist peacefully (George W. Bush)
Re: dust dame, altså! [Re: vegar] #585913 01/08/2008 07:33
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Hvem bryr seg om hagenisser, sier nå jeg.

Møtte en annen NRK-mann på tur i bærumsmarka forleden, også en av disse hage/blomsterfolka...med hund. Han var bare hyggelig han ,akkurat som han virker på tv. Kjekt ICON_SMILE

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: dust dame, altså! [Re: vegar] #585917 01/08/2008 07:36
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Når kun trening til NM er god nok grunn for å velge veibanen fremfor gang- og sykkelvei, er fremdeles noe som er misforstått hos hagedamen.

Re: dust dame, altså! [Re: larsb] #585922 01/08/2008 07:45
StigB Offline
Señor
Señor
Sitat: larsb
Sitat: dopapiret
hva faen...samme svaret her også,ordrett...og det er ikke akkurat fornuft hun kommer med, så hun har tydeligvis ikke forstått en dritt...

Har vi noe annet virkemiddel vi kan bruke mot denne kua? At hun fronter dårlig holdning som offentlig person bør få konsekvenser synes jeg..

Brems litt da.
Du har reagert som en overdimensjonert boler på noe en programleder du sikkert ikke har hørt om for et program du nok ikke ser på om sier i i et sommerintervju i et blad du ikke bør lese.

Du har fått et svar med en beklagelse og fortsatt er du ikke fornøyd. I stedet kommer du med personangrep og karakteristikker på et åpent forum som dama har fått en link til. Hva sier det om oss som syklister?

Vær uenig, men gjør det på en saklig måte og ikke kall navngitte folk stygge ting? OK?

LarsB

Helt enig nå er det på tide å rulle inn bartetøyet. Dama har gitt en grei tilbakemelding så får en være uenig eller ikke. Hun har også beklaget, hva mer kan hun gjøre.

Fortsettes det å hause opp noe mer nå vil det nok være andre som må krype til korset for uheldige uttalelser.

Redigert av StigB; 01/08/2008 09:14.

Stisykling.no

Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre.

< TOC >

Re: dust dame, altså! [Re: larsb] #585932 01/08/2008 08:00
stigeso Offline
Ringrev
Ringrev

Brems litt da.
Du har reagert som en overdimensjonert boler på noe en programleder du sikkert ikke har hørt om for et program du nok ikke ser på om sier i i et sommerintervju i et blad du ikke bør lese.

Du har fått et svar med en beklagelse og fortsatt er du ikke fornøyd. I stedet kommer du med personangrep og karakteristikker på et åpent forum som dama har fått en link til. Hva sier det om oss som syklister?

Vær uenig, men gjør det på en saklig måte og ikke kall navngitte folk stygge ting? OK?

LarsB

LarsB tar ansvaret som Sagenes smarteste på alvor, ser jeg. For øvrig er det litt artig at folk får (saklig) tilbakemelding på slike ugjennomtenkte utsagn i media. Ikke la dem dø i synden firedevil

At 80 % av bilførere irriterer seg over syklister sier egentlig ikke stort om noe som helst. Hvis spørsmålet er stilt slik, har vel spørsmålsstilleren fått omtrent det svaret han eller hun ønsket for å gjøre en mediesak ut av det - men det sier fint lite om hvor stort dette problemet egentlig er...

Jeg kan irritere meg over mangt og meget - og kanskje helt urettmessig noen ganger. Jeg kan for eksempel irritere meg over at jeg ligger bak en traktor på en uoversiktlig vei, selv om traktoren naturligvis har all mulig rett til å kjøre der. Det er ikke noe stort problem for andre enn meg. Det er først hvis jeg kjører forbi den på en bakketopp eller i en sving at det er et problem. Jeg har sluttet å bekymre meg så mye for folks holdninger og er mer opptatt av hvordan de oppfører seg.

Generelt tror jeg vi som syklister har mye å tjene på å dempe temperaturen i debatten og understreke at bilførere flest faktisk oppfører seg helt greit.

Redigert av stigeso; 01/08/2008 08:02.

Give my love to all my brothers and sisters in mediocrity
Re: dust dame, altså! [Re: stigeso] #585942 01/08/2008 08:23
C
crux Offline
Entusiast
Entusiast
C
må innrømme at denne tråden har jeg fulgt med på. Morsom lesing, og fantasifulle mottiltak...men nå har jo dama sagt unnskyld og også sagt sin menig om noe hun ser som et problem...<hvor langt skal dette trekkes? Siden hun sikkert har fått linken 100 ganger til tråden, har hun sikkert lest alt også. Siden så mange har kommet med mer eller mindre trussler og hetsing mot henne...er vi så veldig mye bedre? hun uttalte seg om en gruppe..vi hetser en enkelt person... Har aldri likt mobbing.
Sikkert en hel del mennesker her inne som blir irritert over meg nå..og det er greit..
Synes vel enkelt at det begynner å ta litt mye av nå...hun har svart på mail (noe jeg trodde hun aldri ville gjøre) og hun har sagt unnskyld...hva ville vi oppnå????

(ps hjemme fra jobb med hjernerystelse og kjeder meg..har alltid hørt at å sitte forran pc er bra medisin mot hjernerystelse)

Joakim
"kaster så mye stein jeg vil i mitt eget glasshus"

Re: dust dame, altså! [Re: crux] #585948 01/08/2008 08:28
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: crux
hva ville vi oppnå????

En forståelse for hvorfor man velger veibanen. En dame som sykler på gang- og sykkelsti en gang i blant, sykler ikke mange nok mil til å forstå det.

Re: dust dame, altså! [Re: crux] #585954 01/08/2008 08:36
SiljeKH Offline
Fjellrev
Fjellrev

(ps hjemme fra jobb med hjernerystelse og kjeder meg..har alltid hørt at å sitte forran pc er bra medisin mot hjernerystelse)

Ditto ICON_SMILE

Re: dust dame, altså! [Re: kjerts] #585956 01/08/2008 08:38
C
crux Offline
Entusiast
Entusiast
C
forstår hva du mener..men JEG tror nok hun tenkte på de som sykler såpass sakte i veibanen...ikke de som faktisk trener. Men hva vet jeg:-) Vi "sykelistene" har fått en beklagelse...det er bra..om vi har fått fortåelse..hvem vet??

Joakim

Re: dust dame, altså! [Re: SiljeKH] #585959 01/08/2008 08:41
C
crux Offline
Entusiast
Entusiast
C
Sitat: cheeky monkey

Ditto ICON_SMILE

hadde det bare vært pga sykling og ikke det at jeg skalla i ei dør, for så og besvime og falle baklengs ned ei trapp:-) Burde herved kalles KLØNA

Joakim

Re: dust dame, altså! [Re: crux] #585985 01/08/2008 09:13
Stine L Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg tror, som en eller annen nevnte tidligere her, at det er på tide med en skikkelig informasjonskampanje. Uvitende tv-stjerner og irritable bilister må faktisk få vite at det er like lite lov å utsette syklister for fare ved å sneie dem, presse dem av veien og kjøre på dem, som det er å gjøre det mot små barn, gamle damer og andre som ferdes langs veien. Og at syklister faktisk har rett til å være i veibanen. Dette må vel være en sak for sykkelforbundet eller noe sånt?

Stine
- rimelig godt kjent i Atlantis ICON_TONGUE
www.grenserittet.com - sommerens fineste sykkelritt! ICON_SMILE
(x-MTBea)
Re: dust dame, altså! [Re: Stine L] #586006 01/08/2008 09:57
MrFrank Offline
Ringrev
Ringrev
Ser at noen her mener dama har sakt "unnskyld". Det har hun gjort med forbehold. Å avslutte en unnskyldning med ett "men" er ikke en god unnskyldning etter min mening. Dama er bare lei seg fordi hun er tatt på fersken i å være flåsete og arrogant. Hun hater oss fremdeles.
Trafikkreglene kan hun ikke, fremdeles ikke. Hun har heller ikke forstått at det går å trene med stor hastighet selv om man ikke satser på NM. Dama er bare ei "synsebærte" ICON_SMILE
Har lyst å spørre henne hvor mange minutter (sekunder) hun har vært hindret av syklister fra hun fikk førerkort (hvis hun har) til nå. Jeg har hatt førerkort i ca 26 år å kan med sikkerhet si at jeg har ikke vært hindret i mer enn 5 min på den tiden. Det blir lite å "hate" noen for.

Harde tider varer ikke evig. Harde folk gjør. Mobilnr 41 66 77 99
Re: dust dame, altså! [Re: MrFrank] #586013 01/08/2008 10:08
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
De minuttene i året kan hun føre opp som overtid, og legge på min NRK-lisens.

Re: dust dame, altså! [Re: Stine L] #586020 01/08/2008 10:31
KTL Offline
Besatt
Besatt
En annen tråd her på forumet viser at det muligens også finnes (terreng)syklister som beklager andre (landeveis)syklisters oppførsel langs veien. Denne gnisningen mellom trafikanter er selvfølgelig et problem og kan i ekstreme tilfelle få fatal utang, så det er absolutt nødvendig å gripe fatt i.

Hvordan skal kan vi forvente at den mindre syklende majoriteten av befolkningen ikke blir irritert på denne fullstendige mangel på oppførsel i trafikken som faktisk er en realitet hos en stadig voksende gruppe syklister. Hvis sykkelforbundet skal ta tak i noe her bør de rydde for egen dør først -deres egne medlemmer bør være den enkleste gruppen å nå! Deretter kan de kanskje oppnå noe med å gå i dialog med f.eks trygg trafikk eller andre bil-/trafikkorganisasjoner.

Godeste Mettes utalelse er selvfølgelig uheldig, men er ikke i noe tilfelle årsaken til problematikken, -den representere kun symptomet.

En av hovedgrunnene til at det er godt voksne og ikke ungdom som stadig får påpakning i denne sammenheng skyldes rett og slett at det fra voksne mennesker forventes bedre!

Så de av oss som sykler langs veien:
Lær trafikkreglene og følg dem -etterpå kan vi henge ut de andre!

mvh
Knut Tore

Hva behager? Sykle for å trene???
Nei, vi sykler bare for moros skyld!
Tirsdagsklubben™
Re: dust dame, altså! [Re: larsb] #586029 01/08/2008 10:49
Espen J Offline
Besatt
Besatt
hva faen...samme svaret her også,ordrett...og det er ikke akkurat fornuft hun kommer med, så hun har tydeligvis ikke forstått en dritt...

Har vi noe annet virkemiddel vi kan bruke mot denne kua? At hun fronter dårlig holdning som offentlig person bør få konsekvenser synes jeg..

Brems litt da.

LarsB

Jeg er bare delvis enig. Hun svarer jo og sier unskyld, men slik jeg tolker det hun skriver så beklager hun seg uten at det gir inntrykk av at hun har tenkt seg om utover at hun synes det er kjipt at vi fikk vite om det.

Når det gjelder personhets så er jeg en mann/gutt/ungdom (hva enn 23 år kvalifiserer som) som har sansen for store ord...jeg aner ikke noe om hvor stor andel av dietten hennes som består av gress, men altså...for de fintfølende er det bare å lese ordet "kua" som "hun der damen som jeg ikke liker"

Trønder osv
Re: dust dame, altså! [Re: KTL] #586042 01/08/2008 11:06
Stine L Offline
Ringrev
Ringrev
Quote:
Hvis sykkelforbundet skal ta tak i noe her bør de rydde for egen dør først -deres egne medlemmer bør være den enkleste gruppen å nå! Deretter kan de kanskje oppnå noe med å gå i dialog med f.eks trygg trafikk eller andre bil-/trafikkorganisasjoner.

Er selvsagt helt enig, målet for en evt kampanje må være et bedre samspill mellom syklister og bilister og da må begge grupper i tale. Det finnes selvtsagt også syklister som har ett og annet å lære. Men når en bilist med overlegg velger å kjøre på en måte som kan skade syklisten er lagene ganske "feige". En syklist med trikot er mer utsatt enn en sjåfør i bil med sikkerhetsbelte.

Tror likevel at hovedproblemet er at det for mange er at om man blir irritert nok, rettferdiggjør det at man kan gjøre som man vil. Også om man sitter bak rattet. Da blir det skummelt.

Føler meg etterhvert ganske utrygg langs landeveien. Ble nesten kjørt ned en søndag formiddag. Strekningen var helt rett, det var ingen møtende trafikk og bilisten valgte likevel å passere med 15-20 cm avstand i høy fart. Velger bevisst veier med lite trafikk og trener gjerne på tider der jeg forventer at trafikken er mindre, men det ser ikke ut til at det er trafikktettheten som avgjør risikoen, men holdningene og valgene til de få bilistene du møter på turen.

Er enig i at TV-Mette representerer symptomet på problematikken, men som kjent TV-fjes burde hun holde seg for god til å komme med slike uttalelser. (Selv om jeg aldri har hørt om henne før eller ser på henne som et stort forbilde)

Stine
- rimelig godt kjent i Atlantis ICON_TONGUE
www.grenserittet.com - sommerens fineste sykkelritt! ICON_SMILE
(x-MTBea)
Re: dust dame, altså! [Re: Espen J] #586059 01/08/2008 11:33
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Quote:
mann/gutt/ungdom (hva enn 23 år kvalifiserer som) som har sansen for store ord...

"Drittunge" er et ord som slår meg...

ICON_SMILE

Hvis du vil bli tatt på alvor i en diskusjon er det like greit å holde seg unna skjellsord. Det være seg ku, homo, neger, møkkamann,fjompenisse, jøde, forsikringsagent...
Det eneste gangbare i slike sammenhenger er "homojødeneger", som med sin slagkraft setter motstanderen så langt ut på sidelinja at du har klar bane like fram til midtbanen.

Re: dust dame, altså! [Re: Vanilla Ninja] #586064 01/08/2008 11:40
Espen J Offline
Besatt
Besatt
du glemte advokat...

Trønder osv
Re: dust dame, altså! [Re: Stine L] #586071 01/08/2008 11:58
KTL Offline
Besatt
Besatt
Vil også presisere at jeg er enig -jeg har gått til det skritt og kun sykle i skogen.

Det som likevel ikke blir nevnt i denne debatten er den effekten at de som trener landeveissykling begår veldig mange trafikale feil, med hovedvekt på dette med å ferdes hensynsfullt osv (paragraf 3). Det er uaktuellt -å bremse ned før/i kryss, -å stoppe for fotgjengere, stoppe for biler fra høyre (spesiellt i by), -å velge riktig kjørebane i rundkjøringer osv. Alt dette gjøres fordi det ville "ødelagt treningseffekten". Dette er spesiellt uttalt når det sykles i gruppe, da vises det svært ofte lite hensen til medtrafikanter. Man kan selvfølgelig spørre seg hvordan man skal få trent landeveissykling, men når man trener er man fremdeles underlagt veitrafikkloven -enten man vil det eller ikke!

mvh
Knut Tore

Tirsdagsklubben™
Re: dust dame, altså! [Re: KTL] #586073 01/08/2008 12:08
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Du blander vel ikke landeveissyklister og syklende studenter, nå?

Re: dust dame, altså! [Re: larsb] #586074 01/08/2008 12:17
ElGordo Offline
Ringrev
Ringrev

Brems litt da.

LarsB

Som en ren saksopplysning kan jeg nevne at avataren til dopapiret er selveste markus ruhl (litt manipulert) som nok er en overdimensjonert boler ja...Han har forøvrig lagt opp nå.

Mvh Forumets autoritet på kroppsbygging og styrkeløft.

Redigert av ElGordo; 01/08/2008 12:18.

I told u so!
Re: dust dame, altså! [Re: ElGordo] #586080 01/08/2008 13:00
Espen J Offline
Besatt
Besatt

Sitat: ElGordo
Som en ren saksopplysning kan jeg nevne at avataren til dopapiret er selveste markus ruhl (litt manipulert) som nok er en overdimensjonert boler ja...Han har forøvrig lagt opp nå.
Mvh Forumets autoritet på kroppsbygging og styrkeløft.

Spist opp mener du vel?

Redigert av dopapiret; 01/08/2008 13:01.

Trønder osv
Re: dust dame, altså! [Re: KTL] #586089 01/08/2008 13:19
StigB Offline
Señor
Señor
Quote:
viser at det muligens også finnes (terreng)syklister som beklager andre (landeveis)syklisters oppførsel langs veien. Denne gnisningen mellom trafikanter er selvfølgelig et problem og kan i ekstreme tilfelle få fatal utang, så det er absolutt nødvendig å gripe fatt i.

Skjønte ikke helt hva du mente, men det er vel fremdeles sånn at det er plass til alle. Jeg har sagt det så mange ganger nå at det begynner å bli kjedelig.

Jeg står ved det jeg skrev, om du mener jeg bør pakke inn bartetøyet så kommer ikke det til å skje.

Stisykling.no

Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre.

< TOC >

Re: dust dame, altså! [Re: StigB] #586125 01/08/2008 15:33
AndersHaraldsen Offline
Fersking
Fersking
Ja, jøss at den dama der er 33!! Haha..

Re: dust dame, altså! [Re: MadsL] #586182 01/08/2008 19:44
SimonS Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg synes det hele koker ned til ett punkt:Respekt for andre!

Jeg stiller meg verken på den ene eller andre siden.
La oss se på fakta:
Bilister:Flere kjører for fort, i rus,aggresivt osv.
Syklister:Enkelte kjører uten å vise hensyn for gående,trafikk regler osv(Så senest idag en på racersykkel sykle i 30kmt i veibanen,da folk gikk over gangfeltet på grønn mann)
Det må jo gå ann å vise høflighet,omtanke og respekt selv om man sitter i en audi eller på en scott fulldempet carbonsykkel thinking
Det er nok mange syndere både blant bilister og syklister,dessverre!
Men at enkelte tror at deres negative opplevelser av syklister rettferdigjør ett enormt raseri mot alle som sykler blir latterlig...
Burde jeg gå rundt å hate bilister, siden jeg kjenner flere som har blitt påkjørt,både av edru og rusa sjåfører?
Nei.
Burde bilister skjære alle syklister over en kam siden noen sykler som om de har sirup mellom øra?
Nei.

Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..
Re: dust dame, altså! [Re: StigB] #586985 04/08/2008 09:58
KTL Offline
Besatt
Besatt
Sitat: StigB
Quote:
viser at det muligens også finnes (terreng)syklister som beklager andre (landeveis)syklisters oppførsel langs veien. Denne gnisningen mellom trafikanter er selvfølgelig et problem og kan i ekstreme tilfelle få fatal utang, så det er absolutt nødvendig å gripe fatt i.

Skjønte ikke helt hva du mente, men det er vel fremdeles sånn at det er plass til alle. Jeg har sagt det så mange ganger nå at det begynner å bli kjedelig.

Jeg står ved det jeg skrev, om du mener jeg bør pakke inn bartetøyet så kommer ikke det til å skje.

Misforstå meg ikke Stig -jeg er absolutt helt enig med deg (se tråden din som det refereres til) -jeg sikter til at kilden til problemet, villmannssykling langs veien, også irriterer oss andre som sykler (der ditt innlegg brukes som eksempel), og ikke bare de som kun kjører bil! Det er nettop dette som er viktig, at kritikken kommer fra resten sykkelmiljøet, og at forbundet tar dette videre til sine medlemmer. -Så for all del Stig -fortsett å si det mening!

mvh
Knut Tore

Tirsdagsklubben™
Side 3 av 3 1 2 3

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå