Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

SKRUBBSÅR!

SKRUBBSÅR! #581506 19/07/2008 14:57
Eiko Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Hey!

Var flink og tryna skikkelig på nylagt hvit grus i går. Bare rifter i huden, men MYE av dem på legg og ene underarm. Hadde på desifiserende vann, og smurt Ahloe Vera par ganger siden. Problemer er at jeg er usikker på om det er det beste. Det sviiiir noe helt JÆÆ... og kansje det finnes noen der ute med noen gode råd, kansje noe som gjør at det gror bedre.

Takk ICON_SMILE

Hilsen fersk på terreng

Hanne

Redigert av Eiko; 19/07/2008 16:00.
Re: AKRUBBSÅR! [Re: Eiko] #581508 19/07/2008 15:19
jeth Offline
Camoboy
Camoboy
Velkommen til forumet Eikohanne. Har desverre ingen gode råd, men litt trøst kan du få; god bedring, stå på og det går nok snart over skal du se ICON_SMILE

Jens
Re: AKRUBBSÅR! [Re: jeth] #581512 19/07/2008 16:01
Eiko Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Takk taak ICON_SMILE

H

Re: AKRUBBSÅR! [Re: Eiko] #581532 19/07/2008 18:04
moererider Offline
Ringrev
Ringrev
velkommen til forumet ICON_SMILE

Skrubbsår er sånn som hører værdagen til, bruker aldri å gjøre noe spesielt me dem jeg da vertfall. Litt pyrisept er egentli nok det da mener jeg ICON_TONGUE

Mvh. Roger Enge

2010 Custom Giant Reign 1
2014 SW Enduro
Re: SKRUBBSÅR! [Re: Eiko] #581555 19/07/2008 19:14
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Skrubbsår er faktisk noe man skal ta alvorlig. Som en lege sa til meg er huden den viktigste barrieren vi har mot omverden.

Hvis mye er virkelig mye synes jeg du skal ta en tur til fastlegen. I mellomtiden kan du rense og få ut alle rester av grus og annet. Du kan bruke grønnsåpevann (vanlig grønnsåpe uten furunål, eller den dyrere fra apoteket) som rense og bløtemiddel for skorper. Jeg tror ikke Aloe Vera er særlig bra i åpne sår. Dropp det og sats på lufttørking i stedet.

Jeg har skrevet om digre skrubbsår her:
http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Board=20&Number=237377&Searchpage=1&Main=23945&Words=skrubbs%E5r+larsb&topic=0&Search=true#Post237377http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Board=20&Number=237377&Searchpage=1&Main=23945&Words=skrubbs%E5r+larsb&topic=0&Search=true#Post237377

Ellers lykke til og god bedring, og velkommen til forumet.

LarsB

Re: SKRUBBSÅR! [Re: larsb] #581577 19/07/2008 20:40
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
LarsB, det hørtes virkelig ikke ut som noe hyggelig opplevelse. Jeg lurer på dette med skorper. Du skriver at du gjorde det du kunne for å unngå å få store skorper og at det hadde sammenheng med arr.

Jeg trodde det var slik at man ikke burde pelle på skorpene nettopp for å unngå arr???

Gjelder dette f.eks ved alle typer små/store skorper? Bor man unngå å ha skorpe? Heller få bløtet det opp og pelle det vekk?
Jeg sliter nemlig med arr. Av små ubetydelige sår med lite blod og så skorpe får jeg synlige arr.
Er litt forundret over dette og har liksom trodd at huden min er helt på jordet og ikke klarer å lege sår i det hele tatt.

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: SKRUBBSÅR! [Re: hbakken] #581642 20/07/2008 07:57
C
chroie Offline
Ringrev
Ringrev
C
Hvis man har et væskende sår, så er det best å legge på tørr bandasje som suger til seg sekretet.

På tørre sår derimot, er det mest gunstig å legge på en fuktet bandasje mot såret, og deretter en tørr bandasje over. Såret kan da fuktes med NaCl oppløsning eller sterilt vann, men vann fra springen er også helt greit å bruke.

Nå til dags er det helt vanlig at helsepersonell bare bruker vann fra springen for å vaske sår, med unntak av sykehus hvor de er redd for å infisere såret med antibiotika resistente bakterier(noe som ofte forekommer på sykehus).

Re: SKRUBBSÅR! [Re: chroie] #581644 20/07/2008 08:10
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Så om såret ikke er fuktig i seg selv, så sleng på fukt for å hindre at det kommer for mye skorpe og deretter arr?

Strider jo helt mot min barndomslære at man skulle ikke pelle på skorper for da fikk man arr, men jeg skal ikke påstå at det er riktig jeg ICON_SMILE

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: SKRUBBSÅR! [Re: Eiko] #581714 20/07/2008 13:55
StigB Offline
Señor
Señor
Quote:
smurt Ahloe Vera par ganger siden.

Ahloe Vera er antiseptisk og helt greit å bruke. Her i huset er AV med hvor enn vi ferdes. Etter en dag på lyngsti og noen runder igjennom brennesle smør leggene med AV etter dusjen og verden blir straks mye bedre.

Stisykling.no

Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre.

< TOC >

Re: SKRUBBSÅR! [Re: StigB] #581740 20/07/2008 15:50
Arnebv Offline
Besatt
Besatt
Eg har lært meg (sjølvlært altså) å skylle/spyle såret med vatn (i dusjen gjerne) etter tur, for å få det til å blø igjen, samt få vekk dritt.

Skorpepelling er heilt konge for å vere sikker på at ein får gode minner i form av arr (arr er tøft).

Bandasjering/plastring er greit om det væsker, og/eller for å hindre dritt i såret -sengelaken, diverse skitne ting på jobben etc.

Fly like a buffalo, sting like a flea
Facebook:Stisykling på Stord
Re: SKRUBBSÅR! [Re: Arnebv] #581760 20/07/2008 17:24
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Sitat: Arnebv

Skorpepelling er heilt konge for å vere sikker på at ein får gode minner i form av arr (arr er tøft).

Nei nei... Arr er dust og ser løk ut, spesielt når man han mange av de.

Så... jeg blir ikke klar. Noen mener at skorpepelling gir arr, andre ikke?

Kan noen bare bestemme hva som er riktig slik at jeg kan leve livet videre uten å leve i villfarelse?

#NBNL -

Re: SKRUBBSÅR! [Re: larsb] #581795 20/07/2008 19:15
Eiko Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Ja, såpevann er kansje bedre, for det er masse rift, noen litt dypere og masse små sandkorn, ser det ut som, som jeg ikke får ut. Eller det er så MM vondt, at jeg ikke klarer å begynne å skrape i det (okey, ekkelt her nå kansje hehe), man ja. "Bløtlegge" er vel ordet.

Takk for råd ICON_SMILE

H

Re: SKRUBBSÅR! [Re: Arnebv] #581797 20/07/2008 19:19
Eiko Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
HAHA nice. ICON_SMILE. Bekymrer meg ikke for arr, enig, blir bare minner.

Re: SKRUBBSÅR! [Re: Eiko] #581807 20/07/2008 19:39
L
Lilletroll Offline
Entusiast
Entusiast
L
Bad i saltvann.

For meg fungerer det i alle fall som en skikkelig reperasjonsbooster ICON_SMILE Har også rengjort sår med saltvannsoppløsning etter det sedvanlige pyrisept/klorhexidin-styret.

Hilsen ei med rift i leggen as we speak.

Re: SKRUBBSÅR! [Re: Lilletroll] #581819 20/07/2008 20:02
Eiko Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Ah supert. ICON_SMILE takk takk

H

Re: SKRUBBSÅR! [Re: hbakken] #581837 20/07/2008 20:47
Arnebv Offline
Besatt
Besatt
Sitat: hbakken

Nei nei... Arr er dust og ser løk ut, spesielt når man han mange av de.

Såh
Du synes eg er dust og ser heilt løk ut?

Eg har med meg minner frå ein drøss med turar heile tida, medan du må sjekke på flickr for å minnes turane.
Hah ta den, du!

Fly like a buffalo, sting like a flea
Facebook:Stisykling på Stord
Re: SKRUBBSÅR! [Re: Arnebv] #581849 20/07/2008 21:05
Kajen Offline
Avhengig
Avhengig
Det viktigste er å få vasket ut all møkk!

Hvis såret ikke væsker kan du la det være til skorpene selv faller av. Det er ikke nødvendig å pleie det ytteligere! Har nettopp skrubbet halve leggen og fikk beskjed om å la det være i fred. Du skyller det uansett når du dusjer/bader.

Hvis det blir betent og smertefullt(utover vanlig ømhet) og du synes det blir hevelse langt utover selve skrubberten kan du kontakte lege.

Om det blir arr eller ikke, har veldig mye med hva slags type hud du har. Jeg får arr uansett, min venninne får aldri selv om såret er kjempe dypt og hun drar av skorpen!

Ny sesong nye muligheter!

Re: SKRUBBSÅR! [Re: Kajen] #581864 20/07/2008 21:57
Eiko Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Hm blir litt betenkt nå, for ... det VAR mye veske i starten, men nå er det sånn.. lys brunaktig flak over de delene.... men.. kansje jeg skal skrubbe det litt neste gang jeg dusjer? Grønnsåpe hørte jeg, eller saltvann. Det er mye små mørke prikker og flekker i det, som jeg tror er sand og skitt, og det er kansje ikke så bra... ?

Redigert av Eiko; 20/07/2008 21:57.
Re: SKRUBBSÅR! [Re: Eiko] #581889 21/07/2008 06:04
StigB Offline
Señor
Señor
Quote:
lys brunaktig flak over de delene

Om det ikke er hevelse og rødt rundt skorpene lar du det bare være. Om det er hevelse og rødt bør du få noen andre til å se på det.

Skal det bli noe rede på sånne rift må de gnikkes inn med salt for å la de bli der som minne. Bare prøv det kommer til å bli et minne du kan se og et minne du vil huske ICON_SMILE

Stisykling.no

Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre.

< TOC >

Re: SKRUBBSÅR! [Re: Eiko] #581916 21/07/2008 07:42
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: Eiko
Hm blir litt betenkt nå, for ... det VAR mye veske i starten, men nå er det sånn.. lys brunaktig flak over de delene.... men.. kansje jeg skal skrubbe det litt neste gang jeg dusjer? Grønnsåpe hørte jeg, eller saltvann. Det er mye små mørke prikker og flekker i det, som jeg tror er sand og skitt, og det er kansje ikke så bra... ?

Rådet tidligere i tråden om å behandle væskende sår med tørr bandasje og tørre sår med fuktig bandasje er svada, tull/tøys, fanteri og jug(og jeg tror ikke prinsippene for sårbehandling har endret seg i særlig grad siden jeg tok sykepleierutdannelsen/jobbet på sykehuset).
Tørre sår, tørr bandasje. Ferdig.
Fuktige sår/væskende sår skal behandles fuktig. Har man væske som er gul/grønnaktig må man få vekk dette, og grønnsåpe(ren grønnsåpe!)er supert, lunkent vann, grønnsåpe og 20 minutters bad gjør underverker. Sår uten puss kan like gjerne bades i saltvann.

Så Eiko, de lyse brunaktige flakene er vel ikke sårtiheling vel? Det er litt dumt å vaske vekk det...lenge siden du fikk såret?
(det kan av og til være vanskelig å avgjøre om det du ser i såret er puss eller sårtilheling, på veldig generell basis er pusset mer flytende enn sårtilhelingen)

Sand og skitt er ikke bra, og har du det kan det være lurt å starte helt på nytt. Det beste for å få sand og skitt ut fra et skrubbsår er en ren neglebørste og grønnsåpevann. Det er ikke den miildeste behandlingen rent følelsesmessig, men det er lite som slår den når det gjelder å få rent sår.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Fuktig sårheling! [Re: gare] #581942 21/07/2008 08:44
thasle Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: gare
Rådet tidligere i tråden om å behandle væskende sår med tørr bandasje og tørre sår med fuktig bandasje er svada, tull/tøys, fanteri og jug(og jeg tror ikke prinsippene for sårbehandling har endret seg i særlig grad siden jeg tok sykepleierutdannelsen/jobbet på sykehuset).

Veit ikkje når du jobba på sjukehuset, men med tanke på sårbehandling er akkurat det eit felt som i stor grad har endra seg. Eg er ikkje sårsjukepleiar, men jobbar av og til som apotekfarmasøyt og gir råd om sårmateriell. Fuktig sårheling er heilt konge, tørre skorper er ubrukeleg. Den store skrekken før var jo at det skulle "gå verk" i opne sår, i alle fall før antibiotikaen si tid var jo det krise. Tørre skorper skulle hindra infeksjon. I dag er dette knapt nokon risiko (i alle fall for ellers friske syklistar).

For at det skal kunne vera optimal celledeling og heling i sårflaten er det behov for varme og fuktighet. Når du blir varm lokalt på kroppen etter skade er det fordi du får auka blodgjennomstrømming og kroppen jobbar med å bygga opp igjen vev (og hindra infeksjon). Så lenge såret ikkje blir illeluktande eller misfarga er det berre bra at det er varmt og fuktig.

Eg rasa inn i ein velt i eit gateritt i vår. Fekk ikkje ordna skikkeleg bandasjering før neste dag, og måtte riva meg laus frå lakenet om morgonen. Vaska såret, hadde på sårsalve og la på eit kompress med glatt (lite absorberande) overflate. Skifta denne berre ein gong. Etter ei lita veke kunne eg vaska av døde hudceller (tynn fuktig skorpe) og hadde nye 10x20 cm intakt hud på heile sårflata. Eit par månader etter viser det ikkje teikn til arr.

Bonus: Stilpolitiet applauderer store bandasjer dekka med fiskenettingstrømpe. Sjå på Valverde i Touren.
Dette er til og med nedfelt i: "The Official Rules Of The Euro Cyclist" paragraf 54:

In the event of a crash, no matter how badly you have injured yourself, you shall proceed to mummify yourself with fishnet gauze. The act of gauzing oneself is looked upon with respect by other Euro Cyclists because it
is a statement of commitment and strength of character to continue racing when injured. White Gauze is the norm, but world cup striped gauze and or national colors may be worn on select occasions depending on the rider.

Tore Haslemo
Hjelperytter for Landevei og landevei.no
Landevei på facebook
@landevei
Re: Fuktig sårheling! [Re: thasle] #581959 21/07/2008 09:26
Pete Offline
Popcornansvarlig
Popcornansvarlig
Sitat: thasle

Bonus: Stilpolitiet applauderer store bandasjer dekka med fiskenettingstrømpe. Sjå på Valverde i Touren.
Dette er til og med nedfelt i: "The Official Rules Of The Euro Cyclist" paragraf 54:

In the event of a crash, no matter how badly you have injured yourself, you shall proceed to mummify yourself with fishnet gauze. The act of gauzing oneself is looked upon with respect by other Euro Cyclists because it
is a statement of commitment and strength of character to continue racing when injured. White Gauze is the norm, but world cup striped gauze and or national colors may be worn on select occasions depending on the rider.

Semi-relatert humortillegg:
Noen som så gipsen til han Credit Agricole DS'en i går? Med påskriften "Vi trenger ny sponsor - FORT!" (på fransk)
ICON_SMILE

Redigert av Pete; 21/07/2008 09:27. Rediger grunn: sam skriving

Recovery-mode
Re: SKRUBBSÅR! [Re: Eiko] #582041 21/07/2008 12:46
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det svir! Husk å trøste.

Husk at skrubbsår kan svi og gjøre mye mer vondt enn større kutt med dramatiske blødninger. Det er viktig å trøste og å ta denne skaden seriøst. Dette gjelder spesielt overfor syklister. Rensingen kan gjøre vondt. I noen tilfeller kan det være en fordel å gi noe smertestillende først, og så forberede og forklare hvorfor en gjør dette. Hvis en ikke klarer å gjennomføre rensing av skrubbsår med grus selv fordi syklisten skriker, bør en heller oppsøke legevakt samme dag for å få hjelp. Gjør heller det enn å ”se det an” til dagen etter.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: SKRUBBSÅR! [Re: Knirkekne] #582049 21/07/2008 13:05
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Proffene renser stygge skrubbsår med den omtalte neglebørsten, tannbørste og hydrogenperoksid. Det bruser skikkelig på en hekse-aktig måte.

Det er ikke alle syklepleiere heller som liker å rense skrubsår. Selv måtte jeg trøste en i forbindelse med episoden over.
-Så så, det går bra og det må gjøres vet du...

Danske militærlger er mindre finfølende. I forbindelse med et skrubbsår på kneet (oppå et annet skrubbsår) i Nordic 24 i fjor fikk jeg dette.

-Her er en børste, og en antiseptisk sæbe, gå så i brusebadet med daj og skrubb alt hvad du klarer. Du skal se blod igjen, kom så!

LarsB

Re: Fuktig sårheling! [Re: thasle] #582347 22/07/2008 07:51
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Sitat: thasle
Sitat: gare

Veit ikkje når du jobba på sjukehuset, men med tanke på sårbehandling er akkurat det eit felt som i stor grad har endra seg. Eg er ikkje sårsjukepleiar, men jobbar av og til som apotekfarmasøyt og gir råd om sårmateriell. Fuktig sårheling er heilt konge, tørre skorper er ubrukeleg. Den store skrekken før var jo at det skulle "gå verk" i opne sår, i alle fall før antibiotikaen si tid var jo det krise. Tørre skorper skulle hindra infeksjon. I dag er dette knapt nokon risiko (i alle fall for ellers friske syklistar).

For at det skal kunne vera optimal celledeling og heling i sårflaten er det behov for varme og fuktighet. Når du blir varm lokalt på kroppen etter skade er det fordi du får auka blodgjennomstrømming og kroppen jobbar med å bygga opp igjen vev (og hindra infeksjon). Så lenge såret ikkje blir illeluktande eller misfarga er det berre bra at det er varmt og fuktig.

Har òg høyrd dette frå diverse professorarar, på dei mest oppegåande (/yngste) verkar det som tørt-på-vått og vått-på-tørt er den nye normen. Vask fyrst med grønsåpevatn og få ut framadlegeme, og nytt heimelaga saltvatn til fuktig bandasje, ca. ei spiseskje med en liten topp / l gjev deg ein isoosmolar løysing (9gr/l NaCl) som er optimal for cellane.

Når me er inne på sår, skal det seiast at eg aldri fekk så mykje sår som når eg sprang i terrenget, ikkje akkurat gooey gluey i joggeskosålar..
T

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Fuktig sårheling! [Re: Ynot] #582383 22/07/2008 09:34
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: Ynot

Har òg høyrd dette frå diverse professorarar, på dei mest oppegåande (/yngste) verkar det som tørt-på-vått og vått-på-tørt er den nye normen.
T

Hmmmmfff, hva blir det neste da? Er intet hellig lenger?? Snart er vel gulerøtter usunt, og brødmat og poteter gjør deg feit åsså lizzom!

Re: Fuktig sårheling! [Re: gare] #582403 22/07/2008 10:15
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Brødmat og poteter har gjort deg feit leeenge, det er jo opplest og vedtatt ICON_TONGUE

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Fuktig sårheling! [Re: baronKanon] #582429 22/07/2008 11:25
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Man blir feit av alt. Det er mengden som er avgjørense. Alt med måte.

og når det gjelder Skrubbiser 101 for ekte menn, så vasker man seg og spiller overrasket når noen påpeker at det er blod som siver ut gjennom bukse7genser.
Er det dypere kutt, er det ikke skrubbsår lengere og da kan man bruke bandasje og plaster.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Fuktig sårheling! [Re: baronKanon] #582434 22/07/2008 11:38
mogens Offline
Besatt
Besatt
På apoteket finnes også en spesiell bandasje som kalles JeloNet som lar sårene gro uten å gro fast. Det er en tynn netting som er satt inn med en slags salve.
Jeg veltet kokende vann ut over foten en gang, fikk en kjempeblemme bak tærne, huden på blemmen løsnet og sto igjen med et område på 5-6 cm uten overhud. På legevakten la de på JeloNet, så et sterilt kompress, øverst gasbind og tapet fast.
Denne skal stå på noen dager før den skiftes.

Det grodde som bare det, uten at det ble noen hard skorpe, og er ikke antydning til arr.

Re: Fuktig sårheling! [Re: mogens] #582436 22/07/2008 11:41
gare Offline
More than words
More than words
Den gode gamle vaselinkompressen, fin-fine greier det ja.

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå