Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

disc eller ikke?

disc eller ikke? #550814 11/05/2008 09:59
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 12
Y
yeti Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Y
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 12
Vurderer å bygge om til disc,har kjørt i mange år med kjeramiske felger og v-brems og er egentlig veldig fornøyd med det,problemet er at jeg har kjørt hakkemat av bakfelgen og den er dyr!! Kanskje like greit å konvertere tenker jeg,må jo ut med en del kroner uansett..
Har lite greie på disc bremser,noen som har noen tips,hvilke som er å anbefale osv..?


If I could offer you only one tip for the future, trailrunning would be it!
(former & eager) yeti rider...
But still a natural born runner
Re: disc eller ikke? [Re: yeti] #550822 11/05/2008 10:23
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 69
freerider92 Offline
Medlem
Offline
Medlem
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 69
jeg kjører med Avid juicy5, som jeg synes funker supert, ikke så dyre heller!


Fredrik

Giant AC

With the careful comes the crashes. With the easy comes the insane
Re: disc eller ikke? [Re: freerider92] #550823 11/05/2008 10:25
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 12
Y
yeti Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Y
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 12
Takk for kjapt svar,da skal jeg undersøke litt om den..


If I could offer you only one tip for the future, trailrunning would be it!
(former & eager) yeti rider...
But still a natural born runner
Re: disc eller ikke? [Re: yeti] #550825 11/05/2008 10:27
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 69
freerider92 Offline
Medlem
Offline
Medlem
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 69
hvilken sykkel er det du har?


Fredrik

Giant AC

With the careful comes the crashes. With the easy comes the insane
Re: disc eller ikke? [Re: freerider92] #550829 11/05/2008 10:37
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 2,419
E
engekri Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
E
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 2,419
Jeg hadde kjøpt brukt hadde jeg vært deg. Bremser er lett å få tak i og det er mye til salgs. Jeg foretrekker helt klart disk i allefall.

Re: disc eller ikke? [Re: engekri] #550862 11/05/2008 12:47
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 53
Mesa Offline
Medlem
Offline
Medlem
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 53
Hei.
Disc. Neste år får du ikke kjøpt mtb uten disc.


Into the wild

Re: disc eller ikke? [Re: freerider92] #564787 09/06/2008 19:53
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 12
Y
yeti Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Y
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 12
Hei
Sykkelen det gjelder er en YETI ARC. Rammen er kompatibel med skiver men jeg må bytte ut min superfly demper..også hjulene da!


If I could offer you only one tip for the future, trailrunning would be it!
(former & eager) yeti rider...
But still a natural born runner
Re: disc eller ikke? [Re: yeti] #564812 09/06/2008 20:20
Registrert: Oct 2007
Innlegg: 86
petterberg Offline
Medlem
Offline
Medlem
Registrert: Oct 2007
Innlegg: 86
hei. jeg kjører med v brems og føler ikke noe behov for mere skrubb. er ganske lett. har sikkert mye og si det og.

Re: disc eller ikke? [Re: petterberg] #564839 09/06/2008 21:05
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 82
lexmyr Offline
Medlem
Offline
Medlem
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 82
Disc uten tvil. Er rett og slett bedre på alt.

Ville sett på Avid Juicy-serien, og tatt den som er i din prisklasse. Juicy 7 er ihvertfall en veldig populær brems.

Re: disc eller ikke? [Re: Mesa] #564922 10/06/2008 06:35
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
G
GeirK Offline
More than words
Offline
More than words
G
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
Sitat: Mesa
Hei.
Disc. Neste år får du ikke kjøpt mtb uten disc.


Vissvass.

Hvis du skal gi gode råd, hold deg til ting du har greie på.


"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: disc eller ikke? [Re: GeirK] #565136 10/06/2008 12:08
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 12
Y
yeti Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Y
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 12
Hehe...
Snart 10 år siden jeg hørte det første gangen tror jeg!


If I could offer you only one tip for the future, trailrunning would be it!
(former & eager) yeti rider...
But still a natural born runner
Re: disc eller ikke? [Re: yeti] #565205 10/06/2008 13:22
Registrert: Feb 2007
Innlegg: 486
L
leito Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
L
Registrert: Feb 2007
Innlegg: 486
Jeg kjører for det meste lekesyling i byen. Og foretrekker felgbrems der. I skogen liker jeg best skivebremser, da grus og skitt spiser opp felgene. Og bedre bremsekraft.

Re: disc eller ikke? [Re: leito] #565228 10/06/2008 13:56
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
G
GeirK Offline
More than words
Offline
More than words
G
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
Sitat: leito
Jeg kjører for det meste lekesyling i byen. Og foretrekker felgbrems der. I skogen liker jeg best skivebremser, da grus og skitt spiser opp felgene. Og bedre bremsekraft.


Bingo. Jeg bremset meg gjennom en del bakfelger før jeg så lyset. Og nei - keramisk er ingen god erstatning. De eneste felgbremsene jeg har nå, er på raceren.


"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: disc eller ikke? [Re: GeirK] #565321 10/06/2008 17:53
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 12
Y
yeti Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Y
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 12
Ja jeg har også bremset meg igjennom noen felger helt til jeg kjøpte kjeramiske,Mavic crossmax, og de har faktisk greid brasene utrolig bra og jeg lekesykler aldri i byen! De har rett og slett måttet tåle Sinnsykt mye søle og grus! Så at kjeramiske er mer slitesterke hever jeg over enhver tvil...


If I could offer you only one tip for the future, trailrunning would be it!
(former & eager) yeti rider...
But still a natural born runner
Re: disc eller ikke? [Re: petterberg] #565328 10/06/2008 18:04
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 471
K
kst Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
K
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 471
Sitat: petterberg
hei. jeg kjører med v brems og føler ikke noe behov for mere skrubb. er ganske lett. har sikkert mye og si det og.


Det trodde jeg og ... ICON_WINK Veier litt over 60 kg
Skivebremser for resten av livet ICON_SMILE

Re: disc eller ikke? [Re: yeti] #565336 10/06/2008 18:24
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
G
GeirK Offline
More than words
Offline
More than words
G
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
Sitat: yeti
Ja jeg har også bremset meg igjennom noen felger helt til jeg kjøpte kjeramiske,Mavic crossmax, og de har faktisk greid brasene utrolig bra og jeg lekesykler aldri i byen! De har rett og slett måttet tåle Sinnsykt mye søle og grus! Så at kjeramiske er mer slitesterke hever jeg over enhver tvil...


Keramisk funker bra helt til de blir polert glatte og det begynner å regne...


"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: disc eller ikke? [Re: GeirK] #565376 10/06/2008 20:00
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 12
Y
yeti Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Y
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 12
Ja må jo innrømme at du her helt rett i det,betydelig redusert effekt,enda en grunn til å bite i gresset og bytte til skiver da!!


If I could offer you only one tip for the future, trailrunning would be it!
(former & eager) yeti rider...
But still a natural born runner
Re: disc eller ikke? [Re: yeti] #565695 11/06/2008 11:27
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 2,704
thue Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 2,704
Skiver er tingen, verden blir ikke den samme uten;)

Re: disc eller ikke? [Re: thue] #565893 11/06/2008 20:09
Registrert: Dec 2007
Innlegg: 37
busk Offline
Fersking
Offline
Fersking
Registrert: Dec 2007
Innlegg: 37
Jeg har hørt at siden bremsekraften i et disk hjulsett går gjennom navet og eikene så er disse påkjenningene så store at eikene blir utmattet tidligere enn på et felgbrems sett. Jeg er forsåvidt enig med tanke på kraft ganger arm ved felgen= kraft ganger arm ved navet. F1 er krafta ved felgen. F2 er krafta ved navet.
F1 x r1 = F2 x r2
La oss da si at forholdet mellom kraft armene r1/r2 = 20 (radius ved navet / radius ved felgen) = F2 = r1/r2 x F1
F2 = 20F1
Er det noen som har erfaring eller kommentarer til dette?
Har inntrykk av at skivebrems hjulsett blir like fort skjeve som felgbrems sett.
For 29er blir vel dette tallet enda større?
Jeg har kjørt 8 år med kjeramisk felg på min Klein og de er fortsatt gode dog med noen områder der belegget er bulket eller borte.
Har også LX felgbrems på min nye 29er og det fungerer veldig bra. Jeg kan også sette landeveis hjulsettet mitt på 29er og vips har jeg en rask bysykkel:-)

Re: disc eller ikke? [Re: busk] #565900 11/06/2008 20:17
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 82
lexmyr Offline
Medlem
Offline
Medlem
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 82
Det er jo noen uheldige vinkler kan man si, når all bremsekraften samles inn på en lite punkt, som navet. At eiker blir fortere slitt vet jeg ikke, men med litt vedlikehold på hjulet tror jeg ikke det er noe problem, med mindre du liker å ha sykkelen i typ 10 år. Jeg foretrekker skikkelig bremsekraft NÅ, fremfor å tenke at jeg kan slippe å stramme eikene i noen måneder lenger enn de med skivebremser.

Vedlikehold oppveies uansett av at skivebremser: 1 - ikke sliter på felgen, og 2 - at bremseklossene gjerne varer 20 ganger lengre.

Re: disc eller ikke? [Re: busk] #565906 11/06/2008 20:25
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 2,148
H
hilmer Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
H
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 2,148
Jeg har akkurat skiftet til skivebrems. Jeg var egentlig ganske fornøyd med felgbremsen, men er glad for at jeg byttet. Den største forskjellen er at de tar mye raskere - begge typer bremser klarer å låse hjulene...men det tar kanskje 1/2 sekund med felgbrems. Har ikke prøvd skive-bremsene i regn ennå...men jeg synes egentlig at felgbremsene funket da også - dekkene sitter jo heller ikke like godt i regn. Felgbrems i gjørme er noe dritt, for å si det mildt...og det var hovedsaken til at byttet - subbing i 15 min etter at man har kjørt gjennom en sølepytt. Det andre positive er at jeg egentlig ikke merker så mye til at sykkelen har blitt en god del tyngre. Spørsmålet nå er bare hva jeg skal gjøre med de gamle felgene - kanskje kjøpe en pen ramme til de?

Re: disc eller ikke? [Re: lexmyr] #565907 11/06/2008 20:25
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
-Jan Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
Sitat: lexmyr
og 2 - at bremseklossene gjerne varer 20 ganger lengre.


For det første så er dette helt feil, og for det andre så er klosser til skivebremser mye dyrere.

Re: disc eller ikke? [Re: -Jan] #565958 11/06/2008 21:46
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 82
lexmyr Offline
Medlem
Offline
Medlem
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 82
Min erfaring er at det er helt riktig, dersom du har metallklosser selvfølgelig. V-bremseklosser er jo ikke noe problem å slite ut på en dag.
Kom heller med en begrunnelse annet enn å si "feil."? ICON_SMILE

Og skivebremsklosser er ikke så forbanna dyre, ihvertfall ikke i forhold til hvor lenge de varer. Ligger gjerne på noe mellom 100-300 kronasjer.

Re: disc eller ikke? [Re: lexmyr] #565990 12/06/2008 05:38
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
-Jan Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
Sitat: lexmyr
V-bremseklosser er jo ikke noe problem å slite ut på en dag.

Det er ikke noe problem med skive heller under de rette forholda.

Sitat: lexmyr
Kom heller med en begrunnelse annet enn å si "feil."? ICON_SMILE

Vet ikke om jeg har noe begrunnelse - jeg bare observerer hva som skjer enkelte ganger. F.eks. under marathon-ritt i kraftig regnvær. Jeg antar at konstant grus/gjørmesprut på skivene i tre timer virker som et fint slipemiddel.

Det er godt mulig at med den type sykling DU bedriver så varer skiveklosser 20 ganger lengre (har du noen "begrunnelse" for det?), men jeg mener likevel at for veldig mange er det ikke noe å spare på å kjøre med skive.


Re: disc eller ikke? [Re: busk] #566001 12/06/2008 06:19
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 4,516
KTL Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 4,516
Sitat: busk
Jeg har hørt at siden bremsekraften i et disk hjulsett går gjennom navet og eikene så er disse påkjenningene så store at eikene blir utmattet tidligere enn på et felgbrems sett. Jeg er forsåvidt enig med tanke på kraft ganger arm ved felgen= kraft ganger arm ved navet. F1 er krafta ved felgen. F2 er krafta ved navet.
F1 x r1 = F2 x r2
La oss da si at forholdet mellom kraft armene r1/r2 = 20 (radius ved navet / radius ved felgen) = F2 = r1/r2 x F1
F2 = 20F1
Er det noen som har erfaring eller kommentarer til dette?
Har inntrykk av at skivebrems hjulsett blir like fort skjeve som felgbrems sett.
For 29er blir vel dette tallet enda større?
Jeg har kjørt 8 år med kjeramisk felg på min Klein og de er fortsatt gode dog med noen områder der belegget er bulket eller borte.
Har også LX felgbrems på min nye 29er og det fungerer veldig bra. Jeg kan også sette landeveis hjulsettet mitt på 29er og vips har jeg en rask bysykkel:-)


Som regel er det vel ikke bremsingen din som gjør felgen skjev eller tar knekken på eikene... De få eikene jeg har røket har vært i bakhjul, og der er i hvert fall ikke bremsekreftene avgjørende. Dessuten har det i lang tid (med hell!) vært vanlig å overføre momentet til fremdrift via baknav og eikene...

Felgbremsen er mer følsom for forurensning fordi den stadig er nedi gjørma å henter ny slipepasta...

Hovedforskjellen er likevel at en skivebrems er et mindre og mer presist system der kreftene har kortere vei fra den ene til den andre siden av skiva, og det blir dermed vesentlig enklere å lage stivt -stive reguleringssystemer er lettere å regulere og mer effektive enn fleksible systemer. Felgbremsen er avhengig av mange flere komponenter, deriblant gaffelen, for å få kreftene fra den ene til den andre siden av felgen, i tillegg er selve felgen flesksibel.

En skivebrems setter større krav til nav, en felgbrems setter større krav til både gaffel og felg.

På en terrengsykkel til bruk i terrenget er skivebremsen et kvantesprang i bremsefunksjon, i tillegg til at småbulker/skader i felgen (ikke uvanlig ved stisykling), ikke har noen betydning for bremsene. Til sykling på vei er sikkert felgbrems tilstrekkelig!


mvh
Knut Tore

Hva behager? Sykle for å trene???
Nei, vi sykler bare for moros skyld!
Tirsdagsklubben™
Re: disc eller ikke? [Re: KTL] #566009 12/06/2008 06:48
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 650
Johannes(MCK) Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 650
for å gjenta hva de fleste andre har sagt.. Gå for skive! syklet to sesonger med felgbrems, og følte at met en gang det ble vått måtte det tre eller fire fingrer til på bremsen for å stoppe. Jeg er ganske lett også.
(sier ikke at det ikke finnes v-bremser som bremser bedre, men dette er ihvertfall min erfaring)


Fart og høy tråkkfrekvens løser mange problemer...
Re: disc eller ikke? [Re: Johannes(MCK)] #566010 12/06/2008 06:49
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 650
Johannes(MCK) Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 650
Har ikke undersøkt prisen på skivebremser, men er superfornøyd med mine formula oro. tror de ligger på rundt tre lapper...


Fart og høy tråkkfrekvens løser mange problemer...
Re: disc eller ikke? [Re: KTL] #566011 12/06/2008 06:50
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 12,254
tmork Offline
Lilloman
Offline
Lilloman
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 12,254
Sitat: KTL
På en terrengsykkel til bruk i terrenget er skivebremsen et kvantesprang i bremsefunksjon, i tillegg til at småbulker/skader i felgen (ikke uvanlig ved stisykling), ikke har noen betydning for bremsene. Til sykling på vei er sikkert felgbrems tilstrekkelig!


Etter mange år med diverse felgbremser var det en nytelse å gå over til skivebremser på stisykkelen. Enda bedre ble det da jeg gikk over til de supre Avid Jucy 7. Jeg klarte meg godt i tidligere tider med felgbremser, men ville jeg gått tilbake? Nei balle heller!


Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: disc eller ikke? [Re: KTL] #566020 12/06/2008 07:13
Registrert: Sep 2004
Innlegg: 2,704
jorn_almberg Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Sep 2004
Innlegg: 2,704
Sitat: KTL
Felgbremsen er mer følsom for forurensning fordi den stadig er nedi gjørma å henter ny slipepasta...


Tja, det fins absolutt unntak fra den regelen. I en del tilfeller er felgbrems bedre enn skivebrems når gjørma antar slipepasta-konsistens.

Eksempel 1: På en spesielt våt birkebeiner i 04 var det mange som fikk bremsetrøbbel pga. subbing eller nedslitte klosser. Alle jeg hørte om med trøbbel hadde skivebrems.

Eksempel 2: På Nordic24 i 07 var det normalt å ha slitt ut tre sett skivebremsklosser i løpet av de første seks timene. Mine v-bremseklosser (vanlige XTR-klosser) holdt anslagsvis tre ganger lenger enn mine skivebremseklosser (røde Kool Stop) under de forholdene.

Årsaken til at skiveklosser under noen forhold slites raskere enn v-bremsklosser tipper jeg er den lille avstanden mellom kloss og skive, som gjør at det blir litt subbing hele tiden, hvis det legger seg en sand/leire-film på skivene.


-Jørn

NOTS
Re: disc eller ikke? [Re: jorn_almberg] #566022 12/06/2008 07:16
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 12,254
tmork Offline
Lilloman
Offline
Lilloman
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 12,254
Sitat: jorn_almberg
Eksempel 1: På en spesielt våt birkebeiner i 04 var det mange som fikk bremsetrøbbel pga. subbing eller nedslitte klosser. Alle jeg hørte om med trøbbel hadde skivebrems.


Dette er vel sprut fra forankjørende som mater på med møkk, og er da mest aktuelt i rittsammenheng?


Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå