Dette så jo bare veldig spennede ut! Hvorfor har ikke andre sykkelmerker tatt tak i dette?
Nå er det faktsik en produsent til som har AWD, det er Jeep bicycles. http://www.cyclesg.com/jp/index.php De har det på lisens fra Christini.
En grunn til at det nok ikke er flere er at systemet er patentert verden over. Desutten så tok systemet 6 år å utvikle og mange millioner kroner. Mange var nok skeptisk til holdbarheten og om det hadde livets rett, derfor har nok ikke flere vært villg til å satse på det. Desutten var det veldig dyrt til å begynne med. Ellers så har kanskje en del glemt dette systemet, i alle fall få som vet om det.
Men nå som prisen har blitt mye lavere og kvaliteten har vist seg å være høy og det også har vist seg å være et marked for det, så burde flere få øynene opp for AWD, det er jo mye å hente på tohjulstrekk krevende terreng!
Re: Christini ADW, har 2 hjuls trekk noe for seg?
[Re: Mobil1]
#56286905/06/200808:55
Ellers er jo ikke Christini de første som har forsøkt seg på det, selv om de har kommet opp med et langt bedre patent enn dette
Denne AWD sykkelen er utstilt på Danmarks sykkelmuseum i Aalestrup. Kraft til forhjulet får du ved å bevege styret fram og tilbake, og som på Christini kan du enkelt koble fra forhjulsdriften ved hjelp av en liten spak på styret.
-- Håkon
[Re: hdr]
#56306705/06/200815:56
En tanke som slo meg... Når tohjulstrekket er "slått inn" vil du vel også påvirke bremsing? Du vil kunne konsentrere deg om bremsen på forhjulet, og bakhjulet vil dermed også bremse, men uten risiko for å låses -fordel der du ønsker rullende bakhjul, men hindrer deg i bevisst å låse bakhjulet for å skrens/korrigere kurs? (Litt risiko hvis du glemmer det og låser bakhjulet for å legge inn en skrens )
Selv om Tore ikke hadde byttet deler i sitt system synes jeg det ser litt lite trivelig ut med åpne drev i navene, med tanke på forurensninger av forskjellig slag -er det enkelt og ikke alt for kostbart å skifte ut drevdelene (sammenliknbart med skifte av kassett, klinger og kjede f.eks)?
Stemmer at AWD påvirker bremsingen. Når man bremser med på forhjulet bremses også bakhjulet, så forhjulet låser seg ikke før begge hjulene stopper. Men for å minske belastiningen på systemet så bør man bruke bakbremsen i tillegg til forbremsen hvis du skal bremse mye, når du har tojulstrekken koblet inn.
Drevdelene er lette å skifte ut og er i svært høy kvalitet, rustfritt stål. Prisen er heller ikke ille, ifølge Tore.
Siden de er plassert i navet er de også godt beskyttet mot møkk. Og siden de er åpne så er det lett å rengjøre de, bare å spyle av dem etter bruk. Så tørker jeg de raskt av med en fille og tar litt Finishline tørrsmøring på de, da festes det lite skitt til de, og det som måtte komme er det lett å spyle bort.
[Re: supernalle]
#56461209/06/200813:06
Jeg er litt skeptisk til dempingen bak. Er det mye bobbing?
Bakdempingen er av typen "Active Arch rear suspensjon" Vet ikke hva som menes med det, men i alle fall er rammerøret til seterøret festet til kranken uten noe ledd, så når du sitter å trår vil du ikke merke noe bobbing. Når du står å trår så vil du merke at det er noe bobbing, men da er det jo bare å koble inn lock out'en på demperen. Er godt fornøyd med demperen selv om det sikkert finnes systemer med bedre bobbekontrol.
#56464409/06/200814:14
Det er vel i prinsippet samme demping som halvparten av merkene der ute. Man MÅÅ ikke ha VPP for å sykle fort altså. Det er tilogmed mulig å kjøre raskt helt uten demping bak.
[Re: tron]
#56497210/06/200808:15
14 kg er jo ikke no'! Jeg hadde tippet minst 16. Jeg stiller meg i spørsmålskøen: bråker det noe ekstra?
Når du sykler sakte hører man ikke noe til tohjulstrekken, men når du sykler i større fart vil du høre at AWD er koblet inn. Det høres omtrent ut som summing. Ikke noe plagsom lyd, men du hører at det er i drift.
#56502410/06/200809:54
14 kg er jo ikke no'! Jeg hadde tippet minst 16. Jeg stiller meg i spørsmålskøen: bråker det noe ekstra?
Når du sykler sakte hører man ikke noe til tohjulstrekken, men når du sykler i større fart vil du høre at AWD er koblet inn. Det høres omtrent ut som summing. Ikke noe plagsom lyd, men du hører at det er i drift.
Og, i terrengsyklingens verden så har det vel blitt en norm at dyre deler bråker mest? Det skal jo helst tikke og summe høyt fra kvalitetsprodukter fra CK osv?
Det ser ut som en veldig spennende sykkel du har fått deg.
Hvordan er det med vedlikehold? Hvor mange lagere inneholder AWD-systemet? Og er det fare for at bremseskive bak grises til med fett fra tannhjulet?
Snøen gikk i April...
AWD inneholder rundt 6 forseglede maskin kulelagere. De er enkle å bytte ut og koster ikke all verden.
Christini har laget en god service manual med fargebilder til AWD systemet. Beste sykkelmanualen jeg har sett hittil! Mekanikken er laget så enkelt at det er meningen at en kan ta service på den selv.
Trenger ikke så mye vedlikehold. Navtannhjulene og det som er teleskopisk smørers og renses etter behov, omtrent like ofte som du smører kjede. Det er ikke noe mere vedlikehold på AWD systemet enn det er på kjede og resten av drivverket. Tannhjulene i styrerøret smøres en gang pr mnd, lett å komme til tar 20 sek. Bakclutchen renses og smører opp en gang i året, det er veldig enkelt og fort gjort.
Har ikke fått noe fett på bremseskiven enda. Så lenge en bare tar på normalt med smøring på tannhjulet, er det ingen fare for å søle smøring på bremseskiva.