Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Ulykke i Hafjell, jente alvorlig skadd!

Ulykke i Hafjell, jente alvorlig skadd! #564143 08/06/2008 17:41
nr7wave Offline OP
Aquafil
OP Offline
Aquafil

31 år gammel kvinne alvorlig skadd i utforsykling i Hafjell

Høres ikke bra ut... Håper virkelig det går bra med vedkommende!

Christian S.

Re: Ulykke i Hafjell, jente alvorlig skadd! [Re: nr7wave] #564152 08/06/2008 17:49
U
UrbanFreeride Offline
Medlem
Medlem
U
Nedoversykling ICON_LAUGH

Men, håper virkelig det går bra med vedkommende!

Go Big, or Go Home!
Re: Ulykke i Hafjell, jente alvorlig skadd! [Re: UrbanFreeride] #564282 08/06/2008 20:39
L
Lilletroll Offline
Entusiast
Entusiast
L
Ai, jeg håper også det går bra!
Fire sett fingre krysset i Drammen.

Re: Ulykke i Hafjell, jente alvorlig skadd! [Re: UrbanFreeride] #564284 08/06/2008 20:44
MortenML Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: UrbanFreeride
Nedoversykling ICON_LAUGH

Men, håper virkelig det går bra med vedkommende!

Noen ganger passer det utrolig dårlig med et kjempesmil. Får håpe det går bra med henne.

/mitch

Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
Re: Ulykke i Hafjell, jente alvorlig skadd! [Re: MortenML] #564302 08/06/2008 21:05
U
UrbanFreeride Offline
Medlem
Medlem
U
Det skulle ikke være et smil ..
Skulle være en ":p"

Men, beklager om noen ble "truffet" av det jeg sa..

Go Big, or Go Home!
Re: Ulykke i Hafjell, jente alvorlig skadd! [Re: MortenML] #564303 08/06/2008 21:05
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det tar mange år å bygge godt grunnlag for å sykle raskt og sikkert. For min del var det mye villmannskjøring (over evne) og trynings de første 5 årene etter at jeg begynte, men nå skjer det veldig sjeldent.

Jeg aner ikkeno om hva som skjedde i dette tilfellet, men kan se for meg at en 31-år gammel jente som bedriver "nedoversykling" i Hafjell ikke nødvendigvis har svært mange års relevant erfaring med høy hastighet på to hjul; motocross, BMX, XC, DH el.l.

I så fall mener jeg bestemt er vi andre, vi som har kjørt mye, også har et ansvar for å passe på at de mindre erfarne ikke kjører over evne. Det er lov å bruke huet og be folk ta det litt rolig i parti X, vise at man ikke behøver å bombe ned som en villmann i alle seksjoner for å ha det gøy, og understreke viktigheten av sikkerhet. Bedre en gang for mye enn en gang for lite.

La meg få understreke at dette er ment på generelt basis, ikke spesielt for dette ulykkestilfellet.

Re: Ulykke i Hafjell, jente alvorlig skadd! [Re: MortenML] #564304 08/06/2008 21:05
geiranders Offline
Besatt
Besatt
Enormt kjipt. Krysser fingra for at hun kommer godt fra det til slutt. Ble alvorlig bekymret da jeg så lokalavisa henvise til at hun manglet førlighet fra livet og ned etter fallet, og håper det hardeste jeg klarer at dette går bedre enn hva nyhetsmeldingen tyder på.

http://www.gd.no/nyheter/article3593211.ece

Re: Ulykke i Hafjell, jente alvorlig skadd! [Re: geiranders] #564307 08/06/2008 21:10
U
UrbanFreeride Offline
Medlem
Medlem
U
Jente eller ikke, det spiller vell ingen rolle ?

Go Big, or Go Home!
Re: Ulykke i Hafjell, jente alvorlig skadd! [Re: UrbanFreeride] #564312 08/06/2008 21:16
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Tyder på bruddskade i ryggen. Regner med at hun hadde rustning, så da må det enten ha vært et helsikes smell, eller så har hun vært uheldig og truffet på slikt vis at bakplaten ikke beskyttet godt nok.

Nå er det slik at selv om førligheten er redusert/borte ved ulykke, så kan dette komme tilbake (også etter kort tid), dersom nervene bare har blitt trykket sammen og ikke revet av.

Re: Ulykke i Hafjell, jente alvorlig skadd! [Re: mtbmaniac] #564334 08/06/2008 21:43
Andreassykler Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg var der idag i dropzone da hun lå i båre. Litt ekkel følelse når virkeligheten over hvor farlig det er plutselig setter inn. Noe hadde visst gått fryktelig galt på den minste droppen, og hun hadde landet på nakken. Hun kunne visst ikke føle beina vare det en som sa... Hun hadde rustning og kjørte på leid sykkel (er jeg ganske sikker på).

Nødvendigheten av fulldemper er en myte
Allergisk mot asfalt og oppoverbakker
HardTail-Mafiaen
Re: Ulykke i Hafjell, jente alvorlig skadd! [Re: mtbmaniac] #564339 08/06/2008 21:46
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Jeg så jenta ligge der tidligere i dag. Hun fikk etter hva jeg skjønte rask og kyndig hjelp. Ulykken skjedde i dropzone og etter hva jeg skjønte så hadde hun gjort en forlengs salto ut minste droppen(av de tre) og landet på nakken.

Ellers må det sies at sikkerheten i Hafjell virkelig er bra. Hjelpen var svært raskt på plass med båre og tydligvis kompetent mannskap.

Ellers må det sies at jeg så flere personer som hadde gått på noen heftige smeller denne helgen. Ulykker skjer og det gjelder å bruke hodet!

Ut på tur!

Re: Ulykke i Hafjell, jente alvorlig skadd! [Re: Supermann] #564361 08/06/2008 23:56
Calle Kanin Offline
Ivrig
Ivrig
Det gjelder også å bruke hjelm! Huff, har sett et par stygge saker med kids iført ufestet bøttehjelm. Ikke at dette har noe med saken å gjøre, men er bare noe jeg prøver å belyse de gangene jeg kan.

Håper virkelig det går bra med den skadde og hvis noen her inne vet noe mer enn det som står i avisene, så hold oss oppdatert!

"Oj, her var det bratt!"
Tidligere medlem av HardTail-Mafiaen
Re: Ulykke i Hafjell, jente alvorlig skadd! [Re: Calle Kanin] #564415 09/06/2008 07:48
GeirEivind Offline
Besatt
Besatt
Huff så ille. Det skal ikke mye til før det går virkelig galt både på ski og sykkel.

Re: Ulykke i Hafjell, jente alvorlig skadd! [Re: GeirEivind] #564481 09/06/2008 10:03
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Var ikke noe å si på beskyttelsen i dette tilfelle. Helhjelm og rustning m/ryggplate var på plass.

Ut på tur!

Re: Ulykke i Hafjell, jente alvorlig skadd! [Re: Supermann] #564578 09/06/2008 12:14
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
Utrolig tragisk, håper det går bra med henne til slutt. Krysser fingre og tær!

Re: Ulykke i Hafjell, jente alvorlig skadd! [Re: jens fredrik] #564674 09/06/2008 15:35
L
Lilletroll Offline
Entusiast
Entusiast
L
Er det noen som vet hvem denne jenta er?

Re: Ulykke i Hafjell, jente alvorlig skadd! [Re: Supermann] #564678 09/06/2008 15:45
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Supermann
Var ikke noe å si på beskyttelsen i dette tilfelle. Helhjelm og rustning m/ryggplate var på plass.

Ryggplate hjelper vel ikke særlig hvis du lander på hodet og får en skikkelig kompresjon i ryggraden. Etter hvordan jeg forstår funksjonen til en ryggplate, skal den hindre skade hvis du lander på ryggen oppå en stein.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Ulykke i Hafjell, jente alvorlig skadd! [Re: GeirK] #564680 09/06/2008 15:50
Kjeserud Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: GeirK

Ryggplate hjelper vel ikke særlig hvis du lander på hodet og får en skikkelig kompresjon i ryggraden. Etter hvordan jeg forstår funksjonen til en ryggplate, skal den hindre skade hvis du lander på ryggen oppå en stein.

Stemmer det. En ryggplate vil ikke gjøre stort for å hindre kompresjon av ryggraden. Én titt på bilde burde vise det greit.

Never argue with an idiot. They will only drag you down to their level and then beat you with experience.
Re: Ulykke i Hafjell, jente alvorlig skadd! [Re: GeirK] #564683 09/06/2008 15:53
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: GeirK

Tara Llanes brukte ikke rustning da hun falt og skadet seg. Det er ikke påbudt å bruke rustning i WC-konkurranser eller på trening.

Vi har fremdeles et langt stykke å gå på sikkerhet. Mange kommer til å bli skadet før statistikken eventuelt flater ut.

Re: Ulykke i Hafjell, jente alvorlig skadd! [Re: mtbmaniac] #564690 09/06/2008 16:12
D
D.E.M.O Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
D
Det er riktig at hun kjørte med rustning og ALL beskyttelse hun kunne ha. Sykkelen var hennes egen(ikke at det har noe betydning). Det jeg har blitt fortalt er at hun tok droppen og da hun kom ut i luften oppdaget hun at det stod en person i landingen. Hun prøvde instinktivt å unngå å krasje med vedkommende som resulterte i en tragisk ulykke. Hun er en dreven syklist som har lang erfaring.

Mine tanker går til deg G og håper jeg ser deg snart!

Hilsen en kollega.

Re: Ulykke i Hafjell, jente alvorlig skadd! [Re: D.E.M.O] #564693 09/06/2008 16:16
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det har også med sikkerhet å gjøre at elger, barnevogner, hundeeiere og hyggelige medsyklister ikke befinner seg i kjørebanen særlig ikke i landingsområdet etter et drop.

Re: Ulykke i Hafjell, jente alvorlig skadd! [Re: mtbmaniac] #564695 09/06/2008 16:24
M
markus_kilsgaard Offline
Medlem
Medlem
M
Så under helgens ritt i fort william, at det var en del som kjørte med en form for nakke beskyttelse, lignende HANS systemet som brukes i motorsport. Nakkekragen så ut til å være designet til at ta støyten ved en eventuell "head first" kollisjon.

Dette så i hvertfall ut som en bra løsning for de mange rygg og nakkeskadene som folk pådrar seg ved downhill sykling

Redigert av markus_kilsgaard; 09/06/2008 16:26.
Re: Ulykke i Hafjell, jente alvorlig skadd! [Re: markus_kilsgaard] #564752 09/06/2008 18:56
U
UrbanFreeride Offline
Medlem
Medlem
U
Så en som syklet med en slik nakkekrage under forholdsvis enkel hillsprint sykling i Åre forrige helg.

Go Big, or Go Home!
Re: Ulykke i Hafjell, jente alvorlig skadd! [Re: UrbanFreeride] #564886 09/06/2008 22:50
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
Jeg tror én utgave er denne: www.leatt-brace.com

Re: Ulykke i Hafjell, jente alvorlig skadd! [Re: jens fredrik] #564893 09/06/2008 23:11
P
photodude Offline
Entusiast
Entusiast
P
Ufattelig tragisk, samme hva og hvem som har skylden. Her er det snakk om en person som muligens vil få livet sitt ødelagt. Og ja, hun hadde ALT av beskyttelses utstyr.

Det hele begynte med at det var en som hadde trynet i dropzone rett før hun kjørte ut i droppen som igjen førte til at hun instiktivt prøvde å unngå ham ved å bremse på droppen. Hun landet trolig først med hjelmen...

Hun hadde heldigvis en veninne med seg med medisink bakgrunn som ga riktig behandling og tilkalte luft-ambulanse. Hjelpen kom raskt tilstedet.

Jeg ber for deg, og håper inderlig at du blir frisk igjen.

Re: Ulykke i Hafjell, jente alvorlig skadd! [Re: photodude] #564961 10/06/2008 07:43
K
klev1 Offline
Avhengig
Avhengig
K
Jobber med kjæresten til søsteren hennes, og var i Hafjell sammen med henne på lørdagen. Kan bekrefte at det D.E.M.O. og photodude sier stemmer.

Hun pådro seg et nakkebrudd i fallet. Dette ble operert natt til i går. Det siste jeg hørte om dette i går var at hun puster selv, og har noe førlighet i armene, men at bruddet var svært alvorlig. Mine tanker går til henne og hennes nærmeste. De går en vanskelig tid i møte, men jeg håper alt ordner seg på et vis.

En ufattelig tragisk hendelse som bør minne alle syklister, enten de sykler nedover eller bortover, på at marginene i verste fall er små. Vis forsiktighet og hensyn. Det var flere som bedrev hasardiøse forbikjøringer og stod midt i løypa i Hafjell i helgen, og jeg håper folk sier i fra om slikt.

Re: Ulykke i Hafjell, jente alvorlig skadd! [Re: klev1] #565028 10/06/2008 10:00
Sarptommy Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg kom til dropzonen ikke lenge etter at ulykken skjedde. Får en fryktelig vond følelse i kroppen av å lese denne tråden.

Håper selvfølgelig av hele mitt hjerte at det skal gå bra med henne.

www.solvangracing.no
Importør av MDE rammer og sykler ,Middleburn, Mozartt komponenter, All Mountain Style og Goodridge. http://www.facebook.com/pages/Solvang-Racing/212544218843564
Re: Ulykke i Hafjell, jente alvorlig skadd! [Re: Sarptommy] #565283 10/06/2008 15:58
B
backe Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
B
Er vel ingenting som er usagt i denne saken.

Ønsker bare vedkommende god bedring og lykke til. Håper virkelig at ting går så bra som mulig og at folk lærer av dette her.

MVH

Fredrik Backe

------------------------------

Realiser Hamar Bikepark! PM meg for feedback/ønsker etc.!
Re: Ulykke i Hafjell, jente alvorlig skadd! [Re: nr7wave] #565461 11/06/2008 04:41
T
t-ormod Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
T
Jeg har sittet og lest denne tråden nå. For meg virker det som at folk ikke klarer å ta inn over seg hva som faktisk veldig sannsynlig kan bli utfallet av denne ulykken.

Det virker ikke som den forulykkede har gjort noe overilt. Hun har vært svært uheldig.

Når man er ung tror de fleste at de er udødelig og selv om man vet at tragiske ulykker skjer, så skjer de ikke en selv. Ikke engang slike hendelser som denne ser ut til å få folk til å tenke seg om.

Jeg tenkte slik selv da jeg syklet på 90-tallet. Jeg tenkte slik helt til jeg selv stupte over styret, landet på hodet og brakk nakken.

Jeg mener ikke at dere skal slutte å sykle, _men_ det er et par ting dere bør tenke på:

1) Sikkerhet i utøvelse

2) Sikkerhet for fremtiden

Sikkerhet i utøvelse har flere vært inne på. Sikkerhet for fremtiden er det svært få som tenker på. Hvis man er så uheldig at ulykken skjer og man, som meg, blir lam - hva slags liv får man da? Økonomi er et stikkord her. SØRG for å ha skikkelig forsikring. Penger fikser ikke livet om du blir lam, men det gjør det meste mye enklere.

Hvis du er ung og blir 100% arbeidsufør så kan du regne med en utbetaling fra Folketrygden på max 150 000 kr/år. Dette er ikke et fett liv.

Jeg oppfordrer redaksjonen v/Øyvind til å lage en artikkel på forsikringsdekning for syklister slik at folk vet hva som inngår i lisenser etc., og hva de bør gjøre for å sikre seg bedre.

Jeg slutter meg selvsagt til alle ønskene om at utfallet av denne saken blir så bra som mulig.

P.S. Til dere her som kjenner henne - skulle det være behov for å ha kontakt med en som har vært gjennom en liknende ulykke så ta kontakt. Redaksjonen v/Øyvind kan formidle kontakt.

Re: Ulykke i Hafjell, jente alvorlig skadd! [Re: t-ormod] #565472 11/06/2008 06:17
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Hei Tormod.

Et bra innlegg.

Det er viktig å stoppe opp noen ganger og tenkte litt ekstra på hva man holder på med. Etter å ha lest om ulykken i Hafjell så tenkte ihvertfall jeg noen tanker om hvor ille det kan gå. Og mtp den farten jeg selv vet at jeg holder i visse utforkjøringer så tenkte jeg at det er kanskje best å roe tempoet noen ganger.

I går, med tankene frisk i minne, så ryker jeg på en skikkelig trynings selv på tur. I en utforkjøring på forsåvidt veldig hardt fint underlag klinker jeg til for å få opp farten. I det jeg har lagt opp kjedet på storeklinga og gir et par tråkk, så har trolig sykkelen fått et slag nedenifra som gjør at kjedet hopper av utenfor storklingen og kranken låser ser. Noe som skjer så fort og uventet og jeg blir kastet fremover og det ene beinet løsnet fra pedalen. Ramla ned på stange og rastet mot den ene treet som var i kanten og traff det. Ble deretter slengt avgårde noen meter. Antar at farten kan ha vært i overkant av 40km/t.
Var heldig med at jeg ikke traff treet med midten av fronten så det ikke ble helt bråstopp, og ikke minst at det var omtrent fritt for stein i løypa.
Minte meg selv om at det er vanvittig lite som skal til før noe kan skje. Resten av turen foregikk en del roligere gitt. Man får seg et støkk, og i dag er det vondt å både sitte og gå. Jeg var heldig, men det kunne fort vært et helt annet utfall.
Jeg har ikke falt i sånn høy fart på mange år, og det frister ikke akkurat til "gjentagelse".

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå