Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Hvor mange watt for å lade opp elbil?

Hvor mange watt for å lade opp elbil? #538327 15/04/2008 07:22
magic Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
I boligsameiet er det etterhvert noen som har kjøpt seg elbil, og strømmen i garasjene som står for ladingen spleises på av alle.

På vegne av min kone som er styremedlem har jeg tatt på meg oppgaven å estimere strømforbruket som går med til å lade en bil.

Litt googling antyder effekter på mellom 2000 og 3000 watt, og ladetid på mellom 4 - 8 timer. Det betyr altså at en med strømtom bil og effekt på 3000 watt som lades i 8 timer drar 24 kWh.

Noen som har elbil og kan komme med noen ca tall?

Hilsen Lars

"It's like deja-vu, all over again"
Re: Hvor mange watt for å lade opp elbil? [Re: magic] #538356 15/04/2008 08:31
ahe Offline
Medlem
Medlem
Fant noen spesifikajsoner på think.no:
http://think.no/think/content/view/full/384

Den nye Think City drar 14A under lading, dvs i overkant av 3kW ved 230VAC en-fase (bør ha en egen 16A-kurs). Ladetid 0-100% er 10 timer, mer typisk ladetid 20-80% er 8 timer.

Re: Hvor mange watt for å lade opp elbil? [Re: magic] #538357 15/04/2008 08:32
KTL Offline
Besatt
Besatt
Beregningen din ligger kanskje litt høyt, vår Peugeot 106 krever en 10A* kurs for lading, og trenger 8 timer for lading av "tom" bil. Den trekker maks effekt i 6 timer og deretter 25% i 2 timer (tilsvarer 100% i 6,5h). Dette gir da ca 2200W * 6,5h ~ 14,5kWh.

Den har batterikapasitet 120V, 100Ah, som gir 12kWh netto + tap. (Nyere el-biler vil etter hvert få høyere batterikapasitet, minst det doble, men vil etter hvert bli begrenset av tilgjengelig ladeperiode/strøm, slik at en praktisk maksgrense antakelig vil ligge på 12h lading ved 16A, hvorav noen timer med redusert effekt, som i praksis kanskje vil ende rundt 35kWh.)

* De er i utgangspunktet programert for 16A kurs og lading i 7 timer, men blir omprogramert for 10A bruk her i Norge.

mvh
Knut Tore

Hva behager? Sykle for å trene???
Nei, vi sykler bare for moros skyld!
Tirsdagsklubben™
Re: Hvor mange watt for å lade opp elbil? [Re: KTL] #538365 15/04/2008 08:41
magic Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Flottings, mange takk!

Om en da lader 10 kWh hver dag i en måned, og betaler 50 øre pr. kWh er det altså ikke snakk om veldig mye penger pr måned.

Hilsen Lars

"It's like deja-vu, all over again"
Re: Hvor mange watt for å lade opp elbil? [Re: magic] #538398 15/04/2008 09:42
KTL Offline
Besatt
Besatt
Det er et tall jeg ville akseptert i alle fall. Ved vår bilbruk har jeg sånn røflig estimert en lading til å være ca kr 5, siden vi skjelden får kjørt bilen tom mer enn en til to ganger pr. uke.

mvh
Knut Tore

Tirsdagsklubben™
Re: Hvor mange watt for å lade opp elbil? [Re: KTL] #538420 15/04/2008 10:18
ingehg Offline
Fersking
Fersking
Vi har samme utfordringen i sameiet vårt, med tilhørende "murring" fra de som ikke kjører el-bil. Løsningen ble at det ble kjøpt inn en kWh teller som ble koblet til den aktuelle kursen. Kostet ca. 2000 ferdig installert, men nå er det i alle fall fred.

Re: Hvor mange watt for å lade opp elbil? [Re: ingehg] #538574 15/04/2008 16:13
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: ingehg
Vi har samme utfordringen i sameiet vårt, med tilhørende "murring" fra de som ikke kjører el-bil. Løsningen ble at det ble kjøpt inn en kWh teller som ble koblet til den aktuelle kursen. Kostet ca. 2000 ferdig installert, men nå er det i alle fall fred.

Den kostet altså like mye som 400 ladinger. Og når nestemann kjøper elbil så må man kjøpe inn enda en teller?

Re: Hvor mange watt for å lade opp elbil? [Re: Dan] #538636 15/04/2008 18:58
Loki Offline
Besatt
Besatt
Vi har samme opplegget, sparker litt i den el-bilen hver gang jeg går forbi (i hvert fall tenker jeg jeg skal gjøre det).

Lett og være miljøvennlig når andre betaler...

Kanskje jeg skal kreve oppvarmet sykkelverksted, spylehall og garasje i motytelse :-)

Sykkel er jo mye mer miljøvennlig enn el-bil.

He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Re: Hvor mange watt for å lade opp elbil? [Re: Loki] #538649 15/04/2008 19:18
GeirEivind Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Loki
Vi har samme opplegget, sparker litt i den el-bilen hver gang jeg går forbi (i hvert fall tenker jeg jeg skal gjøre det).

Ingen fare, er det en think så er det bare plastpaneler som trenger ganske kraftige støt før det dannes bulker i.

Re: Hvor mange watt for å lade opp elbil? [Re: Loki] #538689 15/04/2008 20:12
Dan Offline
More than words
More than words
Lett og være miljøvennlig når andre betaler...

Ja huffameien. Etter at dere har betalt den femtilappen i måneden som det koster fellesskapet så er det vel ikke nok igjen til smør på brødskiven. ICON_WINK Kan det muligens være slik at fellesskapet har kabel-tv? Hvis det er tilfellet, kan det være slik at elbileieren sitter og betaler hver måned for en masse tv-søppel som han ikke ser på? Eller kanskje det er noe annet han er med og betaler uten å bruke?

Det høres ut som at problemet med elbillading bare er at det stikker litt ut. Ikke er det dyrt og ikke plager det noen rent fysisk. Men fordi det går å se akkurat hvem som får en fordel så er det fritt fram for den norske misunnelsen. Kanskje jeg skal begynne å sparke på naboenes tv-apparater fordi jeg må betale for at de skal se på Hotell Caesar og Idol og slikt?

Re: Hvor mange watt for å lade opp elbil? [Re: Dan] #538711 15/04/2008 20:53
Loki Offline
Besatt
Besatt
Jeg glemte og nevne at jeg på generelt grunnlag er mot el-biler. Klimakrise my ass. At jeg må betale for andres folks jålerier gjør meg irritert. Et tenkt spark er da på sin plass.

Re: Hvor mange watt for å lade opp elbil? [Re: ] #538733 15/04/2008 22:12
H
Høggern Offline
Entusiast
Entusiast
H
Siden dere snakket om elbil så må jeg spørre om en ting.

Hvor langt kan bilen gå på fultbatteri? sånn ca.. takker!

Re: Hvor mange watt for å lade opp elbil? [Re: ] #538743 16/04/2008 05:10
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Nick
Problemet er at du tar del i fellesskapet ved å se på en del av det som tilbys selv. Såpass avhengig er du at du har en harddiskopptaker for ikke å gå glipp av det du skal se ICON_WINK

Jeg synes det var noenlunde sammenlignbart faktisk. Jeg har lyst å se NRK og SVT og noen ganger Eurosport, og for å få det så må jeg være med og betale for at naboene skal se TV2 og TV3. I den aktuelle garasjen må alle betale like mye for garasjeplass og strøm, til tross for at noen, elbileieren, får ut mer av fellesutgiften enn andre.

Hvordan kommer du fram til en femtilapp i måneden?

Fordi jeg regner med ti dager i en måned selvfølgelig. ICON_SMILE Ok da, jeg skulle ha skrevet 150,-.

Re: Hvor mange watt for å lade opp elbil? [Re: Loki] #538744 16/04/2008 05:12
Dan Offline
More than words
More than words
Jeg glemte og nevne at jeg på generelt grunnlag er mot el-biler. Klimakrise my ass. At jeg må betale for andres folks jålerier gjør meg irritert. Et tenkt spark er da på sin plass.

Det finnes da flere grunner til å kjøre elbil enn bare klimajåleri? Elbiler er deilig i kø, siden de er stille når man står stille, og at man i tillegg kan bruke dem i kollektivfeltet er nok et veldig stort kjøpsargument for folk rundt Oslo. Men du er kanskje misunnelig på det også, og synes det ville vært bedre om elbiler var nødt til å gjøre køene enda lengre?

Re: Hvor mange watt for å lade opp elbil? [Re: Loki] #538783 16/04/2008 07:05
EgilS Offline
More than words
More than words

Denne må du gjerne utdype. Gleder meg til å lese de rasjonelle argumentene du kommer med...

Re: Hvor mange watt for å lade opp elbil? [Re: ] #538815 16/04/2008 08:19
Dan Offline
More than words
More than words
Når det gjelder hvor vesentlig dette er, og hvor mye tid, krefter og humør man skal øde på å hindre folk i å høste litt ekstra av fellesskapets ressurser, så tror jeg vi egentlig er ganske enige.

Bra! Jeg synes det å klage på elbilstrømforbruk i fellesgarasjen bare er hakket over å teipe opp lo fra tørketrommelen på vaskeromsdøren. bigsmile

Re: Hvor mange watt for å lade opp elbil? [Re: EgilS] #538868 16/04/2008 10:33
skognils Offline
Ringrev
Ringrev
hei EgilS

tøff signatur du har... den støtter jeg :-D

Re: Hvor mange watt for å lade opp elbil? [Re: EgilS] #538881 16/04/2008 10:57
Loki Offline
Besatt
Besatt
Quote:

Denne må du gjerne utdype. Gleder meg til å lese de rasjonelle argumentene du kommer med...

Nei, jeg tror ikke verden undergår undergang fordi man bytter ut tradisjonelle biler med el-biler. Gjør du? Hvorfor?

Re: Hvor mange watt for å lade opp elbil? [Re: Loki] #538883 16/04/2008 11:01
EgilS Offline
More than words
More than words
Så fordi du mener at dette ikke er reversibelt, så skal ingen få lov til å kjøre el-bil?

Og så var det de rasjonelle argumentene da...

Re: Hvor mange watt for å lade opp elbil? [Re: Dan] #538901 16/04/2008 11:35
ingehg Offline
Fersking
Fersking
Jepp, den kostet det samme som som 400 ladinger. Men kjøpte oss fri fra eviglange diskusjoner på sameiemøtene, noe alle syntes var greit å betale 2000 spenn for. Det var med andre ord ingen økonomisk logikk bak det, kun å få slutt på gnålet.

Re: Hvor mange watt for å lade opp elbil? [Re: Dan] #538908 16/04/2008 11:47
P
pet1 Offline
Entusiast
Entusiast
P
Sitat: Dan
[Det finnes da flere grunner til å kjøre elbil enn bare klimajåleri? Elbiler er deilig i kø, siden de er stille når man står stille,

Dette vil snart alle nye biler ha. BMW har det på sine fire og sekssylindrede motorer fra i fjor.
(kobler ikke fra om det er lavere en temp en to-tre plussgrader)

Re: Hvor mange watt for å lade opp elbil? [Re: EgilS] #538911 16/04/2008 11:50
Tex Offline
Besatt
Besatt
Det finnes da flere rasjonelle argumenter mot bruk av el-bil.

I Oslo-området, hvor disse er mest utbredt, har de blitt populære først og fremst fordi de gir tilgang til kollektivfelt. Jeg kan ikke se hva som er kollektivt med en person pr. el-bil.

Dersom alle som kjører vanlig bil skulle kjøre el-bil, ville det blitt trang i kollektivfeltet også for de som faktisk reiser kollektivt. Så dette er en form for privilegier som de som har råd til el-bil som bil nr 2 eller 3 skal gis. Alternativet kunne jo vært at de faktisk reiser kollektivt.

Videre krever det energi og ressurser å fremstille el-biler, omtrent som for vanlige biler, vil jeg tro. E-biler opptar også parkeringsplasser etc i byene. Noe godt miljømessig alternativ til kollektivtransport (eller til sykkel) vil el-bil aldri bli.

Re: Hvor mange watt for å lade opp elbil? [Re: pet1] #538914 16/04/2008 11:52
Tex Offline
Besatt
Besatt
Sitat: pet1
[Det finnes da flere grunner til å kjøre elbil enn bare klimajåleri? Elbiler er deilig i kø, siden de er stille når man står stille,

Dette vil snart alle nye biler ha. BMW har det på sine fire og sekssylindrede motorer fra i fjor.
En seks-sylindret el-bil? Fortell mer!

Re: Hvor mange watt for å lade opp elbil? [Re: EgilS] #538915 16/04/2008 11:55
KTL Offline
Besatt
Besatt
Selv om det hører med til historien at de fleste kjøper el-bil for å unngå kø, og 300kg Nikkelkadmiumbatterier neppe kan påstås å være spesiellt miljøvennlig, har el-bilen to andre sider som faktisk er ganske vesentlige. Punkt en, lokal forurensning er i ferd med å kvele mange av verdens storbyer. Punkt to, fremtidens biler vil være drevet av elektriske motorer, uavhengig av hvordan energien transporteres. Det er derfor viktig at denne fremdriftsformen utvikles, i og med at vi neppe blir kvitt bilen med det første. (Energibæreren kan være alt fra batterier til brennstoffer som f.eks hydrogen eller metanol, kombinert med brenselceller, det vil fremtiden vise)

mvh
Knut Tore

Tirsdagsklubben™
Re: Hvor mange watt for å lade opp elbil? [Re: Tex] #538917 16/04/2008 12:02
P
pet1 Offline
Entusiast
Entusiast
P
Sitat: Tex
Sitat: pet1

En seks-sylindret el-bil? Fortell mer!

Motoren stopper automatisk når du står stille og tråkker inn klutsjen og starter like automagisk når du slipper kløtsjen ut igjen , var det mer du ville misforstå? :-)

Re: Hvor mange watt for å lade opp elbil? [Re: EgilS] #538919 16/04/2008 12:06
Loki Offline
Besatt
Besatt
Hva er det som ikke er reversibelt? Klimaendringene? Mener du på alvor at el-biler har noen innvirkning på klimaet?

Og at folk liksom kan ha god samvittighet når de kjører el-biler, men samtidig la andre betale for seg. Det er en snodig moral.

Re: Hvor mange watt for å lade opp elbil? [Re: Loki] #538958 16/04/2008 13:06
EgilS Offline
More than words
More than words
Hva er det som ikke er reversibelt? Klimaendringene? Mener du på alvor at el-biler har noen innvirkning på klimaet?

Les en gang til...

[quote]Og at folk liksom kan ha god samvittighet når de kjører el-biler, men samtidig la andre betale for seg. Det er en snodig moral.

Og hvordan er det da at man lar andre betale for seg?

Og de rasjonelle argumentene mot el-bil er...?

Re: Hvor mange watt for å lade opp elbil? [Re: Tex] #538961 16/04/2008 13:09
EgilS Offline
More than words
More than words

I Oslo-området, hvor disse er mest utbredt, har de blitt populære først og fremst fordi de gir tilgang til kollektivfelt. Jeg kan ikke se hva som er kollektivt med en person pr. el-bil.

Dersom alle som kjører vanlig bil skulle kjøre el-bil, ville det blitt trang i kollektivfeltet også for de som faktisk reiser kollektivt. Så dette er en form for privilegier som de som har råd til el-bil som bil nr 2 eller 3 skal gis. Alternativet kunne jo vært at de faktisk reiser kollektivt.

Videre krever det energi og ressurser å fremstille el-biler, omtrent som for vanlige biler, vil jeg tro. E-biler opptar også parkeringsplasser etc i byene. Noe godt miljømessig alternativ til kollektivtransport (eller til sykkel) vil el-bil aldri bli.

Det er her ingen argumenter mot el-bil iforhold til vanlige biler. Det at man i en el-bil har diverse fordeler fremfor biler drevet av fossilt brennstoff er ikke et argument i mot el-biler. Det du femfører er heller argumenter mot regelverket som er innført.

Re: Hvor mange watt for å lade opp elbil? [Re: pet1] #539003 16/04/2008 14:11
Tex Offline
Besatt
Besatt

Motoren stopper automatisk når du står stille og tråkker inn klutsjen og starter like automagisk når du slipper kløtsjen ut igjen , var det mer du ville misforstå? :-)
[/quote]

Da har det ikke så mye med el-bil å gjøre...
Forøvrig er knapt en nyhet, i og med at VW introduserte dette allerede i 1981, se http://de.wikipedia.org/wiki/Formel_E

Re: Hvor mange watt for å lade opp elbil? [Re: EgilS] #539004 16/04/2008 14:17
Tex Offline
Besatt
Besatt
Sitat: EgilS

Det er her ingen argumenter mot el-bil iforhold til vanlige biler. Det at man i en el-bil har diverse fordeler fremfor biler drevet av fossilt brennstoff er ikke et argument i mot el-biler. Det du femfører er heller argumenter mot regelverket som er innført.

Godt poeng.
Men jeg sammenligner el-bil også med alternativet kollektiv transport.
Jeg mener det er åpenbare miljømessige grunner til at økt bruk av kollektiv transport er mer gunstig en økt omfang av trafikk av el-biler.

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå