|
|
Terrengsykling i Bergen
|
Terrengsykling i Bergen
10/04/2008 10:42
|
Mmar
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Jeg er marinegast stasjonert på Haakonsvern. Nå har jeg endelig fått tatt med min sykkel hit, og har derfor en del spørsmål:
Hvor er det bergenserne drar for å sykle skikkelige stier?
Turmuligheter i nærheten av Haakonsvern (sti/grus)? Jeg utforsket litt igår, og fant noen korte stier og grusveier ved Alvøen. Aner ikke hvor stort området var, så det må utforskes mer.
Noen klubber/arrangerte treninger i området?
Sist, men ikke minst, noen som har lyst til å guide? Først og fremst stitur.
|
|
|
Re: Terrengsykling i Bergen
[Re: Mmar]
10/04/2008 10:56
|
Mmar
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Et raskt søk på forumet ga jo faktisk alvøen/småvatnet som et bra område for sykling. Noen som kan gi litt mer detaljert turbeskrivelse?
Skal ut på tur imorgen ettermiddag, send pm hvis du vil bli med.
|
|
|
10/04/2008 11:26
|
engekri
Ivrig
|
Ivrig
Jeg er med på en tur 18. april hvis alt går etter planen med levering av sykkelen. Men hørte et eller annet om sykkelforbud i byfjellene der oppe? Noen som vet mer enn meg om dette?
|
|
|
[Re: engekri]
11/04/2008 16:04
|
Laban
Veteran
|
Veteran
På enkelte grusveier på Fløyen er det sykkelforbud, ellers lite (tror jeg). Skulle man være så "uheldig" å sykle en av disse veiene er det bare å smile og si at dette var ukjent for meg. Ellers er det vell bare å plukke seg et byfjell og sette utfor.
"You should never underestimate the predictability of stupidity."
|
|
|
[Re: Laban]
13/04/2008 16:43
|
Ynot
Besatt
|
Besatt
Det "Frarådes" fra kommunens side å sykle i byfjella, men det er ikke forbudt bortsett fra i Fløien naturpark hvor det er en egen forskrift. Kommunale myndigheter er også innført ulovlig terrengsykkelforbud i Tenebekktjørna friområde ved begynnelsen av Canadaskogen i Nipedalen, dette er noe NOTS vil ta opp med fylkesmannen i Hordaland så fort et lokallag er stabla på beina. Se forøvrig debattinnlegg fra NOTS i BT idag (ikke på nett ennå). mvh, Tony
Redigert av Ynot; 13/04/2008 16:44.
|
|
|
[Re: Ynot]
14/04/2008 16:56
|
Laban
Veteran
|
Veteran
Kommunale myndigheter er også innført ulovlig terrengsykkelforbud i Tenebekktjørna friområde ved begynnelsen av Canadaskogen i Nipedalen, dette er noe NOTS vil ta opp med fylkesmannen i Hordaland så fort et lokallag er stabla på beina.
Jeg kan ikke fatte og begripe horfor de skal ha et forbud der. Håper NOTS klarer å gjøre noe med denne saken og forhåpentligvis de saker som kommer i fremtiden.
"You should never underestimate the predictability of stupidity."
|
|
|
[Re: Laban]
14/04/2008 17:35
|
Takayaka
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Det er faktisk langt mellom god bitene i Bergen ang grus, men Hordvikmarka ved Stend er bra, videre er det bra på Midtunstien og Totland. Ellers er Langeskogen ovenfor Krambua grei.. Må sykle en del på asfalt for å flette dette i hop. Rundt Fana hytta er det også greit.
|
|
|
16/04/2008 07:34
|
heijoh
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg bodde i Mathopen (Setre) fra jeg var 0-10år, Syklet ikke mye i skogen da, men vi var i skogen og lekte hele dagen... Tenker at det må da være mulig å sykle fine stier inne i Alvøskogen. Du kan kanskje sykle rett ut av porten, over veien og opp bakken på andre siden, og fortsette innover...Eller sykle bort til Setre og opp første bakken mot Kongshaugen, og videre inn i skogen.. Nå skal det sies at det er noen år siden jeg har vært der..Mulig det er kommet masse bebyggelse... Ellers er bakkene opp til Kongeren fine til å trene bakkedrag 
Heidi Johansen
|
|
|
[Re: heijoh]
16/04/2008 10:52
|
Mmar
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Rett ut porten og opp bakken begynner grusveiene, og området rundt småvatnet og storvatnet har vist seg å være bra for grusturer. Men stiene er stort sett for tekniske, ihvertfall så tidlig på sesongen.
Imorgen tenkte jeg at jeg skulle prøve å sykle opp til lyderhorn. Har hørt at det fra sjøkrigsskolen skal være mulig å sykle nesten helt til toppen.
Og engekri, tur høres kjempeflott ut. Ikke sikkert jeg har mulighet på fredag, ihvertfall ikke før etter 4. Men hva med helgen?
|
|
|
16/04/2008 14:26
|
engekri
Ivrig
|
Ivrig
Ser stygt ut som om hele turkonseptet mitt går i vasken... Desverre.
|
|
|
[Re: Takayaka]
18/04/2008 13:10
|
bob
Ringrev
|
Ringrev
Det er faktisk langt mellom god bitene i Bergen ang grus, men Hordvikmarka ved Stend er bra, videre er det bra på Midtunstien og Totland. Midtunstien? Hvor er denne?
|
|
|
[Re: bob]
22/04/2008 17:44
|
Takayaka
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Midtunstien, går langs Hardangervegen, fra det nedlagte Gokartsenteret, ikke så langt, men går å gasse på dra så opp på Totland, der får du svidd beina litt...
|
|
|
[Re: Takayaka]
25/04/2008 15:51
|
Hellijan
Fersking
|
Fersking
Midtunstien kan også være traktorveien ved Dyngelandseidet. Sving inn fra Dyngelandsveien og fortsett et par hundre meter på asfalt/grus. Traktorvei begynner bak en sperring og går et par km nordover dalen. Her er det lite trafikk, så det er bare til å dra på nedover igjen. I enden av traktorveien fortsetter en ganske gjengrodd sti nordover, inn i dalen, forbi noen vann. Stien ender ved Lonevannet og du må samme vei tilbake. Kunne kanskje blitt til noe mer syklbart. Rotet meg inn der i fjor.
|
|
|
[Re: Hellijan]
25/04/2008 17:36
|
Takayaka
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Joda, men stien går langs skinna v Hardangerveien. Sykla den stien du sikter til, bra men kort. Sykler den på vei til Totland. Først Midtunstien så Dyngeland, ned på den stien du sikter til, att o fram og så opp på Totland, Fanahytta.
|
|
|
[Re: Ynot]
04/06/2010 13:23
|
femte_gir
Besatt
|
Besatt
Det "Frarådes" fra kommunens side å sykle i byfjella, men det er ikke forbudt bortsett fra i Fløien naturpark hvor det er en egen forskrift. Kommunale myndigheter er også innført ulovlig terrengsykkelforbud i Tenebekktjørna friområde ved begynnelsen av Canadaskogen i Nipedalen, dette er noe NOTS vil ta opp med fylkesmannen i Hordaland så fort et lokallag er stabla på beina. Se forøvrig debattinnlegg fra NOTS i BT idag (ikke på nett ennå). mvh, Tony Tar opp en gammel tråd. Så, hva har skjedd siden sist angående forbudet i Canadaskogen? Er det lov å sykle der?
|
|
|
[Re: femte_gir]
04/06/2010 17:58
|
KimNK
Ringrev
|
Ringrev
Traff et par syklister på joggetur i Canadaskogen for et par uker siden i alle fall. Om de hadde lov vet jeg ikke.
|
|
|
[Re: KimNK]
05/06/2010 12:57
|
Jappen
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Er det forbudt å sykle i Kanadaskogen? I så fall har jeg brutt det forbudet flere ganger den siste tiden, og jeg kan godt tenkes å være en av syklistene du har truffet på joggetur  Det er ihvertfall ikke skiltet så vidt jeg har sett, men det er kanskje bare jeg som har vært uoppmerksom?
|
|
|
[Re: Jappen]
12/06/2010 16:13
|
kapten8
Fersking
|
Fersking
bump,
är ny i bergen och behöver hjälp med o finne xc stier för rundbane trening.
|
|
|
[Re: kapten8]
12/06/2010 17:10
|
femte_gir
Besatt
|
Besatt
Det finnes kun én rundbaneløype og den ligger på Totland. Søk Fanahytten på Gule sider for kjørebeskrivelse. Det går også an å sykle dit. Det er ca. 17km fra Bergen sentrum. De fleste andre grusveiene er på noen få km, så man må sykle mye på asfalt for å koble dem sammen til en rundbane. Imorgen skal jeg sannsynligvis ta en tur opp til Fløyen og du kan bli med hvis du vil. Send meg gjerne en PM. OBS! Jeg er i elendig form så jeg pleier å ta det rolig. 
|
|
|
[Re: femte_gir]
12/06/2010 19:21
|
kapten8
Fersking
|
Fersking
ah, okej så det är mest grusvei även där. dags att styra upp en "riktig" xc terreng bane på typ 4-7km nånting runt bergen. Borde gå! jag hade tänkt ta min gamla räser ut till os(?) imorgon och försöka trampa ur benen lite efter allt klättrande på mtb´n idag upp till flöyen o ulriken utan framväxel:-) www.kapten8.blogspot.com
|
|
|
13/06/2010 20:03
|
Pragmo
Fersking
|
Fersking
Kanadaskogen skal det være lov å sykkle? =\ har syklet der 100vis av ganger.
Sykkel: Wheeler PRO 39 Sykkelbriller: Oakley Jawbone Livestrong. Veier altfor mye, så kjøpt meg sykkel for å kunne trene litt mer. Noen tips? Fyr løs på PM!
|
|
|
[Re: Pragmo]
13/06/2010 20:11
|
gyngehest
Fersking
|
Fersking
apropos lov og ikke lov: har ikke syklet hardbakkadalen på noen år, men kom inn der i dag (langs svartediket), og oppdaget til min store forbauselse et sykling forbudt-skilt - samt et skilt som opplyste om "kulturminnesti".
noen som kjenner til om dette forbudet samtlige stier opp mot hardbakkadalen, tarlebø, etc?
|
|
|
13/06/2010 20:21
|
femte_gir
Besatt
|
Besatt
Løypen på Totland er 14 km lang så jeg forstår ikke hva du vil ha mere. Fra by'n gå det asfaltert sykkelsti så det er bare å følge den sørover til du er kommet til Nesttun. Ta til venstre over en sykkel/gangbro og fortsett til du kommer til en stor rundkjøring. Ta til høyre og etter ca. 1km ta til venstre og følg Totlandsveien så lenge den går (i ca. 6km). På slutten skal du se skilt "Fanahytten". Der begynner løypen. Leste på bloggen din at klatringen opp til Fløyen var for bratt for utvekslingen du har. Vel, nesten alle grusveier her i Bergen er på minst 10% så jeg kan ikke si noe annet enn: Velkommen til Bergen!  Du kan også sykle opp til Fløyen fra Munkebotn. Stigningen er grei så lenge det er asfalt. Det er den svingete delen på kartet. Men når du kommet over på grus så begynner helvete med opp i 15% stigning. En annen grusvei er Tarlebøveien. Den går i ca. 1km til etter demningen (merket med END), men det var umulig å merke det inn på kartet. Du har i tillegg Canadaskogen og Indre Sædal men, som jeg skrev det tidligere, du må først sykle en del på asfalt for å komme til grusparadis på noen få km. Jeg kjenner kun til disse 4. Håper du får flere tips av andre TS-medlemmer. God tur!
Redigert av femte_gir; 13/06/2010 21:24.
|
|
|
[Re: gyngehest]
13/06/2010 21:03
|
Rednax
Ringrev
|
Ringrev
apropos lov og ikke lov: har ikke syklet hardbakkadalen på noen år, men kom inn der i dag (langs svartediket), og oppdaget til min store forbauselse et sykling forbudt-skilt - samt et skilt som opplyste om "kulturminnesti".
noen som kjenner til om dette forbudet samtlige stier opp mot hardbakkadalen, tarlebø, etc? Nei, jeg kjenner ikke til om dette gjelder alle stier opp mot Hardbakka. Kjenner heller ikke til at det er fastslått "kulturminnesti" eller noe nytt videre sykkelforud. Under høringsrunden ifb. BMKs søknad om å få benytte Harbakkaløypen som treningsområde/NCløype i 1999 ble søknaden forsøkt avslått på grunnlag av at stien var en gammel postvei/kulturminnesti. Dette ble avvist. "Kulturminnesti" med noen historisk forankring er det ikke, det har selv kommunen konkludert med. Videre finnes det nøykatig beskrevet hvilke områder kommunen har fått dispensajson fra fylkesmannen til å oppheve allemannsretten og forbny sykling. Ingen av disse områdene er i nærheten av Svartediket. Her lukter det hårsåre byfjellsutvalgsmedlemmer (som også satt i styret for Turlaget) som ikke fikk viljen sin under befaringen på Ulriken i mai d.å. Kan føye til at jeg fremdeles venter på tilbakemelding ang. produksjon av skiltene kommunen lovte oss, i mens har altså byfjellsforvalteren produsert og hengt opp egne forbudskilt uten hjemmel i noen vedtak. (Slik jeg ser det, skal sjekke om fylkesmannen nylig har gitt videre fritak fra allemannsretten). Ellers må man jo bare gå ut i fra at "kulturminnesti" og sykkelforbudet kun gjelder nøyaktig den stien som er skiltet. Litt ironisk om dette er den nylig (to/tre år siden) planerte stien som man har lagt pent singeldekke på...
..just wait 'til I'm cllipped in and sober..
|
|
|
[Re: Rednax]
13/06/2010 21:22
|
femte_gir
Besatt
|
Besatt
Jeg har også sett forbudt-skiltet på nedre inngangen til stien. Jeg har aldri gått eller syklet på stien så jeg lurer på om det går an å sykle oppover på den.
|
|
|
13/06/2010 21:29
|
Rednax
Ringrev
|
Ringrev
Her er hvor kommunen selv sier du kan/ikke kan sykle: https://www.bergen.kommune.no/aktuell/tema/byfjellene/3685/article-26079Her er spesifikt hvilke aktiviteter som er forbudt i nedbørsfeltet i tilknytting til/rundt Svartediket: https://www.bergen.kommune.no/bk/multimedia/archive/00015/Svartediket_klausule_15137a.pdfSelv om kommunen opplyser om at "innenfor nedbørfelt til drikkevann kan du ikke sykle i terrenget" nevnes ikke sykling i dokumentet som gir restriskjoner for aktiviteter rundt Svartediket. Unngå å sykle i terrenget, ja vel. Hardbakkastien er altså en sti (tom. "gammel postveg" mener noen), å sykle på den er ikke å sykle i terrenget. At kommunen selv bryter sitt eget reglemet i forhold til at det parkeres anleggsmaskineri i måneder i strekk, det er litt ironisk. Enden på visen den gang vi søkte om tillatelse til å benytte området i sin tid, det var nettopp at olje fra syklene kunne potensielt forurense Svartediket. Kommunen var raskt ute med å foreslå Ulriken som utforanlegg i stedet, så vi tok aldri opp det mildt sagt meningsløse grunnlaget første søknad ble avslått på. Har du en hardtail med beltedrift, så kan ikke kommunen si noe som helst. Kulturminnestien har uansett ingen ting med sykkelfobud å gjøre. Om du er trygg på at gaffelen din ikke lekker, og du bruker en biodegradable kjedevoks kan du med god samvittighet sykle i området. Ikke glem at sauene beiter der, glem heller ikke at giardiaepidemien skyldtes et sauekadaver i området som forpestet Svartediket. Ser du på sykkelen din som en potensiel trussel mot vannkvaliteten? Kanskje på tide å konfrontere kommunen med dette søkte forbudet.. Sykle i vei, mener jeg! Siter allemannsretten, og spør om den som nekter deg virkelig mener at bruk av sykkel faller innunder pnkt. 16 i "Klausuleringsbestemmelser overfor grunneiere og rettighetshavere i nedbørfeltet til Svartediket vannbehandlingsanlegg". Om dette forbudet håndheves, så er det på tide å legge ut landminer som kun reagerer på Vibramsåler i Ulrikenløypen. (Og jeg skal love deg at det skal brukes som argument om det blir ny diskusjon.)
|
|
|
13/06/2010 21:32
|
Rednax
Ringrev
|
Ringrev
Om du er en kløpper på trailsykkelen, da kan du nok sykle opp Hardbakka. Ned er null prob. God tur!
|
|
|
13/06/2010 21:36
|
femte_gir
Besatt
|
Besatt
Skal prøve på en helstiv XC med 2.4"-dekk.  Hvor er den øvre inngangen? Er det mellom broen og demningen?
|
|
|
13/06/2010 21:38
|
gyngehest
Fersking
|
Fersking
takk for raske og gode svar. jeg sjekket litt rundt omrking på kommunens nettsider selv etter at jeg kom hjem i kveld, men fant altså ikke noe som ga mening... i likhet med Rednax. kommunens oversikt over stier/veger der det ikke er lov til å sykle inkluderer jo heller ikke noe i nærheten her - men interessant nok så finnes det heller ingen informasjon om den såkalte "kulturminnestien" som går opp der...
jeg sykler, og tar heller en diskusjon med "sykkelpolitiet" om det nå skulle komme til noe slikt. stien i hardbakkadalen er jo noe av det fineste for korte ettermiddagsturer!
|
|
|
|
|