Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

Forbudt å sykle på Fortauet

Re: Forbudt å sykle på Fortauet [Re: -Jan] #510570 07/02/2008 20:24
jorn_almberg Offline
Besatt
Besatt

-Jørn

NOTS
Re: Forbudt å sykle på Fortauet [Re: gepe] #510586 07/02/2008 21:13
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: gepe
50 cm sykkelfelt på hver side holder lenge.

Det her får til meg å tenke på en litt rar ting jeg og sikkert veldig mange andre gjør bak rattet. Hvis jeg tar igjen en syklist på vanlig vei uten sykkelfelt så venter jeg med forbikjøringen til jeg kan passere med i hvert fall halvannen meters avstand.

Hvis jeg derimot tar igjen en syklist som sykler i et sykkelfelt så bremser jeg ikke fordi jeg møter noen. Hvis jeg ikke har møte så gir jeg syklisten sine halvannen meter, men hvis jeg har møte så passerer jeg i 60 km/h med en meters klaring. (Det føles i hvert fall bare som en meter. Mulig det er mer.)

Jeg mener også at de ganger jeg er syklist i tilsvarende situasjoner så reagerer jeg mye mer om noen passerer meg med en liten meters klaring på vei uten sykkelfelt enn hvis jeg har en hvit stiplet linje mellom meg og bilisten. Egentlig er jo faren akkurat like stor.

Betyr det her at med sykkelfelt så gir vi fra oss retten til halvannen meters klaring?

Re: Forbudt å sykle på Fortauet [Re: Dan] #510587 07/02/2008 21:15
Calle Kanin Offline
Ivrig
Ivrig
I rushen vil du nok faktisk det.

"Oj, her var det bratt!"
Tidligere medlem av HardTail-Mafiaen
Re: Forbudt å sykle på Fortauet [Re: pmh] #510610 07/02/2008 21:42
cvrokka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: pmh
Det er faktisk forbudt med hest på gangvei.

Hvordan det er med regler for det som faller ut vet jeg ikke, men de som rir/kjører hest i gata vår er blitt veldig flinke til å rydde etter seg.

Så da er det faktis på sin plass å anmelde folk som bryter dette forbudet?

Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
Re: Forbudt å sykle på Fortauet [Re: torinb] #510641 07/02/2008 23:59
D
DagRS Offline
Ivrig
Ivrig
D
Sitat: torinb
Sitat: Bikebully
Gutta i 4-hjulere i "Rigets Røst" sang:
"My balls, my balls, my balls, are OK!"

Mye tøffere den enn Lene Aleksandras versjon.
De gutta der tar jeg av meg hatten for.

Så du synes de gutta er SINNSYKT bra... eller var det Celebral Paresesykt bra man burde si i dette tilfellet?

Cerebral Parese heter det!!

"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success."
~ Doug Larson

Re: Forbudt å sykle på Fortauet [Re: Dan] #510707 08/02/2008 08:53
G
gepe Offline
Entusiast
Entusiast
G
Sitat: Dan
Jeg mener også at de ganger jeg er syklist i tilsvarende situasjoner så reagerer jeg mye mer om noen passerer meg med en liten meters klaring på vei uten sykkelfelt enn hvis jeg har en hvit stiplet linje mellom meg og bilisten. Egentlig er jo faren akkurat like stor.

Betyr det her at med sykkelfelt så gir vi fra oss retten til halvannen meters klaring?

En hvit stripe i veien fungerer som en visuell barriere. Du føler deg tryggere, fordi stripen gir et fokus som gjør det lettere å holde sitt eget felt. Det er ihvertfall det jeg tror. Hvis sykkelfelt innebærer at flere bilister kan passere med noe mindre avstand, uten at det leder til flere ulykker, så er jo det bra for alle. Kanskje vi får færre vinglete syklister og færre helsprø bilister som mener at det er greit å presse syklister ut i grøfta?

Som bilist ser jeg for øvrig an syklistene jeg skal passere. Av en eller annen grunn forventer jeg at folk på landeveissykkel og med klubbtrøye vet hvordan de skal oppføre seg i trafikken. De sykler normalt mye jevnere og uten å vingle ut i veibanen. Jeg holder tilstrekkelig avstand ved passering, men mye mindre enn avstanden jeg holder til barn, "tursyklister" og andre som ser ut som om de plutselig kan finne på hva som helst.

Re: Forbudt å sykle på Fortauet [Re: gepe] #510765 08/02/2008 10:53
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Nå har jeg deltatt ganske aktivt på den diskusjonen på adressa.no som det har blitt linka til her oppe, og må bare si at akkurat nå koker det såpass i toppen at jeg blir usakelig. nå er jeg lei! Har skjelden blitt pressa av bilister, men når jeg hører holdninga til enkelte på den diskusjonen, kommer ungdommens opprørstanker opp i lyset igjen. noen som blir med å stille på trondheim torg en lørdag med bannere som inviterer disse sinte bilistene til å prøve seg på å gi en omgang juling som de så pent sier at vi syklister fortjener? Jeg har så lyst til å demontere en bil og en bilist med nevene nå at kroppen nesten rister.... Nå er det nok, nå vil jeg sette disse feite jævlene på plass!

Trønder osv
Re: Forbudt å sykle på Fortauet [Re: Espen J] #510799 08/02/2008 11:32
G
gepe Offline
Entusiast
Entusiast
G

Heldigvis tar de aller fleste bilister hensyn. I f.eks. Maridalen og Sørkedalen i Oslo opplever jeg sjelden noe annet enn hensynsfulle bilister.

Jeg tror nok også det er endel som uttaler ting som de ikke gjennomfører i praksis. Men så har vi disse folka som irriterer seg så mye over syklister at de er villige til å bli drapsmenn. Som f.eks. lastebilsjåføren ifjor (?) som presset seg forbi et sykkellag på trening og bråbremset rett foran laget. Det gjentok seg to ganger, og siste gangen gikk en syklist i asfalten.

Re: Forbudt å sykle på Fortauet [Re: Espen J] #510819 08/02/2008 12:02
G
gepe Offline
Entusiast
Entusiast
G

Så kort på den diskusjonen nå. Det er den samme diskusjonen som gjentar seg hvert eneste år. Bilister irriterer seg over syklister. Fotgjengere irriterer seg over syklister. Syklister irriterer seg over bilister. Å være irritert er en folkesport her i landet.

Løsningen kunne vært å ta toget. Med fare for å bli irritert av NSBs manglende punktlighet.

Re: Forbudt å sykle på Fortauet [Re: gepe] #510830 08/02/2008 12:36
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Okei,nå er jeg tilbake igjen,denne gang med diskusjonen i artikkelen litt lengre unna,og bakrusen litt mindre tilstedeværende (fine studenttilværelsen:))

Nå tviler jeg jo også på at det er folk her på forumet som disse bilistene irriterer seg over,med et ærlig unntak av meg som er flink til å hoppe mellom fortau og vei. Problemet ligger vel mest i de som sykler i tilnærmet gangfart i veien,og jeg misstenker også at det var situasjonen i artikkelen der politiet ga damen tilsnakk. Skjønner jo at det er provoserende for bilistene.
Idioter finnes i alle former for transport desverre,også som syklister.

Angående den situasjonen som gepe nevnte med bilister som prøver å bli drapsmenn,så kunne jo en neve med slike vært en fin hevn. bare hatt noen i baklomma for å hive ut mot hissige bilister:)

Redigert av dopapiret; 08/02/2008 12:46.

Trønder osv
Re: Forbudt å sykle på Fortauet [Re: Espen J] #510838 08/02/2008 12:48
KTL Offline
Besatt
Besatt
Siden jeg ikke var til stede, og heller ikke har en objektiv beskrivelse av saken tillater jeg meg tolke sitausjonen litt anderledes.
Hva om strekningen er uoversiktelig, damen bruker lovlig lysutstyr, men er likevel bare moderat synlig (avhengig av tidspunkt og vær), politiet har observert et par risikable forbikjøringer, som ikke var graverende nok til å bli stoppet, og vurderer det slik at damen vil være mindre utsatt for en ulykke om hun holder seg på foratuet. En av politiets oppgaver er nettopp å vurdere og forebygge farlige situasjoner.

Bilistene er muligens problemet, men damen er offeret. Har man ikke kapasitet eller mulighet til å fjerne farene, kan det være en ide å redusere risiko på annen måte.

At politiet advarer kvinner mot å bevege seg i områder der voldtektstrusselen er stor betyr ikke uten videre at politiet støtter en gjerningsmannen...

mvh
Knut Tore

Hva behager? Sykle for å trene???
Nei, vi sykler bare for moros skyld!
Tirsdagsklubben™
Re: Forbudt å sykle på Fortauet [Re: KTL] #510860 08/02/2008 13:36
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: KTL

At politiet advarer kvinner mot å bevege seg i områder der voldtektstrusselen er stor betyr ikke uten videre at politiet støtter en gjerningsmannen...

Men politiet bryr seg hver gang det er et voldtektsforsøk. De bryr seg overhode ikke når det er et drapsforsøk på en syklist. Det er forskjellen.

Re: Forbudt å sykle på Fortauet [Re: supernalle] #511139 09/02/2008 09:51
Calle Kanin Offline
Ivrig
Ivrig
Drapsforsøk er vel å strekke tingene litt langt?

"Oj, her var det bratt!"
Tidligere medlem av HardTail-Mafiaen
Re: Forbudt å sykle på Fortauet [Re: Calle Kanin] #511147 09/02/2008 10:31
KTL Offline
Besatt
Besatt
Ikke for supernalle!

mvh
Knut Tore

Tirsdagsklubben™
Re: Forbudt å sykle på Fortauet [Re: Calle Kanin] #511297 09/02/2008 19:09
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Calle Kanin
Drapsforsøk er vel å strekke tingene litt langt?

Det er satt på spissen, men å holde for liten avstand når man kjører forbi, så utsetter man folk for livsfare. Det er ikke syklistenes ansvar at bilistene gjør farlige forbikjøringer (selv om de får konsekvensen hvis det skulle skje noe).

Re: Forbudt å sykle på Fortauet [Re: ] #511299 09/02/2008 19:10
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Nick
Sitat: Dan
50 cm sykkelfelt på hver side holder lenge.

Det her får til meg å tenke på en litt rar ting jeg og sikkert veldig mange andre gjør bak rattet. Hvis jeg tar igjen en syklist på vanlig vei uten sykkelfelt så venter jeg med forbikjøringen til jeg kan passere med i hvert fall halvannen meters avstand.

Nå er det ikke så interessant hvordan du oppfører deg når du kjører bil som hvordan de mest hensynsløse bilistene oppfører seg. Selv om de er i mindretall, så er det de som skaper de utrygge situasjonene. Det er dessverre alt for mange som ikke gir syklisten halvannen meter, derfor anbefales det at man sykler godt ut i veien, både for å tvinge bilisten til en ordentlig forbikjøring og for å ha mulighet til å trekke lenger ut mot kanten dersom bilisten presser deg. Med sykkelmeter/sykkelfelt, så kan man holde seg lenger ut mot kanten fordi bilistene - selv de mest agressive av dem, normalt ikke passerer stripa til sykkelfeltet så lenge det er synlig. Dermed vil aktuell avstand ofte være bortimot halvannen meter likevel (fordi bilistene generelt holder litt avstand til hvitstripa). Sykkelfeltet må imidlertid være i alle fall en meter, slik det er store deler av strekningen mellom Lysaker og Sandvika.

Bedre kan det ikke sies. Sykkelfelt er bra. Politikerne burde satse mer på dette enn de gjør.

Re: Forbudt å sykle på Fortauet [Re: Espen J] #511302 09/02/2008 19:18
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Sitat: dopapiret
Nå tviler jeg jo også på at det er folk her på forumet som disse bilistene irriterer seg over,med et ærlig unntak av meg som er flink til å hoppe mellom fortau og vei. Problemet ligger vel mest i de som sykler i tilnærmet gangfart i veien,og jeg misstenker også at det var situasjonen i artikkelen der politiet ga damen tilsnakk.

Problemet er at syklister fins. Enkelt og greit. Det er en uløselig interessekonflikt, og det vil alltid være bilister som koker i topplokket av å tape tideler av et sekund som kanskje fører til at du mister et grønt lys.

Ettersom det er umulig for bilister å irritere seg, så må de ha noen å skylde på for at det skal være legitime følelser, og ikke dem selv det er noe galt med. Dette identitetsspørsmålet er viktig i alle diskusjoner som eskalerer. Enten har du fullstendig rett, eller så er det noe galt med deg som person. Og siden det ikke er noe galt med deg som person, så må den andre ta feil. Da er det om å gjøre å fortelle den andre at hun tar feil, slik at hun kan forandre seg. For da blir alt bra. Bortsett fra at dette ikke stemmer, siden det ikke er noe som heter ensidig skyld, det er alltid et spektrum av årsaker. Den ene årsaken her heter sykkel i veibanen, årsak nummer to heter bil som blir hindret. Så lenge biler blir hindret av sykler, vil det alltid oppstå irritasjon, uansett hvor snille dere er i forhåpning om at bilister vil være snille mot dere igjen.

Re: Forbudt å sykle på Fortauet [Re: Hvilepuls] #511317 09/02/2008 20:07
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Her i Bergen er det endel breie vegskuldre som fungerer som sykkelfelt, men som ikke er sykkelfelt, og ender brått i brosteinskanter og skilt.

Når kommunen nå utbedrer veger lager de stort sett sykkelfelt i siden av veien, veldig bra! Men når disse sykkelfeltene skal gå igjennom kryss går de opp på fortauet og over fotgjengerfeltet og ned i vegen igjen på andre sida, helt idiotisk siden biler kun har vikeplikt for fotgjengere i fotgjengerfelt...

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Forbudt å sykle på Fortauet [Re: Ynot] #511730 11/02/2008 12:22
G
gepe Offline
Entusiast
Entusiast
G
Sitat: Ynot
Når kommunen nå utbedrer veger lager de stort sett sykkelfelt i siden av veien, veldig bra! Men når disse sykkelfeltene skal gå igjennom kryss går de opp på fortauet og over fotgjengerfeltet og ned i vegen igjen på andre sida, helt idiotisk siden biler kun har vikeplikt for fotgjengere i fotgjengerfelt...

Det er nettopp det som er feil med utbyggingen av sykkelvei/felt her i landet. Syklister er myke trafikanter og blandes derfor inn sammen med gående. Det virker ikke som om utbyggerne regner med at mange syklister har forholdsvis stor fart. 40 - 50 km/t er jo ikke uvanlig. I lange, bratte nedoverbakker har jeg hatt sykkelen helt oppe i 89 km/t. I slik fart har vi selvfølgelig ingenting sammen med fotgjengere å gjøre.

Sykkelfelt som ledes opp på fortauet i veikryss er livsfarlig, fordi det tvinger oss til å veksle mellom å være kjørende og å være gående. Altfor mange tror at bilistene har vikeplikt for folk som sykler i gangfeltet. Selv synes jeg det er mye sikrere å konsekvent sykle i veien og følge trafikkreglene som om jeg var kjørende, framfor å vingle mellom vei og gangfelt slik det legges opp til mange steder.

Re: Forbudt å sykle på Fortauet [Re: gepe] #511737 11/02/2008 12:36
Dan Offline
More than words
More than words
Altfor mange tror at bilistene har vikeplikt for folk som sykler i gangfeltet.

Tror? Hvis du kommer med bil på utkjørsel som krysser gangvei så har du vikeplikt for gående og syklende. Mener nå jeg. Kan du vise til det motsatte?

Re: Forbudt å sykle på Fortauet [Re: Dan] #511738 11/02/2008 12:38
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Gepe mente nok fotgjengerovergang ... ICON_SMILE

Redigert av Hæ?; 11/02/2008 12:54. Rediger grunn: forgjenger eller fotgjenger ... samma det, vel?

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Forbudt å sykle på Fortauet [Re: Dan] #511740 11/02/2008 12:52
G
gepe Offline
Entusiast
Entusiast
G

Jeg uttrykte meg litt uklart.

Bilister har ikke vikeplikt for syklende i fotgjengerovergang på samme måte som de har vikeplikt for gående. Noen av oss vet dette og ser oss godt for før vi sykler i fotgjengeroverganger. Eller går til og med av sykkelen. Mange vet det tydeligvis ikke, veiver bare rett ut og forventer at alle skal oppdage dem og klare å stoppe i tide.

Bilister har selvfølgelig vikeplikt når de skal krysse gangfelt fra en stikkvei. Problemet er jo at vi syklister er vanskelige å oppdage og kan komme i større fart enn bilisten regner med.

Re: Forbudt å sykle på Fortauet [Re: gepe] #511768 11/02/2008 13:54
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
"fotgjengerfelt"

Re: Forbudt å sykle på Fortauet [Re: gepe] #511769 11/02/2008 13:54
KTL Offline
Besatt
Besatt

Jeg uttrykte meg litt uklart.

Bilister har ikke vikeplikt for syklende i fotgjengerovergang på samme måte som de har vikeplikt for gående. Noen av oss vet dette og ser oss godt for før vi sykler i fotgjengeroverganger. Eller går til og med av sykkelen. Mange vet det tydeligvis ikke, veiver bare rett ut og forventer at alle skal oppdage dem og klare å stoppe i tide.

Har møtt en sånn en i Frognerveien! I deg jeg kjører ut av rundkjøringen på Solli plass kommer en dame på sykkel (uten hjelm og sånn) midt i motgående kjørefelt, foran en annen bil. Uten ytterligere tegn svinger hun til venstre når hun kommer til fotgjengerfeltet, og krysser 1m foran meg. Det ender selvfølgelig med bråbrems for meg, heldigvis gikk det bra denne gangen også! Flaks, hvis ikke hadde jeg vel blitt hengt ut som drapsmann f.eks her på forumet, i beste fall ville det bare vært et drapsforsøk...

mvh
Knut Tore

Tirsdagsklubben™
Re: Forbudt å sykle på Fortauet [Re: KTL] #511782 11/02/2008 14:21
G
gepe Offline
Entusiast
Entusiast
G
Det ender selvfølgelig med bråbrems for meg, heldigvis gikk det bra denne gangen også! Flaks, hvis ikke hadde jeg vel blitt hengt ut som drapsmann f.eks her på forumet, i beste fall ville det bare vært et drapsforsøk...

Neida. Du tilhører jo sikkert ikke den lille gruppen som med vilje ville ha prøvd å presse damen ut av veien, selv før hun gjorde uvettige ting med sykkelen sin.

Re: Forbudt å sykle på Fortauet [Re: gepe] #511937 11/02/2008 21:01
KTL Offline
Besatt
Besatt
Det ender selvfølgelig med bråbrems for meg, heldigvis gikk det bra denne gangen også! Flaks, hvis ikke hadde jeg vel blitt hengt ut som drapsmann f.eks her på forumet, i beste fall ville det bare vært et drapsforsøk...

Neida. Du tilhører jo sikkert ikke den lille gruppen som med vilje ville ha prøvd å presse damen ut av veien, selv før hun gjorde uvettige ting med sykkelen sin.

Håper ikke det jeg heller, men på dagbladet.no ville det stått:
"Dame på sykkel
[KRIGSFONT] KJØRT NED OG DREPT [/KRIGSFONT]
i fotgjengerfelt".
Etterpå hadde det stått "Nå igjen" som tittel på en ny tråd her på forumet... ICON_WINK

mvh
Knut Tore

Tirsdagsklubben™
Re: Forbudt å sykle på Fortauet [Re: KTL] #511967 11/02/2008 23:32
trygvecowboy Offline
Avhengig
Avhengig
Ihht veitrafikklovens §3 skal man jo ferdes "hensynsfullt, aktpågivende og varsomt", både bilister og syklister. Selv om jeg vet at jeg har "forkjørsrett" når jeg går av sykkelen for å gå over et fotgjengerfelt, så gidder jeg ikke satse helsa mi på at bilisten er lovforpliktet til å være aktpågivende og hensynsfull ovenfor meg. Kjøtt er så mye mer sårbart enn metall.
Synes den var meget bra reklamen som gikk fra Vegvesenet (?) for en del år tilbake: Mann kjører bil. Stopper for "rågjenger" i fotgjengerfelt og mannen i bilen viser fingern og skjeller ut fotgjengeren. I neste scene er mannen fra bilen fotgjenger og møter den andre mannen i motsatt scenario, hvor han igjen viser fingern og skjeller ut den andre. Budskapet var "Tør du møte deg selv i trafikken?"
Ganske vittig reklame, og til ettertanke. Mange (meg selv inkludert) blir nok lett verdensmestere i påkjørsrett (forkjørsrett) når vi setter oss bak rattet/ styret/ apostlenes hester. Man trenger jo ikke stå på sitt for enhver pris. Av og til bruker jeg å ha "vær snill i trafikken" perioder, hvor jeg bestemmer meg for å gjøre bevisste "snille" ting i trafikken og stresse ned litt. Men akk så er det dager hvor horna vokser ut av panna og jeg kjenner jeg burde på anger management kurs. Det er sannelig ikke greit.
Men jeg tror det er en god ting å spørre seg selv en gang i blant, "tør jeg eller vil jeg møte meg selv i trafikken"......

-Ja ja, sånn går no dagan...
Re: Forbudt å sykle på Fortauet [Re: trygvecowboy] #511997 12/02/2008 08:06
vidark Offline
Entusiast
Entusiast
I Trondheim for noen år siden var det vanlig å hoppe av sykkelen i fart og lande midt i veien på en fotgjengerovergang.

Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support