Rushtidsavgift pluss skatt på parkeringsplass
|
Re: Rushtidsavgift pluss skatt på parkeringsplass
[Re: EgilS]
25/01/2008 14:24
|
TJF
Medlem
|
Medlem
Poenget er vel ikke at barnefamilier skal få mer støtte. Poenget er at det er uheldig at man innfører ekstrabelastninger som rammer grupper som i utgangspunktet har mindre ressurser til å bære ekstrabelastningene.
For egen del må jeg si at jeg gladlig betaler ekstra for å få færre biler på veien. Da kommer jeg meg raskere mellom to barnehager i hver sin bydel (i Oslo) og til jobben. Min kone oppnår det samme når hun skal hente barna. For oss er dette vel anvendte penger.
Det samme gjelder nok naboekteparet med voksne barn og hver sin SUV som klager over køen ved Smestadkrysset.
Jeg klarer imidlertid ikke helt å unngå en vis sympati med aleneforeldre med mindre fleksible arbeidstider enn vi har. De kunne nok ha tenkt seg noen færre utgifter.
|
|
|
[Re: Trygve_]
25/01/2008 14:25
|
Espen
More than words
|
More than words
Hallo!
Som foreldre får man et solid skattefradrag, samt barnetrygd.
Jeg tenkte ikke på de økonomiske sidene ved å få barn, før jeg fikk det. Det koster selvsagt mye å ha barn, men hva så?
Politikerne bryter løfter uavhengig om de tilhører høyre eller venstre fløy.
Ser på Høyrebyrådet i Oslo. Se på barnehagedekningen i Oslo. Se på utbyggingen av Holemenkollen, se på utbyggingen i Bjørvika. Dette kommer fra et parti som liker å late som om de har greie på økonomi. De legger ned tilbud til ungdom, fordi de må spare, fordi feks folk som eier et hus skal slippe noen tusen i eiendomskatt. De later som om de jobber for alle inbyggernes beste. DE jobber for de som har mest, for de som er minst sårbare. Se på eldreomsorgen.
For en gjeng med amatører!
Min yngste datter, fikk ikke ordentlig barnehageplass før hun var 5 år. Det har ført til utrolig mange praktiske og økonomiske problemer. Flott med kontantstøtte på 3000 i måneden, men det er ikke noe alternativ til en normal inntekt på 3-400 000,-
E
|
|
|
[Re: jrm]
25/01/2008 14:27
|
EgilS
More than words
|
More than words
Politikerne burde klare å legge til rette for at alle arbeidstagere kan være på jobben fulle arbeidsdager, og at ikke noen må betale ekstra for å oppnå dette bare fordi de har barn. Tvert i mot, er nå min mening. Det er vel få grupper i samfunnet (med egen inntekt) som er like subsidierte som barnefamilier? ...fordi samfunnet tjener på det.... Litt av grunnen, men også fordi dette er store velgergrupper.
|
|
|
[Re: Hvilepuls]
25/01/2008 14:30
|
Dan
More than words
|
More than words
Hvorfor er det aldri noen i disse debattene som tør å nevne det forbudte ordet? Jeg skal si det høyt så dere blir skikkelig skremt: Hjemmefru! 
|
|
|
[Re: TJF]
25/01/2008 14:32
|
EgilS
More than words
|
More than words
Jeg klarer imidlertid ikke helt å unngå en vis sympati med aleneforeldre med mindre fleksible arbeidstider enn vi har. De kunne nok ha tenkt seg noen færre utgifter. Man skal ikke bestandig la være å innføre nødvendige ordninger fordi man har noen få svake som blir rammet. Disse får man heller finne andre løsninger for, som oppveier ulempene. For eksempel prioritet ved opptak i barnehagene.
|
|
|
[Re: Dan]
25/01/2008 14:33
|
EgilS
More than words
|
More than words
Hvorfor er det aldri noen i disse debattene som tør å nevne det forbudte ordet? Jeg skal si det høyt så dere blir skikkelig skremt: Hjemmefru! Min fru gikk hjemme (jobbet litt noen helger) de første 9 årene vi hadde barn. Dessverre har barna bliit en brikke i en misforstått likestillingskamp.
|
|
|
25/01/2008 14:36
|
jrm
|
Politikerne burde klare å legge til rette for at alle arbeidstagere kan være på jobben fulle arbeidsdager, og at ikke noen må betale ekstra for å oppnå dette bare fordi de har barn. Tvert i mot, er nå min mening. Det er vel få grupper i samfunnet (med egen inntekt) som er like subsidierte som barnefamilier? ...fordi samfunnet tjener på det.... Litt av grunnen, men også fordi dette er store velgergrupper. Hovedgrunnen forblir at samfunnet tjener på det.
Aut regem aut fatuum nasci oportet.
|
|
|
[Re: Dan]
25/01/2008 14:39
|
Hvilepuls
Besatt
|
Besatt
Hvorfor er det aldri noen i disse debattene som tør å nevne det forbudte ordet? Jeg skal si det høyt så dere blir skikkelig skremt: Hjemmefru! Det er ikke positivt for produktiviteten i samfunnet, og den økonomiske velstanden vår å ha en av foreldrene værende hjemme. Så er spørsmål om økonomisk velstand er alfa og omega. Jeg syns ikke det, men jeg selv kunne ikke tenke meg en tilværelse helt uten arbeid, og kun være hjemme for å stelle med unger. Deltid, derimot, og lav lønn, det kunne vært veldig attraktivt. Om en kan unnvære en ny fulldemper hvert år, og kanskje et nytt stereoanlegg.
|
|
|
25/01/2008 15:31
|
Trygve_
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Jeg har heller absolutt ikke vurdert økonomien i det å få barn, og det er ikke det dette egentlig er snakk om.
Og det er heller ikke snakk om min egen frihet og min egen bilkjøring. Men faktum er at hvis jeg skal inneha en 100% stilling på arbeidsplassen min, og samtidig hente/levere i barnehage - så er ikke bilen noen "frihet". Den blir en nødvendighet.
Før vi fikk barn brukte jeg kollektivtransport relativt mye. Likte det å sitte å slappe av til jobb med en mp3 spiller og avisen. Var digg - absolutt.
Men nå bruker jeg bil, om jeg vil eller ikke. Og nå er det altså snakk at jeg (og utrolig mange andre i min situasjon) ikke bare må fortsette å bruke bil (fordi politikerne fortsatt sliter med å tilfredstille barnehagebehovet for de under 3) - men at vi faktisk skal måtte betale ekstra for det også...
Er det bare jeg (og hvilepuls) som ser idiotien i dette?
At parallelt med at rushen skal beskattes, så blir prosjekter innenfor bedring av kollektivtransport nedlagt. At vi skal få ekstra skatt mens Kristin Halvorsen bekrefter at hun ikke klarer å tilfredstille behovet for barnehageplasser...
|
|
|
25/01/2008 15:57
|
Espen
More than words
|
More than words
Jeg er helt enig.
Ambisjoene til politikerte er altfor lave, og evnen til å gjennomføre er enda dårligere.
E
|
|
|
[Re: Espen]
25/01/2008 17:34
|
skiraffen
Ringrev
|
Ringrev
Det virker som argumentene kun går på at småbarnsfamilier vil slite - da er det jo bare å innføre rushtidsavgift eller høyere drivstoffpriser I TILLEGG TIL å gi et mye større skattefradrag for småbarnsfamiliene. Da vil trafikkproblemene minske, det blir lettere for småbarnsforeldre å bringe barn til/fra barnehage og mange av de som ikke egentlig trenger å kjøre bil blir "tvunget" over på kollektivtransport eller sykkel.
Eller er det for enkelt?
|
|
|
[Re: slasher]
25/01/2008 17:43
|
BBQ
Entusiast
|
Entusiast
Vent dere.Ser ut som ingen gadd å svare på min spørsmål der og den er : skal lastebiler også betale rushtidsavgift? I mitt firma vi driver med salg av matvarer til alle slags matbutikker.Fra de store til de småe. For transport vi bruker egne lastebiler og varebiler som begynner å kjøre kl.07:00 fram til 16-17:00.Og ja de må gjennom bomringen flere ganger per dognet. Men da pga rushtidsavgiften som sikkert blir store for lastebiler en biler skal mitt firma tjene mindre.Eh vel det kan vi ikke tillate også.Derfor må vi desverre øke priser på våre produkter. Og jeg tror ikke vi blir eneste firma som kommer til å gjøre det. Så kan dere betale rushtidsavgift på vei til jobben ,også en gang til på vei hjem og også en gang til når dere handler maten( i form av økte priser). Bra løsning eller? NEI TIL RUSHTIDSAVGIFT !
|
|
|
[Re: BBQ]
25/01/2008 18:00
|
skiraffen
Ringrev
|
Ringrev
Det er vel ikke noen grunn til at ikke tungtrafikk skal betale rushtidsavgift etc. Det vil jo bare føre til at prisene på transporttjenester vil øke noe, og hvis kundene er villige til å betale dette har ikke transportnæringen noe å klage over. Hvis ikke vil jo samfunnet etterhvert tilpasse seg den nye situasjonen med en mer miljøvennlig samferdsel, og det er vel litt av poenget.
Kanskje vil det til og med være positivt at bilister ikke velger å shoppe noen prosent billigere på motsatt side av byen også.
|
|
|
25/01/2008 18:02
|
BBQ
Entusiast
|
Entusiast
Men hvorfor ikke gi skattelette til de som reiser kollektivt. Og de som kjører bil får ingenting.
Da skal sikkert enda flere velge kollektivtransport.
Hvorfor ikke belønne folk isteden å straffe dem ?
|
|
|
25/01/2008 18:44
|
skiraffen
Ringrev
|
Ringrev
Hva med de som sykler da - bør ikke de få skattelette?
Da blir det virkelig vanskelig å regne ut skatteprosenten.
|
|
|
25/01/2008 19:14
|
EgilS
More than words
|
More than words
Men hvorfor ikke gi skattelette til de som reiser kollektivt. Og de som kjører bil får ingenting.
Hvorfor ikke belønne folk isteden å straffe dem ? Om man belønner én gruppe eller straffer den andre er hipp som happ. I samfunnet totalt sett vil virkningen av de to mulighetene over tid være den samme hvis skatteinngangen til staten skal være konstant.
|
|
|
25/01/2008 20:08
|
FuzzyLogic
Bah..
|
Bah..
Hvorfor ikke belønne folk isteden å straffe dem ? Ja hvis du var genuint interessert i å få flere folk over på kollektiv så gjorde en noe slikt. Men vi alle vet de bare er ute etter mer penger i kassen. I Bergen hadde det ikke fungert uansett, fordi kollektivtilbudet hadde ikke taklet den økte kundetilstrømmingen. De har allerede problemer med å bemanne de bussene som går. Legg merke til at el biler får fordeler nå, men når mange nok går over til elbil i byene vil vi måtte øke importen av kullgenerert strøm. Da sliter vel miljøet mere? For det er jo liksom miljøet som er grunnen til all denne avgiftskåtskapen? Like langtenkt som å lage drivstoff av maten din.
|
|
|
[Re: Stein]
25/01/2008 20:31
|
Ole
More than words
|
More than words
Skattelette? De fleste som kjører langt nok til jobben til å oppnå dette er nok i en situasjon der bilen er deres eneste reelle valg. Dette argumentet dukker opp gang på gang på gang. De aller fleste jobber på samme sted hver dag, og det da ingen som tvinger dem til å bo så langt fra jobben at sykkeltur eller en spasertur ikke er et alternativ? Enn så lenge svir det ikke nok å kjøre unødvendig, og da fortsetter folk å gjøre det. Men snart MÅ det skje noe både med hvordan folk transporterer seg og forbruket generelt, og da ender vi kanskje opp med å bo nærmere arbeidsplassen fordi vi ikke har råd til noe annet. Slik var det før i tiden, og det er ingen grunn til at det ikke kan bli slik igjen. Ole.
|
|
|
[Re: Ole]
25/01/2008 20:41
|
FuzzyLogic
Bah..
|
Bah..
Men snart MÅ det skje noe både med hvordan folk transporterer seg og forbruket generelt, og da ender vi kanskje opp med å bo nærmere arbeidsplassen fordi vi ikke har råd til noe annet. Slik var det før i tiden, og det er ingen grunn til at det ikke kan bli slik igjen.
Ole. Verden forandrer seg. Fitter, happier, more productive fitter, healthier and more productive a pig in a cage on antibiotics.
Redigert av FuzzyLogic; 25/01/2008 20:42.
|
|
|
[Re: Ole]
25/01/2008 20:41
|
Trygve_
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Dette argumentet dukker opp gang på gang på gang. De aller fleste jobber på samme sted hver dag, og det da ingen som tvinger dem til å bo så langt fra jobben at sykkeltur eller en spasertur ikke er et alternativ? Enn så lenge svir det ikke nok å kjøre unødvendig, og da fortsetter folk å gjøre det. Men snart MÅ det skje noe både med hvordan folk transporterer seg og forbruket generelt, og da ender vi kanskje opp med å bo nærmere arbeidsplassen fordi vi ikke har råd til noe annet. Slik var det før i tiden, og det er ingen grunn til at det ikke kan bli slik igjen.
Ole.
Hvem sin arbeidsplass skal man bo nærmest da? Hans eller hennes? Er jo gjerne flere personer i de fleste husstander...og dette er ikke lenger bondegården begge jobber på, som i gamledager... 
Redigert av Trygve_; 25/01/2008 20:42.
|
|
|
[Re: FuzzyLogic]
25/01/2008 21:02
|
Trygve_
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Legg merke til at el biler får fordeler nå, men når mange nok går over til elbil i byene vil vi måtte øke importen av kullgenerert strøm. Da sliter vel miljøet mere? For det er jo liksom miljøet som er grunnen til all denne avgiftskåtskapen? Like langtenkt som å lage drivstoff av maten din.
Ja - så på tv at Danmark starter opp nedlagte kullkraftverk fordi etterspørselen etter strøm bl.a. i Norge er så stor :/ De på UiB må jo være inne på noe utrolig smart, når de klarte å lage etanol av restene fra landbruk og trevirke? Altså noe vi har overflod av allerede i dag, og ikke trenger å dyrke frem mer av for å dekke behovet en god stund...
|
|
|
25/01/2008 21:12
|
BBQ
Entusiast
|
Entusiast
Jup ,eneste alternativ som jeg ser for megselv er å flytte innefør dagens bomringen.Og det kommer jeg til å gjøre i nærfremtiden. Også i nærheten av ett eller annet tbane stasjon. Er enig med at noe må endres men å straffe folk for å få det til er jeg ikke enig med. Jeg syns at jeg betaler nok til staten i form av skatter og avgifter i dag og gidder ikke å gi dem mer.Er en prinsipiell sak for meg. Og ser at folk flest brys seg ikke så mye om rushtidsavgiften fordi de fleste har god råd i dag.Vel det blir ikke sånn for alltid.Ingen er konge for alltid.Det går bra med Norge i dag men hvem vet hva skjer om 10,20,30 år. Når noen plutselig oppdager at hele oljekasse er borte pga feil investeringer eller noe- Eh,det har jeg opplevd allerede i en annen land gang på gang på gang.(riktignok ikke oljepenger men enda vere sparepenger fra vanlige folk). Da skal det bli 10 ganger vanskeligere å fjerne alle avgifter og skatter en dette er å stoppe dem i dag. Ha en fin kveld allesammen!
|
|
|
25/01/2008 21:18
|
FuzzyLogic
Bah..
|
Bah..
Og ser at folk flest brys seg ikke så mye om rushtidsavgiften fordi de fleste har god råd i dag.
Folk bryr seg nok. Men har de noe valg? Folk må på jobb. Høres jo ut som politikerne tror folk kjører i rushtiden på trass.
|
|
|
[Re: FuzzyLogic]
25/01/2008 21:40
|
Trygve_
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Jeg har generelt sett ikke noe imot å betale skatter og avgifter, så lenge det ligger en logikk og balanse bak.
(så det sier seg selv at jeg i Norge i dag betaler en del skatter og avgifter jeg har litt imot)
Norge har allerede en av de mest komplekse skattemodellene i verden. Bare det å håndheve den, kreve inn korrekt, ettergå og vedlikeholde har gitt oss et byråkrati som koster samfunnet mange hundre millioner i året.
I min forrige jobb arbeidet jeg for et internasjonalt selskap. De betalte lønn fra England til alle sine avdelingskontorer i Europa, inkl. Skandinavia. Bortsett fra Norge.
De gjenbrukte også arbeidskontrakten for alle sine konsulenter, uansett land. Bortsett fra Norge.
I Norge ga de opp.
De hadde en policy om at alle ekstrautgifter de la på sine ansatte, skulle de så langt det lot seg gjøre - dekke direkte ved å f.eks. gi deg firmabil, bonusordninger ved mye reising (jeg hadde 160 reisedøgn i året) samt mye mer.
Etter å ha forsøkt å få dette til å passe inn i den norske skattemodellen, så skjønte de fort at Norge skiller seg sterkt utfra alle andre land ved at alt ekstra, uansett grunn, blir skattet sønder og sammen.
Til slutt ga de hele jobben til EY her i Norge, som da satt sammen ny kontrakt for oss som var ansatt her - og fikk ansvaret for lønn.
...som eneste land i verden.
|
|
|
25/01/2008 21:44
|
Dan
More than words
|
More than words
Jeg syns at jeg betaler nok til staten i form av skatter og avgifter i dag og gidder ikke å gi dem mer. "Dem"? Jeg pleier å se staten som "vi". Det gjør livet og deltakelsen i samfunnet vesentlig enklere. 
|
|
|
25/01/2008 23:14
|
Roger Sandum
Mest Bare Roger
|
Mest Bare Roger
Et lite oppsamlingsheat av kommentarer:
- Her til lands har vi en stolt politisk tradisjon som bygger på ideen om velferdsstaten. Tanken er at det er et spleiselag hvor man yter etter evne og får etter behov. Derav et progressivt skattesystem som gjør at du i prinsippet skal betale mer skatt desto mer du tjener. De som måtte være motstandere av det, eller tilhengere av flat skatt må altså mene at A) de som tjener minst i dag skal betale mer i skatt slik at de som tjener mye skal slippe billigere, eller B) at fellesskapet ikke trenger så mye skattepenger fordi man kan kutte ut (noen av) de gratis fellesgodene vi har, som skole, barnehage, sykehusbehandling osv. og heller gå over til en modell etter f.eks. amerikansk mønster med helseforsikringer og egenbetaling av tjenester. Noe som i likhet med alternativ a vil tjene de rikeste, eller C) at fellesskapet ikke trenger så mye skattepenger fordi vi kan bruke av oljeformuen (Pensjonsfondet) i stedet. Det vil etter min mening være et ran av framtidige generasjoner, som også bør få glede av at akkurat vi var i den heldige generasjonen som hadde teknologien til å punpe opp olje og omsette den til kapitalinntekter. - Jeg forstår (noe av) skepsisen til rushtidsavgift, men det er en myte at det først og fremst vil ramme barnefamilier og folk med dårlig råd. Undersøkelser viser at et svært lite mindretall av de som sitter i køen kommer fra barnehage for å si det sånn. Bare en titt på alderssammensetningen av befolkningen tilsier at det ikke henger på greip at et flertall av oss er småbarnsfamilier. Av de som er småbarnsfamilier så er det heller ingen naturlov som sier at far må kjøre bil til jobben, fordi mor har kjørt barna i barnehagen med konebilen sin ;-)
- Det er mange relevante innvendinger mot de praktiske problemene med å finne en praktikabel innretning på en evt. fordelsbeskatning av fri parkering, men som Egil (tror jeg) var inne på, så er det nærliggende å tenke på markedsverdien av parkeringsplassen i et gitt område. Dvs at hvis det er gratis parkering i sentrum av Snåsa, så vil ikke arbeidstakere der bli fordelsbeskattet selv om de får gratis parkering. Avgrensningsproblematikken er imidlertid betydelig, og en viktig grunn til at det ikke er foreslått fra regjeringen.
- Til deg som måtte stå i barnehagekø: Du er ikke alene, men det nærmer seg... Det er ca 250.000 norske barn i barnehage, og det var ved siste opptelling under 4000 i kø. Det er jo en mager trøst for de som fortsatt venter, men målet om full barnehagedekning er faktisk ikke så langt unna. Siden 2005 er det etabler noe sånt som 22.000 nye plasser. Og; ift. diskusjonen om skatt v.s. velferd så er det kanskje greit å merke seg at full egenbetaling for barnehageplass (altså ikke finansiert av fellesskapet over skatteseddelen) ville vært 10.500,- per måned.
Bare for å nevne noe...
Roger
|
|
|
[Re: Roger Sandum]
25/01/2008 23:22
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
De som måtte være motstandere av det, eller tilhengere av flat skatt må altså mene at A) de som tjener minst i dag skal betale mer i skatt slik at de som tjener mye skal slippe billigere, eller B) at fellesskapet ikke trenger så mye skattepenger fordi man kan kutte ut (noen av) de gratis fellesgodene vi har, som skole, barnehage, sykehusbehandling osv. og heller gå over til en modell etter f.eks. amerikansk mønster med helseforsikringer og egenbetaling av tjenester. Noe som i likhet med alternativ a vil tjene de rikeste, eller C) at fellesskapet ikke trenger så mye skattepenger fordi vi kan bruke av oljeformuen (Pensjonsfondet) i stedet. Det vil etter min mening være et ran av framtidige generasjoner, som også bør få glede av at akkurat vi var i den heldige generasjonen som hadde teknologien til å punpe opp olje og omsette den til kapitalinntekter. Tror du virkelig at staten hadde fått inn mindre penger enn i dag hvis f.eks. hver eneste lønnsmottaker i Norge betalte 20-25% flat skatt av hele inntekten sin?
|
|
|
25/01/2008 23:34
|
Espen
More than words
|
More than words
Selvsagt ville staten fått inn mindre skatt hvis alle skulle gå ned 10-15% av det de betaler i dag.
Jeg jobber sammen med en mann fra Sveits. Han har mange interessante betraktninger av skattesystemene i Norge og Sveits. Han har bodd og jobbe i begge landene i forskjellige perioder i en mannsalder.
Sammenstetningen av skatter, avgifter, sykeforsikringer osv. er anderledes, men summa summarum blir det ca det samme.
Norges største problem er at det er så mange som ikke jobber, men mottar trygd.
Noen som har noen gode forslag til hvordan vi skal bedre denne situasjonen?
- Redusere skattene til de som jobber? - Redusere alkohol og tobakksavgiften? - Redusere utbetalingene til trygdede? - Sparke 50000 folk i offentlig sektor?
Espen
|
|
|
25/01/2008 23:36
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Selv hvis du regner med alle de forhatte nullskatteyterne?
|
|
|
25/01/2008 23:46
|
Espen
More than words
|
More than words
De utgjør en marginal del av befolkningen.
Der er de med "normal" inntekt som bidrar mest, fordi de er flest.
Espen
|
|
|
|
|