Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 5 1 2 3 4 5

Rushtidsavgift pluss skatt på parkeringsplass

Re: Rushtidsavgift pluss skatt på parkeringsplass [Re: Stein] #505265 25/01/2008 11:35
Kodo Offline
Gruppeløs :p
Sitat: Dazed
Må man kjøre til jobben, så må man også ha et sted å sette fra seg bilen.

Og ut i fra det mener du at parkering skal være et skattefritt frynsegode?

Mads | Støtt NOTS
- Så mange deler, så lite penger
Re: Rushtidsavgift pluss skatt på parkeringsplass [Re: Kodo] #505266 25/01/2008 11:38
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Hvis man er avhengig av bilen til jobben, og man dermed er avhengig av å få satt den fra seg i nærheten av arbeidsplassen, OG arbeidsplassen har disponible parkeringsplasser på området sitt, så ser jeg ikke det som noe frynsegode i det hele tatt.

Re: Rushtidsavgift pluss skatt på parkeringsplass [Re: Stein] #505271 25/01/2008 11:47
EgilS Offline
More than words
More than words
...så ser jeg ikke det som noe frynsegode i det hele tatt.

Hvis det er slik at bedriften betaler parkeringsavgiten for den ansatte, evt. leier avgiftsbelagte plasser for sine ansatte, da er det liten tvil om at det er frynsegoder. Om den ansatte "må" bruke bil til og fra arbeidsplassen har ingen betydning i så måte.

Re: Rushtidsavgift pluss skatt på parkeringsplass [Re: EgilS] #505273 25/01/2008 11:51
Kodo Offline
Quote:
Man fordelsbeskattes hvis man måtte ha betalt for å stå på samme plass om arbeidsgiveren IKKE hadde stilt plassen til disposisjon.

Vi er enige, jeg lar denne stå for Dazed.

Det skulle bare mangle, her er det snakk om faktisk utlegg fra arbeidsgivers side og ikke en alternativ inntekt som forsakes.

La meg prøve å konkretisere hva jeg mener med et eksempel fra den virkeligheten. I et forretningsbygg med adgangsbegrenset garasjeanlegg finnes arbeidsgiver A og B. A krever inn parkeringsavgift fra sine ansatte mens B stiller plassene til fri disposisjon til sine ansatte. Denne økonomiske fordelen Bs ansatte har mener jeg er en frynsegode som bør være gjenstand for beskatning.

Redigert av Kodo; 25/01/2008 11:56. Rediger grunn: Jeg tror vi er enige...

Mads | Støtt NOTS
- Så mange deler, så lite penger
Re: Rushtidsavgift pluss skatt på parkeringsplass [Re: EgilS] #505280 25/01/2008 12:08
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: EgilS

Hvis det er slik at bedriften betaler parkeringsavgiten for den ansatte, evt. leier avgiftsbelagte plasser for sine ansatte, da er det liten tvil om at det er frynsegoder. Om den ansatte "må" bruke bil til og fra arbeidsplassen har ingen betydning i så måte.

Hva hvis arbeidsplassen leier kontorlokaler der det følger et gitt antall arbeidsplasser med på kjøpet, da, som det ikke er noe å spare på å si fra seg, siden kontoret ligger langt unna alle andre steder der folk kunne tenke seg å kjøre til med bil?

Re: Rushtidsavgift pluss skatt på parkeringsplass [Re: Kodo] #505285 25/01/2008 12:15
okl Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg sier som Hegnar: "Flott! Få fattiglusene av veien slik at vi som har råd til det kan få veiene for oss selv!"

Mer alvorlig: Det blir for lettvint å innføre slike avgifter (som de i tillegg vil nekte å øremerke til miljøtiltak) i stedet for å bygge ut kollektivtilbudet. Jeg har ingen tro på at de greier å få gjennomført de nødvendige tiltak på den fronten. Jeg nevner f.eks. Kålsåsbanen (stengt i mange år), forlengelse til Rykkin (huff, så dyrt), dobbeltspor i Østfold (alt for dyrt det også, må vite), kollektivløsning til Fornebu (Aker har nå også flyttet inn, så behovet blir bare større og større).

Det forsmedelige er alle lovnader om økt satsing på kollektivtrafikk som gang på gang viser seg å være hul retorikk og valgflesk.

La oss se litt virkelig innsats på kollektivfronten, så skal jeg gladelig bli med å betale. Flere fiskale avgifter under falsk miljøflagg vil jeg ikke ha.

Øystein

Re: Rushtidsavgift pluss skatt på parkeringsplass [Re: Stein] #505286 25/01/2008 12:23
EgilS Offline
More than words
More than words

Hva hvis arbeidsplassen leier kontorlokaler der det følger et gitt antall arbeidsplasser med på kjøpet, da, som det ikke er noe å spare på å si fra seg, siden kontoret ligger langt unna alle andre steder der folk kunne tenke seg å kjøre til med bil?

Da er dette plasser som bedriften eier og på et område som normalt ikke er avgiftsbelagt. I et slikt tilfelle er det ikke snakk om fordelsbeskatning. Da vil det nok sidestilles med at du parkert i veikanten.

Hvis derimot bedriften leier ut ledige plasser til andre så kan det muligens være det?

Re: Rushtidsavgift pluss skatt på parkeringsplass [Re: EgilS] #505290 25/01/2008 12:30
KTL Offline
Besatt
Besatt
I Oslo er næringsbygg pålagt å disponere et visst antall P-plasser i henhold til plan og bygningsloven...

mvh
Knut Tore

Hva behager? Sykle for å trene???
Nei, vi sykler bare for moros skyld!
Tirsdagsklubben™
Re: Rushtidsavgift pluss skatt på parkeringsplass [Re: KTL] #505294 25/01/2008 12:36
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: KTL
I Oslo er næringsbygg pålagt å disponere et visst antall P-plasser i henhold til plan og bygningsloven...

Da blir muligens spørsmålet hvorvidt dette er plasser som normalt er avgiftsbelagte eller ikke? Dette vil kanskje være et spørsmål om skjønn?

Re: Rushtidsavgift pluss skatt på parkeringsplass [Re: Trygve_] #505297 25/01/2008 12:47
Espen Offline
More than words
More than words
Jeg, (og sikkert også du Trygve), får lavere skatt fordi vi kjører bil til jobben. Nå må vi kanskje betale tilbake noe av denne skatteletten.

Urettferdig?

NEI!

Allt burde være bedre, og politikerne lyver og mangler evne til å fatte og gjennomføre solide krafttak.

Likevel, MÅ vi tenke på at vi har det veldig godt i Norge. Sutring over bompenger og kø, vitner om en dekadense som er litt kvalmende.

Hvor mye tjener du i året Trygve? 5-600K? Hvor mange i verden tjener like mye som deg?

Det er helt andre grupper i sammfunnet som har grunn til å klage.

Espen

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Rushtidsavgift pluss skatt på parkeringsplass [Re: Espen] #505300 25/01/2008 12:54
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Skattelette? De fleste som kjører langt nok til jobben til å oppnå dette er nok i en situasjon der bilen er deres eneste reelle valg. Dessuten får du den "skatteletten" uansett om du tar bil, båt, buss, sykkel, tog, fly elelr whatever, bare du bor langt nok fra arbeidsplassen din.

Re: Rushtidsavgift pluss skatt på parkeringsplass [Re: EgilS] #505306 25/01/2008 13:01
KTL Offline
Besatt
Besatt

Da blir muligens spørsmålet hvorvidt dette er plasser som normalt er avgiftsbelagte eller ikke? Dette vil kanskje være et spørsmål om skjønn?

I praksis er det vel utbygger/huseier som disponerer et antall plasser. De som leier bygget får et tilbud om et visst antall plasser som må leies, og dette er vel egentlig frivillig for leietakerene. Plassene vil jo da i praksis være subsidiert av arbeidsgiver.

Dette er jo det samme som praktiseres i kantinesammenheng... Det neste som skjer er at vi finner ut at kantinedrift er en miljøbelastning og unødvendig da de fleste av oss allerede er tilvendt med matpakke og svett brunost.

Det aller beste ville være hjemmekontor og/eller utearbeid -det ville spart oss for mye miljøbelastning, desverre tror jeg Thon kommer til å stoppe det!

mvh
Knut Tore

Tirsdagsklubben™
Re: Rushtidsavgift pluss skatt på parkeringsplass [Re: KTL] #505309 25/01/2008 13:04
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy

Dette er jo det samme som praktiseres i kantinesammenheng... Det neste som skjer er at vi finner ut at kantinedrift er en miljøbelastning og unødvendig da de fleste av oss allerede er tilvendt med matpakke og svett brunost.

Forsiktig nå, så vi ikke brått blir fordelsbeskattet når vi spiser matpakke, siden vi slipper å bruke store deler av inntekten vår på lunsj i kantiner eller restauranter!

Re: Rushtidsavgift pluss skatt på parkeringsplass [Re: Stein] #505310 25/01/2008 13:06
Espen Offline
More than words
More than words

Hvorfor skriver du "skattelette"?

Quote:
Dessuten får du den "skatteletten" uansett om du tar bil, båt, buss, sykkel, tog, fly elelr whatever, bare du bor langt nok fra arbeidsplassen din.

Nettopp, så nå blir det dyrere å kjøre bil, fordi skattefradraget opprettholdes.

Jeg får ca 5 lapper at av dette i året, mes 42km fram/tilbake fra jobben.

Uhørt egentlig.

Espen

post@espenwettre.no
Re: Rushtidsavgift pluss skatt på parkeringsplass [Re: Stein] #505313 25/01/2008 13:09
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Hva om jobben belaster "oss" som disponerer p-plass noen hundrelapper i året eller noe sånn, ala 200kr per måned for "gratis" kantine?
Da er det ikke lenger gratis parkering, og kan ikke skattelettes.
De kunne også skattelegge gratis dusj på jobb for oss som sykler.

Jeg er likevel for å gi bedre alternativer. Kolsåsbanen som går 3 minutter fra døra mi, km-godtgjørelse for sykkel, bedre og MANGE FLER kollektivfelt, lavere kollektivpriser(koster med 865spenn per måned for 9km(ja, jeg er lat når det er vått og kaldt)). Oppfordre og sette ned prisen på el-bil...ikke bare forurenser de mindre, men de er fysisk mindre så køene blir lengre.

Skal også rushtidsavgiften være forskjellig fra bil til bil?
En Hummer eller Q7 tar mer plass en min Golf ICON_SMILE

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Rushtidsavgift pluss skatt på parkeringsplass [Re: RazeFaze] #505315 25/01/2008 13:13
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Jeg skjønner ikke argumentasjonen til Trygve. Hvorfor skal politikerene senke kostnadene ved å kjøre bil, fordi småbarnsforeldre må bruke bil? Det er jo et argument mot det motsatte, jo mer folk er avhengige av bil, jo mer penger kan en dra inn. Politikere får jo ikke sove om natta fordi de tenker på hvordan de kan fylle budsjettene sine og øke offentlig sektor enda litt mer. Da er det selvfølgelig lurt å tyne de bilavhengige for det de kan. Nei, denne sutringa tror jeg ikke du kommer langt med, gitt.

Re: Rushtidsavgift pluss skatt på parkeringsplass [Re: RazeFaze] #505319 25/01/2008 13:19
KTL Offline
Besatt
Besatt
Hvis de som tar privatflyet sitt til Dubai for å stå på ski i kunstfrosset skianlegg der i 45 grader varme, for penger de låner og fråtser i fra min pensjonsspareavtale, uhindret skal få lov til å fortsette med det skal f**n meg jeg få lov å kjøre min egen bil frem og tilbake på jobb for å skape de nødvendige verdiene. -er jo også en måte å se det på...

Redigert av KTL; 25/01/2008 13:20.

mvh
Knut Tore

Tirsdagsklubben™
Re: Rushtidsavgift pluss skatt på parkeringsplass [Re: KTL] #505324 25/01/2008 13:27
Espen Offline
More than words
More than words
Det er massevis av solsiale og gode måter å løse ting på, men folk vil jo være individualister, vil tenke mest på seg selv og liker mest retorikken fra de høyrepopulistiske partiene.

Espen

post@espenwettre.no
Re: Rushtidsavgift pluss skatt på parkeringsplass [Re: gare] #505326 25/01/2008 13:27
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Sitat: gare
Sitat: BBQ

..med bilen tur til jobben tar 10minuter,samme tilbake.

Sykle?

Tja, sykle er en god ide i Norge om en ønsker å treffe gare på intensivavdelingen.. ICON_WINK

Trygve kunne jo sikkert syklet innom barnehagen på Bjerke, og så videre langs trondheimsveien til Stovner. Men det er jo ganske tungt å drasse med seg unger i Burley-henger opp til Bjerke. Dessuten blir en svett.

Re: Rushtidsavgift pluss skatt på parkeringsplass [Re: RazeFaze] #505327 25/01/2008 13:30
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: RazeFaze
Hva om jobben belaster "oss" som disponerer p-plass noen hundrelapper i året eller noe sånn, ala 200kr per måned for "gratis" kantine?

Vi trekkes 300,- pr. måned for lunsjordningen vår. Dette er omtrent minimum av hva må trekkes for for å unngå fordelsbeskatning.

Re: Rushtidsavgift pluss skatt på parkeringsplass [Re: Espen] #505330 25/01/2008 13:32
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Espen
Det er massevis av solsiale og gode måter å løse ting på, men folk vil jo være individualister, vil tenke mest på seg selv og liker mest retorikken fra de høyrepopulistiske partiene.

Ja, akkurat som de fleste venstrepopulistiske partiene sanker stemmer fra folk som tenker mest på fellesskapet, spesielt når fellesskapets interesser sammenfaller med egne og de en sympatiserer med/ har i familien sine interesser. Eller du er blond, ung og dum, og tør ikke stemme på noe annet enn SV fordi du er redd for at vennene dine ser på deg som slem.

Re: Rushtidsavgift pluss skatt på parkeringsplass [Re: Espen] #505342 25/01/2008 13:45
Trygve_ Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: Espen

Likevel, MÅ vi tenke på at vi har det veldig godt i Norge. Sutring over bompenger og kø, vitner om en dekadense som er litt kvalmende.

Hvor mye tjener du i året Trygve? 5-600K? Hvor mange i verden tjener like mye som deg?
Det er helt andre grupper i sammfunnet som har grunn til å klage.

Espen

Vel Espen...som vanlig tolker du det svart/hvitt.
Og det at jeg tjener mye betyr vel ikke at jeg ikke kan klage over noe jeg føler urettferdig?

Jeg argumenterer ikke FOR at vi alle skal kjøre bensinslukende store biler i milevis med kø, fordi jeg har lyst til å ha det perfekt i min egen lille boble og gi faen i resten av verden.

I denne situasjonen er jeg priviligert fordi kona og jeg har god inntekt. Absolutt. Jeg har ikke noe problem med å betale en ekstra kost på dette rent økonomisk.

Men det er det faktum at dette rammer totalt skeivt, så lenge ikke politikerne evner å gi de to tingene jeg påpeker:

- barnehageplasser
- bra kollektivtilbud

Politikerne burde klare å legge til rette for at alle arbeidstagere kan være på jobben fulle arbeidsdager, og at ikke noen må betale ekstra for å oppnå dette bare fordi de har barn.

Slik samfunnet er i dag, så må de som er småbarnsforeldre i f.eks. Oslo nå måtte betale ekstra i skatt (om dette blir vedtatt) hvis de skal levere barn i barnehage og samtidig komme og gå i normal arbeidstid.

(var dette så vanskelig å forstå utifra det jeg skrev først?)

Eksempelet fra meg selv er nemlig ikke unikt...og faktisk er det verre generelt, fordi i snitt tjener de fleste i Oslo mindre enn meg....

Re: Rushtidsavgift pluss skatt på parkeringsplass [Re: Trygve_] #505349 25/01/2008 13:53
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: Trygve_
Politikerne burde klare å legge til rette for at alle arbeidstagere kan være på jobben fulle arbeidsdager, og at ikke noen må betale ekstra for å oppnå dette bare fordi de har barn.

Tvert i mot, er nå min mening. Det er vel få grupper i samfunnet (med egen inntekt) som er like subsidierte som barnefamilier?

Re: Rushtidsavgift pluss skatt på parkeringsplass [Re: EgilS] #505352 25/01/2008 14:02
Trygve_ Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt

Tvert i mot, er nå min mening. Det er vel få grupper i samfunnet (med egen inntekt) som er like subsidierte som barnefamilier?

OK?

Har du barn? Følte du at du fikk bedre råd når barnet kom til verden...og årene etter?

Re: Rushtidsavgift pluss skatt på parkeringsplass [Re: Trygve_] #505353 25/01/2008 14:03
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
OK?

Har du barn? Følte du at du fikk bedre råd når barnet kom til verden...og årene etter?

Man kan subsidiere ting uten at det går i pluss, vel?

Re: Rushtidsavgift pluss skatt på parkeringsplass [Re: kjerts] #505356 25/01/2008 14:08
Trygve_ Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: kjerts
OK?

Man kan subsidiere ting uten at det går i pluss, vel?

Absolutt.
Men det hørtes ut som om barnefamilier får så mye penger at det ville gå opp-i-opp med både økte utgifter, kjrøing til/fra barnehage og disse mulige ekstra skattene.

Og jeg mener uansett, om så løsningen er barnehager som har oppe lengre (som i Sverige), at alle har barnehageplass i egen bydel eller hva nå enn man finner ut er best - så bør politikerne tilrettelegge for at arbeidstagere kan jobbe fulle arbeidsdager uansett barn eller ikke. Dette vil jo samfunnet generelt tjene på også...

Re: Rushtidsavgift pluss skatt på parkeringsplass [Re: Trygve_] #505357 25/01/2008 14:09
EgilS Offline
More than words
More than words

OK?

Jeg har 3 barn (5, 9 og 11) og det var mitt valg. Jeg har ikke vurdert økonomien i å få barn og jeg mener at det er et valg vi må ta konskvensene av selv. Ikke det at man skal ha støtteordninger, men jeg mener det får være måte på hvor mye man skal legge til rette for de som har valgt å få barn. Noe må man selv sørge for, blant annet å sørge for pass av barnet hvis man velger å ikke passe det selv.

Jeg er prinsippiell motstander av at man gir direkte støtte til barnehager (og ja, jeg nyter godt av slik støtte). Jeg har også liten forståelse for de som skyver barna foran seg som et argument for å ha mest mulig frihet til å gjøre som man vil, enten det gjelder bilbruk eller andre ting.

Og jeg vet at jeg nå tråkket svært mange ganske kraftig å tærne, men det får de tåle...

Re: Rushtidsavgift pluss skatt på parkeringsplass [Re: EgilS] #505360 25/01/2008 14:17
jrm Offline

...fordi samfunnet tjener på det....

Aut regem aut fatuum nasci oportet.
Re: Rushtidsavgift pluss skatt på parkeringsplass [Re: Trygve_] #505362 25/01/2008 14:20
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Jeg er enig med Trygve i at det er noe galt med totalbalansen her. Hvis det er et ønske om at folk skal få barn, er det vel naturlig at folk søker å også kunne kombinere det å ha barn med et lavt stressnivå og trivsel. Miljøavgifter har ikke en sosial profil. Rushtidsavgifter er en fordel miljømessig, men samtidig flås de som ikke har muligheten til å være fleksible, og det er paradoksalt nok arbeidsmaurene som har familie og ikke spesielt god råd. Det er en slags uløselig interessekonflikt, og skulle en komme godt ut av det hele krever det en nytenkning i systemet.

Avgiftene skal skrus ganske så bra opp før vi får kina-tilstander med sykler i Oslo, for det er for mye utrivelig med sykling til jobben: En blir svett, det krever klær, sykkelen kan bli stjålet, en trenger skift, det er vanskelig å shoppe på vei hjem, en må dusje, jentene må ha med seg make-up eller ha et dusjrom på jobben, etc. Det er snodig at ikke arbeidsgiverene er flinkere til å tilrettelegge for dette, men det skyldes nok i stor grad at arbeidsgiver må oppfatte at folk velger jobb på bakgrunn av slike kriterier; dusj på jobb osv. At arbeidsgiver ikke er oppegående her, skyldes vel først og fremst at folk har så god råd at de ikke er villige til å la slike småting bli et tema for jobbsøking, eller noe de vil konfrontere arbeidsgiveren sin med.

Og da har vi bare snakket om sykkel som transportalternativ. Kollektivtransporten jobber også mot en bedre trafikkavvikling- når bilavgiftene øker, kan sporveiene også øke billettprisen. Dette er reinspikka kynisme, og systembetinget. Det beste hadde vært å finansiert kollektivtransporten fullstendig over skatteseddelen, selvfølgelig er det grupper i samfunnet som ikke hadde tjent på dette, men lokalmiljøet, mindre svevestøv osv er noe alle hadde vært tjent med. I tillegg er infrastrukturen på kollektivtrafikken i Oslo, ganske så råtten sammenliknet med f.eks t-bane systemet i europeiske byer som Paris og Wien. Har de mer penger enn oss? Øh, trokke det.

Re: Rushtidsavgift pluss skatt på parkeringsplass [Re: EgilS] #505363 25/01/2008 14:22
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
...og jeg mener at det er et valg vi må ta konskvensene av selv. Ikke det at man skal ha støtteordninger, men jeg mener det får være måte på hvor mye man skal legge til rette for de som har valgt å få barn. Noe må man selv sørge for, blant annet å sørge for pass av barnet hvis man velger å ikke passe det selv.

Ja. Hehe. Dette er da et argument med moralsk bakgrunn. Jeg er motstander av staten. Jeg mener det får være måte på hvor mye man skal legge det til rette for folk med veier, sykehus og sånn. Jeg vil ha anarkisme og frihet. Alt annet er urettferdig.

Side 2 av 5 1 2 3 4 5

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå