Rushtidsavgift pluss skatt på parkeringsplass
|
Rushtidsavgift pluss skatt på parkeringsplass
25/01/2008 07:56
|
Trygve_
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Nå begynner jeg å få litt nok...
...våre kjære politikere går av skaftet med det ene nye tiltaket etter det andre, uten at tiltak som snart er 10år gamle har blitt gjennomført skikkelig. Norge er dyktige på å komme opp med nye ting, men elendige på å vedlikeholde de gamle.
Hvis det nå blir slik at vi får rushtidsavgift i Oslo, samt at det skal bli skatt på parkeringsplass - så må politikerne først forsikre seg om at to ekstremt viktige ting er på plass:
- Barnehageplasser til alle i bydelen de bor i - Et presist og omfattende kollektivtilbud
Kan bruke min egen lille familie som eksempel:
Vi bor i Vestre Aker bydel, men har barnehageplass i Bjerke bydel. Anja jobber på Røa, mens jeg jobber på Stovner.
Hvis jeg skal ta kollektivtransport fra hjemmet og til jobb, bruker jeg 1 time og 20 minutter. Med bil bruker jeg cirka 20 minutter.
Hvis Anja skal ta kollektivtransport bruker hun nesten 45minutter, mens hun bruker under 10 minutter med bil.
Dette er basert på at alt er i rute, ikke inkludert gange til/fra holdeplass og ikke inkludert ventetid på stasjoner.
Men barnehageplassen ligger altså på Bjerke. 15 minutter med bil når det ikke er rush. 45 minutter i rush. Og de dagene Anja må hente og levere, må hun altså beregne rush begge veier. Kollektivtransport kan man bare glemme.
Men dette er egentlig bare peanuts. Hører om familier som har barnehageplasser helt på motsatt side av byen for seg selv, søsken i forskjellige barnehageplasser og som kanskje samtidig er avhengig av tog som går i tide også.
Og tro meg; hvis det skjer noe i barnehagen vil man helst ikke være uten bil...
Hvis staten vil tvinge folk ut av køene, kommer de til å lide et massivt tap. For arbeidstagere vil komme senere på jobb, samtidig som de må dra tidligere (barnehagene har gjerne ikke lengre oppe enn til 16:30 - og ligger sjelden like ved jobben). Dette vil si mindre skatteinntekter for staten, og mindre effektiv arbeidskraft for arbeidsgiverne.
Samtidig kan man ikke trekke likhetstegn med Sverige her, for svenskene har:
- 2 års svangerskapspermisjon (barna er eldre når de begynner å barnehage, og klarer seg generelt sett litt lengre hver dag) - Bedre busstilbud rundt de store byene - Bra togtilbud
Så jeg håper politikerne tenker før de tar noen vedtak nå...
|
|
|
Re: Rushtidsavgift pluss skatt på parkeringsplass
[Re: Trygve_]
25/01/2008 08:51
|
BBQ
Entusiast
|
Entusiast
Er enig med deg.Helt enig. Men hvis mange droper bilen og køer blir mindre da skal bus komme i tide også.Ikke sant...
Jeg har ikke sånne problemer som deg ,lille jentasin barnehage er 400meter hjemmefra så jeg egentlig har ikke noe å klage over men.. ..med bilen tur til jobben tar 10minuter,samme tilbake.Hvis jeg skal reise kolektivt da jeg må ta tbane og bytte til bus for å komme meg på jobb.Hele prosessen tar gjerne 45-50 minuter.Ikke sjanse når barnehage åpner 7:30 og jeg må vare på jobben 8:00.
Også jeg vil ikke gi 2 timer av livet mitt hver deg bare for å komme meg på jobb og tilbake.No way også...
og det siste er at jeg elsker bilen min og friheten den gir.
Det blir snart på tide at vi må si nå er det nok til staten som hele tiden melker oss bilister mer og mer...
|
|
|
[Re: BBQ]
25/01/2008 08:54
|
gare
More than words
|
More than words
..med bilen tur til jobben tar 10minuter,samme tilbake. Sykle?
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
25/01/2008 08:57
|
pet1
Entusiast
|
Entusiast
..med bilen tur til jobben tar 10minuter,samme tilbake.Hvis jeg skal reise kolektivt da jeg må ta tbane og bytte til bus for å komme meg på jobb.Hele prosessen tar gjerne 45-50 minuter.Ikke sjanse når barnehage åpner 7:30 og jeg må vare på jobben 8:00.
Også jeg vil ikke gi 2 timer av livet mitt hver deg bare for å komme meg på jobb og tilbake.No way også...
Det blir snart på tide at vi må si nå er det nok til staten som hele tiden melker oss bilister mer og mer... Frihet har aldri vært gratis.... Legg merke til at det ikke blir forbudt å bruke bil, det blir bare dyrere. Veiene må overdimensjoneres for å ha nok kapasitet en time om morgenen og en om kvelden, så tiltak som reduserer bilbruken i disse timene vile gjøre at en ikke trenger bygge ut veinettet like mye. Nå har de samme politikerne som vil ha avgift også sagt at de skal lage nok barnehageplasser, da bør behovet for å krysse byen fire ganger pr dag minskes, så her er det i minste en slags logikk. Men ti minutter på jobb i byen, da burde jo sykkelen være et alternativ? ;-)
|
|
|
[Re: pet1]
25/01/2008 09:03
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
...Men det er mye lettere for dem å (1) skru opp avgiftene, eller lage nye, enn å (2) sørge for at det faktisk blir nok barnehageplasser og (3) godt kollektivtransport-tilbud.
Noen som vil gjette på hvilket av de tre tiltakene som blir gjennomført.
|
|
|
25/01/2008 09:04
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Men ti minutter på jobb i byen, da burde jo sykkelen være et alternativ? ;-) + barnehagetransport som da kom i tillegg.
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
25/01/2008 09:10
|
Trygve_
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Frihet har aldri vært gratis.... Legg merke til at det ikke blir forbudt å bruke bil, det blir bare dyrere. Veiene må overdimensjoneres for å ha nok kapasitet en time om morgenen og en om kvelden, så tiltak som reduserer bilbruken i disse timene vile gjøre at en ikke trenger bygge ut veinettet like mye.
For de fleste av oss er ikke dette snakk om frihet dessverre, men en nødvendighet - pga mangelen på alternativer. Hvis vi skal tilfredstille arbeidsgiver med full arbeidsdag, holde tidspunktene barnehagen setter for henting og levering, gi barna nok søvn om nettene (ikke vekke grytidlig) osv - så må bilen brukes slik Oslo er bygget opp idag. Det finnes mange alternativer for å begrense bilbruk. En stor gruppe mennesker har sagt at de har lyst til å bruke tog på østfoldbanen f.eks., men alikevel øker ikke NSB antallet avganger, og Jernbaneverket skrinla dobbeltspor hele veien mellom Oslo og Fredrikstad. Planene om flere busser i Vestre Aker ble skrinlagt frem til 2010. Avgiftsfritakene for mer miljøvennlige biler har feilet. Det fungerer ikke å bare gjøre ting dyrere, når det ikke blir introdusert fungerende alternativer. Da blir det bare dyrere å være småbarnsforeldre.
|
|
|
25/01/2008 09:16
|
EgilS
More than words
|
More than words
Det er som skrevet over ikke snakk om å forby bilen, men gjøre det dyrere å bruke den til visse tider.
Poenget med å bruke slike virkemidler er å få en del over på andre løsninger slik at det blir bedre plass til de som bruker bilen. Nå argumenterer du (og det kommer sikkert flere) med at dere skal levere i barnehage og det er så vanskelig å rekke, osv, osv. Dette er nok reelt for deg og nok mange andre. Samtidig er det svært mange som kjører bil som så absolutt ikke trenger det, men bruker bilen av rene bekvemmelighetshensyn. DISSE bør over på andre løsninger slik at du slipper å stå 45 minutter i kø.
Om slike tiltak er de riktige er ikke sikkert, men jeg ser ikke så veldig mange andre tiltak som vil være praktisk gjennomførbare. Helst bør det skje i sammen med bedring av kollektivtilbudet, men dette er også avhengig av bedre plass på veiene.
Forøvrig kom ikke forslaget om skatt på parkeringsplasser fra en politiker.
|
|
|
25/01/2008 09:21
|
Roger Sandum
Mest Bare Roger
|
Mest Bare Roger
Jeg er blant de som synes skatt på gratis parkering er en god idé! For det første så er det et prinsipp i vårt skattesystem (som jeg setter pris på) at alle goder arbeidstakere får av sin arbeidsgiver skal beskattes. Skatt på naturaliaytelser er viktig både for å unngå at man får tilpasninger som slår urettferdig ut, og fordi det er en klar sammenheng mellom inntekt og tilgang til naturaliaytelser. Enkelt sagt så er det sånn at de som tjener mest i utgangspunktet har flest "frynsegoder" på jobben. Det er altså et fordelingsspørsmål også.
Rushtidsavgift/køfribillett er også en god idé, som FORUTSETTER at det er et godt kollektivtilbud på stedet det innføres.
Jeg bruker +/- 45 minutter til jobb, uansett om jeg sykler, kjører bil eller tar kollektivt. Færre biler på den veien betyr; - Mindre trafikk når jeg sykler - Bedre luft når jeg sykler - Kjappere buss når jeg tar den - Kjappere kjøretur hvis jeg MÅ kjøre bil en dag. = Bare bonus for meg!
(I tillegg er det jo av en viss nytte at CO2-utslippene reduseres...)
Å gjøre det dyrere/vanskeligere å kjøre bil i byen er det som hjelper mot den økte biltrafikken. Det viser alle erfaringer fra andre land som har forsøkt. Det betyr jo ikke at det blir forbudt eller umulig å kjøre bil. Tvert i mot vil jeg si at det blir bedre for de som MÅ kjøre, fordi det blir mindre kø. At det har sin pris synes jeg bare er rett og rimelig.
Roger
Og, ja, jeg er enig i premissene i posten: bra kollektivtilbud og barehageplass til alle må på plass!
|
|
|
[Re: Roger Sandum]
25/01/2008 09:27
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
For det første så er det et prinsipp i vårt skattesystem (som jeg setter pris på) at alle goder arbeidstakere får av sin arbeidsgiver skal beskattes. Skatt på naturaliaytelser er viktig både for å unngå at man får tilpasninger som slår urettferdig ut, og fordi det er en klar sammenheng mellom inntekt og tilgang til naturaliaytelser. Enkelt sagt så er det sånn at de som tjener mest i utgangspunktet har flest "frynsegoder" på jobben. Det er altså et fordelingsspørsmål også. Det prinsippet klarer jeg ikke å se NOE fornuft i! Hvorfor skal det på død og liv være sånn at alle skal ha det helt likt? Hvis noen har tatt lang utdannelse og skaffet seg en god jobb med god lønn; Hvorfor skal det da være slik at han skal skattes halvt ihjel med toppskatter og gud vet hva, sånn at nettolønnsnivået hans kommer ned til noe i nærheten av fagarbeideren som bor nedi gata? Dette her bunner bare i misunnelse og jantelov. Skjær idioti! Du er altså helt komfortabel med at hvis du f.eks. jobber i sykkelbutikk, og får sykler til selvkost, så skal du betale inntektsskatt av differansen mellom kostpris og ordinær pris? Hvorfor er det så fælt at noen får frynsegoder i jobben sin? Norge, altså!
|
|
|
[Re: Roger Sandum]
25/01/2008 09:30
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Problemet i Norge er at de skal straffe før det finnes alternativer. Rushtidsavgift er bra hvis det allerede er bedre kollektivtilbud, og lavere priser. Å skattelegge gratis parkering blir litt rart. Hva om det ikke er jobben som tilbyr gratis parkering, men en ledig tomt ved siden av jobben tilfeldigvis gjør det? Her på min jobb har vi alternativer, en i garasje i jobb-bygget, og det andre er utendørs på en tomt som jobben ikke eier. Ser for meg at det blir tomt i garasjen... 
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: RazeFaze]
25/01/2008 09:35
|
Tommas
Avhengig
|
Avhengig
I valget mellom pisk eller gulrot, velger desverre norske politikere altfor ofte pisken.
Det er både billigere, og krever mindre innsats for å løse vanskelige problemer.
Det er mye snakk om politikerforakt, men man kunne like gjerne snakket om "innbyggerforakt" fra politikerenes side...
Når nye skatter og avgifter stort sett er det eneste svaret på alle utfordringer blir det for trist alt sammen.
|
|
|
[Re: gare]
25/01/2008 09:42
|
BBQ
Entusiast
|
Entusiast
..med bilen tur til jobben tar 10minuter,samme tilbake. Sykle? Ah å sykle i minus grader,på isete veier,snø eller rein er ikke min kopp av te lixom. Også tror ikke at min freeride maskin er best egnet for asfalt sykling...
|
|
|
[Re: Stein]
25/01/2008 09:42
|
EgilS
More than words
|
More than words
Det prinsippet klarer jeg ikke å se NOE fornuft i! Hvorfor skal det på død og liv være sånn at alle skal ha det helt likt? Nå har du vel kommet sånn midt ut på jordet, tenker jeg. Mener du seriøst at det skal være slik at enkelte skal betale skatt og andre skal slippe bare fordi de har mulighet til det?
|
|
|
[Re: EgilS]
25/01/2008 09:44
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Ser for meg den fine fordelen dette er for ansatte på store fabrikker etc.
TINE i Trondheim har jo sikkert 500 gratis parkeringsplasser til sine ansatte. Glimrende dette...disse kjører aldri inn til byen uansett, og det går nesten ikke busser dit de jobber.
|
|
|
[Re: EgilS]
25/01/2008 09:49
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Det prinsippet klarer jeg ikke å se NOE fornuft i! Hvorfor skal det på død og liv være sånn at alle skal ha det helt likt? Nå har du vel kommet sånn midt ut på jordet, tenker jeg. Mener du seriøst at det skal være slik at enkelte skal betale skatt og andre skal slippe bare fordi de har mulighet til det? Nei, selvsagt mener jeg ikke det, men jeg mener at flat skatt hadde vært en god idé. Jeg ser også at hvis det ikke hadde vært noen form for fordelsbeskatning, så hadde det vært lett å i prinsippet få veldig "god lønn" men med lav skattbar inntekt. Jeg synes det har tatt helt av bare. Hvor langt skal vi dra dette? Jeg har hørt forslag om å fordelsbeskatte de som har hytte, fordi de slipper å betale for hotell når de er på ferie. Håndverkere fordelsbeskattes når de f.eks. snekrer på sitt eget hus. Hvorfor skal ikke disse få lov til å spare penger på å utføre arbeide selv i stedet for å betale fagfolk for å gjøre jobben slik alle andre kan velge, bare fordi de faktisk KAN faget selv? Det blir for dumt. Ja, vi må ha en eller annen metode å sørge for at folk betaler skatt for den "inntekten" de faktisk har, men dette virker mest som en krampaktig heksejakt.
|
|
|
25/01/2008 09:54
|
Rockefoten
Ivrig
|
Ivrig
Forslaget kommer fra veivesenet. De har sitt myndighetsomraade paa eh vei. Derfor kan det kanskje se litt isolert og rart ut.
Tidligere har det i forbindelse med dette forslaget vaert vist til hvor absurd det er at dersom arbeidsgiver oensker aa gi de ansatte gratis busskort saa er det skatt paa det, mens parkering er gratis.
Det vil vaere vettugt aa ordne opp i dette samtidig. Vi er vel alle enige om at det beste for samfunnet er at flest mulig faar gratis kollektivtilbud slik at vi faar mer plass paa veiene, og bruker mindre bil?
For enkelte vil det nok lenge vaere noedvendig med bil. Det er synd og skam, men blant annet smaabarnsforeldre vil maatte bruke bil pga. barnehagen. De vil faa noe mer utgifter, men en lettere hverdag dersom det blir mer plass paa veiene.
Det er mange andre mennesker som kjoerer bil som fint kunne tatt bane og tog. Dersom det blir et mindre marked for parkering i sentrum, kan det bli et stoerre marked for parkering ved de store transporthubbene, f.eks jernbanestasjoner og t/banestasjoner. Det vil kunne flytte noe trafikk ut av byen og gj;re tilgangen paa tog bedre for mange.
Det er viktig aa tenke paa samfunnet naar man vurderer politikk og ikke bare paa seg selv. Tiltaket handler om aa faa ned trafikken noe, gi daarligere oekonomi i parkeringsbransjen, ikke subsidier som i dag og kanskje dermed bedre konkurransevilkaar til alternativene til bilbruk.
I've got a bike, you can ride it if you like. It's got a basket, a bell that rings And things to make it look good. I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
|
|
|
25/01/2008 09:55
|
BBQ
Entusiast
|
Entusiast
..med bilen tur til jobben tar 10minuter,samme tilbake.Hvis jeg skal reise kolektivt da jeg må ta tbane og bytte til bus for å komme meg på jobb.Hele prosessen tar gjerne 45-50 minuter.Ikke sjanse når barnehage åpner 7:30 og jeg må vare på jobben 8:00.
Det blir snart på tide at vi må si nå er det nok til staten som hele tiden melker oss bilister mer og mer... Frihet har aldri vært gratis.... Legg merke til at det ikke blir forbudt å bruke bil, det blir bare dyrere. Veiene må overdimensjoneres for å ha nok kapasitet en time om morgenen og en om kvelden, så tiltak som reduserer bilbruken i disse timene vile gjøre at en ikke trenger bygge ut veinettet like mye. Nå har de samme politikerne som vil ha avgift også sagt at de skal lage nok barnehageplasser, da bør behovet for å krysse byen fire ganger pr dag minskes, så her er det i minste en slags logikk. Men ti minutter på jobb i byen, da burde jo sykkelen være et alternativ? ;-) Ja, jeg vet det blir ikke forbudt å kjøre bil men er det bra løsning bare å øke avgifter å fjerne de som har ikke råd? Fordi de meste som har råd kommer ikke til å parkere bilen hjemme.Tror ikke det også.. Og jeg bruker ikke bilen alene ,først leverer vi dattera i barnehage ,etterpå kona går av og til slutt jeg.På vei tilbake hentes kona og dattera.Lindeberg-Alfaset-Økern. ikke akkuart best rute for sykling
|
|
|
[Re: Rockefoten]
25/01/2008 09:57
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Jeg mottar også km-godtgjørelse på sykkel. Det tror jeg kunne hjulpet vel så mye som rushtidsavgift.
Greia med rushtidsavgift er jo at det ikke kommer til å gjøre noe med trafikken, for det finnes ikke alternativer. Det er en ren skatt som folk faktisk betaler. I Trondheim betalte jo folk bomring også, og de kommer til å betale rushtidsavgift med mindre den blir skyhøy. Eller kommer arbeidsgivere til å ordne flexitid for alle, så folk starter 10 i stedenfor 0730-0900?
|
|
|
25/01/2008 10:04
|
BBQ
Entusiast
|
Entusiast
Men skal ikke rushtidsavgift ramme også lastebil transport? Varelevering osv... Og hvem som skal betale dette igjen?
|
|
|
25/01/2008 10:09
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Bussene må også sikkert betale rushtidsavgift, på samme måte som de også betaler bomring.
|
|
|
25/01/2008 10:14
|
Kodo
Gruppeløs :p
|
Gruppeløs :p
Jeg synes det er på høy tid det innføres køtidsavgift, så langt har bomringen vært en seig melkeku, som riktig nok har finansiert tiltak på vei og i kollektivtrafikken, men feilet som en trafikkregulator. At noen vil oppleve denne endringen som en ulempe kommer nok ikke som noen overraskelse på noen.
At man fordelsbeskattes for at arbeidsgiver stiller fri parkeringsplass til disposisjon er for meg et såkalt frynsegode som jeg ikke kan se fortjener skattefritak.
Mads | Støtt NOTS - Så mange deler, så lite penger
|
|
|
[Re: Kodo]
25/01/2008 10:18
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Må man kjøre til jobben, så må man også ha et sted å sette fra seg bilen.
|
|
|
25/01/2008 10:27
|
BBQ
Entusiast
|
Entusiast
Betaler busser bom? Visste ikke det..
Da skal jeg kjøpe el-bil og kjøre i kollektivfeltet gratis.Også lade den gratis.Og parkere gratis. Og kjøre 30kmh foran bussen og sinke den.Heh...
|
|
|
25/01/2008 10:40
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Bussene betalte i hvertfall i Trondheim tidligere, vet faktisk ikke med Oslo.
Min jobb har garasje med el-pluss til de som velger å kjøre el-bil, for å støtte opp litt om miljøet. Fin sak, synes jeg.
Redigert av RazeFaze; 25/01/2008 10:41.
|
|
|
25/01/2008 10:42
|
EgilS
More than words
|
More than words
Håndverkere fordelsbeskattes når de f.eks. snekrer på sitt eget hus. Hvorfor skal ikke disse få lov til å spare penger på å utføre arbeide selv i stedet for å betale fagfolk for å gjøre jobben slik alle andre kan velge, bare fordi de faktisk KAN faget selv? Hvis man går dette nærmere i sømmene så er det ganske logisk at det skal være slik. Det har med likebehandling å gjøre. En håndverker betaler mva vil så vidt jeg kan skjønne kun hvis han er personlig næringsdrivende (eller hvis han har en viss aksjeandel i snekkerbedriften? Noen kan sikkert klargjøre dette.), ikke hvis han er vanlig ansatt? Er man personlig næringsdrivende så er det ingenting som hater "privat" økonomi. Bedriftens økonomi og eierens økonomi kommer på det samme. Hvis man eier en bedrift som selger varer så er det sa helt logisk at man skal betale mva/skatt hvis man henter ut varer fra bedriften til privat forbruk. Derfor er det også rimelig at man må gjøre det samme om man selger tjenester. Om det er en selv som snekrer på huset eller man får en av sine ansatte til å gjøre det kommer på ett ut.
Redigert av EgilS; 25/01/2008 11:07. Rediger grunn: Mva, ikke skatt
|
|
|
[Re: Kodo]
25/01/2008 10:44
|
EgilS
More than words
|
More than words
At man fordelsbeskattes for at arbeidsgiver stiller fri parkeringsplass til disposisjon er for meg et såkalt frynsegode som jeg ikke kan se fortjener skattefritak. Man fordelsbeskattes hvis man måtte ha betalt for å stå på samme plass om arbeidsgiveren IKKE hadde stilt plassen til disposisjon. Perkerer man i et område hvor det er fri parkering i utgangspunktet, så er det ikke snakk om fordelsbeskatning, da man ikke har noen fordel fremfor alle andre.
|
|
|
25/01/2008 10:51
|
jrm
|
Håndverkere fordelsbeskattes når de f.eks. snekrer på sitt eget hus. Er det noen som kan brekrefte dette?
Aut regem aut fatuum nasci oportet.
|
|
|
[Re: jrm]
25/01/2008 11:02
|
EgilS
More than words
|
More than words
Håndverkere fordelsbeskattes når de f.eks. snekrer på sitt eget hus. Er det noen som kan brekrefte dette? Dette gjelder mva. Her er hva Sigbjørn Johnsen har sagt om saken: http://www.stortinget.no/spti/1995/dw-o1996041718-020.html
|
|
|
25/01/2008 11:16
|
slasher
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Bussene betalte i hvertfall i Trondheim tidligere, vet faktisk ikke med Oslo. Timeekspressen betaler hvertfall hver gang de kjører inn gjennom bomringen rundt Oslo. Mitt første inntrykk av skatt på parkeringsplass arbeidsgiver i utgangspunktet har betalt er ikke helt positiv... men jeg ser gjerne en økning i kollektivtilbudet. Slik det er i dag går det akkurat å pendle inn til Oslo. Tar en drøy time hver vei, og det er ganske ofte stappfullt. Jeg hadde tatt bil in a jiffy, som det heter på utenlandsk, hvis det var et reelt alternativ. Uten kø kunne jeg lett fått 1 time mer fritid i hverdagen vha bil, men jeg tror ikke den køen forsvinner uansett hvor mye beskatning som går gjennom.
|
|
|
|
|