|
|
Lavkarbo, tips
|
Re: Lavkarbo, tips
[Re: EgilS]
18/01/2008 13:52
|
_9co_
Entusiast
|
Entusiast
Hvordan i huleste skal man få energi til å gjennomføre f.eks. fem treningsøkter i uka hvorav to på svært høy intensitet? Å ha et høyt treningsnivå uten å samtidig innta karbohydrater vil være mye bortkastet tid brukt på trening. Mulig jeg tar feil, men jeg tror ikke de som preker for lavkarbo/høyfett dietter her er de som trener mest? Det har du muligens rett i, men uansett så kan jeg trene mer nå enn det jeg kunne før jeg endret kosthold, rett og slett fordi jeg henter meg kjappere inn igjen.. det er hvertfall erfaringen hittil. Treningsmengde er vel alt fra 6 - 10 - 12 timer i uka helt ettersom..
Weaseling out of things is important to learn. It's what separates us from the animals... except the weasel
|
|
|
[Re: _9co_]
18/01/2008 13:58
|
tommygutt
Scottselva
|
Scottselva
Jeg trener nå 5-6 økter pr uke og har en langt bedre restitusjon enn tidligere. 2 av disse er med høy intensitet. Om det hjelper på konkuranse-formen, får jeg ikke svar på før til sommern.
|
|
|
18/01/2008 14:22
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Husk at Fedon og Atkin vil kunne ut fettet også.... de tar rett og slett feil i at deres moteder fungerer OVER TID. Det jeg snakker om er ikke bare lav-karbo, men høyfett og noe som da altså fungerer til evig tid....... Vil Atkins også kutte ut fettet? Jeg har ikke studert Atkins ingående... det er mulig han vil ha mer fett med.... Fedon kutter ihvertfall ut fett... det er det som er problemet og jeg vil frem til. Beklager hvis jeg har skapt rot rundt dette.
|
|
|
[Re: tommygutt]
18/01/2008 14:27
|
EgilS
More than words
|
More than words
Jeg hørte en litt artig reportasje på "Verdt å vite" angående steinalderkosthold. Det var en svensk arkeolog som studerte kostholdet i steinalderen. For den som lurer å¨hvordan det gjøre så er svaret at det kan "leses" ut fra skjelettet hva man har spist.
Hovedpoenget hennes var at begrepet "steinalderkosthold" er misvisende. Allerede i steinalderen var kostholdet kulturelt betinget. Det vil si at det ikke var kun tilgangen på mat som avgjorde hva man spiste. Det kunne være samfunn som spiste omtrent bare selkjøtt (dvs. protein/fett), mens andre i nærheten med samme mattilgang kunne ha et helt annet kosthold, for eksempel mye kornprodukter.
I si at man skal spise lite karbohydrater fordi det var "det man gjorde i steinalderen" blir for meg tull. Hva tror man at samfunn i varmere strøk har (delvis) hatt som føde siden vi hadde tilhold i trærne? Det bugnet nok av søte frukter og jeg har ingen tro på at de ikke spiste det, på samme måte som at dagens aper spiser det.
|
|
|
18/01/2008 14:28
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvordan i huleste skal man få energi til å gjennomføre f.eks. fem treningsøkter i uka hvorav to på svært høy intensitet? Å ha et høyt treningsnivå uten å samtidig innta karbohydrater vil være mye bortkastet tid brukt på trening. Mulig jeg tar feil, men jeg tror ikke de som preker for lavkarbo/høyfett dietter her er de som trener mest? Uten at jeg har fullstending oversikt her, så virker det fornuftig å øke karbo, jo mer aerobisk trening man har..... Jeg vill hatt et inntak en til to timer før trening. Mine råd går ut på å trene anaerobisk sammen med en slik diett, bare så det er klart, men også der anbefales det å ta karbo i forbindelse med trening hvis man ønsker å få mest ut av treningen i seg selv, men kutte ut hvis man ønsker å gå ned i fett raskest mulig.
Redigert av supernalle; 18/01/2008 14:33. Rediger grunn: Lage det mindre uforståelig
|
|
|
[Re: supernalle]
18/01/2008 14:30
|
EgilS
More than words
|
More than words
Hvordan i huleste skal man få energi til å gjennomføre f.eks. fem treningsøkter i uka hvorav to på svært høy intensitet? Å ha et høyt treningsnivå uten å samtidig innta karbohydrater vil være mye bortkastet tid brukt på trening. Mulig jeg tar feil, men jeg tror ikke de som preker for lavkarbo/høyfett dietter her er de som trener mest? Uten at jeg har fullstending oversikt her, så virker det fornuftig å øke karbo, jo mer aerobisk trening man har..... Jeg vill hatt en inntak en til to timer før trening. Mine råd går ut på å trene anaerobisk sammen med en slik diett, bare så det er klart, men også der anbefales det å ta karbo i forbindelse med trening hvis man ønsker å få mest ut av treningen i seg selv, men kutte ut hvis man ønsker å gå ned i fett. Vi er da enige i noe. 
|
|
|
18/01/2008 14:32
|
_9co_
Entusiast
|
Entusiast
Jeg hørte en litt artig reportasje på "Verdt å vite" angående steinalderkosthold. Det var en svensk arkeolog som studerte kostholdet i steinalderen. For den som lurer å¨hvordan det gjøre så er svaret at det kan "leses" ut fra skjelettet hva man har spist.
Hovedpoenget hennes var at begrepet "steinalderkosthold" er misvisende. Allerede i steinalderen var kostholdet kulturelt betinget. Det vil si at det ikke var kun tilgangen på mat som avgjorde hva man spiste. Det kunne være samfunn som spiste omtrent bare selkjøtt (dvs. protein/fett), mens andre i nærheten med samme mattilgang kunne ha et helt annet kosthold, for eksempel mye kornprodukter.
I si at man skal spise lite karbohydrater fordi det var "det man gjorde i steinalderen" blir for meg tull. Hva tror man at samfunn i varmere strøk har (delvis) hatt som føde siden vi hadde tilhold i trærne? Det bugnet nok av søte frukter og jeg har ingen tro på at de ikke spiste det, på samme måte som at dagens aper spiser det. I tillegg til å "lese det ut av skjelettet" som du sier, så ser man jo også på beinrester og andre rester i og rundt ulike boplasser man finner.
Weaseling out of things is important to learn. It's what separates us from the animals... except the weasel
|
|
|
18/01/2008 16:55
|
tommygutt
Scottselva
|
Scottselva
I si at man skal spise lite karbohydrater fordi det var "det man gjorde i steinalderen" blir for meg tull. Hva tror man at samfunn i varmere strøk har (delvis) hatt som føde siden vi hadde tilhold i trærne? Det bugnet nok av søte frukter og jeg har ingen tro på at de ikke spiste det, på samme måte som at dagens aper spiser det. Artig å se at det mest saklige du klarer å bidra med er å diskutere at en betegnelse er misvisende. Om det kalles lavkarbo, høyfett eller steinalderkost er for meg likegyldig, så lenge det funker for min del. Poenget med betegnelsen steinalderkost slik som jeg har lest meg til, er bruken av mest mulig rene, naturlige produkter. Ja, du har helt rett, frukt er også et rent, naturlig produkt. Ja, steinalderfolkene spiste helt sikkert frukt.
|
|
|
22/01/2008 09:08
|
gepe
Entusiast
|
Entusiast
Interessant at noen klarer å trene hhv. 6 - 10 timer og 5 - 6 økter per uke på lavkarbokost. Det er jo ganske mye, særlig hvis flere av øktene går på høy intensitet. Da trenger dere karbo som drivstoff den første timen og må etterfylle hvis økten blir lenger.
Ellers så er det ikke så viktig om menneskene i steinalderen spiste mye eller lite karbohydrater, eller hvorvidt de spiste "riktig" i det hele tatt. Sannsynligvis gjorde de ikke det. Jeg tipper blant annet at kosten var altfor ensidig. Det er uansett rimelig sikkert at de ikke spiste så mye halvfabrikata, tilsetningsstoffer og raffinert sukker. Hvis dere med "steinalderkost" mener at man bør unngå slikt, så er vel de fleste her enige.
Spørsmålet gjenstår om det vitenskapelig kan bevises at "lite karbo + mye fett og protein" bidrar bedre til vektkontroll enn det tradisjonelle "lite fett". Jeg har en mistanke om at slike dietter mest er beregnet på folk som ikke trener så mye som dere gjør, og som aldri klarer å bruke opp alle de karbohydratene og fettet de tar inn. Men for all del, trives dere med dette og synes det fungerer så er det jo bare å kjøre på videre.
|
|
|
[Re: gepe]
22/01/2008 09:16
|
tommygutt
Scottselva
|
Scottselva
Ellers så er det ikke så viktig om menneskene i steinalderen spiste mye eller lite karbohydrater, eller hvorvidt de spiste "riktig" i det hele tatt. Sannsynligvis gjorde de ikke det. Jeg tipper blant annet at kosten var altfor ensidig. Det er uansett rimelig sikkert at de ikke spiste så mye halvfabrikata, tilsetningsstoffer og raffinert sukker. Hvis dere med "steinalderkost" mener at man bør unngå slikt, så er vel de fleste her enige.
Dette er deffinitivt det punktet vi er enige om ja. Uenigheten ligger jo i mengden karbo. Jeg spiser vel rundt 20% karbo, mens andre på forumet stort sett ligger på det vanlige 40-60%.
|
|
|
22/01/2008 09:20
|
gepe
Entusiast
|
Entusiast
Artikkelen virker fornuftig, ingen ekstreme kostholdsråd slik jeg oppfatter det. Men, mannen som intervjues om steinalderkosten han spiser juger om resultatene sine. Han syklet helt korrekt Birken på 3:29 i 2000. Etter det har han imidlertid syklet stadig litt saktere, ikke 20 minutter bedre. Målet om å komme inn på tre timer er han langt unna...
|
|
|
22/01/2008 09:25
|
EgilS
More than words
|
More than words
Interessant at noen klarer å trene hhv. 6 - 10 timer og 5 - 6 økter per uke på lavkarbokost. Det er jo ganske mye, særlig hvis flere av øktene går på høy intensitet. Da trenger dere karbo som drivstoff den første timen og må etterfylle hvis økten blir lenger. Det burde kunne gå fint å trene en del med så lite karboinntak så lenge fettforbrenningen funker brukbart. Jeg har selv ofte turer på morgenen på 3 timer +/-, hvor grunnlaget kun er en brødskive. I sommer ble det en tur på 4 timer, med delvis svært så høy intensitet i korte perioder, drevet av en sjokolademuffin. Det gikk fint, uten sultfølelse. Det som jeg er skeptisk til når det gjelder mye trening og lavkarbo, er restitusjonen. Det tar lengre tid å fylle karbohydratlagrene i kroppen hvis man skal gjøre det med fett/protein. Dette kan forsinke restitusjonen. Jeg ser også for meg at trening på høy intensitet kan være problematisk. Nå virker det som at de her inne som går på lavkarbo, og som trener, passer på å få i seg karbo i forbindelse med treningen. Om det er optimalt? Jeg tror ikke det...
|
|
|
22/01/2008 09:30
|
Sarptommy
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har ikke lest hele tråden men:
Kroppen er som sagt lat og den tar i bruk den energien som er lettest tilgjengelig. Får den ikke lette karbohydrater tar den i bruk alternative brennstoff som protein og fett. Fettet blir brukt sist som drivstoff. Spiser man lite karbohydrater over tid blir kroppen vant til det og blir flinkere til å bruke annet drivstoff.
Tips til de som vil kutte ut de raske karbohydratene. Erstatting for poteter og annet tilbehør:
Kok en blomkål eller to med litt vann i bunn av kjelen. litt salt og pepper. Og litt smør på. Ta så stavmikseren og mos blomkålen til den får potetmoskonsistens.
Dette synes jeg smaker bedre en potetmos og er mye sunnere.
Lag eventuelt mer salat en vanlig og litt mer kjøtt en vanlig. Og du blir mett.
Redigert av Sarptommy; 22/01/2008 09:30.
|
|
|
22/01/2008 09:37
|
tommygutt
Scottselva
|
Scottselva
Artikkelen virker fornuftig, ingen ekstreme kostholdsråd slik jeg oppfatter det. Men, mannen som intervjues om steinalderkosten han spiser juger om resultatene sine. Han syklet helt korrekt Birken på 3:29 i 2000. Etter det har han imidlertid syklet stadig litt saktere, ikke 20 minutter bedre. Målet om å komme inn på tre timer er han langt unna... 3,08 i 2005...
|
|
|
22/01/2008 09:45
|
tommygutt
Scottselva
|
Scottselva
Interessant at noen klarer å trene hhv. 6 - 10 timer og 5 - 6 økter per uke på lavkarbokost. Det er jo ganske mye, særlig hvis flere av øktene går på høy intensitet. Da trenger dere karbo som drivstoff den første timen og må etterfylle hvis økten blir lenger. Det burde kunne gå fint å trene en del med så lite karboinntak så lenge fettforbrenningen funker brukbart. Jeg har selv ofte turer på morgenen på 3 timer +/-, hvor grunnlaget kun er en brødskive. I sommer ble det en tur på 4 timer, med delvis svært så høy intensitet i korte perioder, drevet av en sjokolademuffin. Det gikk fint, uten sultfølelse. Det som jeg er skeptisk til når det gjelder mye trening og lavkarbo, er restitusjonen. Det tar lengre tid å fylle karbohydratlagrene i kroppen hvis man skal gjøre det med fett/protein. Dette kan forsinke restitusjonen. Jeg ser også for meg at trening på høy intensitet kan være problematisk. Nå virker det som at de her inne som går på lavkarbo, og som trener, passer på å få i seg karbo i forbindelse med treningen. Om det er optimalt? Jeg tror ikke det... Du tror ikke seriøst at du trener 4 timer en sjolademuffin? Trener du tidlig, kanskje også før frokost, er ikke det noe problem, men da "går du på" lagret energi. Jeg bruker av og til karbo på intensive økter, men dette er sjeldnere og sjeldnere for jeg føler ikke behov for lenger. Når det gjelder restitusjon, så er det nevnt tidligere at denne for min del har bedret seg drastisk. Har ingen god fysiologisk forklaring på hvorfor.
|
|
|
22/01/2008 09:55
|
gepe
Entusiast
|
Entusiast
Det var som søren... Så feil på resultatlista. Mannen er jo en racer.
|
|
|
22/01/2008 10:06
|
Bugge
Avhengig
|
Avhengig
Den steinalderdietten ser ganske så interessant ut! Men er det gjort noen omfattende studier av den?
|
|
|
22/01/2008 10:29
|
EgilS
More than words
|
More than words
Du tror ikke seriøst at du trener 4 timer en sjolademuffin? Det var det jeg hadde i meg før trening. Resten gikk fra kroppsfett og lagrede karbohydrater, noe som var litt av poenget mitt.
|
|
|
22/01/2008 10:29
|
EgilS
More than words
|
More than words
Når det gjelder restitusjon, så er det nevnt tidligere at denne for min del har bedret seg drastisk. Har ingen god fysiologisk forklaring på hvorfor. Mulig du er blitt mer bevisst på hva du har i deg og når?
|
|
|
22/01/2008 10:32
|
tommygutt
Scottselva
|
Scottselva
Du tror ikke seriøst at du trener 4 timer en sjolademuffin? Det var det jeg hadde i meg før trening. Resten gikk fra kroppsfett og lagrede karbohydrater, noe som var litt av poenget mitt. Okey, da kom ikke dette veldig godt fram i innlegget ditt.
|
|
|
22/01/2008 10:34
|
EgilS
More than words
|
More than words
Du tror ikke seriøst at du trener 4 timer en sjolademuffin? Det var det jeg hadde i meg før trening. Resten gikk fra kroppsfett og lagrede karbohydrater, noe som var litt av poenget mitt. Okey, da kom ikke dette veldig godt fram i innlegget ditt. Så er jo jeg en svært dårlig pedagog også. 
|
|
|
22/01/2008 10:35
|
tommygutt
Scottselva
|
Scottselva
Når det gjelder restitusjon, så er det nevnt tidligere at denne for min del har bedret seg drastisk. Har ingen god fysiologisk forklaring på hvorfor. Mulig du er blitt mer bevisst på hva du har i deg og når? Mulig, mulig :-) Jeg er hvertfall bevist på mindre karbo og mere fett.
|
|
|
22/01/2008 10:36
|
tommygutt
Scottselva
|
Scottselva
Du tror ikke seriøst at du trener 4 timer en sjolademuffin? Det var det jeg hadde i meg før trening. Resten gikk fra kroppsfett og lagrede karbohydrater, noe som var litt av poenget mitt. Okey, da kom ikke dette veldig godt fram i innlegget ditt. Så er jo jeg en svært dårlig pedagog også. Den debatten ser jeg du har tatt en annet sted på forumet ja, hehe :-) Hva er vel dagen uten en god diskusjon? :-)
|
|
|
22/01/2008 11:13
|
olechr
More than words
|
More than words
Interessant at noen klarer å trene hhv. 6 - 10 timer og 5 - 6 økter per uke på lavkarbokost. Det er jo ganske mye, særlig hvis flere av øktene går på høy intensitet. Da trenger dere karbo som drivstoff den første timen og må etterfylle hvis økten blir lenger.
Spørsmålet gjenstår om det vitenskapelig kan bevises at "lite karbo + mye fett og protein" bidrar bedre til vektkontroll enn det tradisjonelle "lite fett". Jeg har en mistanke om at slike dietter mest er beregnet på folk som ikke trener så mye som dere gjør, og som aldri klarer å bruke opp alle de karbohydratene og fettet de tar inn. Men for all del, trives dere med dette og synes det fungerer så er det jo bare å kjøre på videre.
Jeg kjører ikke spesillet lav karbo. Men er man vant til og kjøre kun på Karbo og fyller opp med mere karbo så fort man kjenner det. Da vil man heller aldri lære kroppen sin til og gå på noe annet, og man il da føle at man går "tom" på lengre ritt. Men i starten når man begynner med det føles hver trening ut som et hælvete. Når jeg er i form er det ikke noe pes og sykle 4-5 timer kun på vann selv om jeg ikke har spist mye karbo før økten. Fordi jeg har trent opp fetforbrenningen og går bra på det. På lengre ritt tar jeg faktisk 1 spiseskje med oliven olje i sportsdrikken for og få tilført fett underveis.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
22/01/2008 11:30
|
_9co_
Entusiast
|
Entusiast
Når det gjelder restitusjon, så er det nevnt tidligere at denne for min del har bedret seg drastisk. Har ingen god fysiologisk forklaring på hvorfor. Mulig du er blitt mer bevisst på hva du har i deg og når? Før jeg begynte på lavkarbo var jeg konstant støl, nå er jeg aldri støl lenger! Jeg er sliten i beina, men ikke støl. Jeg kan heller ikke forklare helt hvorfor. Stod feks snowboard for første gang på 4 år (pga ryggskade sist gang), og var ikke støl dagen etter. Det tror jeg er litt uvanlig da jeg helt sikkert brukte mange muskler jeg ellers ikke bruker så mye. Ikke er jeg mer bevisst på kostholdet mitt heller, da jeg alltid har vært opptatt av det. Vil faktisk si at jeg er mindre bevisst på hva jeg spiser siden jeg ikke er så nøye med hverken tidspunkter eller mengde lenger.
Redigert av _9co_; 22/01/2008 11:31. Rediger grunn: dårlig setning..
|
|
|
22/01/2008 13:58
|
tommygutt
Scottselva
|
Scottselva
[quote=_9co Ikke er jeg mer bevisst på kostholdet mitt heller, da jeg alltid har vært opptatt av det. Vil faktisk si at jeg er mindre bevisst på hva jeg spiser siden jeg ikke er så nøye med hverken tidspunkter eller mengde lenger. [/quote]
Akkurat det er et veldig godt poeng. Nå spiser jeg når jeg er sulten og spiser til jeg er mett, enkelt og greit.
|
|
|
22/01/2008 14:10
|
Bugge
Avhengig
|
Avhengig
Har prøvd å lese litt om det nå, og det ser ut som om det som kalles "steinalderkost" strengt talt er et ganske velbalansert kosthold! Altså at utgangspunktet er mindre prossesert mat og en viss variasjon. Her er to artikler jeg snublet over som for meg, uten spesielt peiling, ser ut til å belyse noen forhold på en lettfattelig måte. Hos Matportalen.no, og Forskning.no .
|
|
|
[Re: Bugge]
22/01/2008 14:49
|
_9co_
Entusiast
|
Entusiast
Har prøvd å lese litt om det nå, og det ser ut som om det som kalles "steinalderkost" strengt talt er et ganske velbalansert kosthold! Altså at utgangspunktet er mindre prossesert mat og en viss variasjon. Her er to artikler jeg snublet over som for meg, uten spesielt peiling, ser ut til å belyse noen forhold på en lettfattelig måte. Hos Matportalen.no, og Forskning.no . Artikkelen på forskning.no syntes jeg var veldig bra. Den påpeker flere ganger at vi er forskjellige og har ulik toleranse for ulik mat. Det er nok en av de største grunnene til at vi er så uenige mtp kosthold.
|
|
|
[Re: olechr]
22/01/2008 14:49
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
På lengre ritt tar jeg faktisk 1 spiseskje med oliven olje i sportsdrikken for og få tilført fett underveis.
Jeg har hørt at Erik Zabel hadde olivenolje i vannet på lange treningsturer for å øke fettforbrenningen, men at det skal ha positiv effekt å ha det i seg på ritt kan jeg ikke forstå.
|
|
|
|
|