Formulalufteproblem (oro)
|
Formulalufteproblem (oro)
#501995
16/01/2008 22:12
|
Registrert: Jul 2005
Innlegg: 3,563
Arnebv
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Registrert: Jul 2005
Innlegg: 3,563 |
Etter slangeskifte og innmatskifte, må jo ny bremeveske fylles på bremsene. Frambremsa lot seg lufte/påfylle uten problem og alt var i skjønnaste orden.
No har eg fylt på og deretter lufta tre gonger på bakbremsa. Alt verkar greit og tilsynelatande all luft er ute av systemet. Skrur igjen og slikt. Problemet eg får er at hendelen ikkje vil ta før langt inne. Då tar det riktignok veldig greit (feelingen/"ta-punktet" var 100% lik før/etter kvar lufting). Men eg vil jo at den skal ta halvanna cm lengre ute (ikkje kom med "det er jo berre å justere justeringsskruenforslag, då dette fører hendelen mykje lengre frå styret i utgangsposisjon enn eg vil ha den)
Eg mistenker at eg ikkje klarer å fylle reservoaret skikkeleg, men dette er jo spekulering frå mi side.
Nokon som har ein idè om kva dette kan vere -og korleis løyse det?
|
|
|
Re: Formulalufteproblem (oro)
[Re: Arnebv]
#501997
16/01/2008 22:14
|
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 6,661
RobG
(Formerly Fux)
|
(Formerly Fux)
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 6,661 |
" må bare lufte litt "
hehe....
#Pedalenkrs
|
|
|
Re: Formulalufteproblem (oro)
[Re: Arnebv]
#502003
16/01/2008 23:00
|
Registrert: May 2005
Innlegg: 6,510
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: May 2005
Innlegg: 6,510 |
Du skriver ikke om du bruker en eller to sprøyter, men trikset er i hvert fall å bruke to som du skrur inn hhv i håndtaket og kaliperen. Press bremsevæske fram og tilbake mellom de to sprøytene så er det god sjanse for at lufta blir med ut fra reservoaret til slutt.
Ellers har jeg hørt et eller annet om å presse inn hendelen og binde den fast i bremseposisjon, og slippe den ut igjen når du har luftet resten av systemet, men det har jeg aldri gjort før, så jeg vet ikke hvor stor effekt det vil ha.
|
|
|
Re: Formulalufteproblem (oro)
[Re: Arnebv]
#502022
17/01/2008 07:10
|
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
Ole
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701 |
Dette virker som et typisk lufteproblem. Bruksanvisningen til Formula er ikke så god, og her et metoden jeg kom frem til etter tidligere år som Formula-importør:
Bruk kun DOT4 bremsevæske. DOT5 eller DOT5.1, eller en hvilken som helst type olje, kan ødelegge alle pakninger og plastdeler i bremsen.
1: Fest en sprøyte nede ved bremsecaliperen, i den lille lufteskruen som sitter midt i den bolten som holder slangen til caliperen. Bruk en Torx T10-nøkkel. Pass på den lille o-ringen som sitter innenfor skruen. Den kan godt sitte i, bare pass på at du ikke mister den. Ha sprøyten full av bremsevæske og ikke noe luft. Bruk en av messingbitene med sekskantspor, det er bare en av de som passer. Bruk en av de to små slangene.
2: Løsne bremsehendelen, og prøv å støtte den opp slik at luftehullet i forkant av reservoiret peker rett opp. Skru ut lufteskruen med en Torx T10-nøkkel. Skru inn en sprøyte der også. Bruk den sylindriske messingbiten på en av de to små slangene.
3: Sug bittelitt (ca 5mm) med sprøyten ved caliperen et par ganger, pump tilbake hver gang. Pump så all bremsevæsken inn, pass på så du ikke får inn noe av luften som kom ut da du sugde.
4. Skru av sprøyten ved caliperen. Sett på plass lufteskruen på caliperen, og skru den inn én omdreining. Klem så forsiktig på bremsehendelen eller på sprøyten på bremsehendelen samtidig som du skrur til lufteskruen på caliperen. Hold litt papir under så du ikke får bremsevæske over alt.
5. Hold bremsehendelen slik at luftehullet peker rett opp. Sug og pump med sprøyten mens denne hele tiden holdes opp ned, slik at luften ikke kommer inn i systemet igjen. Klem inn bremsehendelen et par ganger, og sug og pump så mer med sprøyten. Pump inn en siste gang, og skru av sprøyten. Da kommer det kanskje noe bremsevæske ut, prøv å fange opp dette med litt papir. Skru så inn lufteskruen.
6. Skyll av de stedene du har sølt bremsevæske med vann.
7. Skru på plass bremsehendelen.
8. Ferdig! Ut og sykle!
Ole.
|
|
|
Re: Formulalufteproblem (oro)
[Re: Ole]
#502054
17/01/2008 08:05
|
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 1,493
la1hka
Helt klart
|
Helt klart
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 1,493 |
Dette virker som et typisk lufteproblem. Bruksanvisningen til Formula er ikke så god, og her et metoden jeg kom frem til etter tidligere år som Formula-importør:
Bruk kun DOT4 bremsevæske. DOT5 eller DOT5.1, eller en hvilken som helst type olje, kan ødelegge alle pakninger og plastdeler i bremsen.
1: Fest en sprøyte nede ved bremsecaliperen, i den lille lufteskruen som sitter midt i den bolten som holder slangen til caliperen. Bruk en Torx T10-nøkkel. Pass på den lille o-ringen som sitter innenfor skruen. Den kan godt sitte i, bare pass på at du ikke mister den. Ha sprøyten full av bremsevæske og ikke noe luft. Bruk en av messingbitene med sekskantspor, det er bare en av de som passer. Bruk en av de to små slangene.
2: Løsne bremsehendelen, og prøv å støtte den opp slik at luftehullet i forkant av reservoiret peker rett opp. Skru ut lufteskruen med en Torx T10-nøkkel. Skru inn en sprøyte der også. Bruk den sylindriske messingbiten på en av de to små slangene.
3: Sug bittelitt (ca 5mm) med sprøyten ved caliperen et par ganger, pump tilbake hver gang. Pump så all bremsevæsken inn, pass på så du ikke får inn noe av luften som kom ut da du sugde.
4. Skru av sprøyten ved caliperen. Sett på plass lufteskruen på caliperen, og skru den inn én omdreining. Klem så forsiktig på bremsehendelen eller på sprøyten på bremsehendelen samtidig som du skrur til lufteskruen på caliperen. Hold litt papir under så du ikke får bremsevæske over alt.
5. Hold bremsehendelen slik at luftehullet peker rett opp. Sug og pump med sprøyten mens denne hele tiden holdes opp ned, slik at luften ikke kommer inn i systemet igjen. Klem inn bremsehendelen et par ganger, og sug og pump så mer med sprøyten. Pump inn en siste gang, og skru av sprøyten. Da kommer det kanskje noe bremsevæske ut, prøv å fange opp dette med litt papir. Skru så inn lufteskruen.
6. Skyll av de stedene du har sølt bremsevæske med vann.
7. Skru på plass bremsehendelen.
8. Ferdig! Ut og sykle!
Ole. Ole Dennne var fin. Lagres til senere bruk.
Eirik Nøkleby "Velg dine kriger med omhu."
|
|
|
Re: Formulalufteproblem (oro)
[Re: Ole]
#502800
18/01/2008 22:42
|
Registrert: Jul 2005
Innlegg: 3,563
Arnebv
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Registrert: Jul 2005
Innlegg: 3,563 |
Jepp Då har eg testa Olemetoden også med identisk resultat som før. Bremsen tar akkurat på samme stad som før, dvs at hendelen beveger seg omtrent dobbelt så langt inn før den tar samanlikna med hendelen til frambremsa.
Luftesettet er forøvrig originalt formula (to sprøyter m/skrueting). Slangene er nye av typen goodridge og klossene heilt nye av samme merke. Ingen lekkasjer funnet.
No er det helg, og eg kunne strengt tatt tenkt meg ein tur ut i den snøfrie kristiansanndsskogen, så om nokon har fleire triks på lager set eg pris på det
|
|
|
Re: Formulalufteproblem (oro)
[Re: Arnebv]
#502830
19/01/2008 00:10
|
Registrert: Aug 2003
Innlegg: 5,273
nicolai
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
|
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
Registrert: Aug 2003
Innlegg: 5,273 |
Det er ingen lekasje fra det lille hullet på innsiden av klemma mot styret?
FCS-justeringen skal jo egentlig ikke ha noe å si heller, siden denne ikke flytter seg frem og tilbake inne i hendelen og dermed justerer volumet i reservoaret inne i hendelen.
/Are Nicolai
|
|
|
Re: Formulalufteproblem (oro)
[Re: nicolai]
#502845
19/01/2008 06:47
|
Registrert: Jul 2005
Innlegg: 3,563
Arnebv
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Registrert: Jul 2005
Innlegg: 3,563 |
Det er ingen lekasje fra det lille hullet på innsiden av klemma mot styret? No skjønte eg ikkje heilt kva skru du tenkte på, men eg er temmeleg sikker på at lekkasje ikkje er problemet, i og med at "ta-punktet" er konstant og tåler normal høg belastning på hendelen ("feelen" er riktignok ikkje så kontant som frambremsa)
Redigert av daABBA; 19/01/2008 06:58.
|
|
|
Re: Formulalufteproblem (oro)
[Re: Arnebv]
#502855
19/01/2008 08:28
|
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
Ole
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701 |
På tide med nye klosser, kanskje? Er klossene slitte, vil fjæren mellom klossene stå mer i spenn, og den dytter da klossene lengre fra hverandre etter hver gang du bremser, sammenliknet med klosser som ikke er så slitte.
Ole.
|
|
|
Re: Formulalufteproblem (oro)
[Re: Ole]
#502859
19/01/2008 08:56
|
Registrert: Jul 2005
Innlegg: 3,563
Arnebv
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Registrert: Jul 2005
Innlegg: 3,563 |
På tide med nye klosser, kanskje? Er klossene slitte, vil fjæren mellom klossene stå mer i spenn, og den dytter da klossene lengre fra hverandre etter hver gang du bremser, sammenliknet med klosser som ikke er så slitte.
Ole. Slangene er nye av typen goodridge og klossene heilt nye av samme merke. Trur nok ikkje det er problemet, nei 
|
|
|
Re: Formulalufteproblem (oro)
[Re: Arnebv]
#502875
19/01/2008 10:20
|
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
Ole
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701 |
Da har du sikkert luft i caliperen.
Ta caliperen av sykkelen, ta ut fjæren mellom klossene, og brems mange ganger slik at stemplene kommer så langt ut som mulig. Pass på at ikke bare det ene stempelet kommer ut, da popper det nemlig helt ut og helvete er løs.
Nå ligger luftboblene inne i selve sylinderne til stemplene. Hold caliperen vertikalt (ca slik den sitter festet på gaffelen) slik at hullene mellom sylinderne og slangebolten blir høyeste punkt, og klem stemplene på plass igjen. Da vil luften presses ut i bremseslangen.
Luft på nytt, etter min anvisning over.
Ole.
|
|
|
Re: Formulalufteproblem (oro)
[Re: Ole]
#503007
19/01/2008 19:11
|
Registrert: Jul 2005
Innlegg: 3,563
Arnebv
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Registrert: Jul 2005
Innlegg: 3,563 |
Aha luft i kaliperen gir meining... Ta caliperen av sykkelen, ta ut fjæren mellom klossene, og brems mange ganger slik at stemplene kommer så langt ut som mulig. Kun ta ut fjæra, eller ta ut klossene også? slik at hullene mellom sylinderne og slangebolten blir høyeste punkt Den skjønte eg ikkje heilt. Du meiner at banjoen/slangen skal rett opp, eller? Edit: Har tatt ut klossene og trykker på hendelen -kun det eine stempelet beveger seg -er dette ok? Evnt korleis få det andre til å bevege seg meir enn 1-2mm?
Redigert av daABBA; 19/01/2008 19:23.
|
|
|
Re: Formulalufteproblem (oro)
[Re: Arnebv]
#503015
19/01/2008 20:10
|
Registrert: Jul 2005
Innlegg: 3,563
Arnebv
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Registrert: Jul 2005
Innlegg: 3,563 |
Jajamennsann, det gjorde susen  Takk og takk for tips og instruksjonar, Ole! 
|
|
|
Re: Formulalufteproblem (oro)
[Re: Arnebv]
#503085
20/01/2008 09:09
|
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
Ole
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701 |
|
|
|
Re: Formulalufteproblem (oro)
[Re: Ole]
#512009
12/02/2008 08:36
|
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253 |
Dette virker som et typisk lufteproblem. Bruksanvisningen til Formula er ikke så god, og her et metoden jeg kom frem til etter tidligere år som Formula-importør:
Bruk kun DOT4 bremsevæske. DOT5 eller DOT5.1, eller en hvilken som helst type olje, kan ødelegge alle pakninger og plastdeler i bremsen.
1: Fest en sprøyte nede ved bremsecaliperen, i den lille lufteskruen som sitter midt i den bolten som holder slangen til caliperen. Bruk en Torx T10-nøkkel. Pass på den lille o-ringen som sitter innenfor skruen. Den kan godt sitte i, bare pass på at du ikke mister den. Ha sprøyten full av bremsevæske og ikke noe luft. Bruk en av messingbitene med sekskantspor, det er bare en av de som passer. Bruk en av de to små slangene.
2: Løsne bremsehendelen, og prøv å støtte den opp slik at luftehullet i forkant av reservoiret peker rett opp. Skru ut lufteskruen med en Torx T10-nøkkel. Skru inn en sprøyte der også. Bruk den sylindriske messingbiten på en av de to små slangene.
3: Sug bittelitt (ca 5mm) med sprøyten ved caliperen et par ganger, pump tilbake hver gang. Pump så all bremsevæsken inn, pass på så du ikke får inn noe av luften som kom ut da du sugde.
4. Skru av sprøyten ved caliperen. Sett på plass lufteskruen på caliperen, og skru den inn én omdreining. Klem så forsiktig på bremsehendelen eller på sprøyten på bremsehendelen samtidig som du skrur til lufteskruen på caliperen. Hold litt papir under så du ikke får bremsevæske over alt.
5. Hold bremsehendelen slik at luftehullet peker rett opp. Sug og pump med sprøyten mens denne hele tiden holdes opp ned, slik at luften ikke kommer inn i systemet igjen. Klem inn bremsehendelen et par ganger, og sug og pump så mer med sprøyten. Pump inn en siste gang, og skru av sprøyten. Da kommer det kanskje noe bremsevæske ut, prøv å fange opp dette med litt papir. Skru så inn lufteskruen.
6. Skyll av de stedene du har sølt bremsevæske med vann.
7. Skru på plass bremsehendelen.
8. Ferdig! Ut og sykle!
Ole. Noen strategiske tillegg til denne oppskriften hvis jeg ikke nødvendigvis har luft i systemet, men vil bytte ut gammel bremsevæske som har vært i bruk siden 2003, og sikkert er temmelig redusert? Bare sprøyte i ny fra bunnen/caliperen?
|
|
|
Re: Formulalufteproblem (oro)
[Re: Stein]
#512019
12/02/2008 08:56
|
Registrert: Aug 2003
Innlegg: 5,273
nicolai
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
|
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
Registrert: Aug 2003
Innlegg: 5,273 |
/Are Nicolai
|
|
|
Re: Formulalufteproblem (oro)
[Re: nicolai]
#512021
12/02/2008 08:57
|
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253 |
Hvor mye skal til for å få byttet ut alt? Holder det f.eks. med en full sprøyte for bakbremsen?
|
|
|
Re: Formulalufteproblem (oro)
[Re: Stein]
#512024
12/02/2008 08:59
|
Registrert: Aug 2003
Innlegg: 5,273
nicolai
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
|
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
Registrert: Aug 2003
Innlegg: 5,273 |
Jeg vil tippe 30-40ml holder i massevis. Det er ikke så mye.
/Are Nicolai
|
|
|
Re: Formulalufteproblem (oro)
[Re: nicolai]
#524909
13/03/2008 09:56
|
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 2,048
Lapavoni
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 2,048 |
Da tok jeg endelig mot til meg og kappet bremseslangen i går til korrekt lengde. Derretter luftet jeg. Jeg gadd ikke koble noen sprøyte til kaliperen siden det ikke stod noe om det i manualen. Dette gikk kjempebra. Ingen bremsesvikt på vei til jobb i dag i hvertfall. Da var en ny barriere brutt innen sykkelmekking.
|
|
|
Re: Formulalufteproblem (oro)
[Re: Lapavoni]
#564930
10/06/2008 06:46
|
Registrert: Oct 2002
Innlegg: 956
josse
|
Registrert: Oct 2002
Innlegg: 956 |
Drar denne tråden fram i lyset igjen.
Jeg har de to siste kveldene forsøkt å lufte Oro Puro med Formulas egen fremgangsmåte (jeg fant først denne tråden idag). Selve luftingen har i grunnen gått greit, og rett etter lufting fungerer bremsen fint.
Dagen derpå er det derimot ikke noe motstand i hendelen, uten at jeg finner noen synlig oljelekkasje. Jeg gjør det nytt forsøk med Ole-metoden i kveld, men ettersom det er ritt på onsdag (i morgen) vil jeg gjerne ha tips om det er noe annet som kan være problemet.
|
|
|
Re: Formulalufteproblem (oro)
[Re: josse]
#565332
10/06/2008 18:11
|
Registrert: Jul 2005
Innlegg: 3,563
Arnebv
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Registrert: Jul 2005
Innlegg: 3,563 |
Har bremsene vore tømd for væske, eller er det kun ordinær lufting dette her?
Når du så lufter igjen: Verkar det som om det er luft i systemet (utover det som kjem pga at bremsevæska renn litt ut når du monterer luftesettet)?
Når bremsehendelen er "slapp" dagen derpå -blir den stram igjen om du pumper med hendelen aka "jokker" på hendelen?
Når du lufter, sug du hardt med hendelsprøyta i sluttfasen av luftinga (gjerne etter at kaliperlufteskruen er festa)? (Dette bør du altså ikkje gjere. Sug du hardt, kan du suge luft inn i systemet forbi hendelstempelet, då pakninga her først og fremst skal halde trykket andre vegen).
Ein ting som kan vere eit triks, er å ta av klossene på bremsen og pumpe stemplene synkront inn før du begynner å lufte. (Ikkje langt inn, men feks ein to-tre mm.) Etter luftinga, vil ein då gjerne oppleve at klossene står så tett at du ikkje får på hjulet igjen. Dette fordi du har for mykje bremsevæske i systemet. Det du då kan gjere, er å løsne pittelitt på lufteskruen på hendelen medan du presser stemplene litt og litt inn. Ta litt om gangen før du strammer skruen igjen. (det vil lekke bremsevæske ut når du held på med dette). Prøv så om du får på klosser og hjul, og evnt repeter ved å løsne litt på skruen og presse litt til på klossene. Til slutt vil du finne punktet der du har aakkurat passe bremsvæske, og du er sikker på at det iallfall ikkje kjem luft inn ved luftehullet til hendelen, som det kan gjere ved avmontering av sprøyte.
Dette siste "trikset", høres knotete ut, men er ganske greit å få til.
PS: vil nemne ein gong til dette med suginga ved hendelen. IKKJE sug hardt -berre jokk litt ut og inn på sprøyta!
Lykke til
Redigert av Arnebv; 10/06/2008 18:24. Rediger grunn: "litt" meir -og endå meir
|
|
|
Re: Formulalufteproblem (oro)
[Re: Arnebv]
#693380
11/03/2009 22:17
|
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,715
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,715 |
Tar frem denne tråden, siden også jeg har fått et problem med mine Oro Puro:
Ved litt lekebruk oppfører seg bakbremsen helt normalt og tar godt i. Presser jeg derimot hendelen rimelig hardt mot holken i cirka 7-8 sekunder, gir plutselig hendelen etter (hver eneste gang) og vandrer helt inn mot holken. SÅ løsner bakbremsen som til da har sittet godt på skiva. Litt scary opplevelse.
Jeg håper selvfølgelig at dette kun betyr lufting og ikke noe annet. Noen andre som har opplevd det samme og kan si noe om dette?
Martin
|
|
|
Re: Formulalufteproblem (oro)
[Re: M@rtin]
#693439
12/03/2009 06:53
|
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 10,225
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 10,225 |
Er det ikke dette man kaller fading og at bytting av bremseveske er det som må til...?
Tror det er at oljen er gammel og koker altfor lett.
Mulig skudd i blinda og at jeg blander ting nå. Men jeg ville selvsagt startet med å lufte bremsene og sørge for at du får ut all gammel olja.
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
Re: Formulalufteproblem (oro)
[Re: M@rtin]
#693449
12/03/2009 07:21
|
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
Ole
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701 |
Tar frem denne tråden, siden også jeg har fått et problem med mine Oro Puro:
Ved litt lekebruk oppfører seg bakbremsen helt normalt og tar godt i. Presser jeg derimot hendelen rimelig hardt mot holken i cirka 7-8 sekunder, gir plutselig hendelen etter (hver eneste gang) og vandrer helt inn mot holken. SÅ løsner bakbremsen som til da har sittet godt på skiva. Litt scary opplevelse.
Jeg håper selvfølgelig at dette kun betyr lufting og ikke noe annet. Noen andre som har opplevd det samme og kan si noe om dette?
Martin Du har defekt sim-ring på stempelet i hendelen, slik at bremsevæsken glir tilbake i reservoaret. Evt har du fått en skade i sylinderen, som gir samme effekt. Bytt stempel, og er ikke det nok, bytt hendelkropp. Ole.
|
|
|
Re: Formulalufteproblem (oro)
[Re: Ole]
#693480
12/03/2009 08:12
|
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,715
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,715 |
Farsken!
Jeg ville jo bare lufte litt og alt skulle bli bra.
Martin
|
|
|
Re: Formulalufteproblem (oro)
[Re: M@rtin]
#693534
12/03/2009 09:32
|
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
Ole
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701 |
Må bare beklage at verden ikke er slik du vil ha den!
Ole.
|
|
|
Re: Formulalufteproblem (oro)
[Re: Ole]
#693546
12/03/2009 09:49
|
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,715
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,715 |
Det gjelder definitivt også for Oro Puro ... Martin
|
|
|
Re: Formulalufteproblem (oro)
[Re: Ole]
#709195
14/04/2009 13:51
|
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,715
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,715 |
Tar frem denne tråden, siden også jeg har fått et problem med mine Oro Puro:
Ved litt lekebruk oppfører seg bakbremsen helt normalt og tar godt i. Presser jeg derimot hendelen rimelig hardt mot holken i cirka 7-8 sekunder, gir plutselig hendelen etter (hver eneste gang) og vandrer helt inn mot holken. SÅ løsner bakbremsen som til da har sittet godt på skiva. Litt scary opplevelse.
Jeg håper selvfølgelig at dette kun betyr lufting og ikke noe annet. Noen andre som har opplevd det samme og kan si noe om dette?
Martin Du har defekt sim-ring på stempelet i hendelen, slik at bremsevæsken glir tilbake i reservoaret. Evt har du fått en skade i sylinderen, som gir samme effekt. Bytt stempel, og er ikke det nok, bytt hendelkropp. Ole. Jepp. Da er Oro Puro igjen tilbake i huset og det ble byttet ut stempel samt o-ringer ifølge vedlagte service-meldinga. Det tok forøvrig totalt 20 dager og en brevporto fra jeg meldte om problemet til Canyon frem til bremsen igjen kunne hentes på postkontoret. Martin
|
|
|
Re: Formulalufteproblem (oro)
[Re: M@rtin]
#709208
14/04/2009 14:14
|
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
Ole
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701 |
Det gjelder definitivt også for Oro Puro ... Martin Pøh. Jeg høyner med:  Ole.
|
|
|
Re: Formulalufteproblem (oro)
[Re: Ole]
#709216
14/04/2009 14:26
|
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900 |
Jeg mer enn aner hvorfor jeg har Magura Martha, men henne vil jeg ikke google på jobben.....
LarsB
|
|
|
|
|