|
|
Lavkarbo, tips
|
Lavkarbo, tips
11/01/2008 22:00
|
gare
OP
More than words
|
OP
More than words
Jeg har tenkt mer og mer på lavkarbo-diett, men er selvsagt ekstremnedsnødd i brød, poteter, ris og pasta. Det hadde vært fint med noen gode råd om alternativer, og da ikke råd av typen: "ikke spis brød, pasta, ris eller poteter" men mer råd av typen: "Til frokost spiser du xxxxxxx eller yyyyyyy, du kan evt. variere med zzzzz, til lunsj kan det være fornuftig med dette, og typiske middager er........."
Jeg er i utgangspunktet veldig glad i brødmat(og søte saker), noen som har konkrete tips?
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
Re: Lavkarbo, tips
[Re: gare]
11/01/2008 22:05
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Every man is guilty of all the good he did not do.
- Voltaire
|
|
|
14/01/2008 09:50
|
_9co_
Entusiast
|
Entusiast
Om du har lyst til å teste ut dette, så har jeg bare en ting å si: GJØR DET!!
Jeg har spist lavkarbo i en god del uker nå, og det fungerer fantastisk! Som supernalle skriver, les den tråden han linker til.
Weaseling out of things is important to learn. It's what separates us from the animals... except the weasel
|
|
|
[Re: _9co_]
14/01/2008 10:19
|
magic
Besatt
|
Besatt
Samma som gare, jeg har lurt litt på å prøve lavkarbo en periode.
Akkurat hvor lite karbo spiser dere som følger dette kostholdet?
I en bok jeg har kjøpt (bedre uten brød) er grensen satt ved ca 70 g karbohydrater, som er omregnet til 6 brødskive-enheter.
Hilsen Lars
"It's like deja-vu, all over again"
|
|
|
[Re: magic]
14/01/2008 10:23
|
gare
OP
More than words
|
OP
More than words
Og for meg som er helt nedsnødd i karbo morgen middag og kveld, så ville det vært fint med noen konkrete tips, og ikke en lang tråd der hoveddelen er Supernalle som sier joho, og EgilS som sier Næhei...
Jeg spiser vanligvis tre brødskiver til frokost, fire-fem til lunsj, og noen ganger to-tre skiver til kvelds. Middag er vanligvis noe med masse ris eller pasta, av og til kokte poteter, noen ganger stekte poteter(javisst, jeg liker karbo!)
|
|
|
[Re: magic]
14/01/2008 10:24
|
Santacruz
Besatt
|
Besatt
Kjøp en av bøkene til Fedon lindberg og du vil bli vis. Der er det oppskrifter også.
|
|
|
[Re: Santacruz]
14/01/2008 10:42
|
hJürg1
Ivrig
|
Ivrig
Heisann! Jeg har prøvd lavkarbo og min erfaring er at det er ett skikkeli hælvette når det pågår. dårli smak i munnen (ja, det er pga lite karbo), lite bevegelse på toalettet( fiber får man i seg ofte med brødmat) og det største problemet litgger i selve ordet,DIET. Dvs at man gjerne gjør dette i noen uker/mnd. Og så er det fort gjort å få lyst på pasta og chiabatta og slikt, dermed øker vekta raskt. Men men, nok om det. Man går ihvertfall ned i vekt  Mine matretter: Frokost: Fedon frokostblanding(mye proteiner), Proteinshake, fettsyrer. Mellommåltid: Proteinshake eller Mager Kesam med funlight (finnes i meierivareavd.) lunsj: EGG. Eggerøre, kokte egg, omelett. Her kanman også lage en kyllingsalat, kyllingfile og alt annet man liker. Eventuellt lage tunfisksalat. Her kan du spise en tynn brødskive. Middag: fisk/kylling/karbonadekjøttdeig/biff/kalkun med salat(uten dressing) liiite ris/fullkornpasta/potet. trening/kvelds; proteinshake (i tillegg er det lurt med litt karbo etter trening) Generelt tips er å få i seg nok sunne fettsyrer. Feit fisk, kapsler, makrell i tomat. Min personlige mening er at det er mye lurere å se på det generelle kostholdet og heller redusere/kontrollere inntaket av det daglige enn å kun fokusere på karboinntak. Jeg kan jo tipse om en en webside hvor det finns mye info: www.tn.no
facebook.com/secondhandsessions
|
|
|
14/01/2008 10:46
|
ThB
Besatt
|
Besatt
OK Gare, du vil ha konkrete eksempler? Her er det jeg spiste i går:
Frokost: 2 egg, spekeskinke, cherrytomater, asparges, te med honning = 1 BE Lunsj: Svinefilét, blandede grønnsaker, smør = 0.5 BE Middag: Middagspølse, kålrotstappe, blandede grønnsaker = 1 BE Kveldsmat: 4 knekkebrød med smør, laks, skinke, 1 glass melk = 4 BE Totalt: 6.5 BE
1 BE = 1 brødenhet = 12 gram utnyttbart karbohydrat.
Det er selvsagt mulig å spise mindre karbohydrater, men jeg holder meg til omtrent 6 BE/76 gram karbo pr. dag, etter råd fra den svært godt dokumenterte boka "Bedre uten brød", som er nevnt tidligere her.
Thomas
|
|
|
14/01/2008 10:59
|
EgilS
More than words
|
More than words
...og EgilS som sier Næhei... Jeg skal love at jeg ikke blande meg inne og kreve dokumentasjon fra de som kommer med råd til deg. 
|
|
|
[Re: ThB]
14/01/2008 11:08
|
_9co_
Entusiast
|
Entusiast
OK Gare, du vil ha konkrete eksempler? Her er det jeg spiste i går:
Frokost: 2 egg, spekeskinke, cherrytomater, asparges, te med honning = 1 BE Lunsj: Svinefilét, blandede grønnsaker, smør = 0.5 BE Middag: Middagspølse, kålrotstappe, blandede grønnsaker = 1 BE Kveldsmat: 4 knekkebrød med smør, laks, skinke, 1 glass melk = 4 BE Totalt: 6.5 BE
1 BE = 1 brødenhet = 12 gram utnyttbart karbohydrat.
Det er selvsagt mulig å spise mindre karbohydrater, men jeg holder meg til omtrent 6 BE/76 gram karbo pr. dag, etter råd fra den svært godt dokumenterte boka "Bedre uten brød", som er nevnt tidligere her. Og hvis noen lurer på hvorfor det skal være akkurat 6BE/72g karbo daglig (ikke 76), så har det ifølge boka "bedre uten brød" å gjøre med at det er denne mengden karbohydrater kroppen er konstruert for å omsette hver dag (i følge endel undersøkelser). Når det er sagt så nevner også boka at dette er lite nok karbohydrater daglig for å få de gode fordelene med å spise lite karbo, men man vil nødvendigvis ikke være i ketolyse. Å være i ketolyse vil si noe sånt som at kroppen omdanner fettmolekylene til ketoner, og når de først er omdannet til ketoner så blir de ikke omdannet tilbake til fett igjen. Og så vidt jeg har forstått (og erfart) er det i denne tilstanden det blir virkelig fart i fettforbrenningen. Jeg prøver å holde meg et ganske mye lavere antall karbohydrater enn 72 pr dag, og det er mange som anbefaler at man holder seg til under 20 gram per dag. Jeg tror den store forskjellen i hvor mye karbohydrater man bør spise er om man sliter med for høy insulinproduksjon eller ikke. Såkalt hyperinsulinettellerannet... dvs at man produserer alt for mye insulin etter et måltid med karbohydrater. Noen typiske tegn på dette er at man er enten overvektig. Eller man er litt overvektig selvom man trener mye og er veldig påpasselig med kostholdet. Man blir veldig trøtt og "uggen" etter måltider. Trenger mange dager på å hente seg inn igjen etter trening. med mer. Om noen kjenner seg igjen i det over, så bør man holde karbohydratnivået veldig lavt, og heller prøve seg frem og være bevisst på hva man reagerer på og hva som går bra.
Weaseling out of things is important to learn. It's what separates us from the animals... except the weasel
|
|
|
14/01/2008 11:41
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg er ikke sikker på om disse BE'ene er veien å gå. Du bør kutte ut all mat "som er kjent for å ha karbohydrater". Du får i deg nok karbohydrater uansett for at det ikke skal være farlig.
Må du spise karbohydrater, så ta en dag i uken du spiser masse av det.
En annen ting er at du må kombinere med riktig trening (for å få maksimal effekt). Alt henger sammen.
Forøvrig så er mitt første innlegg i tråden (jeg refererte til) klare råd på hva å gjøre og ikke gjøre. At resten av tråden går med til å tilbakevise EgilS sine påstander, er en annen sak. Men det er som sagt klare råd i den tråden.
Resten av Jaha, næhei-pratingen har verdi av den grunn at vi får diskutert igjennom hva og hvorfor vi mener som vi gjør. Dette skaper en større forståelse. Det å følge en oppskrift uten å forstå bakgrunnen er ofte svært feilslått. Dessuten så justerer man sin egen mening, enten blir man mer sikker på sitt eller så heller man mer mot andre debatanters meninger.
|
|
|
[Re: supernalle]
14/01/2008 11:48
|
_9co_
Entusiast
|
Entusiast
Jeg er ikke sikker på om disse BE'ene er veien å gå. Du bør kutte ut all mat "som er kjent for å ha karbohydrater". Du får i deg nok karbohydrater uansett for at det ikke skal være farlig.
Jepp, er både enig og uenig. Det beste er å prøve seg litt frem for å se hvor mye man tåler. Man ser det kjapt på vekten om man får i seg for mye karbohydrater. Det beste vil nok være å begynne ekstremt lavt, for så å spise litt mer en gang i blant. Kjenn på formen og se på vekta for å se hvordan du tåler det. For meg feks, så er 72g pr dag for mye, mens for andre er dette helt greit og vil være en vesentlig mindre mengde enn de får i seg til vanlig.
|
|
|
14/01/2008 11:54
|
Bugge
Avhengig
|
Avhengig
Heia fiiiber, heia fiiiber, Oleee oleee oleeeee! Banan og havregrøt (2dl gryn, 4dl vann + 1/2ts salt) til frokost. Kanel, et lite smørøye evt lettsyltetøy er ikke å forakte, du må ha litt fett og energi! Ta med plenty frukt til å spise halvveis til lunjsen som du tar tre-fire timer etter frokost. Er ikke noe galt om du føler at du må eter mer frukt tidligere. Du kan gjerne momse på et eple på vei ut døre selv en halvtime etter frokosten. Forbered en digg sandwich med middagsrestene fra dagen før - magert kjøtt eller fisk. Rugbrød, fullkornsbrød eller noe annet grovt. Lag en blings med lite brød og masse fyll. Grønt er kanskje dyrt, men har du råd så kjør på! Ruccola, epleskiver, tomat (soltørkede), løk, etc. Har du dårlig råd er flykræsj (makrell i tomat) eller tunfisk kjekt. Også her skal det ikke gjøre allverden om tunfisken er i olje. Protein er verdt mer med litt energi på si'. Smør på skiva trenger du ikke. En brødblings i ny og ne er heller ikke noe å være redd for med mindre du har ditt eget gravitasjonsfelt! Hvis du vil ha resultater raskere, så kutter du ut brødet og bruker middagsrestene til en salat istedenfor. Ha med nok frukt til å ete hvis du blir sulten fram til middag. Drikk selvsalg plenty med vann! Te er fint, kaffe er ikke så galt som mange skal ha det til. Jeg syns en kopp kaffe kan mette mer enn et glass vann! Til middag gir du beng i familiedeigen. Karbonadedeig er greit, men fisk, fugl og svin er best. Du trenger kanskje ikke kutte ut potet, pasta og ris, men minske dosene? En potet, 1dl ris eller 50g pasta skal være innenfor grensene. Men du kan erstatte alle med frukt! Eple eller pære fungerer overraskende bra! skrell og kutt opp som du ville gjort med poteten. Og så frukt og grønt fram til kveldsen som ikke skal være mer enn at du ikke blir sulten når du legger deg. Salat er kjekt om du vil ned i vekt, men igjen kan en liten sandwich med skikkelig grovt brød være a-ok! KUTT-UT-SUKKER! Jeg tror også det er en dårlig idé å telle kaloreier og karbohydrater, for da ender du fort opp med å følge en kur i en periode for å så ikke gidde mer og falle tilbake! Skal du trene derimot kan du gjøre det, men i utgangspunktet vil du gå for en permanent forandring i spisemønsteret ditt, hvor du i begynnelsen bare kjører ekstra magert til du er kommet dit du vil. Taper du mye mer enn en kilo i uka må du kanskje vurdere å øke inntaket ditt, siden det kan være et faresignal om at du eter for lite. Det funker overraskende bra, og etter noen uker vil du begynne å sette mer pris på frukt, grønt og grovt istedenfor fett og sukker  EDIT: Dersom du trener kan målebåndet være en bedre venn enn vekta. Du kan risikere å ikke spise nok, og begynne å tære vekk muskelmasse.. EDIT: Glemte helt av at linser og bønner kan erstatte potet etc! Lær deg å lage chiligryte med kylling! Godt og sunt!
Redigert av Bugge; 14/01/2008 12:05.
|
|
|
[Re: Bugge]
14/01/2008 11:57
|
EgilS
More than words
|
More than words
En brødblings i ny og ne er heller ikke noe å være redd for med mindre du har ditt eget gravitasjonsfelt!
|
|
|
[Re: EgilS]
14/01/2008 12:01
|
Bugge
Avhengig
|
Avhengig
Som når kaffekoppen letter av bordet og begynner å snurre rundt deg når du reiser deg for å gå..
|
|
|
14/01/2008 12:24
|
_9co_
Entusiast
|
Entusiast
Jeg tror også det er en dårlig idé å telle kaloreier og karbohydrater, for da ender du fort opp med å følge en kur i en periode for å så ikke gidde mer og falle tilbake!
EDIT: Dersom du trener kan målebåndet være en bedre venn enn vekta. Du kan risikere å ikke spise nok, og begynne å tære vekk muskelmasse..
Det er ingen som sier noe som helst om å telle kalorier! Tvert imot kan man spise store mengder mat og allikevel gå ned i vekt. Her snakker vi nemlig ikke om den klassiske kalorier inn er kalorier som må forbrennes, men måten energien blir forbrukt i kroppen. Surf litt rundt og du vil finne info om dette. Det viktigste er å få en riktig hormonbalanse i kroppen (ikke for mye insulin) og dermed en riktig energiomsettning. Det du kommer med krever MYE mer arbeid angående mengde man spiser og hva man spiser i forhold til en lavkarbolivsstil. Dette er en enkel "diett" å følge!!! Når det gjelder tap av muskelmasse så vil man oppleve det motsatte ved lavkarbo, nemlig at man får mer muskler og mindre fett. Nok en gang har dette med hormonbalanse å gjøre. Bedre balanse gir mer veksthormoner og mer muskler. MEN, hvorfor MÅ dere som er mot lavkarbo nekte for at dette fungerer og komme med anbefalinger som alle kan fra før av??? Dere skjønner vel at de fleste har prøvd deres anbefalinger fra før, men ikke får det til å fungere noe særlig?
Redigert av _9co_; 14/01/2008 12:32. Rediger grunn: skrivefeil
|
|
|
14/01/2008 12:42
|
Bugge
Avhengig
|
Avhengig
Det var ikke ment som et motargument til noen, bare som en liten PS. Lavkarbo kan fort ende opp med å gi for lite energi. F.eks om man finner ut at man bare skal ete grønnsaker. Eksempelvis må du ha et helt kilo gulrøtter annenhver time eller noe for å komme nær nok energi. Da blir det jo selvfølgelig et poeng å kunne litt mer slik som du sier. Ingenting galt i være klar over å vite omtrent hvor mye karbohydrater man får i seg i løpet av en dag  Forøvrig krever det lite arbeid å spise slik jeg foreslår. I bunn og grunn er det veldig enkelt: velg det minst prosesserte alternativet, styr unna sukker og vis måtehold med fett. Spis til du er mett, og om det er så godt at du ikke kan la være, såšgjør ekstraporsjonen veldig liten, og ta deg god tid. Easy-peasy  Har forsåvidt ingen formening om at lavkarbo er galt! Jeg har personlig mer tro på å finne seg et permanent spisemønster istedenfor en "diett". Jeg har selv gått ned fra nesten 100kg, og flatet ut på 75kg i løpet av ett år, og vært der i fem år siden. Bodde i kollektiv i et år, hvor en fyr begynte å leve som meg med eksakt samme resultat. Nå skal jeg gradvis øke mengden jeg spiser for å matche et høyere aktivitetsnivå. Selvfølgelig går det an å sette seg nøyere inn i energiomsetninger etc og ha både full kontroll, og få det fint på den måten, men jeg tenkte nå jeg skulle komme med noen forslag som er enkle og greie. Selvfølgelig har man hørt det før, men det er et kjekt utgangspunkt uansett. Er forsåvidt ikke uenig i det hele tatt i hva du sier 
|
|
|
14/01/2008 12:53
|
_9co_
Entusiast
|
Entusiast
Det var ikke ment som et motargument til noen, bare som en liten PS. Lavkarbo kan fort ende opp med å gi for lite energi. F.eks om man finner ut at man bare skal ete grønnsaker. Eksempelvis må du ha et helt kilo gulrøtter annenhver time eller noe for å komme nær nok energi. Da blir det jo selvfølgelig et poeng å kunne litt mer slik som du sier. Ingenting galt i være klar over å vite omtrent hvor mye karbohydrater man får i seg i løpet av en dag  Forøvrig krever det lite arbeid å spise slik jeg foreslår. I bunn og grunn er det veldig enkelt: velg det minst prosesserte alternativet, styr unna sukker og vis måtehold med fett. Spis til du er mett, og om det er så godt at du ikke kan la være, såšgjør ekstraporsjonen veldig liten, og ta deg god tid. Easy-peasy  Har forsåvidt ingen formening om at lavkarbo er galt! Jeg har personlig mer tro på å finne seg et permanent spisemønster istedenfor en "diett". Jeg har selv gått ned fra nesten 100kg, og flatet ut på 75kg i løpet av ett år, og vært der i fem år siden. Bodde i kollektiv i et år, hvor en fyr begynte å leve som meg med eksakt samme resultat. Nå skal jeg gradvis øke mengden jeg spiser for å matche et høyere aktivitetsnivå. Selvfølgelig går det an å sette seg nøyere inn i energiomsetninger etc og ha både full kontroll, og få det fint på den måten, men jeg tenkte nå jeg skulle komme med noen forslag som er enkle og greie. Selvfølgelig har man hørt det før, men det er et kjekt utgangspunkt uansett. Er forsåvidt ikke uenig i det hele tatt i hva du sier Men å spise bare grønnsaker er absolutt ikke lavkarbo, det er faktisk mer det motsatte. Man kan igrunn gi f i grønnsakene om man er på lavkarbo/høyfettdiett. Den eneste vitaminen man ikke får i seg via kjøtt, egg, fisk osv er vitamin C. Og det jeg mener med at det er mer pes å spise slik du foreslår er at man tenker mye mer på mat når man spiser slik. Man er oftere sulten og det krever mye mer selvkontroll for ikke å skeie ut (alle klarer sikkert 8 uker og 10 uker, men hva med 5 år?) . Sånn som jeg spiser nå så tenker jeg igrunn ikke noe særlig på mat. Jeg spiser når det passer seg sånn og er mett hele tiden. Jeg må heller ikke passe på porsjonene, det er bare å klemme innpå burgere med ost, koteletter, omeletter osv osv. Og ja, det høres sykt ut at man går ned, men av en eller annen merkelig grunn så gjør man altså det. Og dette er absolutt ingen kortvarig diett (diett = varig endring på latin, var det ikke sånn?), men en livsstilsendring. Man vil faktisk tåle mer karbohydrater etterhvert pga kroppen får en pause fra den stadige insulin-(over)belastningen, men man må nok holde seg til dette kostholdet resten av livet. Man vil ikke tåle karbohydrater dårligere enn før. Når det gjelder fett, så er det fettet som hindrer at insulinnivået stiger, og det er derfor man må ha mye av det. Bare mye protein funker dårlig.
|
|
|
14/01/2008 13:48
|
Bugge
Avhengig
|
Avhengig
Ja jeg kan jo ikke si noe på det siden jeg ikke har prøvd det selv  Men for min del har det fungert bra. Bare så det er sagt, så har jeg ikke rasjonert så hardt på fettet heller. Har fått med meg hvor viktig det er. Jeg kan ikke kjemien bak, men slik jeg har skjønt det så er det fettet som gjør kroppen i stand til å gi skikkelig uttelling for proteinet. Jeg holder meg til vegetabilsk fett primært, men står ikke lengre og skiller ut plommen 
Redigert av Bugge; 14/01/2008 23:02. Rediger grunn: Hvordan i helvete kunne jeg finne på å skrive "står å skiller ut plommen"!?
|
|
|
14/01/2008 16:24
|
jan erik
Besatt
|
Besatt
Eneste jeg kan si her er at spiser du mye zzzzzzzzz til frokost blir du trøtt! Jan Erik I humormodus
|
|
|
[Re: jan erik]
14/01/2008 18:33
|
tommygutt
Scottselva
|
Scottselva
Lavkarbo-diskusjonen her på forumet har virkelig endret seg til noe positivt :-)
Jeg kan bare understreke det positive som har kommet fram så langt på denne tråden!
|
|
|
[Re: tommygutt]
15/01/2008 15:24
|
tommygutt
Scottselva
|
Scottselva
Fikk i dag målt fettprosenten for første gang etter at jeg endret kostholdet. Den har sunket fra 18,5 til 10,2.
|
|
|
[Re: jan erik]
16/01/2008 08:59
|
_9co_
Entusiast
|
Entusiast
Eneste jeg kan si her er at spiser du mye zzzzzzzzz til frokost blir du trøtt! Jan Erik I humormodus Da lurer jeg på hva det blir hvis du spiser mye xxx..... hihi
|
|
|
17/01/2008 22:43
|
Birgitte
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Nå har jeg lest gjennom både denne tråden og den lange sukkersug-tråden og skjønner fortsatt ikke helt hva man kan spise på en lavkarbodiett! Ikke så mye grønnsaker, ikke frukt, ikke pasta, ris eller poteter, ikke godteri, ikke melk. Høres ikke så veldig enkelt ut det her... Flere enn ThB som har konkrete eksempler på hva man faktisk kan spise?
|
|
|
[Re: Birgitte]
17/01/2008 22:59
|
KnutAa
Besatt
|
Besatt
Nå har jeg lest gjennom både denne tråden og den lange sukkersug-tråden og skjønner fortsatt ikke helt hva man kan spise på en lavkarbodiett! Ikke så mye grønnsaker, ikke frukt, ikke pasta, ris eller poteter, ikke godteri, ikke melk. Høres ikke så veldig enkelt ut det her... Flere enn ThB som har konkrete eksempler på hva man faktisk kan spise? For de av dere som faktisk trener er jo lavkarbo-diett kanskje ikke det beste allikevel... Den kjedelige metoden med å bevege seg mer og ikke innta for mange kalorier er fortsatt noe å vurdere dersom det er vekttap ma<n er ute etter, selv om det ikke bidrar til økt salg av ukeblader
Redigert av GogBozen; 17/01/2008 23:03. Rediger grunn: presisering
No added style
|
|
|
17/01/2008 23:53
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nå har jeg lest gjennom både denne tråden og den lange sukkersug-tråden og skjønner fortsatt ikke helt hva man kan spise på en lavkarbodiett! Ikke så mye grønnsaker, ikke frukt, ikke pasta, ris eller poteter, ikke godteri, ikke melk. Høres ikke så veldig enkelt ut det her... Flere enn ThB som har konkrete eksempler på hva man faktisk kan spise? Jo, spis så mye grønnsaker du orker... bare ikke poteter og mais... altså ikke grønnsaker med mye stivelse...... du kan spsie gulerøtter, men du blir bare ikke mett av det.... Det du skal spise er grønnsaker, kjøtt, alt med fett...... og drikke vann, te, kaffe, sukkerfri brus (i moderate mengder) og gjerne en til to enheter med vin hver dag. Spis når du er sulten. Ting som du da kan spise innbefatter: Fete dressinger.... du kan altså dynge på med dressing på salaten med kyllingbiter. Skinnet på kyllingen kan du også spise Peanøttsmør er i utgangspunktet det sunneste du kan spise, men desverre selges det ikke peanøttsmør uten tilsatt sukker i norge (og som oftest ikke uten transfett heller), men du kan jo lage selv.... rist peanøtter og knus dem i en hurtigmikser og tilsett peanøttolje og da har du det sunneste du kan spise... Egg bør du blant annet spise masse av..... gjerne med bacon Smør er sundt.... men altså uten brød..... Dette er den enkleste "dietten" i verden å følge.... spis når du er sulte og spis ikke brød, ris og annen heavy karbohydrater...... og spis til du er mett. Husk å tøm glykollagrene dine 3 ganger i uka..... Fortsatt frustrert?
|
|
|
[Re: supernalle]
18/01/2008 07:29
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Spis sund norsk bondekost. Kutt ut sukker. Tren masse.
Så enkelt er det!!
|
|
|
18/01/2008 07:57
|
_9co_
Entusiast
|
Entusiast
Nå har jeg lest gjennom både denne tråden og den lange sukkersug-tråden og skjønner fortsatt ikke helt hva man kan spise på en lavkarbodiett! Ikke så mye grønnsaker, ikke frukt, ikke pasta, ris eller poteter, ikke godteri, ikke melk. Høres ikke så veldig enkelt ut det her... Flere enn ThB som har konkrete eksempler på hva man faktisk kan spise? Hei jeg skjønner at det ikke er kjempelett å skjønne hva man kan spise. Se her for å få en fin oversikt: http://lavkarbo.blogg.no/Dette er såpass uvant at om du skal begynne med det vil jeg anbefale å lese noen bøker om emnet. "Bedre uten brød" er en god kandidat!
|
|
|
18/01/2008 08:09
|
gare
OP
More than words
|
OP
More than words
Dette er såpass uvant at om du skal begynne med det vil jeg anbefale å lese noen bøker om emnet. "Bedre uten brød" er en god kandidat!
Det er uvant, det strider mot alt det jeg har "lært" fra før, men jeg har store planer om å forsøke. Jeg hadde derimot tenkt meg å gjøre det uten at det gikk penger til Fedon...derfor spørsmålet om rene praktiske råd her.
|
|
|
18/01/2008 08:25
|
_9co_
Entusiast
|
Entusiast
Dette er såpass uvant at om du skal begynne med det vil jeg anbefale å lese noen bøker om emnet. "Bedre uten brød" er en god kandidat!
Det er uvant, det strider mot alt det jeg har "lært" fra før, men jeg har store planer om å forsøke. Jeg hadde derimot tenkt meg å gjøre det uten at det gikk penger til Fedon...derfor spørsmålet om rene praktiske råd her. Jepp det er jeg enig i, les derfor på http://lavkarbo.blogg.no for hva du kan spise og ikke. Ellers er det jo faktisk så enkelt som å lese på matvarene i butikken og se hva som inneholder karbo og hva som ikke gjør det. Som du sier så strider det mot alt jeg har lært opp igjennom tidene også, nå handler jeg ting som jeg skydde som pesten før. Jeg kan love deg at jeg har prøvd mye kyllingbryst, tunfisk i vann, kokt torsk, grov pasta, brun ris osv osv + masse trening uten å ha gått spesielt mye ned i vekt av det (Selvfølgelig fungerer dette også for vekttap, men man kommer til et punkt der man må spise så lite at man omtrent ikke orker å trene, pluss at det krever enorm selvdisiplin). Nå derimot kommer jeg meg kjapt etter trening (så og si ikke støl dagen etter), masse energi og bra humør. Har enda ikke fått testet de heeeelt lange treningsturene (hittil maks 2,5 timer), så det gjenstår å se hvordan det fungerer.
|
|
|
|
|