Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

OT: Varmetilpassing alpinsko.

OT: Varmetilpassing alpinsko. #495907 28/12/2007 10:37
klean Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Fant endelig, etter lengre tids leting en passe stiv sko som sitter rundt hælen. Etter litt hinting til fruen havnet de under juletreet i år msnheart1

Bakdelen er at de ble kjøpt hos en lokal sports-beklednings-butikk, mannen på "alpinavdelingen" har vistnok bestilt, men ikke fått ovn enda.
Men, er det ikke sånn at varmetilpassningen kan en ta hjemme?
I såfall, noen som har oppskrifta? Er det kun innerstøvel som skal varmes? Hvor varmt, hvor lenge?

Andreas.
Re: OT: Varmetilpassing alpinsko. [Re: klean] #495912 28/12/2007 11:10
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg er ikke noe ekspert, men tror ikke dette er så veldig galt:

100 grader, ca 10 minutter.
Ta på noen tykke skisokker, og legg gjerne mellom noe papirdotter mellom tærne, eller legg på litt tape eller noe rundt stortåa slik at tærne får god plass.

Ta ut innerstøvel fra ovnen og få de inn i skoa så raskt som mulig før du strammer hardt igjen. Stå oppreist eller gå litt rundt til de blir kalde.

Re: OT: Varmetilpassing alpinsko. [Re: -Jan] #495913 28/12/2007 11:14
Erik$ Offline
Veteran
Veteran
Er ikke 10min litt lenge? Jeg varmet noen innerstøvler til snowboardbootsa mine på 80 grader i 2min. Er sikkert store variasjoner i materialer o.l. da, så kanskje det må være så lenge på alpinstøvler.

Re: OT: Varmetilpassing alpinsko. [Re: Erik$] #495915 28/12/2007 11:43
klean Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
100*10 min høres mye ut... Godt tips om å gi ekstra tåplass.
Kan prosessen gjentas, så en kan prøve seg litt fram? Eller er det en engangsgreie?

Andreas.
Re: OT: Varmetilpassing alpinsko. [Re: klean] #495920 28/12/2007 12:16
Erik$ Offline
Veteran
Veteran
Sole, varmetilpassede såler, kan vel varmes en 5 ganger eller så mener jeg. Er ikke sikkert at det er det samme med støvler da. Kanskje greit å høre med produsenten.

Redigert av Erik$; 28/12/2007 12:18. Rediger grunn: Link
Re: OT: Varmetilpassing alpinsko. [Re: klean] #495973 28/12/2007 14:41
StigB Offline
Señor
Señor

Om det er innerstøvelen som skal formes ville jeg ikke lagt disse i en 100 graders varm ovn. Jeg har ved flere anledninger forvarmet og sjekket at ovnen ikke overstiger 55-60 grader. Så har jeg plassert innerstøvlene i den og latt de ligge der 20 - 30 min, de må være gjennomvarme.

Når du så legger disse i skallet setter du foten i uten strømper, ikke noe må gjøre sak, men jeg gjør dette og det føles bedre. Spenn godt og tving helen så langt bak som mulig, la de sitte ihvertfall i 30 minutter.

Siden jeg gikk tilbake til flo innerstøvel gjør jeg dette hver høst. Denne gelen har en tendens til å flytte på seg i løpet av sommeren.

Stisykling.no

Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre.

< TOC >

Re: OT: Varmetilpassing alpinsko. [Re: StigB] #495976 28/12/2007 14:58
klean Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Innerstøvel ja. Ca. 60 grader høres mer fornuftig ut. Så for meg noe sånt, tipper det blir et forsøk ala det.
Komforten kjennes vanvittig bra ut i utgangspunktet, så det er bare noen små-greier som trengs formet.

Lenge siden jeg har ønsket meg snø gitt...

Andreas.
Re: OT: Varmetilpassing alpinsko. [Re: klean] #495979 28/12/2007 15:07
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Er det noe man lurer på som har med ski eller snowboard å gjøre så kan man søke i artikler og forumtråder på friflyt.no

http://friflyt.no/index.php?pagenr=12&articlenr=54307

Varmluftovn, 130 grader, 10 minutt, og legg gjerne folie oppetter veggene i ovnen så ikke støvelen er i kontakt med varmt metall.
Og følg med på skoene, og ta dem ut om det begynner å lukte muffins..

Jeg skal ikke påstå noe, men 60 grader høres håpløst lite ut for varmetilpassing.

Redigert av El Jefe; 28/12/2007 15:09.

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: OT: Varmetilpassing alpinsko. [Re: klean] #495981 28/12/2007 15:19
saggis Offline
Entusiast
Entusiast
Oppskrift på tilpassing av innersko. Tror 60 grader er for lite. Innerskoen skal være pløsete før du putter den i skallet og setter foten ned i den. Har erfaring med en scarpasko som ikke var varm nok, og det gav et veldig dårlig resultat (skoen krympet veldig mye).

.
Re: OT: Varmetilpassing alpinsko. [Re: saggis] #495987 28/12/2007 16:24
klean Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Hmm... den sist der så jo riktig så gjennomtenkt ut. Å risikere krymping høres ikke bra ut, kanskje like greit å vente på at sjappa får ovn. Er alltid kjekt å ha noen å skylle på om det skjærer seg...

Andreas.
Re: OT: Varmetilpassing alpinsko. [Re: klean] #495992 28/12/2007 16:46
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvis butikken får ovn innen rimelig tid, så er det bare å bruke støvlene og tilpasse dem når ovnen er klar for bruk.

Ellers er det ikke mer enn litt fotsvette å gjøre det selv.
Jeg fulgte oppskriften fra FF og Telemarktips og det ble veldig bra.
Støvlene må være gjennomvarme, så 130 grader i varmluftovn i 10 minutter er nesten et minimum vil jeg tro.

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: OT: Varmetilpassing alpinsko. [Re: Ripen] #495998 28/12/2007 17:11
saggis Offline
Entusiast
Entusiast
Så lenge du ikke svir de og venter til de er gjennomvarme er det null problem å gjøre det selv. Skoene som krympet ble forøvrig helt fine igjen etter at de ble varmet en gang til.

.
Re: OT: Varmetilpassing alpinsko. [Re: Ripen] #496003 28/12/2007 17:20
StigB Offline
Señor
Señor
Sitat: El Jefe
Hvis butikken får ovn innen rimelig tid, så er det bare å bruke støvlene og tilpasse dem når ovnen er klar for bruk.

Ellers er det ikke mer enn litt fotsvette å gjøre det selv.
Jeg fulgte oppskriften fra FF og Telemarktips og det ble veldig bra.
Støvlene må være gjennomvarme, så 130 grader i varmluftovn i 10 minutter er nesten et minimum vil jeg tro.

Du må gjerne mene at det er håpløst lite med 60 grader. Regner med at du snakker ut fra erfaring om ikke ville ikke jeg tatt sjansen på å ødelegge ett sett innerstøvler med høy temperatur over kort tid.

Men som sagt kan hende du her mer erfaring enn hva jeg har som nå skal gjøre prosessen med mine egne for 5. gang, utover dette har jeg gjort dette 6 -7 ganger for kompisser med svært godt resultat.

Dessuten tviler jeg på om du får en innerstøvel gjennomvarm 130 grader i 10 minutter. Jeg tviler også på at du setter en bar fot i en innerstøvel som er gjennomvarma til 130 grader.
akk å ve.

Du får det samme resultatet om du bruker støvelen i bakken noen timer 10 - 15 uten forvarming, men det er jo ikke så trivelig de første turene.

Skal man gjøre dette på egenhånd er det greit å ikke påse på med varme, men i stede bruke mindre varme og litt lenger tid.

Stisykling.no

< TOC >

Re: OT: Varmetilpassing alpinsko. [Re: StigB] #496007 28/12/2007 17:51
olganga Offline
Ivrig
Ivrig
Bare lurer, har vi ikke cirka 1000 produsenter der ute med forskjellige innersko?

Er "plasten" i Technica den samme som i Nordica/Salomon/etesera..?

Jeg vet ingenting, jeg bare spør.

Ole

"Utrolig kastearm på disse veganerne"
Re: OT: Varmetilpassing alpinsko. [Re: StigB] #496010 28/12/2007 18:28
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Nei, jeg har kun tilpassa 2 par innerstøvler, et par Scarpa T1 telesko og et par Scarpa Tornado Randosko.
Så noe voldsomt med erfaring har jeg ikke, jeg har lest meg frem på nettet til hvordan jeg skulle gjøre det og fulgt den oppskriften.

Tviler forøvrig på at skoene mine holdt 130 grader etter 10 minutter i varmluftsovnen, de var varme, men ikke verre enn at jeg klarte å stå i dem i et kvarter.
Bakte tær ja, men sånn skal det etter oppskriften være.

Og det er sikkert like mange måter å gjøre dette på som det finnes forskjellige skomerker, og kanskje vel så det.

Så om 60 grader funker, så er jo det vel og bra.
Jeg personlig syntes det hørtes ut som for lite roast til å få myka opp innerskoen ordentlig, det var bare det.

Roy

Re: OT: Varmetilpassing alpinsko. [Re: StigB] #496012 28/12/2007 18:39
saggis Offline
Entusiast
Entusiast
Man får ikke samme resultat av å bruke skoen i 10-15 timer som å varmetilpasse den. Områder som skal blokkes ut blokkes nok ut, men områder som skal utvides innover i skoen vil ikke utvide seg. Og det siste er det viktigste for å gi en perfekt tilpasset sko.

Ellers varierer det fra merke til merke hvor mange ganger produsenten sier at skoen kan varmes opp, samt hvor store deler av skoen som lar seg varmetilpasse. Har hatt et par Salomonsko hvor det var poengtert at de ikke burde varmes mer enn tre ganger.

.
Re: OT: Varmetilpassing alpinsko. [Re: saggis] #496022 28/12/2007 19:56
StigB Offline
Señor
Señor
Quote:
Man får ikke samme resultat av å bruke skoen i 10-15 timer som å varmetilpasse den. Områder som skal blokkes ut blokkes nok ut, men områder som skal utvides innover i skoen vil ikke utvide seg. Og det siste er det viktigste for å gi en perfekt tilpasset sko.

Ikke umulig det har blitt sånn etterhvert, med de første flo-innerstøvlene til Lange gikk det fint å pine seg igjennom noen dager i bakken for å få de til å sitte.

Men jeg er selvfølgelig enig i at å varme gjør det bedre og enklere. Åkkesom har du et tomrom så vil ikke det fylles med mindre du har/kan presse flo fra et område til et annet. Kjøper du støvelen for stor noe som er den største feilen Ola Normann gjør får du et problem, du kan risikere å ikke få fylt opp der det skal fylles opp.

Nå vet jeg ikke så mye om telemarksko og slik jeg forstår det her er hele innerstøvelen fylt med flo. I en alpinstøvel er det i hovedsak ankeldelen som lar seg tilpasse, nå varierer dette også sikkert fra merke til merke.

Hva som er viktigst for å få en perfekt tilpassa sko kan diskuteres. Det er så mange elementer det ikke blir tatt hensyn til som er med på dette, og en liten bit er hvordan floet i innerstøvelen omslutter foten og holder den på plass.

Man må nødvendigvis ikke skumme en innerstøvel, treffer man en ordentlig støvveltilpasser kan en risikere å stå igjen med hav av aha opplevelser i etterkant. Jeg har et slikt skall nå hvor det er gjort en del med skallet, med innersålene i skallet under innerstøvelen. De er også vekta opp i 0, det vil si jeg står med samme vekt på begge bein, og de er lagt opp etter eget ønske til 0* canting. Det vil si skiene ligger helt flatt, og ikke som mange som vil ha 0,5* - 1*. Sånt koster og er en helt annen prosess enn hva en får i en sportsforretning som pumper ekspanderende skum i en innestøvel, vel datt av litt nå gitt.

Når kommer snøen?

Stisykling.no

< TOC >

Re: OT: Varmetilpassing alpinsko. [Re: olganga] #496024 28/12/2007 20:01
StigB Offline
Señor
Señor
Quote:
Bare lurer, har vi ikke cirka 1000 produsenter der ute med forskjellige innersko?

Er "plasten" i Technica den samme som i Nordica/Salomon/etesera..?

Jeg vet ingenting, jeg bare spør.

Dette har vi snakka om før Ole, du spør og du spør.:) Nå må jeg si jeg er detti litt av lasset og vet faktisk ikke. For 20 - 25 år siden var det enklere for da lagdes de for skjellige merkene sine egne støvler. Nå er det vel sånn at "en del" av det som finnes på markedet blir laget under samme tak. Nei jeg vet ikke, flo-materialet er nok mye det samme med forskjellig navn.

Nei det er enklere med sykkelsko.

Stisykling.no

< TOC >

Re: OT: Varmetilpassing alpinsko. [Re: saggis] #496035 28/12/2007 22:00
Pete Offline
Popcornansvarlig
Popcornansvarlig
Sitat: saggis

Hvordan får man materialet i innerstøvelen til å trekke seg sammen rundt foten?

Recovery-mode
Re: OT: Varmetilpassing alpinsko. [Re: Pete] #496050 28/12/2007 23:17
Boas Offline
Fiseufin
Fiseufin
Skummet utvider seg når man varmer det opp, og presses/formes når man trer sine velduftende føtter i.

Re: OT: Varmetilpassing alpinsko. [Re: Boas] #496061 29/12/2007 01:48
saggis Offline
Entusiast
Entusiast
Det Boas sier.

.
Re: OT: Varmetilpassing alpinsko. [Re: StigB] #496062 29/12/2007 01:53
saggis Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: rabbagast

Når kommer snøen?

Såpass sent at det blir to turer til alpene på meg meg i år...

.
Re: OT: Varmetilpassing alpinsko. [Re: saggis] #496066 29/12/2007 02:34
Bugge Offline
Avhengig
Avhengig
Deprimerende sent i allefall... Jeg har nylig vært på noen dagers tur i Pasvik med åttespann, og der var det ikke mer en minus 12 grader og 20cm snø. Det høres kanskje "ok" ut, men er usedvanlig slapt til Pasvik å være. Dersom dette er på grunn av bilen din så kommer jeg og tar deg ICON_WINK Mer snø. Nuh!

Re: OT: Varmetilpassing alpinsko. [Re: Bugge] #496071 29/12/2007 09:33
klean Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Takker for tilbakemeldinger. Selv om jeg ikke helt fikk den klare entydige beskjeden jeg hadde ønsket før jeg helsteker de nye støvlene.

Men, jeg har god tid. Ikke er det snø og jeg har enda ikke rengjort ovnen for årets ribbefett (glad jeg kom på det før jeg hev dem inn:).
Ellers tror jeg ikke de to teoriene er så himla ulike. Kjærnetemperaturen etter 10 min på 130 grader er kanskje ikke så veldig langt unna 30 min på 60 grader. Og 60 grader er faktisk ganske varmt å skulle sette foten nedi. Prøv en badestamp på like over 40 grader. Det er varmt det.

Skoen det er snakk om er forøvrig Head MoJo HeatFit.
Tviler vel sterkt på at det vil bli annet en garantiadvarsler om jeg fyrer av en mail til produsent...

Andreas.
Re: OT: Varmetilpassing alpinsko. [Re: Boas] #496106 29/12/2007 13:09
StigB Offline
Señor
Señor
Quote:
Skummet utvider seg når man varmer det opp, og presses/formes når man trer sine velduftende føtter i.

Dette er nytt for meg, snakker vi ikke om varmetilpassing av flo-støvler. I tilfelle består disse av en svært tykktflytende masse som blir noe formbar når den varmes. Når en setter foten nedi omfordeler en dette stoffet. Men det kan hende verden har gått et steg videre siden i fjor.

Stisykling.no

< TOC >

Re: OT: Varmetilpassing alpinsko. [Re: saggis] #496110 29/12/2007 13:26
StigB Offline
Señor
Señor
Sitat: saggis

Når kommer snøen?

Såpass sent at det blir to turer til alpene på meg meg i år...

Ja det er bare å glede seg, gutteturen i fjor startet sånn. Lørdagen jeg kom ned var det +12 og lett regn. 9 turer på ski ga meg det desidert dyreste ukeskortet jeg noen gang har kjøpt.

Riktig nok ble det lagt snø etterhvert som det ble noen få minusgrader, og på den/de stripene skulle alle kjøre. Dette gadd ikke jeg så det ble i stedet mye flytende, grøss og gru.

Et begredelig syn fra Hotel Peter. For alle miljøfolka, sånn så det ut i 72 - 73 også.

Heldigvis er det kommet bra med snø de fleste stedene.

Stisykling.no

< TOC >

Re: OT: Varmetilpassing alpinsko. [Re: StigB] #496133 29/12/2007 15:03
Pete Offline
Popcornansvarlig
Popcornansvarlig

Dette er nytt for meg, snakker vi ikke om varmetilpassing av flo-støvler. I tilfelle består disse av en svært tykktflytende masse som blir noe formbar når den varmes. Når en setter foten nedi omfordeler en dette stoffet. Men det kan hende verden har gått et steg videre siden i fjor.

Det var det jeg trodde også..

Recovery-mode
Re: OT: Varmetilpassing alpinsko. [Re: Pete] #496138 29/12/2007 15:21
klean Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: Pete

Så da kan jeg på bakgrunn av at Head har hatt sitt "HeatFit" opplegg over flere (minst 06, 07 og 08) anta det er samme greia som flo i mine støvler?

Andreas.
Re: OT: Varmetilpassing alpinsko. [Re: klean] #496149 29/12/2007 16:08
StigB Offline
Señor
Señor
Sitat: klean
Sitat: Pete

Så da kan jeg på bakgrunn av at Head har hatt sitt "HeatFit" opplegg over flere (minst 06, 07 og 08) anta det er samme greia som flo i mine støvler?

Jeg tror du kan regne "HeatFit" som en av mange systemer som;Soma-Fit flow, Total Thermo Fit, Heat mouldable, Hot Form, Thermicfit, Full thermo, Thermo skin, Super Heat 3, Heat Fit, Thermo Fit, Uni-Fit og det er sikkert flere. Prosessenen og teknologien er stort sett den samme.

Stisykling.no

< TOC >

Re: OT: Varmetilpassing alpinsko. [Re: StigB] #496153 29/12/2007 16:19
klean Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Ok, takk for hjelpen. Føler nesten jeg er klar til å gi meg i kast med å fjærne ribbefettet fra ovnen og gi det et forsøk.

Fruen får vel sjokk, hvis jeg vasker ovnen på eget initiativ ICON_WINK

Andreas.
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support