Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

ZEN vs. Ipod

ZEN vs. Ipod #494339 19/12/2007 16:03
StigB Offline OP
Señor
OP Offline
Señor

Jeg har begynt å gruble litt rundt dette, og ser at ZEN har minneslott noe jeg ikke kan finne på Iopod. Jeg liker vel også størrelsen bedre på ZEN enn Ipod.

Desuten ser det også ut som Zen er i en annen divisjon prismessig. Spørsmålet blir da har dette noen betydning rent bruksmessig?

Mange får sikkert hikke når ZEN nevnes for det finnes vel mange fornøyde Ipod brukere. Finnes det noen som har erfaring med ZEN?

Stisykling.no

Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre.

< TOC >

Re: ZEN vs. Ipod [Re: StigB] #494341 19/12/2007 16:12
Anders Offline
Besatt
Besatt
Jeg har den.

Funker bra, fin lyd, bra batterikapasitet og masse sånt, men den har et par softwaresvakheter. Altså, ting som KAN fikses dersom designerne vil sende ut en oppdatering, men som muligens ikke kommer til å ordnes på, siden det teknisk sett ikke er feil. Men ulemper.

1: Filer sorteres KUN på ID tags. Du kan ikke sortere på filnavn om du heller ønsker det.

2: SD slot'en derimot, sorteres på filnavn såvidt jeg har forstått (har ikke testa den ennå), men arkivet der vil ikke integreres med resten av spillerens minne.

iPod hadde jeg aldri kjøpt.
Men jeg skal teste en cowon spiller snart, den støtter flere lydformater, er mindre (som om jeg bryr meg om sånt), og skal etter ryktene ha en fantastisk mye bedre lydkvalitet enn andre spillere. iPoden er ikke noe gunstig valg om du er kresen på lydkvalitet, og skal bruke litt tungdrevne hodetelefoner. (ja kom igjen, hjernevaska applefanatikere, bare si det: "Det har ikkeno å si hva du mener, iPod er BEST!")

Cowon har derimot fått litt pes for å ha for -mange- funksjoner og innstillingesmuligheter, og at den ikke er like intuitiv som enkelte andre duplo-produkter.

Forresten, ZEN kan selvsagt brukes uten spesielle programmer, men trenger (ihvertfall inntil videre) litt kos med en medfølgende driver for å få den til å kommunisere med maskina di)

Anders
Re: ZEN vs. Ipod [Re: Anders] #494346 19/12/2007 16:20
StigB Offline OP
Señor
OP Offline
Señor
Quote:
1: Filer sorteres KUN på ID tags. Du kan ikke sortere på filnavn om du heller ønsker det.

Å det vil f.eks. si at .... ? Kan en søke på artist eller album så er jeg egentlig langt på vei.

Stisykling.no

< TOC >

Re: ZEN vs. Ipod [Re: StigB] #494352 19/12/2007 16:38
heinrich Offline
Besatt
Besatt
mtp på ipod er det vel ingen stor hemmelighet at lyden er ok - ikke fantastisk - og at det en primært selger på er at de er enkle å bruke og ser bra ut. på nyåret kommer og ipodene med flashminne som mini og shuffle og ikke harddiscminne som nå. batteritiden er vel etterhvert ok på ipod og, men apple nekter vel å respektere garantisaker hvor produktet er over ett år. personlig har jeg hørt mye bra om sony sin nyeste, da spesielt mtp lydkvaliteten. jeg har ipod nå og har hatt det i tre fire år ihvertfall nå, men er vel litt keen på noe med litt bedre lyd neste gang. vet ikke helt.

Re: ZEN vs. Ipod [Re: Anders] #494370 19/12/2007 17:31
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
Kjøpte meg en iPod Classic 80G her forleden, og ble ikke imponert over lyden. Resten av pakka er fin, bortsett fra de åpenbare ulempene med disk og ikke flash....

Når det gjelder lyden er jeg først og fremst misfornøyd med effekten i forsterkeren da jeg har problemer med å spille høyt nok og bevare dynamikken. Dette var null problem på min sony discman av den dyrere sorten. Her blir vel løsningen en fin liten forsterker fra headphones, men det burde ha vært unødvendig. Problemet mitt er vel at jeg kommer til å merke andre svakheter når jeg bruker en god forsterker, men det får være grenser, den er tross alt bærbar....

Re: ZEN vs. Ipod [Re: jens fredrik] #494381 19/12/2007 17:54
thue Offline
Besatt
Besatt
At Ipod ikke kan spille høt nok er et kjent problem. Jeg måtte bytte øretelefoner da jeg kjøpte Ipod. Fant noen greier om hvorfor det var slik...skal søke litt å se om jeg finner det igjen.

Re: ZEN vs. Ipod [Re: thue] #494386 19/12/2007 18:01
MathiasF Offline
Entusiast
Entusiast
Hvis du synes at iPoden din ikke spiller høyt nok, så last ned noe som heter GoPod. Jeg tror det har noe med en EU-sperre eller noe sånt som gjør at iPoden ikke spiller så høyt som den egentlig kan.

(GoPod lastes ned her: http://gopod.free-go.net/)

-Mathias

Redigert av MathiasF; 19/12/2007 18:04.

Commencal Supreme Mini DH Team
Giant XTC 3
Re: ZEN vs. Ipod [Re: StigB] #494388 19/12/2007 18:04
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Rabba, jeg var ute i et lignende ærend som deg for rundt et år siden. Kjøpte da en Sandisk Sansa et eller annet, og er strålende fornøyd. Kan sammenligned med en iPod Nano, såvidt jeg har forstått.
Jeg kjøpte denne Sandisken fordi
a) den var halve prisen i forhold til iPod
b) den har 3 ganger batterikapasiteten til en iPod
c) den har inngang for eksternt minnekort i tillegg til interminnet
d) Man kan drag&drop filer fra utforskeren, eller bruke Mediaplayer hvis man - man er ikke låst til å måtte bruke Apple sin programvare (som jeg ikke kommer på hva heter i farta)

Den har også radio, samt bilder og video. De to sistnevnte har jeg ikke brukt mye, og det er kun når du skal overføre bilder og video at du MÅ bruke Sandisk sin programvare da filene komprimeres ved overføring.

Sortering av musikk på spilleren kan du gjøre etter artist, album, sang, samt på genre og en egen stjernerating.

Skulle jeg hatt spiller i dag hadde jeg kjøpt den samme en gang til.

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: ZEN vs. Ipod [Re: MathiasF] #494389 19/12/2007 18:09
P
paal_n Offline
Entusiast
Entusiast
P
Sitat: MathiasF
Jeg tror det har noe med en EU-sperre eller noe sånt som gjør at iPoden ikke spiller så høyt som den egentlig kan.

Det er korrekt. Apple måtte innføre en 100db-sperre på iPodene etter spilleren ble lansert i Frankrike. Frankrike innførte en lov i på midten av nittitallet for å beskytte mot hørselsskader, og jeg mistenker at iPod-sperren er satt for hele Europa.

Mer på News.com om da Apple måtte innføre sperren.

Ein kjem ikkje til fjells når ein går på flat veg.
Re: ZEN vs. Ipod [Re: parob] #494391 19/12/2007 18:17
Boas Offline
Fiseufin
Fiseufin
Har den samme, og er veldig fornøyd. Samboeren min har en iPod Nano og vi er begge enige om at min er å foretrekke. Følgende ser jeg på som fordeler:
-Lyden er bedre, og denne ble også omtalt som "iPod-killer" i Lyd og Bilde eller noe i fjor høst, mest pga. lyden
-Du kan legge inn musikk uavhengig av filformat (f.eks. .wma) og uavhengig av program. Ønsker du f.eks. å kopiere musikk fra noen kan du legge dette inn på spilleren som på en vanlig USB-disk uten noe konvertering eller program. I tillegg kan du legge musikken FRA spilleren og inn på en pc, noe som jeg har skjønt at ikke går med iPod - kjekt hvis du får musikk fra noen f.eks. og ønsker å legge dette på pc'en din og. I tillegg kan du bruke den som en flyttbar disk om du trenger det.

Det finnes utrolig mye kult tilleggsutstyr til iPod som du går glipp av, men som en spiller vil jeg si at den er noen hakk bedre for meg.

-A.

Re: ZEN vs. Ipod [Re: paal_n] #494438 19/12/2007 20:05
Zimen Offline
Avhengig
Avhengig
Ang. Lydnivå kan jeg på min Ipod shuffle begrense lydnivået inne på Itunes. Men om jeg får det over 100db, er vel tvilsomt.

Det er spillere som begge er av høy kvalitet, og fra store merker. Så det blir vel litt smak og behag. Men de som er mer opptatt av lyd og brukervennlighet/funksjoner enn image, kulhet og de greiene der, bør kanskje velge ZEN/Creative.

(Har aldri hatt andre Ipoder enn Shuffle)

Redigert av klioppoglim; 19/12/2007 20:06. Rediger grunn: Zen/Creative

Re: ZEN vs. Ipod [Re: Zimen] #494439 19/12/2007 20:06
MUnibiker Offline
Entusiast
Entusiast
ZEN ruler! beste lyden ICON_LAUGH

HOLMLIA CYCLEKLUBB
--- Sponset av Kjetil Andre Aamodt

From NZ!
Re: ZEN vs. Ipod [Re: Zimen] #494510 19/12/2007 22:25
Anders Offline
Besatt
Besatt
Merk at ZEN ikke spiller så ekstremt høyt den heller. Mer enn nok med øreplugger, helt sikkert, men med store hodetelefoner er det akkurat nok for mitt bruk. Skalaen går til 25, og det er ofte jeg har den på 22-23 uten at jeg føler at jeg spiller ekstremt høyt. Kan godt sitte med den på 25 også uten at det er i meste laget, men det skjer ikke ofte.

Faktisk så skjelden at jeg egentlig ikke ser på det som noe problem.
(og den sliter ikke når den kjører på max, så den har nok litt å gå på. Med mindre det er den ræva MP3 dynamikken som gjør at det aldri klipper)

Anders
Re: ZEN vs. Ipod [Re: Anders] #494526 20/12/2007 00:00
Calle Kanin Offline
Ivrig
Ivrig
Ser problemet med store hodetelefoner. Bruker et sett Sony MDR-V700 og føler ikke at hodet sprenges. På den andre siden kan man si at musikk som må spilles av høyere enn 100 desibel er ofte ikke verdt å høre på (se: tekno, trance og annen elektro-dunkdunk-polka).

Har noen fine Sennheiser plugger som smyger seg godt og vel en halv meter inn i hodet. Da blir det faktisk fin lyd. Så personlig føler jeg at plugger seirer over klokker standard, men klokkene + ekstern miniforsterker er det beste når man vil ha best mulig opplevelse.

Nuvel, så er nok smaken som baken...

Redigert av Calle Kanin; 20/12/2007 00:00.

"Oj, her var det bratt!"
Tidligere medlem av HardTail-Mafiaen
Re: ZEN vs. Ipod [Re: Calle Kanin] #494607 20/12/2007 10:16
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
Greia med høy lyd er ikke at jeg skal sprenge ørene mine, men at hvis man bruker klokker som er litt tunge å drive og samtidig forsøker å spille tålelig høyt mister man mye dynamikk. Det har også demret for meg at det er komprimeringen til mp3 som kan ha skylden for manglende dynamikk.

Hvis iPod'ene er begrenset til 100db med de latterlige pluggene som følger med er det ikke rart forsterkeren ikke kan levere høy nok lyd, men det forklarer ikke mangelen på dynamikk fullt ut. Noe av effekten er nok at lyden ikke kan gå høyere enn maks og at man derfor får en ganske innskrenket rom å bevege seg i når man har volumet på maks.Til sammenlikning spiller jeg aldri forsterkeren min høyere enn rundt 50%(merket i hjulet rett opp...). Da har den plenty å gå på og koser seg glugg i hjel.

Kan noen audiofile hjelpe meg med å forklare hva som er problemet? Jeg vet dere er der ute!

Re: ZEN vs. Ipod [Re: jens fredrik] #494617 20/12/2007 11:00
elgringo Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: jens fredrik
Kan noen audiofile hjelpe meg med å forklare hva som er problemet? Jeg vet dere er der ute!

Det er kablene! Det er alltid kablene...de helv.... kablene! Hva skal vi gjøre med kablene? firedevil

-- Trond S
Re: ZEN vs. Ipod [Re: MUnibiker] #494633 20/12/2007 11:31
chalshus Offline
More than words
More than words
Sitat: MUnibiker
ZEN ruler! beste lyden ICON_LAUGH

Dette kommer vel an på hodetelefonene and antall kbps.

Redigert av chalshus; 20/12/2007 11:32.

Re: ZEN vs. Ipod [Re: ] #494694 20/12/2007 14:22
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Nick
Og til de som mener blåtann ikke er heldig for lyden - det er ikke tinnitus heller ICON_WINK

Poenget er ikke å spille så høyt at jeg får skader, men å kunne spille høyt nok på gode hodetelefoner og samtidig bevare et livlig og variert lydbilde....

Re: ZEN vs. Ipod [Re: jens fredrik] #494699 20/12/2007 14:44
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Jens Fredrik.

Hva med å prøve seg fram?
Ripp en låt du kjenner godt med de ulike kompresjonene. Min egen begrensede erfaring med MP3 formater er at de kraftigste kompresjonene gir skikkelig dårlig lyd. Min opplevelse av den samsvarer med din manglende dynamikk. Middels kompresjon er bare litt glansløs og minimal kompresjon sliter jeg med å skille fra ukomprimert lyd når det ble spilt på min brors hva-det-nå-var minispiller med mine egne Sennheiser hodetelefoner.

Selvsagt vil også dynamikken påvirkes av 100db begrensningen, men jeg ville tatt meg bryet med å rippe til ulik kompresjon først. En ekstern hodetelefonforsterker er selvsagt en mulig løsning, men blir dyr og klumpete.

Lykke til
LarsB

Re: ZEN vs. Ipod [Re: ] #494730 20/12/2007 16:14
StigB Offline OP
Señor
OP Offline
Señor
Sitat: Nick
Sitat: rabbagast

Jeg har begynt å gruble litt rundt dette, og ser at ZEN har minneslott noe jeg ikke kan finne på Iopod. Jeg liker vel også størrelsen bedre på ZEN enn Ipod.

Rabba, tenk om du skulle bli utsatt for et uhell når du er ute og sykler. Så kommer ambulansefolka for å hente deg, og vel framme på AHUS finner akuttpersonellet en ZEN i lomma di.

Kan du bære skammen? I såfall er ZEN laga for deg. ICON_LAUGH

No må du forklar dæ gutt!

Nå orker jeg i google mer etter hva det er du mener.

Helvete jeg skulle bare frest ut og kjøpt punktum finale. Nå er jeg redd det kan drøye litt.

-Stig: jeg går å kjøper nå!
-rabba: ah spør på forumet, lurt.
-Stig: til helvete med forumet det blir bare mas.
-rabba: men det er så mange opplyste og flinke folk som vanker der.
-Stig: drit i dem jeg går nå.
rabba: ja, men det er flere muligheter.
Stig: jeg driter i mulighetene, reiser på senteret og kjøpr den første jeg ser.
-rabba: herre gud, klapp nå å vis litt fornuft.
-Stig: fornuft her snakker vi ikke om fornuft her snakker vi om å få gjort en handel, om å kjøpt en jævla mp3 spiller ..... nå.
rabba: ja ja, få håpe du blir fornøyd.
Stig:

Livet er vakkert dere.

ZEN tror det blir ZEN.

Stisykling.no

< TOC >

Re: ZEN vs. Ipod [Re: StigB] #494738 20/12/2007 16:30
schnappi Offline
Krokoknøtt
Krokoknøtt
Sitat: rabbagast

ZEN tror det blir ZEN.

Er de to de eneste valgene? (bla i sin DAP, som støtter flac, ogg, mp3, wma, wav, shorten, samt et par til, har radio, og masse mindre nyttig stæsj (fra snake til doom)).

Ich bin Schnappi, das KLEINe Krokodil
Re: ZEN vs. Ipod [Re: schnappi] #494741 20/12/2007 16:41
Arnebv Offline
Besatt
Besatt
No som spelerane etter kvart får temmeleg mykje flshminne, bør vel spelar som taklar flac vere det einaste naturlege valget?

Fly like a buffalo, sting like a flea
Facebook:Stisykling på Stord
Re: ZEN vs. Ipod [Re: Arnebv] #494757 20/12/2007 17:25
schnappi Offline
Krokoknøtt
Krokoknøtt
Sitat: daABBA
No som spelerane etter kvart får temmeleg mykje flshminne, bør vel spelar som taklar flac vere det einaste naturlege valget?

Kun dersom brukeren hører forskjellen mellom flac og lossy komprimeringsformater; eller dersom brukeren ønsker å bearbeide musikken ytterligere (dog, sluttproduktet kan godt være i et lossy format).

Poenget mitt var en liten snikreklame for rockbox. Dessverre støttes ikke alle DAPer, og det er litt synd. iAudio X5/X5L med rockbox ville ha vært min anbefaling.

Re: ZEN vs. Ipod [Re: schnappi] #494768 20/12/2007 17:51
knusole Offline
Avhengig
Avhengig
Rockbox er et godt tips! Har tenkt å kjøpe Sandisk Sansa eller den kommende Sansa View (32 gb?) for å bruke med Rockbox. En kompis med Sansa + rockbox er veldig fornøyd.

Re: ZEN vs. Ipod [Re: knusole] #494794 20/12/2007 19:05
Zimen Offline
Avhengig
Avhengig
Kjøp MiniDisc, det er undervurdert!

Re: ZEN vs. Ipod [Re: jens fredrik] #494833 20/12/2007 21:28
Anders Offline
Besatt
Besatt
Sitat: jens fredrik
Hvis iPod'ene er begrenset til 100db med de latterlige pluggene som følger med er det ikke rart forsterkeren ikke kan levere høy nok lyd

Korrekt, spilleren vet jo nemlig ikke en dritt om hvor høy lyd man egentlig får inn i ørene. Så hvordan man kan sette den til å sperre ved 100db er for meg et mysterium.
Eller egentlig ikke, siden de driter i hva som blir resultatet til slutt. De måler åpenbart med standardproppene som Jens Fredrik påpeker, og når ALT som finnes av anstendige musikkformidlere viser seg å være betraktelig mindre effektive enn dette, så får du aldri 100db uansett hvor høyt du spiller på en slik enhet.

Quote:
Til sammenlikning spiller jeg aldri forsterkeren min høyere enn rundt 50%(merket i hjulet rett opp...). Da har den plenty å gå på og koser seg glugg i hjel.

Forsterkeren din gir ca 100% når du har den i kl12 posisjon, ofte misforstått som "halv styrke"

Skrur du opp mer, ender du opp med høyere effekt ja, men du får også psykomye forvregning, og har dermed passert grenseverdiene som gjelder når utgangseffekt blir oppgitt (ihvertfall når det er snakk om seriøse komponenter)

Det er ikkeno problem å få 300 watt ut av en 100 watts forsterker, men da er det med helt andre måleparametre enn det man brukte da man fant ut at den ga 100watt.
10% forvregning for eksempel istedenfor 0.08% kan åpne for ganske urealistiske påstander om utgangseffekt.

Anders
Re: ZEN vs. Ipod [Re: Anders] #494886 21/12/2007 08:35
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
LarsB: Et meget godt forslag. Jeg ripper uansett på 320, men skal prøve å rippe en god og velkjent plate på forskjellige nivåer får å sjekke forskjellen. Tipper det er mye som går tapt mellom de mest og de minst komprimerte filene.

Nick: Jeg misforsto. Tinnitus er uhyggelige greier. Er såpass redd for det at jeg bruker propper på konserter. Der er ofte lyden så dårlig at man heller tjener på å sette inn proppene...

Anders: Jeg skal nevne det du sier neste gang jeg får kommentaren:"Hva skal du med den forsterkeren, du skrur den aldri opp på det sterkeste uansett :D" Har prøvd å argumentere for at man trenger litt kraft til overs for at stakkaren ikke skal bli anstrengt og dermed låte anstrengt....

Jaja, nå har vi vel sporet av tråden til Rabba her, men noe nyttig kom det ut av avsporingen: Hvis man er glad i god lyd og har små lommer og store hodetelefoner bør man ikke velge iPod.

Re: ZEN vs. Ipod [Re: Zimen] #494970 21/12/2007 13:28
schnappi Offline
Krokoknøtt
Krokoknøtt
Sitat: klioppoglim

Hvordan i alle dager er minidisc et godt valg?

Re: ZEN vs. Ipod [Re: schnappi] #494974 21/12/2007 14:23
StigB Offline OP
Señor
OP Offline
Señor
Sitat: schnappi
Sitat: klioppoglim

Hvordan i alle dager er minidisc et godt valg?

Jeg har allerede en Sony MZ-R55, den er pakka bort, og skal tas frem for å vises for barnebarna en gang i fremtiden. Sånn at de får et innblikk i hva slags type spiller jeg brukte i "min ungdom" ICON_SMILE

Jeg var en runde i dag og var nesten så jeg hadde tatt med en ZEN, men så oppdaga jeg en Sony NW-ZA818. Sony har oppdaget at verden ikke fulgte dem men gikk en annen vei, det har de tatt konsekvensen av i den nye serien. Det jeg har hatt av Sony tidligere har jo fungert prikkfritt. Dessuten har en egentlig noe mer behov enn 2 - 4 gig med plass til musikk. Det er vel egentlig rimelig enkelt å bytte ut eller bruke eksternt minne, eller tar jeg feil?

Stisykling.no

< TOC >

Re: ZEN vs. Ipod [Re: StigB] #495066 21/12/2007 20:31
O
oysandr Offline
Avhengig
Avhengig
O
Personlig har jeg ikke positive erfaringer med verken zen eller ipod, men det skyldes nok mest at jeg er sær nerd, misliker i utgangspunktet meget sterkt at de krever produsentens software på pc`n for å legge inn musikk.

Spilleren til 400,- fra clasohlson er jeg derimot meget fornøyd med ICON_SMILE Virket problemfritt mye lengre enn de to andre også faktisk!

Take Care!
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå