Boutique-fulldemper - Valgets kvaler.
|
Re: Beslutningen!
[Re: Stein]
#461972
11/10/2007 10:41
|
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314
Arne_And
More than words
|
More than words
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314 |
2008 Pike 454 U-Turn vil bli kjøpt in når den blir tilgjengelig, hvis ikke Fox plootzelig kommer med en 140mm gaffel med 20mm dropouts. (lite sannsynlig) Har du vurdert den nye 140mm-gaffelen fra Marz, 55 TST2? 521 mm AC, dessverre litt tung.
|
|
|
Re: Beslutningen!
[Re: Arne_And]
#461975
11/10/2007 10:48
|
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein
OP
Yozo Fanboy
|
OP
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253 |
Ja, og den ser bra ut, bortsett fra - og det er en dealbreaker - at den har "air preload", som i alle fall tidligere har betydd at du ikke kan bytte til stivere fjær, så tunge ryttere må kjøre med masse preload og ALT for myk fjær. Da ender du med en gaffel som ikke tar opp småhumper, og går rett i bånn på store humper.
Jeg har spurt importøren, men de visste ikke. Hvis man mot formodning kan bytte til stivere fjærer i den, og slippe unna med ingen eller bittelitt preload, er den en veldig interessant kandidat. Jeg FATTER ikke hvorfor de bruker dette "air assist"-greiene. Sorry, men det suger!
|
|
|
Re: Beslutningen!
[Re: Stein]
#462016
11/10/2007 11:58
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
RazeFaze
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682 |
Det suger ikke  Kjørte med air-assist på Z1 Light jeg, men compression-justering under det ene beinet kunne jeg kjøre med nesten ikkeno luft i air-assist og det funka helt flott. En av de bedre gaflene jeg har kjørt. Tett på 90kg, fin gaffel. Jeg ville dog vært mer skeptisk hvis man ikke har ekstern compression.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
Re: Beslutningen!
[Re: RazeFaze]
#462090
11/10/2007 13:36
|
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein
OP
Yozo Fanboy
|
OP
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253 |
Nehei? Men kompresjonen kan vel bare gjøre gaffelen "treg", og da bånner du kanskje ikke, men da får du kanskje heller ikke benyttet hele vandringen? Eller kanskje du ikke kan ha gaffelen så plush som du gjerne vil, siden kompresjonsdempingen må kompensere for alt for myk fjær?
Nå har nok du ufattelig større erfaring enn meg når deg gjelder å både å bunne dempere og å bruke dem så hardt de tåler, men jeg lurer nå litt likevel.
|
|
|
Re: Beslutningen!
[Re: Stein]
#462101
11/10/2007 13:48
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
RazeFaze
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682 |
jeg vet bare at den funket... rett mengde luft og rett justering av compression på den gaffelen fungerte helt utmerket. Brukte hele 150mm vandring, aldri hard bånning, fin og myk på det små, tok store ting glimrende.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
Re: Beslutningen!
[Re: RazeFaze]
#462104
11/10/2007 13:56
|
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein
OP
Yozo Fanboy
|
OP
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253 |
Javel... Jeg kan ikke argumentere mot det. Kanskje 55TST2 er en kandidat likevel, da.
|
|
|
Re: Beslutningen!
[Re: Stein]
#462109
11/10/2007 14:00
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
RazeFaze
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682 |
Jeg ville helt klart vurdert 55 serien, eh, jeg skal vurdere den selv :-)
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
Re: Beslutningen!
[Re: RazeFaze]
#462219
11/10/2007 17:35
|
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein
OP
Yozo Fanboy
|
OP
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253 |
Ja, den er til vurdering, og jeg venter på at Larry på Mountain High Cyclery skal fortelle meg hva han synes om demogaffelen han straks får.
...Men nå tikker det inn på øret at Z1 faktisk hadde en del høyere fjærrate (faktisk til og med fjær i begge beina) i forhold til de andre coil/air assist-gaflene, og da trenger du ikke så mye preload i akkurat den. Kanskje vi begge har rett, men du bare var heldig med hvilken modell du kjøpte?
|
|
|
Re: Beslutningen!
[Re: Stein]
#462248
11/10/2007 18:10
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
RazeFaze
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682 |
Heldig? neida, ren dyktighet :-D
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
Re: Beslutningen!
[Re: RazeFaze]
#462287
11/10/2007 19:18
|
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein
OP
Yozo Fanboy
|
OP
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253 |
Selvsagt. 
|
|
|
Re: Beslutningen!
[Re: Stein]
#462297
11/10/2007 19:43
|
Registrert: Aug 2003
Innlegg: 4,351
Kaizeren
Besatt
|
Besatt
Registrert: Aug 2003
Innlegg: 4,351 |
Jeg har kjent på en 55ATA 1 eller hva den heter (den fine med sølvbeina), og den kjennes dødsbra ut. Bestilt sammen med 08 888WC ^^
|
|
|
Re: Beslutningen!
[Re: Kaizeren]
#462304
11/10/2007 20:03
|
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Espen
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266 |
|
|
|
Re: Beslutningen!
[Re: Espen]
#462326
11/10/2007 20:44
|
Registrert: Aug 2003
Innlegg: 4,351
Kaizeren
Besatt
|
Besatt
Registrert: Aug 2003
Innlegg: 4,351 |
|
|
|
Re: Beslutningen!
[Re: Kaizeren]
#462330
11/10/2007 20:50
|
Registrert: Jul 2002
Innlegg: 2,527
Sverre
Møre trafo
|
Møre trafo
Registrert: Jul 2002
Innlegg: 2,527 |
Skal du kjøre Commencial nå?
Redigert av Sverre; 11/10/2007 20:53.
|
|
|
Re: Beslutningen!
[Re: Stein]
#462359
11/10/2007 21:18
|
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 1,753
fujifan
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 1,753 |
Da var beslutningen tatt og sykkelen bestilt. Ai ai! Ser at dette er old news nå, men likevel: Gratulerer med et godt valg 
Eli-A.
|
|
|
Re: Beslutningen!
[Re: fujifan]
#462364
11/10/2007 21:23
|
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 4,797
heinrich
Besatt
|
Besatt
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 4,797 |
sverre, du må nok redigere en gang til. commencal, ingen i ;-)
hm, det var ikke en 666 du prøvde a? selvsagt mulig en har satt en slik demper på en 55, men kommer jo ikke med den rammen. bare spør fordi jeg lurer. hehe.
|
|
|
Re: Beslutningen!
[Re: Sverre]
#462367
11/10/2007 21:28
|
Registrert: Aug 2003
Innlegg: 4,351
Kaizeren
Besatt
|
Besatt
Registrert: Aug 2003
Innlegg: 4,351 |
Neh. Kjente på Espens.
Har jo en flott 6.6 med nye, fiine rustfrie SKF-lagre i. Kanskje den skal få ny lakk, men det får man ta når det blir skisesong.
|
|
|
Re: Beslutningen!
[Re: Kaizeren]
#462368
11/10/2007 21:31
|
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 4,797
heinrich
Besatt
|
Besatt
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 4,797 |
den grønne? det er jo en 666 team. mr espen har vel heller ikke en 5.5 det jeg vet, men selvsagt mulig jeg tar feil ;-) hehe. den han lånte på hafjell skal vel larsegutten leke seg med fremover.
|
|
|
Re: Beslutningen!
[Re: heinrich]
#462371
11/10/2007 21:54
|
Registrert: Aug 2003
Innlegg: 4,351
Kaizeren
Besatt
|
Besatt
Registrert: Aug 2003
Innlegg: 4,351 |
Espen Johnsen har en Meta ettellerannet med en 55ATA på. Og til info: Marzocchi lager ikke en gaffel ved navnet 666..
Uansett, kan jo hende Espen har satt på noe annet nå, men det var iallefall 55'en jeg kjente på.
|
|
|
Re: Beslutningen!
[Re: Kaizeren]
#462376
11/10/2007 23:29
|
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 4,797
heinrich
Besatt
|
Besatt
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 4,797 |
|
|
|
Re: Beslutningen!
[Re: heinrich]
#462395
12/10/2007 05:50
|
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 2,704
thue
Besatt
|
Besatt
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 2,704 |
Akkurat når det gjelder Commencal, så stoler jeg på deg Heinrich:-)
|
|
|
Re: Beslutningen!
[Re: heinrich]
#462400
12/10/2007 06:14
|
Registrert: Jul 2002
Innlegg: 2,527
Sverre
Møre trafo
|
Møre trafo
Registrert: Jul 2002
Innlegg: 2,527 |
Hehehe, jaja det ble nok en trykleif. Man lærer så lenge man lever. Den 666 team'en ser jaggu fin ut. I levende livet er den enda finere. Kaiz: Trodde du var Intense-man for life. Så feil kan man ta 
|
|
|
Re: Beslutningen!
[Re: Stein]
#467020
19/10/2007 20:13
|
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein
OP
Yozo Fanboy
|
OP
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253 |
Tja.... magefølelse, pris, utseende, og det at X5-en jeg testet som har samme hjuloppheng og geometri føltes veldig riktig og bra.
Valget sto mellom 6.6 og en av de to andre. Spot og Ciclon klarte jeg bare å velge mellom vha. graden av kuriositet og utseende, siden de har veldig like egenskaper.
Det var ikke lett å velge bort 6.6, som også føltes VELDIG bra, og fungerte mye bedre på sti enn jeg hadde ventet av en så slakk og tung sykkel med nesten 7" vandring. La aldri merke til vekta heller. Det var vel bare at Ventanaen føltes så riktig da jeg prøvde den. Nå har jeg fått litt mer forståelse av hvorfor jeg likte dempingen på Ventanaen bedre enn Spotten. Rett fra selveste PUSH-Darren: I'm just wondering: Is the El ciclon suspension rising rate? Yes...very. All of the Ventana frames, minus the Terremoto, have some of the highest recorded rises in rate that we have in our database with the Ciclon hovering over the 30% mark. As a comparison, a large majority of frames have between 6%-15%. Darren Thanks! How is the Turner Spot, for instance, in comparison? The 5 Spot is quite different. It too is a rising rate, but with a different curve. What consequences are there if you're a big dude, clydesdale on a Ciclon? Maybe a little more pedal induced bob, but I wouldn't really say that you'd pay a price. The leverage curve is pretty clyde friendly in my opinion. I assume it means you can get away with a softer/plusher spring without bottoming out, as the suspension is more progressive than most. No, it but it does mean that you'll get good small bump sensitivity with the correct spring/sag without sacrificing bottoming control. Darren
|
|
|
Re: Beslutningen!
[Re: Stein]
#467180
20/10/2007 09:08
|
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 2,761
jeth
Camoboy
|
Camoboy
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 2,761 |
Kan du (eller andre) forklare en newbie som meg hva rising rate betyr og hvilke konsekvenser det har ?
Jens
|
|
|
Re: Beslutningen!
[Re: jeth]
#467182
20/10/2007 09:14
|
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein
OP
Yozo Fanboy
|
OP
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253 |
Om demperopphenget har falling, linear eller rising rate, beskriver om opphenhget bidrar til at fjærraten blir lavere, forblir den samme eller blir høyere gjennom vandringsveien. En bakramme med "rising rate" gjør altså fjæringen mer progressiv, en med falling rate gjør den mindre progressiv, og en med lineær fjærrate har samme utveksling hele veien, og lar demperen bestemme graden av progressivitet alene.
Progressiv demper i rising rate-oppheng blir altså enda mer progressivt, osv...
Ingen oppheng er helt lineære, tror jeg. ..Eller kanskje enkle singlepivots der svingarmen jobber rett på demperen? Ja, slike er nok det.
|
|
|
Re: Beslutningen!
[Re: Stein]
#467425
20/10/2007 20:53
|
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,390
Carsten
Veteran
|
Veteran
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,390 |
Hmm, dette blir en pm-diskurs mellom dazed og meg hva jeg skal gjøre mht min slayer.... Coil... Push.... Coil.... Push.... hmmm
"Der er nogen, der aldrig laerer at forstaa, at der er noget meget stort og meget stolt i et gigantisk nederlag" - Ole Ritter http://sykkel.hasle-loren.no/
|
|
|
Re: Beslutningen!
[Re: Carsten]
#467426
20/10/2007 20:53
|
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,390
Carsten
Veteran
|
Veteran
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,390 |
Vi får se på Sprinklet til våren..
"Der er nogen, der aldrig laerer at forstaa, at der er noget meget stort og meget stolt i et gigantisk nederlag" - Ole Ritter http://sykkel.hasle-loren.no/
|
|
|
Re: Beslutningen!
[Re: Carsten]
#467428
20/10/2007 21:05
|
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein
OP
Yozo Fanboy
|
OP
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253 |
Både Push og coil medfører riktighet, Hr. Carsten! 
|
|
|
Re: Beslutningen!
[Re: Stein]
#467491
21/10/2007 06:41
|
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 6,050
slasher
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 6,050 |
Ingen oppheng er helt lineære, tror jeg. ..Eller kanskje enkle singlepivots der svingarmen jobber rett på demperen? Ja, slike er nok det. Bare for å flisespikke litt, enkle singlepivotrammer uten linker ala Orange trenger på ingen måte å være lineære. Det er forholdet vandring på demper vs vandring på hjulet som avgjør hvorvidt ramma er hovedsaklig rising rate, lineær eller falling rate. En enkle singlepivot kan være alle tre akkurat som alle andre rammer.
|
|
|
Re: Beslutningen!
[Re: slasher]
#467507
21/10/2007 08:19
|
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein
OP
Yozo Fanboy
|
OP
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253 |
Mjaaa. Sikker? Du blander ikke sammen med selve demperutvekslingen nå, da? Selv om f.eks. en Turner Spot med 5.5" vandring og 2" slaglengde på demperen har den en gjennomsnittlig "shock ratio" på 5,5/2=2,75, eller 2,75:1, er det likevel ikke, så vidt jeg har forstått, slik at denne utvekslingen er konstant gjennom vandringen. Hvis den er det (konstant altså), har ramma "linear rate"-oppheng, men hvis utvekslingen synker litt gjennom vandringen (fjærrate-kurven er stigende) vil dempingen "stives opp" etter hvert gjennom vandringen. Dette er en "rising rate"-ramme. Omvendt for "falling rate". Dette har ikke noe med progressiviteten i selve fjæra å gjøre, men bidrar selvsagt sammen med denne til hvor progressiv fjæringen på sykkelen blir totalt. ...Eller er det jeg som er HELT på viddene? Håper ikke det. 
|
|
|
|
|