Tjener en noe med å prøve å sykle opp ? Tja. Det er sikkert individuelt. Personlig skal jeg så fremt forholdene er ok/bra og ikke for tett kø, sykle opp. To grunner.
1. For min del er det bra for musklaturen å sykle opp med høy frevens, men lette gir. Liker å sykle bratt i terrenget/grus da jeg ofte er flinkere til å kjøre riktige gir en i slake moter (hvor jeg kjører for tungt og blir stiv), noe som gjør at jeg ikke blir stiv i låra, men pulsen blir passe høy. Syklet hele partiet på tirsdag og hadde minimale problem med å sykle opp, ble heller ikke spesielt sliten (PS, er ikke noe superbirker, målet mitt er 3.45, mao ganske middels i forhold til folk på dette forumet vil jeg anta).
2. Dette er jo som en annen har nevt ett "terrengritt", da er det for jævlig å ikke prøve å sykle det ene terrengdelen som er der (ok det er vel ikke akkurat sti men også for dårlig å kalles vei). Er faktisk litt prestisje (for meg) å sykle opp der andre går av, selv om jeg ikke nødvendigvis tjener tid på det. F.eks den bratte bakken på grensesrittet (etter låven) hvor alle rundt meg gikk opp, mens jeg syklet opp, likeså det gjørme/svabergetpartiet hvor folk hoppet av syklene uten å prøve.
Nesten mer tilfredstillende det en å sykle inn på en tid bedre en det jeg hadde som mål.
Så får vi se, hvordan det blir med vær/føre og kødannelser. Samt vilket dekk jeg skal velge. Har kjøpt meg FW330, som jeg aldri har brukt, men som jeg har kjøpt for birken. Som en annen sa "neppe det beste dekke for å sykle opp dette partiet". Eller skal jeg velge Piranha dekkene som jeg har brukt et par ses. Er nok litt bedre feste (kanskje ikke så mye ?). Trygghet (punktering/feste) og bra rulleegenskaper vs litt mindre trygghet og litt bedre rulleegenskaper