Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 3 1 2 3

Trøyetull i Birken

Trøyetull i Birken #433843 16/08/2007 06:43
O
otten Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
O
Leste under Rittreglement i programavisen at det i aldersklassene ikke er tillatt med "teamtrøyer fra kommersielle aktører", kun klubbtrøyer eller nøytrale trøyer.

Har de virkelig tenkt igjennom dette? Skal de f.eks. nekte Beitmyren & Co å kjøre med trøyer fra rittets generalsponsor Sport1? Hva med alle som er merket med trøyer fra egen jobb etc.? Vil anta at halve feltet ligger godt i gråsonen her.

Avisens forside prydes ironisk nok av to glade reklamefigurer for rittets alle samarbeidspartnere.

Skal bli artig å se hvordan dette blir håndhevet og etterpå kan vi alle sjekke på finndittbilde hvem arrangøren ikke har klart å diskvalifisere.

Redigert av otten; 16/08/2007 06:44.

otten
Re: Trøyetull i Birken [Re: otten] #433851 16/08/2007 06:58
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Det er da ikke så rart. Kjører man for en klubb, kan man da bruke klubbdrakt. Kjører man bedrift eller privat, kan man skaffe en nøytral trøye. De som kjører for et "profflag" som Etto Høydahl eller Maxbo Bianchi hører hjemme i eliteklassen uansett. Dette er et ikke-problem.

Re: Trøyetull i Birken [Re: otten] #433855 16/08/2007 07:07
magic Offline
Besatt
Besatt
Sitat: otten

... Hva med alle som er merket med trøyer fra egen jobb etc.? Vil anta at halve feltet ligger godt i gråsonen her.

Vil det si at jeg ikke har lov til å kjøre med trøya som bedriftsidrettslaget har kjøpt inn, hvor det står firmanavnet (ikkeno team)?

Jeg har ei anna trøye som svigermor kjøpte til min bursdag, den er gul og det står Nakamura på den, kan vel heller ikke brukes da?

Vil jo ikke skuffe svigermor og fortelle henne at jeg ikke bruker trøya jeg fikk!

Hilsen Lars

"It's like deja-vu, all over again"
Re: Trøyetull i Birken [Re: magic] #433864 16/08/2007 07:14
M
MeanEd Offline
Fersking
Fersking
M
Ikke lest hva som står, men det må være slik at de ikke tillater noen og stille i trøyene til profflag, som CSC, Credit Agricole, Team Etto Høydahl, Team Maxbo Bianchi etc., såfremt du ikke er en del av de ulike Team'ene.
At noen stiller i trøya til bedriftslagets sitt, kan de ikke nekte.... Trur eg....

Re: Trøyetull i Birken [Re: Stein] #433869 16/08/2007 07:24
O
otten Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
O
Sitat: Dazed
Dette er et ikke-problem.

Et ikke-problem? At flere tusen må skaffe seg nye trøyer siste uka? At 50% av topp 10 i alle klasser ev. blir disket?

otten
Re: Trøyetull i Birken [Re: MeanEd] #433870 16/08/2007 07:24
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
De KAN vel lage akkurat hvilke regler de vil, men jeg tviler på at de nekter noen å kjøre i teambuilding-bedriftsidretts-trøya si.

Re: Trøyetull i Birken [Re: Stein] #433875 16/08/2007 07:31
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Slapp av, gutter.
Har ikke funnet dette i rittavisen, men normalt er reglene som følger;

I Aktive ritt (= f. eks eliteklassen i Birken) SKAL du oppføres under den klubb som står på lisensen din, og du SKAL bære den drakta som hører til.

I turritt (= f. eks aldersklassene i Birken)kan du oppføres under hvilket klubbnavn du ønsker, og gjerne sykle med pysj (med mindre du løser lisens i en klubb som har klare regler på dette)

Edit; og ja jeg fant teksten og forstår bakgrunnen, men tror faktisk ikke de fatter hva de sier

Redigert av Dennis; 16/08/2007 07:42.
Re: Trøyetull i Birken [Re: Stein] #433876 16/08/2007 07:31
EgilS Offline
More than words
More than words
Dette høres litt rart ut. I turritt kan man vel i følge NCF-reglement sykle i akkurat de klærne man vil? I aktivritt er det annerledes, da MÅ man bruke klubbens antrekk.

Mulig dette er noe Birken har funnet på?

EDIT: Dennis kom først.

Re: Trøyetull i Birken [Re: EgilS] #433921 16/08/2007 08:09
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sånn, da er dette avklart fra arrangøren;

I et forsøk på å gjøre det mindre lukurativt for en "proff" å stå på pallen i turritt, er denne restriksjonen lagt på de 500 "startskudd-rytterne" (dvs pulje 1-4).

Med andre ord; Beitmyren, Repshus & co blir underlagt eksakt de samme draktreglene som deltakere i de aktive klassene.

Greit nok (dette utgjør jo ikke noe problem for andre enn sponsede "eliteturryttere"), men formulert og fremsatt temmelig upresist.

Re: Trøyetull i Birken [Re: Oystein L] #433925 16/08/2007 08:15
M
MeanEd Offline
Fersking
Fersking
M
..og det vil si at alle som er sponset av Team Fuji, Team HardRocx og Team Sport1 ikke kan stille i pulje 1-4 ??

Eller stille med "nøytral" trøye i pulje 1-4...

Redigert av MeanEd; 16/08/2007 08:21.
Re: Trøyetull i Birken [Re: MeanEd] #433930 16/08/2007 08:20
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: MeanEd
..og det vil si at alle som er sponset av Team Fuji, Team HardRocx og Team Sport1 ikke kan stille i pulje 1-4 ??

De kan ikke stille i sine Team Fuji-/Team HardRocx-/Team Sport1-trøyer, men må bruke klubbtrøye for den klubben de har løst lisens i. Eller kan de stille i pysj?

Re: Trøyetull i Birken [Re: MeanEd] #433932 16/08/2007 08:21
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Neida, de kan fortsatt stille der, men da enten i sine klubbtrøyer (som alle deltakere i aktive ritt plikter å gjøre) eller nøytrale trøyer.

Edit: Her ble det mange kryssende innlegg, men konklusjonen er vel klar(?)

Redigert av Dennis; 16/08/2007 08:29.
Re: Trøyetull i Birken [Re: Oystein L] #433936 16/08/2007 08:29
M
MeanEd Offline
Fersking
Fersking
M
Er jo enig i disse tiltakene, når alt kommer til alt... Klasseseier i M30 på 2:55, burde ikke gi bedre kreditt for syklisten, enn 20plass i Eliteklassen på 2:55.....

Er du så god til å tråkke på jernhesten at noen er villig til å sponse deg, bør du stille i Eliteklassen !

Re: Trøyetull i Birken [Re: Oystein L] #433938 16/08/2007 08:30
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words

Team Hard Rocx, Team Fuji, Team Sport1 er jo ikke sykkelklubber, men sponsorlag bestående av turryttere som har passert høyden og ikke lenger ønsker å sykle i eliten.
At sponsorene velger å sponse syklister i turritt snarere enn unge lovende syklister som sykler i eliteklassen skyldes jo mye at det ikke er lov med sponsordrakt i eliteklassene, mens det har vært fritt frem i aldersklassene. Selvfølgelig har det også en sammenheng med at det er mye lettere/billigere å bruke en klasseseier i markedsføringen enn en 8.plass i eliteklassen.

Å opprette et profflag ala Team Etto Høydahl koster 30-40 000 i lisenser og registreringsavgifter. I tillegg kommer utstyr og evt rytterlønninger.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Trøyetull i Birken [Re: sykkeloyvind] #433943 16/08/2007 08:39
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Bare for å unngå misforståelser Øyvind; mulig jeg har formulert meg krøkkete, men jeg tror ikke vi er på kollisjonskurs i denne tur/elite debatten...

Re: Trøyetull i Birken [Re: Oystein L] #433979 16/08/2007 10:06
svegar Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Dennis

I et forsøk på å gjøre det mindre lukurativt for en "proff" å stå på pallen i turritt, er denne restriksjonen lagt på de 500 "startskudd-rytterne" (dvs pulje 1-4).

Med andre ord; Beitmyren, Repshus & co blir underlagt eksakt de samme draktreglene som deltakere i de aktive klassene.

Jeg starter i pulje 1, men har desverre aldri blitt oppdaget av talentspeiderne til Team Fuji eller lignende. Jeg kjører derfor med klatretrøya fra Tour de France, noe jeg gjør med enda større glede etter at Virenque har lagt opp og Rasmussen ikke vant den i år. Er det lov, eller må jeg ta ei gammal utvaska T-skjorte i stedet?

sv

Re: Trøyetull i Birken [Re: Oystein L] #433988 16/08/2007 10:21
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
Virker som det er bred enighet om mye av dette, men allikevel:
Jeg har full forståelse for Birken her. Når situasjonen har blitt ekstraordinær, så krever det ekstraordinære tiltak.

Som Øyvind påpeker. Å skape et profflag (Team Etto Høydahl, Team Maxbo Bianchi osv) koster veldig mye. Men er, etter min mening veldig bra for sporten da man har noen flaggskip som folk har drøm om å være med på. Jeg håper det kommer flere slike. Men på grunn av kostnadene, trenger disse sårt sponsorer for å finansiere laget. Laget skal tross alt reise mye og representere Norge i utlandet.

Når spesielt ett ritt har endt opp med å tillate at man kan ved en billig, billig penge, skaper en *illusjon* om at man er et tilsvarende lag, ved å gi seg selv et "Team" navn med sponsorens navn, kan andre få problemer med å forstå forskjellen. Når atpåtil de som vinner aldersklassen sin i mosjonsdelen av dette rittet får MER oppmerksomhet av både arrangør og media, er bakvendt-situasjonen komplett. Sponsorpengene trekkes derfor i retning av billige illusjoner av et lag bestående av ryttere som på ingen måte er et lag hverken formelt eller i praksis og dette blir gjort ene og alene for å kappes opp hvor mange "klasseseire" det ene sykkelmerket har fremfor det andre.

For meg er det prinsippielt helt flott og greit at sykkelmerker velger å sponse en mosjonist som er flink til å sykle. Men man har tatt steget mye lenger enn det. Og problemet består i at interessen for å sponse og bygge opp et elitemiljø i norsk terrensykling har blitt holdt nede.

Man har i praksis endt med å lokke elitesyklister vekk fra eliteklassen for å sikre seg trumfkort i mosjonsklassene. I fjor var det mange som syklet i eliten, eksempelvis i NC, men når det kom til Birken, så var det ikke grenser for hvor "mye jobb og unger" de hadde, og hvor "lite" de hadde trent, og dermed ikler de seg sykkelprodusentens farger og dundrer inn til en sikker klasseseier i mosjonsklassen.

Alt dette betyr at disse arrangørene (Birken) nær sagt PLIKTER å forsøke å sette bremser på dette og minne folk på at mosjonsritt er mosjonsritt. Det MÅ bli mer interessant å være elitesyklist og det må bli mer interessant å sponse eliten (og ikke bare vinneren).

Birken har vel fomlet litt i år med dette, men ønsker å sette fokus på problemet og gjøre noe med det ettersom det brer seg en oppfatning om at Birken har blitt en arena for kommersiell virksomhet som driver i motsatt retning av hva som er bra for sporten, og dette vil de neppe være bekjent med.

Re: Trøyetull i Birken [Re: svegar] #433992 16/08/2007 10:24
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
Quote:
Jeg starter i pulje 1, men har desverre aldri blitt oppdaget av talentspeiderne til Team Fuji eller lignende. Jeg kjører derfor med klatretrøya fra Tour de France, noe jeg gjør med enda større glede etter at Virenque har lagt opp og Rasmussen ikke vant den i år. Er det lov, eller må jeg ta ei gammal utvaska T-skjorte i stedet?

Katretrøya kan du bruke dersom du veier mer enn 120kg.
Den grønne trøya kun dersom du kommer sist i mål.
Den gule dersom du sykler på kombi-sykkel.
Ungdomstrøya kan du bære dersom du er mer enn 50 år.
Norgesmestertrøya er bare tillatt å bruke på banketten.

:-D

Redigert av Sykkelbob; 16/08/2007 10:28.
Re: Trøyetull i Birken [Re: Sykkelbob] #434055 16/08/2007 12:57
F
Fuji Offline
Fersking
Fersking
F
Birken har tydligvis regler som blir til mens vi går. Ved påmelding til rittet gis det informasjon om at arrangør forholder seg til NSF sine regler. Dvs valgfri trøye/drakt i aldersklassene. Når det da et par uker før arrangementet foretas en endring i reglene er dette uten sidestykke i forhold til idrettsarrangement. På deres hjemmesider står dette:
Rittregler

Rittet blir arrangert etter NCF`s regler. Rytterne plikter å rette seg etter arrangørens instrukser. Trafikkregler og skiltanvisninger må følges. Vis hensyn til naturen, andre deltakere og publikum. Startnummeret festes på styret etter anvisning. Deltakere i aldersklasser og Trim kan benytte servicestasjonene og motta hjelp fra andre. Tempobøyle er ikke tillatt. Det er heller ikke tillatt å bytte sykkel underveis. NB! Godkjent hjelm er påbudt. Følgebil eller andre kjøretøy er ikke tillatt, og deler av løypa vil bli stengt for motorferdsel. Deltakere som ikke følger rittreglene vil bli diskvalifisert. Det blir informert om sperretider i deltakeravisen. NB: Egne rittregler for eliteklassene.

Påkledning/Ryggsekk

Alle deltakere må bære sekk som skal veie minst 3,5 kg under hele rittet. Sekken bør inneholde ekstra klær, mat, drikke, verktøy, slange og lappesaker. Sekken skal bæres på ryggen under hele rittet. Kontroll blir gjennomført. Rytterne er selv ansvarlig for at sekken ikke er for lett ved målgang Lillehammer. Deltakere som ikke bærer sekk eller som har for lett sekk vil bli diskvalifisert eller få tillegg i tid

Jeg er helt med på at det bør være en diskusjon rundt elite-klassen og hvem som kjører hvor, men det som skjer nå er tåpelig.

Hilsen
Dårlig kamuflert Team Fuji

Re: Trøyetull i Birken [Re: svegar] #434060 16/08/2007 13:04
BjornS Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: svegar
Sitat: Dennis

sv

Du kan ta helsetrøya di.
Men pass på: bruk av ei nyvasket og hvit helsetrøye på en ellers solbrent overkropp vil bli karakterisert som ei hvit trøye med røde prikker... hjeeelp ICON_WINK

Re: Trøyetull i Birken [Re: Fuji] #434368 17/08/2007 07:24
B
brede Offline
Entusiast
Entusiast
B
Sitat: Fuji

Jeg er helt med på at det bør være en diskusjon rundt elite-klassen og hvem som kjører hvor, men det som skjer nå er tåpelig.

Hilsen
Dårlig kamuflert Team Fuji

Hvorfor kan ikke Team Fuji gå foran som et god eksempel og melde rytterene sine på i eliteklassen der de hører hjemme fremfor å vente på diskusjonen om eliteklassen?

"Liksom Team" som bla. Team Fuji sørger effektivt for at Norges beste syklister IKKE konkurrerer mot hverandre med det selvfølgelige resultat at nivået i eliteklassen blir dårligere og at merkekravet for meningamnn blir hardere.

Og vær så snill: Ikke kom trekkende med antall unger, jobb, alder og treningsgrunnlag. Geir Lien er 40 og årets Norgesmester i MTB maraton.

Det eneste som betyr noe er hvor fort man sykler. Ikke hvilken "unnskyldning" man har for å gjøre det!

Når sykkelparken har høyere verdi enn bilparken er prioriteringene i vater.
Re: Trøyetull i Birken [Re: brede] #434395 17/08/2007 08:16
F
Fuji Offline
Fersking
Fersking
F
Da hadde det vært spennende å høre hvordan du definerer en elite -utøver. Jeg hadde sykla like fort om jeg hadde kjøpt min sykkel for kr 16900,- hos Birk Sport. Ja, vi er et "Liksom Team", men det er også Team Håpløs og andre team. Nå er vel også Geir Lien mer et unntak enn en reprsentant for en 40 årig mosjonist.

Re: Trøyetull i Birken [Re: Fuji] #434415 17/08/2007 08:51
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det plager ikke meg at det er gode syklister i aldersklassene. Men det er jo litt synd da at eliteklassen sliter med å få folk. Så noen grep må gjøres. Jeg har følgende forslag:

- Lage en seeding for eliteklassen også. F.eks alle som syklet Birken eller andre seedingritt fortere enn en fastlagt tid må sykle i eliteklassen. Man blir altså seedet opp en en pulje som er hakket bedre enn pulje 1, nemlig eliteklassen. Dette burde være en smal sak å få til.

Eller legg ned hele eliteklassen og la alle starte i aldersklassene. Dette er jo et mosjonsritt :-)

Re: Trøyetull i Birken [Re: Fuji] #434423 17/08/2007 09:04
B
brede Offline
Entusiast
Entusiast
B
Min definisjon av en eliteutøver er en som sykler så fort at han får en sluttid i et sykkelritt som plasserer han blant de beste som deltok. Hvor mange "de beste" er kan selvfølgelig diskuteres og der har kanskje du innspill?

Hvis vi skal bruke dagens "mosjonisters" definisjon så får vi noen spennede tall. I Farrisrunden var 5te beste tid totalt fra mosjonsklassen. Hvis dette er greit så består eliteklasssen av 4 deltagere.
I fjorårets Birk var det 17 eliterytter som klarte å kjøre fortere enn beste mosjonist. Hvis dette er greit består eliteklasssen alstå av 17 deltagere.

At Geir Lien er et spesielt unntak er jeg for øvrig helt uenig. Av de 500 best seedede i Birken er M40 den gruppen med flest representanter og de har også den raskeste gjennomsnittstiden. Det går for øvrig et klart skille mellon M40 og M45. Geir Lien representere med andre ord trenden mer enn unntaket. De raskeste rytterene i Birken er i hovedsak mellom 35 og 44 år.

At så mange ryttere i M40 er representert blant de 500 beste kan selvfølgelig forsøkes forklart med at de er blant topp 500, men ikke helt i toppen. Det er feil! Det var i fjorårets Birk ingen aldersklasser som hadde flere ryttere under 3 timer enn nettopp M40 med sine 14 ryttere :-)

Når sykkelparken har høyere verdi enn bilparken er prioriteringene i vater.
Re: Trøyetull i Birken [Re: erling] #434425 17/08/2007 09:06
mathias89 Offline
Medlem
Medlem

Jeg mener forslaget om at de som sykler fortere enn 3.05 må sykle elite hadde vært et bra tiltak. Leste også i birkenbladet en lur idé om å sette inn eliterytterne inn i reultatlista til sin aldersklasse, men regne ut merkekravet uten dem. Det vil være en vinn vinn løsning. Birken beholder eliteklassen, merkekravet blir mer overkommelig og "Teamene" får sine klasseseiere.

Re: Trøyetull i Birken [Re: brede] #434427 17/08/2007 09:08
B
brelmajo Offline
Entusiast
Entusiast
B
Det er mange som er enige om at noe må gjøres. Spørsmålet blir hvilke tiltak som bygger målet.

Kanskje kunne det være en idé at eliteklassens deltagere drysses nedover aldersklassenes resultatliste og oppnår den heder det er å være best eller nestbest i sin aldersklasse, ved siden av å bli nr. 14 i eliteklassen? Kanskje ville dette også gjøre det mindre interessat å sponse "elitemosjonister", som ramler nedover på listene, fremfor de som bidrar til å bygge sporten for fremtiden? Ser at dette ville måtte føre til enkelte endringer i forhold til hvordan merkekrav regnes ut, men det kan løses?

Re: Trøyetull i Birken [Re: mathias89] #434434 17/08/2007 09:16
M
MeanEd Offline
Fersking
Fersking
M
Enig med deg Mathias89....

Re: Trøyetull i Birken [Re: brede] #434441 17/08/2007 09:26
D
dag Johnsen Offline
Fersking
Fersking
D
Det hele er vel ganske enkelt, man følger NSF sine regler mht. bruk av klubbtrøye i eliteklassen, og de som kjører i klassene følger også reglene, dvs de er frie til å sykle i den drakten de ønsker. Er det noe jeg ikke skjønner?

Mht team og klasser.

Som teamsjef for et av de "teamene" som tydeligvis noen ser på som et problem, vil jeg gjerne si litt om hvordan dette fungerer.
Vi kaller det for Team Hardrocx.

Vi støtter ryttere i alle aldersklasser, fra 14 år (Alexander Moe Lundgreen)og helt opp til 72 år(Kurt Stille). Så jeg vil helst ikke ha kritikk for at vi ikke støtter opp om rekruttering. Ser at det nevnes til stadighet. Og vi diskriminerer heller ikke de litt eldre!

Vi har også flere ryttere som kjører Elite, både i senior og i junior, både gutter og jenter, både landevei, terreng og triathlon. Disse er Gøran Syversen, Linda Larsen, Ketil Ims, Camilla Hansen, Kristin Lie, Emma Skjerstad, Tor Flugstad, Vegard Stake Laengen og Øystein Stake Laengen. Så vi er absolutt positive til at de som hører hjemme i eliten sykler der.
Alle disse kjører med klubbdrakter som reglene tilsier.
Vi er med som draktleverandør til noen klubber, Asker CK og Kloppa Offroadklubb, slik at de som kjører elite og som blir støttet av oss har vår logo på drakten.

Så det er et fruktbart samarbeid mellom oss som leverandør, klubben får også støtte av oss i form av draktavtale, og vi sponser to ritt, Hard Rocx Trophy Vestmarksrittet og Hard Rocx Trophy Farrisrunden.

Alle er fornøyd, klubbene liker samarbeidet,rittarrangørene er glade, rytterne er MEGET fornøyd med de avtalene de har (Det er ganske dyrt å holde toppsykler til både landevei og terreng for en god syklist. Juniorene har låneavtaler og dette gjør ting mye lettere for dem og ikke minst foreldrene og vi føler at vi er aktivt med og bidrar til sykkelsportens ve og vel og at dette er KJEMPEGØY!!!

Vi har også investert i Team Hard Rocx campingvogn og Team Hard Rocx varebil, slik at vi har et møtested for rytterne på ritt, de har ruller til rådighet for oppvarming, litt verktøy, og de kan hjelpe hverandre på en helt annen måte enn om de kun kom alene. her har klubbene lite å bidra med. Så selv om rytterne representerer klubben og stort sett trener for seg selv har vårt Team også en samlende effekt som alle er tjent med. Vi drar også innimellom på turer sammen.

Vi bruker mye penger på dette, og ønsker selvfølgelig i tillegg til å støtte sykkelsporten, også å få noe tilbake i form av profilering. Er det rart?

Så når nå det settes krefter igang for å ødelegge for et opplegg som er til beste for alle parter blir jeg litt forundret.

Sannheten er vel at Norge er et lite land og at eliteklassen (i ordets rette forstand) er liten, med kun ett proffteam. (Team Høydal)
Jeg er enig i at de som trener på elitenivå, uansett jobb og familie, bør kjøre elite. Derfor stiller Gøran Syversen opp i elite på tross av full jobb og stor familie. Det står det respekt av, det skjønner alle som er i samme situasjon. Geir Lien og Tom Larsen er andre eksempler på slike ryttere.

Men jeg synes det er rart (og ganske arrogant) å forvente at ryttere som tidligere tilhørte eliten og som er 40 år eller mer skal tvinges til å sykle elite og på den måten straffes for at de er gode syklister fremdeles. Steffan Repshus er et eksempel på dette. DETTE BØR HVER ENKELT RYTTER HA RETT TIL Å VURDERE OG BESTEMME SELV!
Å si at noen stiller opp og tar lette klasseseire er jo tull, kampen om klasseseire er knallhard i ALLE klasser, de to unntakene er vel Silseth og Stille som har vært ganske overlegne. Men skal de da stille opp i Elite av den grunn? Hvor går grensen her?

Jeg synes NFS og eventuelle rittarrangører bør stikke fingern i jorda og jobbe med ting som er konstruktive og positive, istedenfor å lage problemer for ryttere og andre bidragsytere i bransjen.
Kanskje det er på tide at leverandører ikke blir sett på som noe negativt, men faktisk i mange tilfeller en klart positiv aktør for sykkelsporten!

Grenserittet har en god løsning hvor alle starter samlet. (Eliteryttere og gode klasseryttere)Det kåres en vinner, og de som vinner klassen sin blir også kåret som vinnere.
Det er jo klart at for de fleste som er med i slike ritt er plassering i klassen en kjempe motivasjon!!!

Hva er viktigst, de få eliterytterne eller alle de som kjører klassene?
Jeg synes svaret er begge deler. alle er viktige og ingen bør diskrimineres. Men det er mange fler som sykler i klassene.

Hvis det er et problem for folk å ta merket fordi noen er veldig raske, ta da heller å forandre reglene for merkekravet, er det så vanskelig????????

Mvh
Dag Johnsen
Hard Rocx

Redigert av dag Johnsen; 17/08/2007 09:28.
Re: Trøyetull i Birken [Re: MeanEd] #434443 17/08/2007 09:32
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
Hvis dette med klasseseiere i Birken er så viktig og prestisjefyllt, så får man droppe "eliteklassen" og starte Team Etto Høydahl, Maxbo Bianchi, Sport1 og hele hurven i aldersklassene. Da får man en reell konkurranse hvor det ikke eksisterer noen tvil om hvem som kom fortest til Lillehammer.

Det finnes for eksempel et sykkelmerke som gjør stort nummer ut av at på denne sykkelel er du raskest fra Rena til Lillehammer. Hvilket faktisk er helt feil, ettersom de raskeste syklistene faktisk syklet på noe annet. Denne markedsføringen henger så klart sammen med at dette sykkelmerket sammen med flere andre forsøker å gi inntrykk av at det er i aldersklassene i Birken den reelle konkurransen skjer. Greit nok at importørene mener at det er mosjonsklassene som er "markedet" deres, men de går altså langt i å gi inntrykk av at deres 3,5,7,9 nn "klassevinnere" er de raskeste syklistene på Birken. Dette er i direkte forstand med på å undergrave Norges elitemiljø i terrengsykling både publisitetsmessig og sportslig. Ikke bare forsvinner sponsorpenger og medieoppmerksomhet vekk fra eliten, men også rytterne skygger unna slik at vi ikke har et elitemiljø hvor de beste konkurrerer med hverandre.

Dette har ingenting med hverken "Team Håpløs", "-Banketten" eller "glad uten merke" å gjøre ;-)

Det beste for terrengsykkelmiljøet er at kreftene og sponsormidlene sluses i retning av eliteklassen og at Team Fuji og tilsvarende semiproffe lag stiller opp i eliten.

Dermed kan Fuji og andre sykkelmerker snu på det og skryte av hvor mange av Norges elitesyklister som velger Fuji, HardRox, Everest eller andre sykler og resultet blir det samme. Det hersker neppe noen tvil om at flere av syklistene i disse nevnte lagene er venvittig gode syklister....

Vanlige dødelige vil merke at merkekravene i de klassene som dette gjelder M25-45 vil for mer "normale" merkekrav.

Redigert av Sykkelbob; 17/08/2007 09:34.
Re: Trøyetull i Birken [Re: MeanEd] #434444 17/08/2007 09:32
A
akselm Offline
Medlem
Medlem
A
Er enig med brede og mathias89. Flesteparten av de ca 16000 påmeldte ville bare synes slike tiltak er positivt. Og om de få titals stykker som er med på disse liksom teamene blir misfornøyde, så gjør ikke det noe. La heller den store hopen bli tilgodsett. Det er tross alt det store antallet deltakere som sørger for at birken er "syklistenes holmenkollsøndag".

Side 1 av 3 1 2 3

Moderator  support