Jeg ser jeg forklarte veldig dårlig hva jeg mente.
Det jeg ønsket at styret tok tak i, var å få satt opp et skilt med stivettreglene ved inngangen til Lysløypa på Kurland i Sarpsborg, der "sykling forbudt"-skiltet står i deg.
Jeg forstår selvsagt at vedtaket rednax snakker om er vanskelig å gjøre noe med nå.
Re: Friluftsloven vs lysløypa
[Re: Stein]
#44481907/09/200711:19
For all del. Det kan du vel bare gjøre. Det viktigste er at det blir gjort.
Hadde NOTS gjort det, hadde det ikke vært så veldig mye jobb å få et medlem i nærheten til å hente skilt i posten og få satt det opp med tillatelse fra kommunen heller, men...
Sykkelkretsen har vel dessuten mer penger enn NOTS, så...
#44493407/09/200713:15
Selvfølgelig, dette vil i såfall bli gjort i full enighet med kommunen, men som Stein sier; vi bør utforme punktene selv.
Tror forøvrig at dette skal være pene laminerte plakater som festes orntli' på eksisterende oppslagstavler, ikke noe skilt eller jalla som henges her og der.
Det årnær sæ' i Sarp også skal du se, men det nøttær'nte å sitte på hekken og forvente at det skal skje av seg selv....
Litt alvor; tror nok hovedårsaken til at forholdene er ulike i disse lysløypene er historisk betinget.
I Sarp er lysløypa stort sett bygget av ildsjeler i ei skigruppe og et O-lag (ære være denne "lysløypekomiteen" for det), dog med kommunal støtte. De mener derfor de har særrettigheter til bruk.
I Fredrikstad har det vært langt flere involverte parter og kommunale krefter i førersetet.
Ps: journalisten fikk både NOTS' og våre egne regler i tillegg til bildet av meg. I tillegg snakket vi om mye som ikke står i artikkelen, men vi må likevel si oss fornøyd med utfallet.
Jeg kom inn paa dette temaet fra en link paa facebook som het: 'suksesshistoriet for nots'.
Paa hvilken maate er dette en sukse?!? Vi har faatt vite at vi IKKE kan sykle hvis loypa er belyst? Jeg digger det nots staar for, men en suksesshistorie burde vaere at vi egentlig ikke hadde lov, men nots fiksa det for OSS.
Jeg er enig at vi skal ta hensyn til myketrafikanter, men sykling er mer lik skigaaing en fotgaaing vel?
Og on vinteren bor vel skiloyper kun vaere for ski, ikke fotgaaere eller hunder.
Provosert naa?
Slik jeg ser det burde ski og sykkel vaere alierte skogbrukere slik at vi kan faa flere fine steder aa sykle... Klart her ute paa landet har folk sluttet aa gaa paa ski og alt er gjenngrodd. Konflikter oppstaar bare der folk motes.
Ikke så rask til å sykle, men hjelpsom om du spør pent, liker ting som FFF og 80Twenty, liker ikke å skryte. Top-Tubes RIP
Hvem har du fått vite det av? Hvis det var av kommunen eller lysløypekomitéen, er det nok litt suspekt, men hvis det er en oppfordring fra f.eks. sykkelklubben din for å opprettholde et godt forholdt til ovennevnte, kan saken være en ganske annen. Jeg aner ikke noe om dette, men du vil kanskje utdype.
Saken er en suksesshistorie fordi NOTS fikk fjernet et ulovlig forbud mot sykling satt opp av grunneier/kommune, og dermed bedret forholdene for syklister og beskyttet deres rettigheter.
Hvis du vet om noe etterspill i denne saken som ikke vi andre gjør, vil gjerne jeg, og sikkert NOTS vite mer om det.
Quote:
burde vaere at vi egentlig ikke hadde lov, men nots fiksa det for OSS
Så du mener at NOTS heller burde jobbe for å oppheve eksisterende og legitime forbud? Du innser kanskje at noen forbud er fornuftige, og at så lenge ting er gjort i henhold til lover og regler, er det ikke så mye å si om det. Til din informasjon har NOTS gjort VELDIG mye for å stanse nye sykkelforbud og urettferdige reguleringer av sykling i utmark/naturvernområder. Noe det tydeligvis burde informeres bedre om.
...Men jeg skjønner egentlig ikke hva i all verden du klager over? Hvem er det som nekter deg å sykle i lysløypa når lysene er på?
(Og at men ikke tramper eller sykler i stykker preparerte skiløyper er i alle fall en selvfølge i min verden.)
#98271510/07/201010:32
Jeg ser du har kommenter med dette surmagede greiene på FB-siden også? Hva MENER du egentlig? var det ikke et bra tiltak? Hva er problemet? Før var det ikke lov (vel...) å sykle i lysløypa der, slik at Sarpsborg Sykleklubb f.eks. ikke kunne bruke den til organisert trening for barn og ungdom. Nå er det ikke noe forbud mer, og klubben har et veldig trygt sted å la ungene få en enkel start på terrengsykling. Samtidig fikk NOTS frem en prinsippsak i media.
Alle andre enn deg som har hørt om denne saken her har syntes det var fantastisk jobbet, så jeg skjønner ikke hvorfor du har satt i gang denne svertekampanjen. Du må nesten være så snll å fortelle hva du er så misfornøyd med, og HVA det er som ikke var bra med denne historien.
Hvis du bare mente at dette ikke vare n stor nok "seier" til at det kan kalles en "suksess", så får du mene hva du vil om det, og jeg aner fremdeles ikke hva du mener med at "Vi har faatt vite at vi IKKE kan sykle hvis loypa er belyst", for det stemmer da så vidt jeg vet slett ikke?
#98272410/07/201010:51
Jeg så nots status på FB 'Eksempel på en av NOTS' suksesshistorier.'
Jeg leste på linken, men der sto det egentlig ingenting om at det var et forbudt-for-sykling skilt som Nots fikk fjernet, og da skjønte jeg ikke hvorfor dette var et suksess. Fordi jeg digger sykkel blei jeg provosert og skreiv det jeg skreiv.
Så fikk jeg et klart og sakelig svar på FB som leste slik: 'Kommunen hadde satt opp et skilt med "Sykling forbudt". NOTS kontaktet dem, forklarte saken, og skiltet ble fjernet av kommunen. Den lokale avisa skrev en informativ og god artikkel/et intervj med lederen i den lokale sykkelklubben om det etterpå. Hvordan er det ikke en suksesshistorie?'
Hvorav jeg må si at JA dette er et suksesshistorie.
'Svertekampanjen' er nå over.
Redigert av RufusP; 10/07/201011:05.
Ikke så rask til å sykle, men hjelpsom om du spør pent, liker ting som FFF og 80Twenty, liker ikke å skryte. Top-Tubes RIP
Skjønner. Linken går jo til denne tråden, og den starter jo med bakgrunnshistorien fra Sarpsborg Sykkleklubbs korrespondanse med kommunen, der de ikke nådde frem, og det var kanskje der du stoppet å lese.
Bra at vi er enige likevel, da. Jeg kunne liksom ikke skjønne hvorfor det ikke skulle være bra å få fjernet et ulovlig forbud?
Uansett hjalp kanskje kommentarene dine med å understreke poenget hvis det var flere som oppfattet det på samme måte som deg.
...Men nå skal jeg forte meg ut og sykle en tur før alle gjestene som sover rundt i Huset våkner! :-D
"I Fredrikstad-marka går det bra. Der er det aldri konflikter."
Jinx! Nå har det vært litt leserbrev i lokalavisen om det motsatte. Riktignok av en som skriver om stor sett alt han foretar seg og observerer, men allikevel ikke helt heldig.
Det går på historier om syklister som krasjer med og kjefter på turgåere, og stemningen gikk fra "ta hensyn" til "det skal bli forbudt med sykling i marka" i løpet av to innlegg med to ukers mellomrom.
Finnes det noe NOTS-mønsterpraksis på å svare på slike ting, eller er det stort sett best å se om det roer seg litt? Jeg har sendt noen mail til NOTS, men foreløpig ikke fått svar.
Jeg frykter at leserbrevforfatteren, som har mye ledig tid, løper ned dørene i diverse instanser nede i rådhuset allerede, og at snøballen blir unødvendig stor og tung å ta senere.
Ta i første omgang kontakt med vedkommende per telefon og prøv å kartlegge omfanget, samt tid og sted for hendelser. Generell misnøye kveles lett av etterspørsel om fakta dersom den ikke er berettiget. Gi inntrykk av at du er løsningsorientert og ønsker å ta fatt i problemet, men at du må ha mer fakta på bordet for å kunne være effektiv.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll