Jeg har den selv og anbefaler den ikke med mindre du ikke vet hva jpeg format er, hva et minnekort er og at man kan bruke skjermen bak kamera til å se utsnittet av bildet i stedet for søkeren. Boken er rett og slett for basic. Men lurer på om det er kommet en ny versjon av den boken som er bedre.
Re: Bok om digital foto?
[Re: cpc]
#39231727/04/200709:15
Litt på siden, men bare litt. I går kjøpe jeg et hefte på 132 sider på Narvesen som her Focus Guide Photoshop Quixk and easy Photofixes. Det ser nyttig ut med instruktive kapitler om hvordan man kan bruke Photoshop og elements for å korrigere feil og blemmer i bildene sine.
Den skulle vært returnert i uke 20, så narværn i Østbanehallen er nok litt treig. Det var det siste der, men kan sikkert skaffes fra et eller annet sted.
Dette er min signatur. Det finnes mange som ligner, men denne er min. Min signatur er min beste venn. Den er mitt liv. Jeg må mestre den som jeg mestrer mitt liv. Uten meg, er signaturen meningsløs...
Problemene med mange slike bøker slik jeg ser det er at det blir altfor grunnleggende for de som faktisk kjenner litt til hvordan elektroniske bildeformat fungerer (type Hva er en jpg-fil, hva betyr Megapixel osv) eller så koker ting bort i "hvordan redusere røde øyne".
Det jeg også kanskje kunne tenkt meg å ha hvis jeg skal kjøpe en bok er noe som går mer på det fotofaglige (som det kompendiet virker å gjøre), samt i tillegg dekker emner som typisk arbeidsflyt ved arbeid på RAW-filer og teknikker som benyttes der. Noen som kan si noe om hvordan bøkene nevnt her omtaler dette?
Personlig er jeg sånn ca på begynnerstadiet akkurat her, og kunne gjerne tenkt meg å se mer om hvordan flinke folk jobber. Forøvrig finnes det nok mange tutorials på nett som dekker akkurat dette, men tenkte bare jeg kunne lufte spørsmålene i denne tråden også.
Boken trenger ikke å ta for seg de mest grunnleggende tingene. Jeg vil ha, dersom det finnes, en bok som forklarer om motivplassering, hvordan fotografere ting som beveger seg, ISO-instillinger, hvilken lukkertid, blenderåpning etc.
Den kan gjerne inneholde litt om etterbehandlingen på pc, enten vhja. Photoshop eller andre programmer.
Re: Bok om digital foto?
[Re: cpc]
#39232830/04/200711:27
Boken trenger ikke å ta for seg de mest grunnleggende tingene. Jeg vil ha, dersom det finnes, en bok som forklarer om motivplassering, hvordan fotografere ting som beveger seg, ISO-instillinger, hvilken lukkertid, blenderåpning etc.
Dette blir gjennomgått i det kompendiet som er nevnt lenger opp i tråden, og akkurat dette er vel ikke så veldig forskjellig med digitalt (?)
Det jeg også kanskje kunne tenkt meg å ha hvis jeg skal kjøpe en bok er noe som går mer på det fotofaglige (som det kompendiet virker å gjøre), samt i tillegg dekker emner som typisk arbeidsflyt ved arbeid på RAW-filer og teknikker som benyttes der. Noen som kan si noe om hvordan bøkene nevnt her omtaler dette?
Personlig er jeg sånn ca på begynnerstadiet akkurat her, og kunne gjerne tenkt meg å se mer om hvordan flinke folk jobber.