Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Bremseskiver i aluminium

Re: Bremseskiver i aluminium [Re: svegar] #340200 02/12/2006 15:13
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
Quote:

Er det sånne som dette du mener?

Jepp.

Quote:

Og betyr dette at du ikke har så veldig god erfaring med Notubes skiver i alu med denne coatingen heller?

Som jeg skrev i denne tråden tidligere, så har jeg ikke hatt noen problemer med de nyeste NoTubes-skivene bortsett fra at de bremser ca 80% så kraftig som stålskiver. For meg på 80kg med énfingerbremsing og offensiv sykkelstil i skogen, var det litt for lite foran. For folk som er lettere enn 80kg, eller bremser med to fingre, vil dette ikke være noe problem.

Jeg venter på en ny type skiver fra en annen produsent, med et keramisk belegg utenpå. Disse skal kunne brukes med alle type bremseklosser. Jeg vet ikke noe om hvor bra disse fungerer før jeg får testet dem. Vekten er omtrendt som NoTubes-skivene.

Ole.

Re: Bremseskiver i aluminium [Re: Ole] #340201 02/12/2006 18:21
Erik$ Offline
Veteran
Veteran
Kan jeg spørre hva slag belegg dette er, Ole?

Re: Bremseskiver i aluminium [Re: Erik$] #340202 02/12/2006 19:04
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
Det er et keramisk belegg, og det er alt jeg vet. Her er litt info fra han som utvikler dem:

"It has a core of 7075 xxxx (not mentioning the rest of the aluminum) and 80 microns of special ceramic plasma coating which has a surface hardness in the region of 180 000 psi well over that of most Ti alloys. This coating resists heat up too 550 degrees C temperatures well above what we run them at."

Ole.

Re: Bremseskiver i aluminium [Re: Ole] #340203 02/12/2006 20:56
Espen Offline
More than words
More than words
Hvem produserer/leverer?

..og når kan vi vente oss Sys4 med dualcompond?

Espen

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Bremseskiver i aluminium [Re: Ole] #340204 03/12/2006 08:40
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Quote:
Har noen funnet bremseklosser som fungerer på titanskiver? Hvis du søker litt på mtbr.com, ser det ut som de fleste har store problemer med at bremsene hyler. Titan leder i tillegg varme veldig dårlig (titan ved romtemperatur kjennes ikke kaldt ut å ta på, i motsetning til stål og alu), slik at det blir problemed med fading.

Hva med Hopes floating-skiver? Jeg har en slik foran i påvente av en aluskive med keramisk bremsebane, og den bremser som en stålskive og veier noen-og-80g. Har ennå ikke hatt problemer med fading, men har heller ikke brukt den i lange nedoverbakker, kun typisk Nordmarka-sykling.

Ole.

En ennen dårlig egenskap er at det har veldig lite motstand mot gnidning (her leter jeg etter et godt ord for "abrasions"). Så med mindre de har laget en spesiell legering, er det ikke grunn til å tro at den skiva vil vare særlig lenge. Jeg har dog en mistanke om at de HAR tenkt på det.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Side 2 av 2 1 2

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå