Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 4 1 2 3 4

Terrengsykkelrittet 2023

Re: Terrengsykkelrittet 2023 [Re: Pennypacker] #2736299 19/06/2023 14:53
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
For å avklare litt omkring mitt forslag.
Jeg tenkte at en "rallyklasse" kunne være en egen klasse, som ikke konkurerer i selve rittet. Et eget ritt, i rittet, med sine fartsetapper/segmenter som gir en sammenlagt tid.
Om man bare utvider den gamle modellen flere segmenter vil det fortsatt bare være kanonene som vinner alt. Man må ta et valg om å konkurrere på rittet eller i rallyklassen. Man kan såklart ha utforprisen og flytprisen med videre, hvor alle er med.
Jeg tenker at det tekniske med dette må være løsbart mtp teknologiutvikling og erfaringer fra enduro-ritt.

Tanken min med dette er å få med seg flere "bamsemumsere" og stifolk med mer vandring på syklene som synes 2-2,5t full gass er helt idioti men som fint kan levere gode tider i kortere segmenter på 2-10 minutter.
Må åpenbart ikke bare bli nedover-segmenter.

Redigert av Stefan77; 19/06/2023 14:56.

- Stefan
Re: Terrengsykkelrittet 2023 [Re: Pennypacker] #2736313 20/06/2023 06:05
olechr Offline
More than words
More than words
Å lage det enklere er jeg helt sikker på at ikke er løsningen. At det er en av de få tekniske rittene er grunnen til at det det var stort. Mer markedsføring/hype er nok det som skal til. Få med de som sykler på sti med stisykler. Man ser jo tydelig at statusen har dalt når man ser på elite klassen også. Før var dette noe av det kuleste man kunne vinne, nå er det knapt med noen.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Terrengsykkelrittet 2023 [Re: olechr] #2736319 20/06/2023 07:08
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: olechr
Å lage det enklere er jeg helt sikker på at ikke er løsningen. At det er en av de få tekniske rittene er grunnen til at det det var stort.

Det er jo ingen som foreslår at det skal være enkelt, som i uteknisk. Runerm foreslo vel en løype hvor den jevne godt trente deltaker kommer i mål på rundt 2 timer. Da må man tilbake til de versjonene man hadde før 2017. Synes du det var for lett?

Re: Terrengsykkelrittet 2023 [Re: larsdx] #2736351 20/06/2023 12:55
L
Lanken Offline
Fersking
Fersking
L
Det var en utforpris i år, samme som i fjor. I tillegg var det lagt inn en "flytpris". Den gikk fra toppen før Syden der, rundt Syden og litt oppi bakken etter svabergene. Veldig bra for de som elsker Syden.. Jeg vet det har vært luftet noe om å legge til flere. Cruxet har tidligere vært dekning, men nå er jo de aller fleste stedene utenom noen enkelte høl god mobildekning i.

Re: Terrengsykkelrittet 2023 [Re: larsdx] #2736352 20/06/2023 12:58
L
Lanken Offline
Fersking
Fersking
L
Det er jo allerede en løsning for det i form av én runde. Men NC må være 2 i nåværende sløyfe for å være tilstrekkelig lang. Det ryktes om mange veldig gode syklister som syklet en runde i år.

Re: Terrengsykkelrittet 2023 [Re: Stefan77] #2736354 20/06/2023 13:22
L
Lanken Offline
Fersking
Fersking
L
Sitat: Stefan77
Jeg tenkte at en "rallyklasse" kunne være en egen klasse, som ikke konkurerer i selve rittet. Et eget ritt, i rittet, med sine fartsetapper/segmenter som gir en sammenlagt tid.
Om man bare utvider den gamle modellen flere segmenter vil det fortsatt bare være kanonene som vinner alt. Man må ta et valg om å konkurrere på rittet eller i rallyklassen. Man kan såklart ha utforprisen og flytprisen med videre, hvor alle er med.
Jeg tenker at det tekniske med dette må være løsbart mtp teknologiutvikling og erfaringer fra enduro-ritt.

Tanken min med dette er å få med seg flere "bamsemumsere" og stifolk med mer vandring på syklene som synes 2-2,5t full gass er helt idioti men som fint kan levere gode tider i kortere segmenter på 2-10 minutter.

Dette er ikke et dumt forslag! Man trenger kanskje ikke gjøre så fryktelig mye tilpasninger rundt det heller for å få det til å fungere. Man kan jo starte på tid som normalt, men at deltageren bestemmer seg for at her driter jeg i tiden på selve rittet, det er kun segmentet/segmentene som teller. For å unngå at det blir kaos rundt segmentene så må man da ha det slik at segmentet kun kan kjøres en gang per runde. Hvis man vil ha to forsøk så må man melde seg på to runder evt. For å få det til å fly må man legge inn et par-tre ekstra segmenter (kanskje fler?) og markedsføre at dette er en greie?

Re: Terrengsykkelrittet 2023 [Re: Lanken] #2736356 20/06/2023 14:12
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
Sitat: Lanken
Sitat: Stefan77

Dette er ikke et dumt forslag! Man trenger kanskje ikke gjøre så fryktelig mye tilpasninger rundt det heller for å få det til å fungere. Man kan jo starte på tid som normalt, men at deltageren bestemmer seg for at her driter jeg i tiden på selve rittet, det er kun segmentet/segmentene som teller. For å unngå at det blir kaos rundt segmentene så må man da ha det slik at segmentet kun kan kjøres en gang per runde. Hvis man vil ha to forsøk så må man melde seg på to runder evt. For å få det til å fly må man legge inn et par-tre ekstra segmenter (kanskje fler?) og markedsføre at dette er en greie?

Ikke for å være negativ, men et sånt opplegg vil vel knapt nok ha særlig betydning på oppmøtet. Blir litt som når folk etterspør gravelklasse på sykkelritt, og så melder 2-3 seg på når det faktisk opprettes.
Fallende rittdeltagelse på mosjonsnivå har nå blitt diskutert i flere år. Tror de fleste etterhvert innfinner seg med at sykling som konkurranseidrett for mosjonister snart er en saga blott. Det er faktisk kun et fåtall idretter i dette landet som har en mosjonsdel med nevneverdig aktivitet. Så bunnen er neppe nådd. At man skal klare å trykke på knappene som skal til for å skape en ny sykkelbølge er ikke realistisk. Slike bølger oppstår via omveier som knapt lar seg forklare. Så tror de fleste sykkelklubber vil driftes best ved å ha fokus på den aktive delen (inkl barn og ungdom) fremfor å oppfinne nye øvelser for å tiltrekke seg oss oldiser.

Re: Terrengsykkelrittet 2023 [Re: larsdx] #2736360 20/06/2023 15:23
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: larsdx
Å lage det enklere er jeg helt sikker på at ikke er løsningen. At det er en av de få tekniske rittene er grunnen til at det det var stort.

Det er jo ingen som foreslår at det skal være enkelt, som i uteknisk. Runerm foreslo vel en løype hvor den jevne godt trente deltaker kommer i mål på rundt 2 timer. Da må man tilbake til de versjonene man hadde før 2017. Synes du det var for lett?

Synes ikke det var for lett, men synes ikke det store forskjellene heller. Synes løypa som er nå er finere. Klarer ikke helt å se at de som synes det er kjempe gøy i 2017 løypa synes løypa som er nå er så fryktelig teknisk. Løypa nå går vel i de områdene som flest stisyklister sykler i på trening.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Terrengsykkelrittet 2023 [Re: Lanken] #2736392 21/06/2023 06:15
B
Brabus Offline
Avhengig
Avhengig
B
Det var en utforpris i år, samme som i fjor. I tillegg var det lagt inn en "flytpris". Den gikk fra toppen før Syden der, rundt Syden og litt oppi bakken etter svabergene. Veldig bra for de som elsker Syden.. Jeg vet det har vært luftet noe om å legge til flere. Cruxet har tidligere vært dekning, men nå er jo de aller fleste stedene utenom noen enkelte høl god mobildekning i.

Ekstrapremier som utfor-, klatre-, flyt- og cruxpriser er sikkert kult nok, spørsmålet er om dette selger inn flere startende. Statistisk sett er de fleste deltagerene i ritt tapere og de er kun med for å få en fin tur.
Sett opplevelsen i fokus og ikke resultatene. Lag en artig løype som alle kommer gjennom, fint start og målområde, "pokal" til alle (som i barneidretten) samt vørterøl og vaffel til alle startende. Elgrittet har jo en finfin løsning med klasser for alle fra 2år til 80+, elgburger, garderober og mer eller mindre alt som man kan ønske seg.

Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere
Re: Terrengsykkelrittet 2023 [Re: Brabus] #2736395 21/06/2023 07:22
L
Lanken Offline
Fersking
Fersking
L
Sitat: Brabus

Ekstrapremier som utfor-, klatre-, flyt- og cruxpriser er sikkert kult nok, spørsmålet er om dette selger inn flere startende. Statistisk sett er de fleste deltagerene i ritt tapere og de er kun med for å få en fin tur.
Sett opplevelsen i fokus og ikke resultatene. Lag en artig løype som alle kommer gjennom, fint start og målområde, "pokal" til alle (som i barneidretten) samt vørterøl og vaffel til alle startende. Elgrittet har jo en finfin løsning med klasser for alle fra 2år til 80+, elgburger, garderober og mer eller mindre alt som man kan ønske seg.

Ja, enig i at det også er veldig viktig. Har vært nevnt før. ICON_SMILE Om noen resignerer og tenker at rittsykling for mosjonister er dødt så er det fair det. Støtter alle meninger, da man er forskjellig. Det eneste jeg ikke er så glad i personlig er å spre unødvendig negativitet i stedet for å bare holde det inne. Jeg tror ikke det er dødt, og jeg tror det er mulig å gjøre noe med hvis man følger litt med i tiden og tar nødvendige grep om ting som promoteringen. De store toppene er dynamisk. De lever litt sitt eget liv, men tror fortsatt det er mulig å påvirke. Det finnes mange faktum her som at sykling er dyrt, løping er enkelt bla bla. Man kan ikke kjempe mot forutsetningene, men man kan fortsatt få rittene til å gå rundt, det er jeg ganske sikker på..

Re: Terrengsykkelrittet 2023 [Re: olechr] #2736403 21/06/2023 07:57
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: larsdx

Synes ikke det var for lett, men synes ikke det store forskjellene heller. Synes løypa som er nå er finere. Klarer ikke helt å se at de som synes det er kjempe gøy i 2017 løypa synes løypa som er nå er så fryktelig teknisk. Løypa nå går vel i de områdene som flest stisyklister sykler i på trening.

Jeg skjønner at for deg er det ikke den helt store forskjellen. Du brukte 15 minutter mer enn meg på to runder i 2016 enn jeg gjorde på en runde det året.

Dette med lengde og vanskelighetsgrad på løypa er som sagt ikke det viktigste, men er nok et eksempel på hvordan ritt-arrangører får tunnelsyn om man stort sett henter tilbakemeldinger fra de aller beste.

Re: Terrengsykkelrittet 2023 [Re: Pennypacker] #2736405 21/06/2023 08:17
S
Syklus Offline
Avhengig
Avhengig
S
Gammel artikkel, men fortsatt aktuell i denne diskusjonen:

Haraldsen innrømmer at han har gjort noen gale valg underveis. Blant annet at han har hørt for mye på eliterytterne, de som vil ha rittet så hardt som mulig og har tiendedelene tikkende i bakhodet i hvert eneste tråkk.

— Ja, vi har hatt en altfor tøff løype. De endringene (enklere løype) vi hadde gjort foran årets ritt, skulle jeg gjort for fem år siden, sukker han.

(https://www.aftenposten.no/sport/i/8mEAaW/gullalderen-er-over-for-de-store-mosjonsrittene)

Re: Terrengsykkelrittet 2023 [Re: Lanken] #2736453 21/06/2023 16:11
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
Sitat: Brabus

Ja, enig i at det også er veldig viktig. Har vært nevnt før. ICON_SMILE Om noen resignerer og tenker at rittsykling for mosjonister er dødt så er det fair det. Støtter alle meninger, da man er forskjellig. Det eneste jeg ikke er så glad i personlig er å spre unødvendig negativitet i stedet for å bare holde det inne. Jeg tror ikke det er dødt, og jeg tror det er mulig å gjøre noe med hvis man følger litt med i tiden og tar nødvendige grep om ting som promoteringen. De store toppene er dynamisk. De lever litt sitt eget liv, men tror fortsatt det er mulig å påvirke. Det finnes mange faktum her som at sykling er dyrt, løping er enkelt bla bla. Man kan ikke kjempe mot forutsetningene, men man kan fortsatt få rittene til å gå rundt, det er jeg ganske sikker på..

¨
Flott med all optimisme, men da gjelder det å komme seg på tilbydersiden. Det hjelper lite å ønske at andre skal ta tak i ting og arrangere ritt som man selv kan være med på. Her er det opp av stolen og inn på arrangørsiden som gjelder for de som ønsker å berge stumpene av rittsyklingen. Gang på gang påpekes det f.eks at ritt må avlyses pga mangel på vakter, men hvor mange er det som tilbyr sin assistanse? Er (eller var) selv aktiv på arrangørfronten. Tror de som har stått på arrangørsiden gjennom sykkelbølgen er rimelig leie etter 10-15 år, så her må nye koster til. Når rittene heller ikke lenger tilfører betydelig med kroner tilbake til den aktive delen i sykkelklubbene, så forsvinner naturlig nok interessen fra klubbenes foreldre til å arrangere for oss gubber. Ildsjelene er lei, foreldrene ser det ikke gir noe tilbake og de mer kommersielle aktørene ser ingen penger å tjene. En lei kombo.

Re: Terrengsykkelrittet 2023 [Re: sls] #2736571 23/06/2023 11:48
L
Lanken Offline
Fersking
Fersking
L
Ja, du har rett i det. TSR hadde 50 frivillige i sving. Og allikevel var det minst én vakt for lite i et litt uoversiktlig kryss mtp navigering. Dobbel failure at det i tillegg ikke var satt opp skilt der fordi man var tomme for skilt.. Jeg er ganske fremoverlent, men gikk allikevel et år før man ble fanget opp og satt i noen oppgaver. Arrangører/klubber må bli flinkere å promotere det behovet også. Og ikke bare forvente at folk skal vite at det er et behov og komme rekende. Det er alltids noen nye barn som vokser opp som har foreldre som er villig å ta i et tak. Eller nye ivrige klubbmedlemmer. De må fanges opp! All honnør til de som har stått på i årevis, men hvis man ikke klarer eller er villig å tenke nytt så tror jeg det er viktig å supplementere med noen nye folk, omså bare for å få nye impulser. Forutsetning er jo så klart at man er villig til å endre seg.

Side 4 av 4 1 2 3 4

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå