Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ich bin ein Berliner!

Ich bin ein Berliner! #2733918 18/05/2023 08:16
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Vel, i hvert fall bringer arbeid meg dit i begynnelsen av juni. Håper å lure med meg sykkel og kunne ta noen dager eller opptil en ukes ferie i den anledning.

Men hva, hvor og hvordan?

Alle muligheter er åpne:
- rundtur i regionen/landet med retur til Berlin?
- østover mot Polen og Baltikum?
- sørover mot Tsjekkia?
- nordover mot Danmark?
- noe helt annet?

Har for så vidt ting å gjøre i Paris noen dager etter Berlin, men det blir for langt og for trasig å haste dit.

Liker buktende landevei uten tung trafikk, skogsveier, grusveier, fjell og dal, landsbyer og mindre byer.

Tar sikte på dekadent kredittkort-bikepacking med overnatting på B&B eller hotell.

Er glad i å utforske en region mer enn å haste fremover så langt og raskt som mulig, og heller dermed mot å holde meg i Tyskland. Behersker språket noenlunde, men kjenner ikke landet.

Vet at dette ble noen veldig åpne spørsmål, men håper å høre fra kontinentale forumister med råd og anbefalinger om vakre og opplevelsesrike ruter!

Og Viggo - ja, min vei kan gjerne krysse Sherry sin, men det er intet krav, og det kan jo muligens tenkes at hun ikke vil gifte seg med meg uansett.

Re: Ich bin ein Berliner! [Re: Sepeda] #2733924 18/05/2023 11:40
B
BZE Offline
Entusiast
Entusiast
B
Ingen erfaring i området selv, men kanskje litt inspo om du ikke har lest den alt: https://blog.3t.bike/2020/09/15363/escape-the-city-exploro-berlin/

Re: Ich bin ein Berliner! [Re: Sepeda] #2733926 18/05/2023 14:17
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
En tysker jeg sykler med på Bergen Dawn Patrol hver fredag flyttet hit fra Berlin i fjor. Jeg kan sette deg i kontakt med ham hvis du er interessert.

PS. Det er ting som tyder på ha Sherry ikke er singel. Og at partneren er han som leder RAD akkurat nå... Sånn er livet.

Redigert av sun flyer; 18/05/2023 14:21.
Re: Ich bin ein Berliner! [Re: Sepeda] #2733955 19/05/2023 08:37
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
@BZE: Takk! Skal studeres. Men da må jeg jo også kjøpe Emils Exploro i Racing Green. Dette kan balle på seg.

@sun flyer: Både gode og dårlige nyheter fra deg, altså. La donna è mobile. Men tusen takk for tilbud om kontakt med syklende berliner. Flott om du kobler oss. Sender PM. Burde visst at hjelp denne gang ville komme fra landets eneste kontinentale by ICON_SMILE

(Ikke ment nedsettende om andre, bare kjærlig om hanseatiske Bergen. Tar gjerne imot råd fra hele landet!)

Re: Ich bin ein Berliner! [Re: Sepeda] #2733984 19/05/2023 18:49
jok Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg ser mye på tysk TV. Spesielt reiseprogrammer og natur. Et program som heter Wunderschön har vist mange fine steder både i Tyskland og Europa. Foregår gjerne på sykkel men dog i et veldig behagelig tempo. Ut fra steder jeg har sett kan jeg anbefaler Meklenburger Seenplatte nordvest for Berlin. Mange fine veier både på grus og asfalt mellom idylliske landsbyer og sjøer. Etter det kan du jo sykle sørvestover til Elben, for så å følge Elben helt til Tjekkia. Få gjerne med deg både slottet Moritzburg, der Askepott er innspilt , og den restaurerte gamlebyen i Dresden med Frauenkirche. Et annet veldig fint område er Harz, men mange små byer med bindingsverkshus.

Re: Ich bin ein Berliner! [Re: Sepeda] #2733987 19/05/2023 20:50
G
Gråstein Offline
Besatt
Besatt
G
Si fra hvis du skulle bestemme deg for å ta turen vestover mot Ruhr! Men jeg kan nok forestille meg at det er mer interessante ruter :-)

Re: Ich bin ein Berliner! [Re: Sepeda] #2733997 20/05/2023 06:55
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
@jok - takk, nydelig, akkurat hva jeg trenger til inspirasjon. Og så rett fra vakre Risør, der overfart på M/F Øisang er obligatorisk!

@Gråstein - jeg har ikke bestemt meg for noe som helst, så hører gjerne mer! Holder du til i Ruhr-traktene??

I Berlin må jeg selvsagt trille innom Friedrichstraße og visningsrommet for Standert.

Forresten: Er dette Tyskland eller Italia? Fra lansering denne uken av deres überkule Kettensäge, altså motorsag.

Re: Ich bin ein Berliner! [Re: Sepeda] #2734005 20/05/2023 12:04
B
Brabus Offline
Avhengig
Avhengig
B
ut fra hva en tidligere tysk kollega fortalte;
øst-tyskland er ett fra flyttingsområde og spredtere bebygd enn vest-tyskland med mindre biltrafikk

en mulighet er å ta toget østover og så sykle tilbake vestover til Berlin

Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere
Re: Ich bin ein Berliner! [Re: Sepeda] #2734009 20/05/2023 15:22
G
g_sande Offline
Fersking
Fersking
G
Jeg har ingen erfaringer selv dessverre, men jeg også er en del i Tyskland på jobbreise og går med tanker om å ta med sykkelen en gang.
Du har helt sikkert sjekket ut denne? Bikepacking.com Germany
Noen fine runder fra Berlin, masse informasjon og fine bilder.

Ellers vikrer det som komoot.com er mye brukt i Tyskland.

Re: Ich bin ein Berliner! [Re: Sepeda] #2734011 20/05/2023 16:20
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Takk for enda flere gode tips!

Jeg blir altså berliner for en stund.

Men i kveld er jeg bergenser.

Heia Brann msnheart1

Re: Ich bin ein Berliner! [Re: Sepeda] #2734022 20/05/2023 18:19
perpedal Offline
Ivrig
Ivrig
Ser at 8bar bikes arrangerer ukentlige club rides med utgangspunkt i Berlin. Går sikkert å hive seg på en av de.

https://8bar-bikes.com/clubride-2023/

Re: Ich bin ein Berliner! [Re: Sepeda] #2734116 22/05/2023 12:16
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E

Re: Ich bin ein Berliner! [Re: Sepeda] #2735678 10/06/2023 15:27
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
[Linket bilde]

Glimt fra en reise tilbake i tid: Et gjestehus i Prenzlau i fordums Øst-Tyskland der lite har endret seg siden murens fall, men en trett farende blir tatt vennlig imot.

Tusen takk for alle tips - de var nyttige!

Etter en knapp uke i et alvorstynget og krigspreget Berlin, skulle jeg siste kvelden endelig legge planene for noen dagers avkoblende tur i omegnen.

Etter å ha studert forslagene i tråden og konsultert med sun flyer/Viggos tyske venn Sebastian i Bergen, innså jeg at valget sto mellom 300 km rett sør til fjell eller 300 km rett nord til hav. Begge deler over paddeflatt innland, gjerne frisket opp med lokale gravel-ruter.

Sebastian i Bergen fristet med randonneur-rute sørover på 600 km tur/retur Berlin-Liberec (Tsjekkia), som bare var oppvarming for brevet-rute på nye 600 km tur/retur Bratislava-Heidenau (Slovakia). Men siden det er juks å ta toget, og jeg er hverken Sebastian eller Viggo, lød flere påfølgende dagsetapper på 300 km eller mer fullstendig utenomplanetarisk for en gammal kall som allerede var trøtt som en strømpe etter travle dager i den tyske hovedstaden og bare ville slappe av på sykkelsetet.

Jeg vurderte også deler av Bikepacking Trans Germany, men innså at villmarksruten kunne bli tøff på slicks. Merket meg advarselen om "sandy passages that make the going tough and long stretches through deserted countryside where even the wolf has returned to Germany". (Men det skulle vise seg at jeg ikke slapp helt unna.)

Jeg endte dermed opp med en plan om å kombinere BZEs forslag om Escape the city Exploro Berlin med den familievennlige ruten fra Berlin til øya Usedom ved Østersjøen og deretter inn i Polen, rundt lagunen ned til Szczecin, og tilbake til Berlin langs elva Oder og via g_sande og EspenS sitt forslag om Havel Wetland Wonder.

Det lød bra.

Første dag åpner med at jeg tråkler meg gjennom Berlin sentrum og siden BZEs rute, som er akkurat slik bilder og omtale hos 3T gir inntrykk av: Raske grusveier der man på en lett Exploro kunne gitt jernet og hatt stor moro. På en lastet Tripster er det også en deilig start på turen, om enn i beskjedent tempo. Etter hvert blir det mer øde på hovedsporet mot Usedom, på mil etter mil av gamle veier og, uventet for meg, humpete brostein gjennom Brandenburgs mørke skoger. Og småbyer som syntes forlatte, slik Barbus nevnte.

Det er her jeg treffer uheldige Thomas ICON_SMILE

[Linket bilde]

Lengre nord åpner landskapet seg opp med åker og eng like til horisonten. Panoramaene vil slett ikke la seg fange av det vesle mobilkameraet.

[Linket bilde]

På ettermiddagen er jeg allerede vel fremme i Prenzlau, administrasjonssete for Landkreis Uckermark, og i middelalderen en av de fire største byene i Mark Brandenburg.

Som nevnt under det øverste bildet, synes tiden å ha stått stille hos Gaststätte & Pension Am Tanger. Veggmalerier, lange mørke ganger og en mengde like rom og felles baderom, gjenkjennelig for alle som har studert i Øst-Europa under kommunismen. Men rent, pent og trivelig, og den hyggelig damen som er på vakt, finner sporenstreks frem det som er tilgjengelig av mat på huset og fikser stekte poteter med speilegg og syltet agurk til en støvete og sulten syklist som har ankommet på en dag da restauranten er stengt. Alle hjelper trette veifarende.

[Linket bilde]

Andre dag åpner med storslått, åpent landskap, tidvis med vindmøller så langt øyet kan se.

[Linket bilde]

Men siden blir min mistanke styrket om at ruten jeg i hui og hast hadde lastet ned fra Komoot, slett ikke er sammenfallende med den tilrettelagte, familievennlige sykkelveien som var omtalt på nettet. Jeg er et lite sekund i tvil om å fortsette da pilen peker rett gjennom militært område, skiltet med ferdsel på eget ansvar. Men man skyter jo ikke med skarp ammunisjon i områder som er åpen for publikum. Til gjengjeld blir det noen kilometer gjennom skogen på den fryktede, dype sanden som Bikepacking advarte mot, attpåtil gravd opp av tunge kjøretøy. Det ser ut som en fin vei, men du synker ned, sanden sluker enhver fremdriften og fører forhjulet på villspor. Ingenting annet å gjøre enn å ta sin tid, forsøke å finne grep langs ytterkantene av veien og ignorere mygg og fluer. Ingen ulver.

[Linket bilde]

Deretter blir jeg belønnet med kilometervis av det som har status som sykkelvei, men er mer som en smal og fin flytsti, der du glir i slalom mellom trærne, og bølger opp og ned i kupert skog. Deilig. De som velger bilveien kan bare angre.

[Linket bilde]

Jo nærmere jeg kommer Usedom, jo finere blir husene og jo flere blir det som synes å være ferierende. Iskremboder og duften av grill frister meg med det late liv, og jeg faller for fristelsen til å korte ned dagsetappen med et par mil ved å ta sykkelferge Kamp-Karnin. På fergen treffer jeg et hyggelig polsk ektepar som farter Europa rundt på to hjul, og er nysgjerrige på fjerne og eksotiske Norge.

Etter to dagers støvete sykkeltur, er jeg fremme på ferieøya Usedom, fortsatt like søvnig som da jeg la i vei fra Berlin. Etter berg-og-dalbane over høydene på midten av øya, kan jeg tydelig føle hvordan siste rest av energi forlater kroppen, og jeg synker dypt ned i silkemyk komfort og livsnytelse blant strender, promenader og klassiske praktbygninger. I tillegg dukker det opp noen digitale møter som hjernen min forteller meg at jeg vanskelig kan ta dekket av støv midt i skauen uten mobilforbindelse. Kort sagt punkterer alle ambisjoner og jeg finner et rimelig sommerhus i skandinavisk stil for pause og bortekontor.

[Linket bilde]

Etter et par dagers samvittighetsløs inaktivitet, dukker eventyrlysten opp med ny styrke og jeg setter kursen mot den polske grensen og byen Swinoujscie, for siden å ta ferge til naboøya Wolin og rulle ned til byen som bærer øyas navn. Kan det bli bedre enn kritthvit Strade Bianche langs den polske Østersjø-kysten?

[Linket bilde]

Den vesle dagsturen fører meg videre langs Szczecin-lagunen og inn Wolinski-parken.

På kontinentet er som kjent våre medsyklister så hyggelige og imøtekommende at man tar seg i å savne de uforutsigbare nordmennene, som gjerne kan være rasende sinte på deg av komplett uvisse grunner, eller derimot overstrømmende sosiale, men uansett alltid må sykle om kapp. Jeg blir nesten lettet da en polakk legger seg på hjul etter meg gjennom skogen i Wolin og åpenbart ypper til vennlig kappestrid. Jeg lar høflig ham passere og lede an et stykke, men til slutt vinner nordmannen i meg, og trangen til å forsvare flagget tvinger meg til å koble inn Marka-modus og parkere ham fullstendig. Slemt og barnslig, men gøyalt avbrekk fra sedat turtempo.

Det improviserte minirittet på skogsveier med langt mer uskyldig sand enn i militærområdet, lærte meg jeg dog viktigheten av å holde farten oppe og blikket fremover ICON_SMILE

SE Bikes: Sand Attack!

Kort sagt var det så fint i Polen at jeg var skikkelig sur på meg selv for at jeg hadde klart å endre logistikken slik at jeg ikke hadde annet valg enn å ta toget tilbake fra Usedom til Berlin neste dag og sette meg på flyet til Oslo.

Til gjengjeld innså jeg ved ankomst til gamlelandet, dertil på årets fineste dag, at vi er fullstendig bortskjemt med det som må være verdens vakreste sykkelland.

Ingen grunn til å reise noe annet sted.

Men for den interesse det måtte ha, ble turen min altså noenlunde slik: Berlin-Usedom-Wolin.

Re: Ich bin ein Berliner! [Re: Sepeda] #2735681 10/06/2023 17:51
S
saktetur Offline
Entusiast
Entusiast
S
Nok en gang leverer du en knakande god reiseskildring. Om ikke mobilkamera leverer som du ønsker, er det mer enn godt nok for å pirre vår nysgjerrighet og misunnelse. Takk for at du deler.

Re: Ich bin ein Berliner! [Re: Sepeda] #2735687 10/06/2023 20:44
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
Ser bra ut dette ICON_SMILE

Re: Ich bin ein Berliner! [Re: Sepeda] #2735693 11/06/2023 08:11
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Takk, saktetur og sun flyer!

[Linket bilde]

Det var altså en enkel og trygg tur, dette, men jeg følte at jeg burde legge ut rapport etter å ha mottatt så god hjelp fra forumet og venner av forumet ICON_SMILE

For å gi noe tilbake - her er noen praktiske forhold som er nyttig å være oppmerksom på i Tyskland:

Sykkel på tog

På Intercity-tog må man bestille/reservere sykkelplass. Nettsiden til Deutsche Bahn er på flere språk, herunder engelsk og dansk. Og den brukervennlige DB-appen på engelsk.

På regionale og lokale tog, slik jeg brukte tilbake til Berlin, får du ikke reserverte sete- eller sykkelplasser, og du får heller ikke kjøpt sykkelplass på nett eller i app. Du kan kjøpe alminnelig billett digitalt, men billett for sykkel må gjøres i automat eller kundesenter på togstasjon. Det enkleste er dermed å kjøpe billett for både passasjer og sykkel på stasjonen før avreise.

Du er da avhengig av at det er ledig plass til sykkel på toget. Egnede vogner er praktisk nok merket med store sykler. Og om et tog skulle være fullt, særlig på populære etapper for tursyklister i høysesongen, gir billetter som Quer-durchs-Land-Ticket anledning til å ta hvilket som helst alternativt tog i løpet av døgnet. Slik billett for Euro 44 for passasjer og Euro 8 for sykkel var også det rimeligste alternativet for meg.

[Linket bilde]

Heldigvis synes ikke de tyske konduktørene å være så strenge som omdømmet skulle tilsi. På første etappe fra Usedom til Züssow varierte det fra rimelig fullt...

[Linket bilde]

...til fullstendig fullstappet. Mistenker at den ellers godlynte konduktøren ville ha satt foten ned om han var kommet gjennom akkurat da, men heldigvis skulle barnefamiliene kun et par stopp.

Videre mot Berlin var ikke presset fra tursyklistene det samme, og det var god plass.

Eieren av Canyon Grizl i 2XL som doningen min lente seg mot på det første bildet, viste seg å være en tysker med 14 års botid i New Zealand. Nå vet jeg alt om å sykle i New Zealand, og han alt om å sykle i Norge yes

En hyggelig dame som overhørte samtalen vår om mest mulig effektiv togrute til Berlin, tok meg praktisk talt i hånden og geleidet meg og sykkelen inn på de raskeste neste to togene, som gjorde at jeg ankom stasjonen på Friedrichstrasse et par timer tidligere enn planlagt ICON_SMILE

Språk

Verdt å huske: Du kan ikke regne med at engelsk snakkes eller forstås hverken av folk flest eller av betjening på hoteller og spisesteder, utover dem som retter seg mot internasjonalt publikum. Her gjelder det å børste støv av skoletysken eller bruke den utmerkede Google Translate-appen.

Jeg traff forresten flere polakker enn tyskere - både i Tyskland og innom Polen - som var bekvem med engelsk ICON_SMILE

Nur Bares ist Wahres

Eller cash is king, som vi anglifiserte nordmenn ville ha sagt. I Tyskland må du ha kontanter i bakhånd for spisestedene og småbutikker.

Mobilnett

Også verdt å huske: For meg og kolleger med Telenor, ble det automatisk valgt operator O2. Det medførte elendig og ofte manglende dekning både i Berlin og på hele min reiserute. Jeg kunne bare glemme internet. Det har sin sjarm, ettersom du må finne ut ting selv, men kan være frustrerende. Til slutt kom en gnist av fornuft i aldrende hjerneceller, jeg søkte opp alternative nettverk, og var resten av oppholdet på Vodafone med delvis rimelig god og delvis utmerket dekning.

Vask av sykkel

Om du er som meg, kan sykkelen gjerne bli møkkete på tur, men den må være skinnende ren 10-15 minutter etter at en dagsetappe er over, og senest når ny etappe begynner. Selv i tørt vær, plages jeg av sykkel dekket av støv og skitt. Til min glede synes også de fleste tyske bensinstasjoner å være utstyrt med slange for å spyle av kjøretøy. Det var deilig og vel verdt en Euro. Ren sykkel er lykkelig sykkel.

Sykkel på hotell

Ren sykkel er også en fordel over hele verden, også i Tyskland, om du ønsker å ta den med på rommet eller annen innvendig oppbevaring. Jeg ber alltid pent om det ved booking - her for sikkerhets skyld på tysk - og opplevde aldri annet enn velvilje. Sykkel kunne settes enten på rom/i leilighet eller i tilknyttet låsbar garasje eller bod.

[Linket bilde]

Her fra en av gangene i nevnte Gaststätte & Pension Am Tanger ICON_SMILE

Nasjonale og europeiske sykkelveier

Jeg gjør av uforståelige prinsipielle grunner livet vanskelig for meg selv ved å unngå Strava og dets varmekart og annet lureri. Men har stor nytte av nasjonale og europeiske sykkelveier, som nesten alltid garanterer både en tilnærmet bilfri opplevelse, varierte og øde veier, nydelig natur og hyggelige medsyklister. Du kan fortsatt sykle så langt og fort som du bare måtte ønske, som regel på betydelig mer kuperte og krevende veier enn alminnelig landevei.

Så også i Tyskland og den vesle løkken innom Polen. Med Komoot, kan man velge Open Cycle Map som bakgrunnskart, og da fremstår alle sykkelveiene merket i forskjellige farger. Bare synd at man ikke kan be Komoot om å velge disse automatisk.

En dag skal jeg få surret meg til å skrive rapport om fjorårets tur til Tokyo, der jeg også har noen praktiske tips ICON_SMILE

Re: Ich bin ein Berliner! [Re: Sepeda] #2735696 11/06/2023 08:49
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
Ruteplanlegging er interessant og givende. Jeg har akkurat startet å legge min egen rute til sommerens TCR#9 og regner meg som relativt ferdig med første del som går fra Geraardsbergen (Belgia) til Livigno (Italia). Jeg tror ikke jeg hadde klart meg uten varmekartet. Min favorittapp er Ridewithgps som jeg har holdt meg til. Koomot har flere kule funksjoner, men jeg klarer ikke å bytte til tross for 3 gratis premium måneder jeg fikk som deltager på tcr. Strava har sin styrke på idrettsbiten, jeg har aldri utforsket rutemulighetene.

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå