Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Testamente og fremtidsfullmakt

Testamente og fremtidsfullmakt #2733419 11/05/2023 08:21
B
Brabus Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
B
Jeg følger opp ''koppen'' sin tråd om arv og moral.

Ser rundt meg og oppdager at urovekkende mange har begynt å falle fra av ymse årsaker, så jeg har kommet dit at det kan være greit å skrive en fremtidsfullmakt og ett testamente.

Kopierer inn fra nettet:
''Absolutte krav til en fremtidsfullmakt (omtrent det samme gjelder testamente)
Følgende krav stilles til vitnene: Vitnene må ha fylt 18 år. Vitnene må forstå betydningen av å undertegne. Fullmektigen selv, fullmektigens ektefelle, samboer, foreldre, barn og barnebarn kan ikke undertegne''.
På ett testamente kan ikke søsken signere.

Så hvem spør man da ? det er jo ikke alle man ønsker å innvolvere i en slik prosess.
Er dette typisk advokatmat ?

Re: Testamente og fremtidsfullmakt [Re: Brabus] #2733420 11/05/2023 08:31
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Brabus

Så hvem spør man da ? det er jo ikke alle man ønsker å innvolvere i en slik prosess.
Er dette typisk advokatmat ?

Vitnene skal bare bevitne at du er deg selv, og ved dine fulle fem og ikke blir tvunget til å signere. Vitnene trenger ikke å vite innholdet i det du skriver under på.

- Stefan
Re: Testamente og fremtidsfullmakt [Re: Brabus] #2733424 11/05/2023 09:38
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Fremtidsfullmakt er relativt rett frem, kan finne maler på nett som det bare er å signere.

Testamente kan være litt mer komplisert, og det er litt mer som kan gå galt. Det er hensyn å ta mtp pliktdelsarv, særkullsbarn mv.
I utgangspunktet for en gjennomsnittlig lønnsmottaker, som ikke har tenkt til å forfordele noen av barna så er ikke testamente så viktig.
Det er enkel brøkregning hvor alle skal ha likt (i kroner).

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå