Det største batteriet til feks bosch er vel 750wh, etter hva jeg har fått med meg.
For å få plass til dette store batteriet(litt lengre enn 625wh) har produsentene måtte tilpasse rammene sin. Feks et 750wh batteri får ikke plass i en sykkel som opprinnelig er designet for 625wh.
Er det slik at å få bedre kapasitet på batteriet, så må det nødvendigvis bli fysisk større?
Eller kan en se for seg at om 2 år kan en fortsatt bruke samme sykkel, å samtidig få plass til feks et 1000wh batteri?
Så sant du ikke er villig til å åpne opp eksisterende batteri og gjøre pakkejobben selv med nye og mer energieffektive celler så har jeg ingen tro på at dette blir mulig. Den sykkelen en har kjøpt blir "stuck" med det batteriet den er levert med, det produsenten gir deg mulighet til er å skifte det ut med et identisk, evt. legge på ekstrakapasitet med en Range Extender.
Ser f.eks årets karbonutgave av Orbea Rise kan fås med stort eller lite batteri til forskjell fra de tidligere årgangene. Årets modell kan bytte mellom de to om en ønsker, men retrofit på de eldre er ikke mulig pga. ny formfaktor på batteriet.
En avsporing er jo også Shimano EP8 vs. EP8.01, i utgangspunktet en mindre revisjon av samme motor, men de er overhodet ikke kompatible med hverandre selv om de bruker samme innfesting. Så når din EP8 ryker, så får du ny EP8, ikke EP8.01