Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Batteriutvikling

Batteriutvikling #2731956 20/04/2023 10:01
Registrert: Sep 2020
Innlegg: 66
R
Rakafisk Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
R
Registrert: Sep 2020
Innlegg: 66
Det største batteriet til feks bosch er vel 750wh, etter hva jeg har fått med meg.
For å få plass til dette store batteriet(litt lengre enn 625wh) har produsentene måtte tilpasse rammene sin. Feks et 750wh batteri får ikke plass i en sykkel som opprinnelig er designet for 625wh.

Er det slik at å få bedre kapasitet på batteriet, så må det nødvendigvis bli fysisk større?
Eller kan en se for seg at om 2 år kan en fortsatt bruke samme sykkel, å samtidig få plass til feks et 1000wh batteri?

Re: Batteriutvikling [Re: Rakafisk] #2731959 20/04/2023 10:26
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314
Arne_And Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314
Kapasiteten per volum øker jevnt, men ikke så raskt som 625->1000 på to år.



Re: Batteriutvikling [Re: Rakafisk] #2731965 20/04/2023 10:51
Registrert: Sep 2020
Innlegg: 66
R
Rakafisk Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
R
Registrert: Sep 2020
Innlegg: 66
Nei, det var vel å ta hardt i :-)
Det jeg tenkte på var om batteriet måtte bli større fysisk om wh gikk opp, eller om en kan "gjenbruke" samme sykkel med bedre batteri i fremtiden...

Re: Batteriutvikling [Re: Rakafisk] #2731975 20/04/2023 12:31
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
RazeFaze Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
Sitat: Rakafisk
Nei, det var vel å ta hardt i :-)
Det jeg tenkte på var om batteriet måtte bli større fysisk om wh gikk opp, eller om en kan "gjenbruke" samme sykkel med bedre batteri i fremtiden...



Problemet er jo at det ikke er noen infestingsstandard :-)

Begynner å komme noen merker som tilbyr et par forskjellig str nå, så man kan gå etter vekt vs rekkevidde.


--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Batteriutvikling [Re: Rakafisk] #2731977 20/04/2023 12:42
Registrert: Jun 2005
Innlegg: 762
S
Skikongen Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
S
Registrert: Jun 2005
Innlegg: 762
Det er veldig sannsynlig at batteriet ditt består av flere 18650 celler. Disse blir gradvis slitt og 2026-versjonen av disse har mer kapasitet enn cellene som ble produsert i 2022. Det er små selskaper også i Norge som har spesialisert seg på åpne opp batteriboksen din og bytte til nye 18650 celler. Så svaret er JA - du kan bruke samme sykkel med nytt batteri (innmat) om 5 år som vil har mer Ah tilgjengelig med samme vekt/volum.


Re: Batteriutvikling [Re: Rakafisk] #2732013 21/04/2023 06:25
Registrert: Sep 2020
Innlegg: 66
R
Rakafisk Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
R
Registrert: Sep 2020
Innlegg: 66
Det et høres bra ut! Mistenker det kommer til å skje mye på batterifronten i årene som kommer, og hadde vært dårlig butikk å skifte hele sykkelen om en ønsker batteri med lengre rekkevidde

Re: Batteriutvikling [Re: RazeFaze] #2732017 21/04/2023 06:48
Registrert: Oct 2001
Innlegg: 6,979
Trond Vidar Offline
I want to ride my bicycle
Offline
I want to ride my bicycle
Registrert: Oct 2001
Innlegg: 6,979
Sitat: RazeFaze
Sitat: Rakafisk
Nei, det var vel å ta hardt i :-)
Det jeg tenkte på var om batteriet måtte bli større fysisk om wh gikk opp, eller om en kan "gjenbruke" samme sykkel med bedre batteri i fremtiden...



Problemet er jo at det ikke er noen infestingsstandard :-)

Begynner å komme noen merker som tilbyr et par forskjellig str nå, så man kan gå etter vekt vs rekkevidde.


I sykkelbransjen så har vel alle sin egen standard...


[Linket bilde fra veloviewer.com]
Re: Batteriutvikling [Re: Rakafisk] #2732024 21/04/2023 07:22
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
RazeFaze Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
Sitat: Rakafisk
Det et høres bra ut! Mistenker det kommer til å skje mye på batterifronten i årene som kommer, og hadde vært dårlig butikk å skifte hele sykkelen om en ønsker batteri med lengre rekkevidde


Nei, god butikk for produsentene.
Tvinger folk til å kjøpe ny sykkel.


--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Batteriutvikling [Re: Rakafisk] #2732042 21/04/2023 08:52
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 2,772
Ugla Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 2,772
Sitat: Rakafisk
Det største batteriet til feks bosch er vel 750wh, etter hva jeg har fått med meg.
For å få plass til dette store batteriet(litt lengre enn 625wh) har produsentene måtte tilpasse rammene sin. Feks et 750wh batteri får ikke plass i en sykkel som opprinnelig er designet for 625wh.

Er det slik at å få bedre kapasitet på batteriet, så må det nødvendigvis bli fysisk større?
Eller kan en se for seg at om 2 år kan en fortsatt bruke samme sykkel, å samtidig få plass til feks et 1000wh batteri?


Så sant du ikke er villig til å åpne opp eksisterende batteri og gjøre pakkejobben selv med nye og mer energieffektive celler så har jeg ingen tro på at dette blir mulig. Den sykkelen en har kjøpt blir "stuck" med det batteriet den er levert med, det produsenten gir deg mulighet til er å skifte det ut med et identisk, evt. legge på ekstrakapasitet med en Range Extender.

Ser f.eks årets karbonutgave av Orbea Rise kan fås med stort eller lite batteri til forskjell fra de tidligere årgangene. Årets modell kan bytte mellom de to om en ønsker, men retrofit på de eldre er ikke mulig pga. ny formfaktor på batteriet.

En avsporing er jo også Shimano EP8 vs. EP8.01, i utgangspunktet en mindre revisjon av samme motor, men de er overhodet ikke kompatible med hverandre selv om de bruker samme innfesting. Så når din EP8 ryker, så får du ny EP8, ikke EP8.01


Lars-Erik
Re: Batteriutvikling [Re: Ugla] #2736602 23/06/2023 18:49
Registrert: Feb 2022
Innlegg: 9
B
beckern Offline
Fersking
Offline
Fersking
B
Registrert: Feb 2022
Innlegg: 9
Sitat: Ugla


Så sant du ikke er villig til å åpne opp eksisterende batteri og gjøre pakkejobben selv med nye og mer energieffektive celler så har jeg ingen tro på at dette blir mulig. Den sykkelen en har kjøpt blir "stuck" med det batteriet den er levert med, det produsenten gir deg mulighet til er å skifte det ut med et identisk, evt. legge på ekstrakapasitet med en Range Extender.

Ser f.eks årets karbonutgave av Orbea Rise kan fås med stort eller lite batteri til forskjell fra de tidligere årgangene. Årets modell kan bytte mellom de to om en ønsker, men retrofit på de eldre er ikke mulig pga. ny formfaktor på batteriet.

En avsporing er jo også Shimano EP8 vs. EP8.01, i utgangspunktet en mindre revisjon av samme motor, men de er overhodet ikke kompatible med hverandre selv om de bruker samme innfesting. Så når din EP8 ryker, så får du ny EP8, ikke EP8.01


Det finnes jo verksted som pakker om batterier akkurat som du foreslår. Et utmerket valg dersom batteriet er utslitt og du ikke er fanget av en av de store som krypterer for forhindre slikt.

Re: Batteriutvikling [Re: Rakafisk] #2736625 24/06/2023 10:28
Registrert: Oct 2017
Innlegg: 121
N
nesegrus Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
N
Registrert: Oct 2017
Innlegg: 121
Batteriet har jo også en egen BMS som man sannsynligvis også må fikle med om man bytter ut cellene, og det spørs jo hvor enkelt eller vanskelig produsentene har gjort dette.

For ikke snakke om motoren da, den er vel dau etter 3-4 år uansett ICON_TONGUE.


Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå