Ser med lei av å søke rundt på elbiler og bare finne kjipe suver eller småbarnsfamiliebiler. Trenden med elbil begynte bra, med Tesla Roadster. Dette kunne man spilt videre på. 2 seter med maks aks, og kort rekkevidde. Masse gøy, til rimelig pris. Istedenfor gikk man for massemarkedet, og for store superkjedelige sedaner og 7 setere. Nå kommer enorme pickups. GJESP, who cares? Når skal produsentene våkne opp og se de opplagte mulighetene for en GTI småbil eller toseters kabrio med kort rekkevidde men lav vekt og super aksellerasjon? Fx, hva driver Peugeot med, sover i timen? De har 2008, og kunne lett laget en 205 GTI eller T16 el-replica.
Ikke umulig at de kundene som er interessert i sportsbiler og el-biler er få. For de fleste "bilentusiaster" så er jo det å kunne dra på gjennom turtallsregisteret og kose seg med motorlyd halve/hele greia. Meg selv inkludert (jeg kjører elbil til daglig, men kunne ikke falt meg inn å kjøpe godbil med elmotor).
Tenker litt det samme som aug11x. Er det stort nok marked for entusiaster som vil ha en 205GTI el? Ellers så får du jo stort sett mer enn nok ytelse i de fleste elbiler, når jeg vokste opp så var 0-100 på under 5 sek forbeholdt hissige tyske og italienske bilmerker, nå kan man kjøpe en familie SUV som klarer dette med påskepakket bil og henger på slep.
For å illustrere det hele prøvde jeg en Porsche Taycan for et drøyt år siden. Deilig bil med en sinnsyk aks, men hvor var moroa bortsett fra trøkket mot seteryggen. Litt lenger ned i lia forhandler de Jaguar, og var så heldig at de hadde en Jaguar F type demobil som jeg fikk prøve. Ikke samme aks, bare nesten, men det lydbildet. Jø og fyse. Hadde jeg hatt pengene hadde det blitt Jaguar uten å nøle.
Cupra Born hadde potensiale. Men hvorfor har den "golf-prestanda"? 0-100 på 7.3 sekunder, og 500+ km? hva faen. Styling who the f cares. Aksellerasjon og morro i svinger er det som gir varig sportsbilglede. Kunne de ikke tunet den om, fjernet litt batteri, og kommet ned på 3 sek, på bekostning av rekkevidde? Da golf GTI kom på markedet måtte ingeniørene lage den uten sjefens og konsernets viten, ellers ville det blitt stoppet. Alle sauer sa NEI, men markedet ville ha det, seff.
Cupra Born hadde potensiale. Men hvorfor har den "golf-prestanda"? 0-100 på 7.3 sekunder, og 500+ km? hva faen. Styling who the f cares. Aksellerasjon og morro i svinger er det som gir varig sportsbilglede. Kunne de ikke tunet den om, fjernet litt batteri, og kommet ned på 3 sek, på bekostning av rekkevidde? Da golf GTI kom på markedet måtte ingeniørene lage den uten sjefens og konsernets viten, ellers ville det blitt stoppet. Alle sauer sa NEI, men markedet ville ha det, seff.
At Golf GTI ble så populær skyldtes at små familiebiler kjørte som citycrossere. Ville du ha litt fartsfølelse med liten lommebok var det GTI som var innenfor rekkeviden. Nå har jo til og med min trauste Zafira med røde kalipere bedre fartsfølelse enn en GTI.
Siden ur-GTI har bilene blitt stappet full av luksus, el-dritt og blitt til statussymbol for å vise frem til naboen. Hvem bryr seg om en elektrisk kakeboks som klarer 0-100 på 3 sek.? Er jo (omtrent) heller ingen som selger strippede fossil-GTI-er.
Om jeg ikke nødvendigvis venter på Golf GTI (mk1) versjonen av el-bil venter jeg på den raffinerte sportslige kjøreopplevelsen i en el-bil.
Jeg vil ha den el-bilen som M-avdelingen til BMW har fått utvikle slik de vil ha den (ikke kompromiss-gamet som I4 er), den ingeniørene har fått utvikle for å være el-bilversjonen av 911/Cayman (selv om denne antakelig blir alt for dyr) og ikke Panamera (jf. Taycan). Aller-aller helst vil jeg ha BMW M2 i el-bilversjon.
Jeg prøvde Porsche Taycan Cross Turismo Turbo i helgen. En fantastisk bil, men en relativ stor skuffelse. Hoppet rett over i en BMW I4 M50 og selv om den er tregere og litt mindre raffinert er den langt bedre enn det ca. halve prisen skulle tilsi.
Når alt kommer til alt så fremstår min egen Tesla Model 3 Performance som det beste kompromisset for sportslige el-biler for tiden, selv om den ikke er veldig raffinert og/eller sportslig når alt kommer til alt.
Ser med lei av å søke rundt på elbiler og bare finne kjipe suver eller småbarnsfamiliebiler. Trenden med elbil begynte bra, med Tesla Roadster. Dette kunne man spilt videre på. 2 seter med maks aks, og kort rekkevidde. Masse gøy, til rimelig pris. Istedenfor gikk man for massemarkedet, og for store superkjedelige sedaner og 7 setere. Nå kommer enorme pickups. GJESP, who cares? Når skal produsentene våkne opp og se de opplagte mulighetene for en GTI småbil eller toseters kabrio med kort rekkevidde men lav vekt og super aksellerasjon? Fx, hva driver Peugeot med, sover i timen? De har 2008, og kunne lett laget en 205 GTI eller T16 el-replica.
regner med at bilfabrikantene har gjort grundige markedsundersøkelser føre de drar i gang produksjonen av noe så nytt som elektriske biler. det å sette opp en produksjonslinje koster MYE penger og krever stort volum, Ford har en egen fabrikk for å produsere kun den elektriske Mustangen...sportsbiler er ett nisjeprodukt, grunnen til at de er dyrere enn 'vanlige' familie biler er lite salg, ikke nødvendigvis at komponentene som brukes er dyre. en elektrisk sportsbil vil bli veldig dyr og usalgbar - Porsche er nevnt i tråden., selv 'vanlige' el-biler må jo bli kraftig subsidiert for at de skal være salgbare
Tesla Roadsteren var bare ett markedsstunt, det er sikkert en god grunn til at de kuttet produksjonen rimelig raskt
regner med at bilfabrikantene har gjort grundige markedsundersøkelser føre de drar i gang produksjonen av noe så nytt som elektriske biler. det å sette opp en produksjonslinje koster MYE penger og krever stort volum, Ford har en egen fabrikk for å produsere kun den elektriske Mustangen
Allikevel så klarte de ikke å utstyre Mach E med rails på taket. Takstativ med klype over gummilisten på døra er grunn nok til at jeg aldri kommer til å vurdere denne bilen.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Men siden Mach E var den mest solgte i USA (2022) i dette segmentet, etter Tesla Y3 har nok markedsundersøkelsene vært vellykket. At ikke enhver bil i dette segmentet møter 'dine' krav tror jeg de tar med knusende ro.
Men siden Mach E var den mest solgte i USA (2022) i dette segmentet, etter Tesla Y3 har nok markedsundersøkelsene vært vellykket. At ikke enhver bil i dette segmentet møter 'dine' krav tror jeg de tar med knusende ro.
Ja, jeg tenkte å føye til at vi Nordmenn kanskje er over middels interessert i å frakte skibokser, kajakker, sykler, osv. - men bortsett fra skiboks så skulle man tro at kjøpere i USA liker sykling og padling de også. Mulig de kjører pickup i stedet.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Har sittet i taycan og tesla men fikk ikke helt den følelsen tallene skulle tilsi fra 0-100. Jeg har en hybrid-familiebil med flere hester enn bensin-sportsbilen som gjør 0-100 på ca 4,3 sekunder med launch-control og automatkasse (ikke mange tidelene foran familiebilen). Måten den gjør det på gir meg det jeg er på jakt etter selv om en hvilken som helst tesla banker den ned i støvlene.
Jeg er spent på hva elektriske Porsche Boxster / Cayman vil gi av følelser på svingete vei og rett frem når man trykker inn pedalen. Den kommer om ca et år. Porsche har hatt et kalas første kvartal i hele verden og lovet kundene sine at de vesentlig skal øke marginene ettersom merkevaren og fan -skaren er så bra :-( Kina er det største markedet deres.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
OM Tesla Roadster noen gang kommer i ny utgave kan jo det bli rått. Jeg elsker designet fra von Holzhausen, og det er ikke så rart, siden "guttedrømmen" var en Mazda RX-8 eller en Mazda Furai. Men foreløpig så ser det ut til at den blir dyttet enda lenger ned i produksjons-pipeline. Ikke så rart, siden det ikke akkurat blir en pengemaskin. Godt hjulpet av alle som noterte seg for en bil levert gratis gjennom referral-bonuser
OM Tesla Roadster noen gang kommer i ny utgave kan jo det bli rått. Jeg elsker designet fra von Holzhausen, og det er ikke så rart, siden "guttedrømmen" var en Mazda RX-8 eller en Mazda Furai. Men foreløpig så ser det ut til at den blir dyttet enda lenger ned i produksjons-pipeline. Ikke så rart, siden det ikke akkurat blir en pengemaskin. Godt hjulpet av alle som noterte seg for en bil levert gratis gjennom referral-bonuser
Det jeg tenkte var mer i retning av 300-400 000 norske kroner for ferdig bil på veien. En lett og liten småsportsbil. Ikke en "supersportsbil" ala koeginunschwarzenegg som skal slå verdensrekorder. En søt 60-talls liten el-sportsbil, med super aks men kort rekkevidde, som sitter klistret til veien pga lavt montert batteripakke, og handling laget for GØY kjøring på svingete veier.
OM Tesla Roadster noen gang kommer i ny utgave kan jo det bli rått. Jeg elsker designet fra von Holzhausen, og det er ikke så rart, siden "guttedrømmen" var en Mazda RX-8 eller en Mazda Furai. Men foreløpig så ser det ut til at den blir dyttet enda lenger ned i produksjons-pipeline. Ikke så rart, siden det ikke akkurat blir en pengemaskin. Godt hjulpet av alle som noterte seg for en bil levert gratis gjennom referral-bonuser
Men dette er vel en bil for de som har arbeidet i en pengemaskin? Det snakkes vel om fra 200K USD?
dette er jo biler som utelukkende bygges for å markedsføre merket som highend produkt, ikke fordi de ønsker å ha noe volumsalg. hvis bilen i det hele tatt kommer lenger enn til nettsidene en 'sportsbil' behøver ikke ha ekstreme ytelser for å være morsom å kjøre, for hvermannsen er en mazda mx-5 en bedre sportsbil enn ferrari
Tesla Model 3 Performance er vel noe av det gøyeste av elbil nå? 0-100 på 3,3 sek, går mer enn 50 mil også om det frister å utvide lekegrinda litt.
Gir en stemme for denne løsningen. Kan og nevne at bilen har "track mode" som til en viss grad lar en logre med rumpa. En kan også selv velge hvor mange prosent drift en ønsker på frem og bakhjul. For de som synes demperne er for myke for bane er det også mulighet til å skifte demperne.
Men egentlig trenger man bare bakhjulstrekk, og karosseriet til fx en Golf GTI 1986 eller Lotus Elise da (eller Caterham som nevnt). Vil kreve litt ombygning, og dermed et elektriker-verktøysett fra Biltema.
Nå veide en ‘86 GTI under 900kg? Det er vel vekten bare på batteri motorer og sikkerhetsystemer på en elbil?
Edit: så det jeg egentlig sier er å droppe elbil for det formålet foreløpig. TM3P veier dobbelt så mye som en gammel Golf GTI, Porsche eller BMW og sett på nye, breiere dekk.
Men egentlig trenger man bare bakhjulstrekk, og karosseriet til fx en Golf GTI 1986 eller Lotus Elise da (eller Caterham som nevnt). Vil kreve litt ombygning, og dermed et elektriker-verktøysett fra Biltema.
Den første Tesla roadsteren ble vel bygd på en Lotus Elise?
Nå veide en ‘86 GTI under 900kg? Det er vel vekten bare på batteri motorer og sikkerhetsystemer på en elbil?
Edit: så det jeg egentlig sier er å droppe elbil for det formålet foreløpig. TM3P veier dobbelt så mye som en gammel Golf GTI, Porsche eller BMW og sett på nye, breiere dekk.
Hva vekten er betyr egentlig ikke så mye....det er hva du gjør med den....sa brura... Når en kjører Model 3P så føles det ikke en plass at den faktisk er 1844 kg ettersom alt i bilen er bygget for dette....som at den har blitt målt til 480hk på dyno. Er jo det som gjør at den kjører til 100 på 3,3 (og ikke bruker tid på giring). Lavt tyngdepunkt hjelper og.
Dersom en skrur av fremhjulsdriften (av firehjulsdriften) så har en 283hk på bakmotoren. Du kan leke ganske mye med en Model 3P om du justerer på innstillingene, men er enig i at du må presse en del for å få fartsfølelse osv, siden den kjører som et tog, og høres ut som et tog. Så, for å få den skikkelige fartsfølelsen i lavere fart tror jeg du må ha en dårligere bil, og en bil med bensinmotor. Men akselerasjonen med Tesla Model 3P er litt avhengighetsskapende....trodde jeg skulle bli lei det....men så at jeg gjorde det veldig ofte.......det er helt SYKT bra akselerasjon.....
En 1986 Golf GTI hadde 139 hk da den var ny, og gjorde 0-100 på 8,6 sekunder....ikke sykt imponerende, men er sikkert mye annet som gjør at du får fartsfølelsen i lavere hastighet.
nå er det sikkert noen her som lurer på hva caterham er, og da er denne videoen fin:
filosofien er:
- power makes you fast on the straights - low weight makes you faster everywhere
(500 kg, og så sterk motor som man bare klarer å få inn)
og for de som lurte, there are no: - roof - doors - radio - ac - airbags - t/c - abs - navigation - cruise control
dette er en spennende utfordring for elmotor-folk, hvordan få mest mulig performance på lavest vekt. ettersom batteritech blir bedre, kan dette bare bli bedre og bedre, og vil sikkert også bli kraftigere pr masse enn bensinmotor-variant, MED TIDEn - kanskje ikke om altfor lenge, fx om 10 år.
nei, nå har du sett for mye på postens "skeptisk"-reklamer (eller for mye møllers tran).
1 jeg sa at man ikke trenger rekkevidde, dvs ikke samme behov for mye batteri.
2 sikkerhetssystem? altså skjønte du: "caterham" ? hva er sikkerhet?
Ja, nei altså du henvendte deg til bilprodusentene, som i det minste er nødt til å tenke på sikkerheten hvis de skal ha mulighet til å selge bilene med normal typegodkjenning.
"Behov for mye batteri" er jo veldig individuelt dersom man er ute etter krefter. Maksimal utladningseffekt av batteriet er en funksjon av kapasiteten til batteriet (C-rate) , slik at det blir vanskeligere og dyrere å få nok utladningseffekt om batteriet er lite. En Tesla Model S Plaid har en utladningsrate på ca 7C ved full effekt, men det er jo ikke særlig lenge, selv med de kraftige (og følgelig tunge) systemene bilen har for håndtering av varme.
Jo mindre batteri du putter inn, jo mer varmetap vil du ha dersom du holder ønsket effekt konstant.
Så nei, det er ikke bare bilprodusentene som er "dumme" som ikke lager slik bil du ønsker deg. Det er bare det mangler teknologi til å gjøre hensiktsmessige kompromisser mellom vekt, effekt og anvendbarhet.
Fra dette er det tydelig og opplagt hvor det nytter å diskutere viktige temaer her på forumet, da alle slags aktører over den ganske "monde" følger godt med og tilpasser seg etter det vi diskuterer her ganske umiddelbart. Denne produsenten er tydeligvis en som lytter til oss og på kort varsel har slengt sammen en løsning.
Jeg tror en elektrisk Seven vil bli veldig artig å kjøre. Hvis man skal dømme etter kitcar-miljøets sedvanlige oppfinnsomhet, så kommer det til å bli flere utgaver av både batterier og motorer for å tilfredsstille alle smakerr.
Ja det er jo tydeleg at det nyttar......... :-) Litt usikkert kva drivlinja blir her men satsar på el.......
Var ikke hele poenget med denne å vise el/hydrogenhybrid drivlinje a? Da skal det vel mye til å få dette ned på en vekt som karakteriseres som sportsbilaktig?
Jeg hadde ikke klart å følge med på veien med sykkelen i sidesynet. Det blir omtrent som å ha med seg sykkelen på kontoret, ikke mye man får gjort den dagen. Sukk...
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS