Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Rene Herse Hurricane Ridge 700x42

Rene Herse Hurricane Ridge 700x42 #2731612 14/04/2023 13:00
2
2six Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
2
Et yndet dekk på forumet her, men hvilken casing bruker dere? Brukes det dekkinnsats, hvilken type i såfall?

Skal sykle grusritt (The Rift, Island) i sommer og har landet på følgende:

Rene Herse Hurricane Ridge 700x42 endurance casing, dark tan, uten dekkinnsats, tubeless (orange seal?)

Tanker?

Specialized Diverge Expert carbon 2022 m/Roval Terra CL

Re: Rene Herse Hurricane Ridge 700x42 [Re: 2six] #2731617 14/04/2023 16:23
B
BZE Offline
Entusiast
Entusiast
B
Extralight med Orange Seal endurance her, ingen innsats enn så lenge. Ville nok ikke valgt RH Extralight på slicks (hørt blandede erfaringer), men ser for meg at knastene gir litt beskyttelse. God erfaring med både 38 og 42 mm knastedekkene deres, men dette er forholdsvis snill bruk.

Med det lille jeg har sett av det rittet/terrenget på nett er jeg helt enig i ditt valg av Endurance. Kanskje noen som faktisk har syklet på Island kan bidra mer, god tur!

Re: Rene Herse Hurricane Ridge 700x42 [Re: 2six] #2731665 16/04/2023 09:40
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider

The Rift: The Rift - Course Highlights

Island msnheart1 The Rift msnheart1

Så kult! Dette gleder vi oss til å høre mer om! Du er herved forpliktet til å legge ut rapport etter rittet!

Og kudos for at du faktisk oppgir sykkel og felger når du spør om dekk. Eksempel til etterfølgelse yes

Nå får du mye mer tanker enn du har bedt om, men du får tilgi en pratsom og overbegeistret bergenser.

Etter å ha drømt om tur på sagaøya i mange år, havnet jeg endelig på Island i juni i fjor, som rapportert med bilder og det hele i stemningstråden.

Hadde opprinnelig tenkt å følge ruten til nettopp The Rift, men ble advart mot å ta den alene, med fare for uvær og så tidlig på året at det visstnok var høy vannføring i elvene som krysses. Valgte derfor heller å følge sporet til Grefillinn gjennom storslagne Kaldidalur med de groveste veiene jeg har syklet. Ikke så vulkansk som The Rift, men minner for livet.

Har et lysegrønt håp om å havne på Island igjen i september, og har i så fall lyst til å inkludere ruten for The Rift i bikepacking-tur. Krysser fingrene.

Mange praktiske tips i The Rift sin egen FAQ.

Hva gjelder dekk og annet utstyr, er det overveldende mange gode alternativer. Ingen fasit. Men her er noe av det jeg har merket meg og fundert på før, under og etter besøket:

Dekk

Som du ser av videoen over, vil du trille på alt fra de fineste til de aller groveste veier, med vulkanske og til dels spisse steiner, og over ukjent steingrunn når du krysser elver.

Havnet selv på nevnte Hurricane Ridge 42 mm i Endurance-versjonen. Som vist her, valgte jeg dem for allsidighet i gjørme, snø, stier og på de røffeste grusveiene, kombinert med jevn høyde på knaster som gir rimelig lav rullemotstand og stabilitet i svingene.

[Linket bilde]

Men jeg hadde også i tankene at dette dekket er blitt hyppig brukt i rittene på Island, blant annet av vinner av The Rift 2021, Holly Mathews. Mens Sarah Swallow (bildet) faktisk var på Oracle Ridge 48 mm i Extralight (!) på sin røde Diverge

Ted King har også brukt Hurricane Ridge Endurance i samme ritt. Her er hans videorapport fra The Rift.

Som kan leses av Rene Herse's oversikt The Choice of Racers, brukes gjennomgående Endurance-versjonen i grusritt, mens den enda grovere Endurance Plus gjerne brukes av tyngre ryttere på de groveste rittene som Unbound (tidligere Dirty Kanza). Plus-versjonen vil gi ekstra trygghet på The Rift, men være mindre egnet for allround-bruk.

Den sammenliknende testen hos Bicycle Rolling Resistance er illustrerende. Helt som forventet, gir økt punkteringsbeskyttelse også økt rullemotstand. BZEs valg av Extralight for generell bruk er dermed naturlig, mens de grovere versjonene er et fornuftig valg for røffe forhold, særlig i ritt. Les: Skarpe steiner mot sideveggene.

Merk at Hurricane Ridge ikke har støykansellering som du finner på de nyere og bredere dekkene som Manastash Ridge 44 mm og Oracle Ridge 48 mm. Det medfører lyden av stigende jetfly ettersom du akselererer på asfalt. Bare så du er oppmerksom på det ICON_SMILE

Så må det sies at noen velger smalere, noen bredere for The Rift. Vinner av fjorårets ritt, Nathan Haas, var, så vidt jeg vet, på Vittoria Terrano Dry 38 mm. Mens andre velger så brede dekk som rammen kan ta. Med din Diverge 2022, får du trolig plass til nevnte Manatash Ridge 44 mm selv blåst opp til nærmere 46 mm på bred felg.

Oppsett av dekk

Slangeløst med grov guffe som tetter raskt er åpenbart å anbefale. F.eks. Stan's Race, Muc-Off eller Silca Ultimate (mitt valg i år).

[Linket bilde]

Har tidligere vært fornøyd med standard (grov) Orange Seal, men opplever at Silca Ultimate både sørger for tett oppsett og tetter hull raskere enn noen guffe jeg har brukt før. Se min erfaring her. Bekreftes i test hos Cycling Weekly ref. Youtube ICON_SMILE der Silca er klar vinner.

Har dessverre ikke sett Silca-guffen hos norske forhandlere. Kan bestilles hos Silca eller f.eks. Merlin.

Hva gjelder dekkinnsats, har jeg ingen erfaring. Men jeg ville ha vurdert det. Har selv anskaffet siste versjon av Muc-Offs ventiler med hull som gjør dem egnet for bruk med dekkinnsats. Bare sånn i tilfelle.

De dårlige erfaringene med slangeløst oppsett og dekkinnsats på årets Paris-Roubaix må skyldes særskilte forhold/oppsett. Jeg har opplevd revner i dekksiden med eksplosivt tap av trykk og rullet videre på mye grovere underlag enn i P-R uten at dekket løsnet fra felgen. Kan ikke tro at dekkinnsatsen i seg selv fører til at dekket går av felgen, slik vi så i P-R.

Felger

Dine Roval Terra CL med 25 mm indre bredde og felglepper/hooks burde passe godt til de brede dekkene fra René Herse.

Min og andres erfaring tyder på at disse ikke er spesielt stramme. Det opplyses at man kan bruke f.eks. Hurricane Ridge på smale felger helt ned til 17 mm indre bredde, men min erfaring fra felger på 19 mm er at dekket kan rape ved hopp og annen hardere belastning. Var medvirkende årsak til at jeg nesten fikk en ufrivillig overnatting på Rallarvegen i oktober ICON_SMILE

Bruker nå Hunt 4-Season X-Wide med 25 mm indre bredde. Dekkene sitter som støpt, og blåses opp til 44 mm. Det samme vil trolig vil være tilfellet på dine felger.

Klær

Her har alle sine favoritter, men for varme og pusting når det er kjølig vær og kanskje yr i luften, vil jeg anbefale britiske Spatzwear sin undertrøye Race Layer og trøye Heatr. Forhandles av bl.a. Spinn.

Har bodd i disse eller andre versjoner av dem gjennom hele høsten, vinteren og nå våren, og det bare fortsetter. Med eventuelt vind- eller vanntett ytterjakke ved behov.

Som beinklær ville jeg valgt vannavvisende bukse, med kne- eller beinvarmere tilgjengelig. Har god erfaring med Castelli Nanoflex/Tutto Nano og Sportful Fiandre No Rain. Varmende i kjølig vær, ikke for varme i varmt vær. Oppleves ikke klamme, slik jakker i samme serier kan være. Har selv nettopp bestilt et par Tutto Nano knikkers, som gikk til en rimelig penge på Bikester. Jeg er så lat at jeg gjerne sparer meg for bryet med å trekke på knevarmere ICON_SMILE

I tilfelle det skulle komme store mengder regn, er en lett, litt pustende regnjakke, gjerne Shakedry, fint å ha på lur i baklommen.

Fottøy

[Linket bilde]

The Rift anbefaler ullsokker for å holde varmen i våte sokker og sko etter elvekryssinger. Du skal kunne trille over, men jeg ville vært forberedt på å måtte ta føttene til hjelp.

Av samme grunn ville jeg tenkt på sko med såle som gir et visst grep på variert underlag. Jeg ofre gjerne litt stivhet i sålen for grep, og kompenserer heller med pedaler med plattform, som Shimanos landeveispedaler med SPD-feste eller bredere terrengpedal. Er blitt glad i praktiske Shimano MT701 Gore-Tex på tur. Mange alternativer.

I ritt har man gjerne ikke tid til skoskifte, men i roligere tempo tenker jeg at det i islandsk klima kan være fint å skifte fra alminnelige sykkelsko til andre, lette og egnede sko for å vade over elver om vannføringen tilsier det.

Eller i det minste å ha tørre sokker i bakhånd etter kryssing. Å sykle i gjennomvåte sokker og sko går fint i varmt vær, men du kan raskt møte ned mot fem grader og iskald vind på Island i juli. Selv syklet jeg gjennom hagl og snø i 600 meters høyde i juni.

Om det skulle være jevnt kjølig regn, ville jeg vurdert å trekke på skotrekk. Igjen er Spatzwear min favoritt, gjerne den letteste rittmodellen Legalz. Har også merket meg Gripgrabs nye belgiske sokker Explorer. De skal gi robust beskyttelse, men vil ikke i like høy grad holde regnet ute.

Som en kuriositet, kan jeg nevne at jeg har latt meg inspirerer av Lachlan Morton og hans alternative Tour de France og anskaffet Shimanos klassiske stilikon SPD-sandaler. Ubrukte på Finn! Kunne vært egnet også for turer med hyppige elvekryssinger. Vil dog ikke anbefale disse for kjølige Island ICON_SMILE

Ser for øvrig at årets ritt, som forventet, er utsolgt. Enda en grunn for meg til å ta turen på egenhånd ICON_SMILE

Hører gjerne mer om dine forberedelser - og om dine og andres valg og oppsett!

Lykke til!

Re: Rene Herse Hurricane Ridge 700x42 [Re: 2six] #2731915 20/04/2023 05:14
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Håper ikke min overdrevne entusiasme drepte tråden frown

Håper å høre fra trådstarter og andre.

Erfaringer fra andre røffe grusritt eller turer er også relevant for The Rift!

Re: Rene Herse Hurricane Ridge 700x42 [Re: Sepeda] #2732214 24/04/2023 08:55
2
2six Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
2
Aldeles ikke drept tråden, håper også flere kaster seg på tråden. Takk for et grundig og bra innlegg, mye gode tips.

Har nå forhåndsbestilt Manastash ridge 44mm i endurance versjon fra Copenhagen Cycling club da det virker umulig å få tak i hos norske forhandlere. Så en av de nyeste videoene til Ted King der han sier at han bruker Manastash på alt så og si.

Har dessuten mailkorrespondanse med noen Rene Herse forhandlere som alle sier at de ikke ville brukt dekkinnsats da det vil påvirke føyeligheten til dekket negativt.

Re: Rene Herse Hurricane Ridge 700x42 [Re: 2six] #2732245 24/04/2023 12:48
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: 2six
Har nå forhåndsbestilt Manastash ridge 44mm i endurance versjon fra Copenhagen Cycling Club...

Gratulerer!

Må vi da endre navn på tråden? thinking

Godt valg til både rittet og sykkelen. Jeg håper forresten du verdsatte at begge bildene i innlegget over er av Specialized Diverge ICON_SMILE

Kunne ha endt opp med Manastash selv, om det bare hadde eksistert da jeg var i tenkeboksen. Jeg var forresten ikke oppmerksom på Copenhagen Cycling Club, og tydde til nederlandske Just Pedal som har et imponerende utvalg av René Herse, Soma, Teravail, Bruce Gordon og andre fristelser.

Sitat: 2six
Har dessuten mailkorrespondanse med noen Rene Herse forhandlere som alle sier at de ikke ville brukt dekkinnsats da det vil påvirke føyeligheten til dekket negativt.

Det høres ut som noe Jan Heine ville sagt.

Google sier at han har skrevet om alt mellom himmel og jord i blandeveissykkelverdenen - unntatt dekkinnsatser ICON_SMILE

Sitat: Sepeda
Har dessverre ikke sett Silca-guffen hos norske forhandlere. Kan bestilles hos Silca eller f.eks. Merlin.

Om du skulle tenke i de baner, er den nå kommet til Norge.

Re: Rene Herse Hurricane Ridge 700x42 [Re: Sepeda] #2734218 23/05/2023 12:22
2
2six Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
2
Hvordan endrer man navn på tråden? Jeg er novise på forum

Stoler såpass på rapportene at de (manastash) ikke kommer på sykkelen før 14 dager pre race. Skal oppdatere fortløpende.

Re: Rene Herse Hurricane Ridge 700x42 [Re: 2six] #2734261 24/05/2023 06:52
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Det kan du ikke.

Du har to valg:

1. Returnere Manastash Ridge og bestille Hurricane Ridge slik at navn på tråd og dekk sammenfaller.

2. Be moderator Valentino pent om å endre navn på tråden. Det gjør han med glede om du omlakkerer din røde Diverge til celeste. Eller nei, kjøper ny sykkel. Bianchi Arcadex.

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå