Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ungdom som blir syk av trening (kreatin kinase)

Ungdom som blir syk av trening (kreatin kinase) #2731455 12/04/2023 08:05
magic Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Heisann!
Har en sønn som har vært ivrig på litt styrketrening i et par år. I fjor vinter hadde han corona for andre gang, og var forsåvidt ikke veldig syk, trening ble gjenopptatt etter kort tid.

1 mnd etter så opplever han store problemer midt i ei treningsøkt, og siden har ikke kroppen fungert. Utallige legebesøk, og foreløpig plan fra legen er å ikke trene...

Det måles veldig høye konsentrasjoner av Kreatin kinase i blodet etter trening, > 10 000... Svimmel, utilpass og kjenner seg ofte dårlig.
https://tidsskriftet.no/2019/04/kort-rapport/kraftig-stigning-i-kreatinkinase-etter-intensiv-trening

Lurer jo på om dette kan ha noe med long covid, eller om det er helt andre årsaker til helseproblemene.

Har noen vært borti dette problemet, og evt har noe forslag til tiltak som kan hjelpe, annet enn å ikke trene?

Hilsen Lars

"It's like deja-vu, all over again"
Re: Ungdom som blir syk av trening (kreatin kinase) [Re: magic] #2731465 12/04/2023 09:08
ScottRacing Offline
Ringrev
Ringrev
Long Covid ettervirkninger var noe dritt for meg, selv om jeg fulgte alle anbefalinger om treningsregime etter Covid.

Hvor gammel er sønnen din, utfordringene kan være aldersrelatert fx til pubertet. Da er det bare å vente
Har han spiseproblemer eller problemer med overvekt eller undervekt ?
Generelt sunt kosthold ?
Han kan ikke ha spist noe kreativt kosttilskudd som han har fått kjøpt av en 'venn'?...eller fått i seg noe annet lurium, det er ikke bare alle andre som driver med sådant
Mulig kostholdet kan endres, sjekk ut de som driver med "alternativt" kosthold type vegetarianere, diabetikere

Hvis legen sier at han ikke skal trene så er det vel en grunn til det, hør eventuelt med andre leger eller tren med lav belastning

Vibeke Skofterud gikk på en skikkelig smell for en del år siden når hun skulle grus gutta i pull-ups
https://www.vg.no/sport/langrenn/i/xL52j/slik-var-monsteroekten-som-knekte-vibeke-skofterud
https://www.nih.no/om-nih/aktuelt/nih-bloggen/raastad-truls/idiotitrening/
https://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/dQ8oq/trener-du-som-en-idiot

mulig det er en slik smell sønn din har gått på

Æresmedlem i KrampeKameratene
Re: Ungdom som blir syk av trening (kreatin kinase) [Re: ScottRacing] #2731466 12/04/2023 09:23
magic Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Han har passert 18, ingen spesielle spiseproblemer utover at det nok er overvekt av junk og ikke alltid så så mye plantebasert eller sunt. Men han spiser fisk, skalldyr og det meste, så ingen spesielle særheter i kosten utover litt for lite innslag av frukt og grønt...

Men ja, har jo dytta i seg tilskudd, som jeg dessverre ikke vet så mye om. Litt protein, og noe Kreatin-greier, så det kan godt hende det har hatt stor påvirkning.

Hilsen Lars

"It's like deja-vu, all over again"
Re: Ungdom som blir syk av trening (kreatin kinase) [Re: magic] #2731496 12/04/2023 14:28
altitude Offline
Avhengig
Avhengig
Sliter med bivirkninger etter covid vaksine (3 dose vaksine nov-21) og long covid etter covid-sykdom (mars-22), dvs 16 måneder. Men er noe over 18 år, dvs 53. Har også fått "behandlingen" ta det med ro av fastlegen. Synes helsevesenet har en utrolig defensiv og dårlig tilnærming og oppfølging av long-covid. Jeg har brukt tid og har trent meg opp gradvis og begynner å bli bra igjen. Problemet er at plagene varierer og kommer og går. Har egentlig ikke noen god løsning annet enn å la det ta tid og gradvis opptrening, hos legen har det hvertfall ikke vært hjelp å få. Eneste som har hjulpet meg var kortison som jeg tok en liten uke pga betennelse i kneet. Dette sammenfalt med en dårlig long-covid periode, men med kortison forsvant alle symptomer umiddelbart og kroppen føltes normal igjen. Plagene kom igjen etter jeg sluttet på kortison. Så det er tydelig at immunsupprimerende hjelper mot long-covid, men det er ikke noen en ønsker å stå på lenge, og er så vidt jeg vet heller ikke en anbefalt behandling mot long-covid.

Eller kan denne artikkelen kanskje gi noen tips:
https://www.tv2.no/sport/sykkel/jeg-vet-ikke-hva-jeg-hadde-gjort-uten-idrett/15372107/

Re: Ungdom som blir syk av trening (kreatin kinase) [Re: magic] #2731563 13/04/2023 16:12
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Sitat: magic

Men ja, har jo dytta i seg tilskudd, som jeg dessverre ikke vet så mye om. Litt protein, og noe Kreatin-greier, så det kan godt hende det har hatt stor påvirkning.

Høres ut som det er viktig å utrede nøyaktig hva det har gått i for han. Litt protein og noe kreatin-greier tror jeg ikke på noen måte har bidratt til dette, men om man har vært mer kreativ med tilskudda er det jo ikke umulig kan ha hatt effekt.

Synes også helsemyndigheter har vært vel defensive/passive mtp long covid, men det virker jo å være en jævli vanskelig og diffus materie...

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå