Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 23 av 23 1 2 21 22 23

Beste allsidige landeveissykler?

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2731408 11/04/2023 11:31
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
[Linket bilde]

MTBS: Rondo RUUT CF 2.0

Etter den kantede og kule RATT slipper de polske rockerne i Rondo snart ny og modernistisk versjon av klassiske RUUT.

Liker.

Skal ikke være bombastisk om hvem som var første ute her - Rondo eller Specialized med sin Angled Strut som i Sirrus, men Rondos versjon er utvilsomt den barskeste.

Ops - se der - Rondo hevder de var først.

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2731414 11/04/2023 12:34
J
joje Offline
Ivrig
Ivrig
J
Jeg fikk flashback til Alpinestars terrengsykler fra tidlig 90-tall.

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: joje] #2731415 11/04/2023 12:42
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Sitat: joje
Jeg fikk flashback til Alpinestars terrengsykler fra tidlig 90-tall.

ICON_SMILE

Det er noe heeelt annet.

Alpinestars flyttet kjedestaget.

Rondo har flyttet seterøret.

Men ser det visuelle poenget. Og det passer som hånd i neon hanske til teorien om at gravelsykler bare er 90-tallets terrengsykler!

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2731416 11/04/2023 12:52
olechr Offline
More than words
More than words
Synes Rondo sin var skikkelig fet.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2731456 12/04/2023 08:10
Natier Offline
Veteran
Veteran
Fikk for første gang lyst til å bytte Rondo´n jeg har :-o
Her Flanderen rigget med Pateberg/Kwaremont vennlig utveksling og litt fjæring i setepinnen.
[Linket bilde]

Redigert av Natier; 12/04/2023 08:26.

/Atle

Scott Spark - Rondo Ruut - Gavia Fat Tony - Cotic Solaris Max - Wahoo KickrBike
Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2731458 12/04/2023 08:20
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
Ser ingen fordeler med dette.

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2731476 12/04/2023 10:48
O
olelovold Offline
Entusiast
Entusiast
O
Den Rondoen ser ut som den har blitt påkjørt av et tog og så forsøkt teipa sammen igjen. Just... No.

Visuelt forferdelig, og funksjonelt idiotisk.

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: sun flyer] #2731478 12/04/2023 11:15
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Sitat: sun flyer
Ser ingen fordeler med dette.

Det kan jeg forstå, særlig gitt ditt utgangspunkt i randonnee/brevet, ultradistanse eller self-supported bikepacking.

Og jeg forstår Oles perspektiv, med hans sans for klassiske og funksjonelle skjønnheter ICON_SMILE

Men jeg kan også forstå at Ole Christian, som sykler styggfort på krevende underlag på noe kortere ritt eller turer, liker konseptet.

Selv elsker jeg at Rondo konsekvent utvikler ny design og funksjonalitet med suveren forakt for estetiske konvensjoner og UCIs tvangstrøye av millimeterregler.

Skal være forsiktig med å spekulere i fordeler og ulemper med designet til Rondo RUUT CF 2.0 før sykkelen er sluppet, men det finnes noen åpenbare.

Fordeler:

- Økt vertikal fleks kombinert med fortsatt horisontal stivhet. Med andre ord en potensiell forbedring i det klassiske idealet Laterally stiff and vertically compliant. Bør gi økt grad av komfort og vibrasjonsdemping.

- Potensielt kortere kjedestag i forhold til dekkbredde ettersom dekket i mindre grad kan komme i konflikt med seterøret. Bør i så fall gi en responsiv og livlig sykkel. Alternativt plass til bredere dekk med samme lengde på kjedestag.

Disse fordelene i designet kan til sammen gi sykkelen både høy grad av komfort og aggressive kjøreegenskaper til tross for bred dekklaring.

Det er dermed et nytt svar på to utfordringer som man i mange år på forskjellig vis har søkt å løse.

Ulemper:

- Redusert plass i hovedtriangelet for flasker og vesker. Manglende festepunkt på seterøret kompenseres med to festepunkter på oversiden av underrøret og visstnok ett punkt på undersiden, men man kommer ikke unna at plassen er redusert.

- Ikke mulighet for to krankdrev. Kun 1x. Dessverre er det samme tilfellet for en rekke spennende modeller i samme klasse, som f.eks. Lauf Segla.

- Ikke festepunkter for tradisjonell heldekkende bakskjerm.

Disse ulempene gjør designet i mitt hode noe mindre allsidig enn en tradisjonell diamantramme, og mindre egnet til de krevende langturene med bagasje på alle slags veier, under alle slags værfohold og i alle årstider.

Og så har man et rent subjektivt poeng, som man kan være enig eller uenig med, og dermed telle som fordel eller ulempe, alt ettersom ICON_SMILE

Etter Rondos syn lyder det slik: It looks cool.

Jeg har sansen.

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2731489 12/04/2023 13:52
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
Stivheten i kranken/tråkket må jo bli skadelidende når man ikke har seterør koblet til området.

Syns hambini har en fin gjennomgang av ideen her:
[video:youtube]https://youtu.be/W4YPiGTmiPA[/video]

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: sun flyer] #2731493 12/04/2023 14:07
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Ikke tving meg til se Hambini, vær så snill! Da sletter jeg heller profilen og alle innleggene og kryper under en stein og sykler aldri mer en meter, helt sant. Uansett hvor mange fans han har på forumet ICON_SMILE

Hambini har flere ganger demonstrert at han ikke forstår bakgrunnen for utradisjonell sykkeldesign - fordi han ikke kan, eller velger å ikke forholde seg til, geometri - og derfor foreslår løsninger som ikke oppnår det som er formålet. Jeg orker bare ikke.

Jeg ser absolutt poenget ditt - det er bokstavelig talt iøynefallende - men velger heller å kikke på Specializeds egne målinger i henhold til ISO-kravene av Angled Strut, som viser noe annet.

Hensynet til å beholde stivhet i kranken er åpenbart helt avgjørende. Gjenstår å se om målingene i patenten tilsvarer virkeligheten for serieproduserte rammesett. Formuleringene fra Specialized da de slapp Sirrus var dog mer forsiktige enn i patenten.

Rondo er tydelig på at deres prototype ikke har ofret lateral stivhet, uten at de har lagt frem testresultater så langt.

(Men det kan godt være at Hambini har rett i dette tilfellet, altså, hva vet jeg, bare så det er sagt før hele forumet kaster seg over meg. Jeg sitter ikke her og påstår at dette designet er perfekt og vil bli ny standard ICON_SMILE )

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2731498 12/04/2023 14:44
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
Man må jo kompensere med mer materiale når mann skal ha samme stivhet med et mindre stag. I tillegg så er det allerede mer materiale pga det sære designet. Og så går det ikke an å justere demping etter rytterens vekt. Hva veier rammen?

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: sun flyer] #2731499 12/04/2023 14:51
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Sitat: sun flyer
Hva veier rammen?

Sykkelen er ennå ikke lansert, så hverken vekt, geometritabeller eller annen teknisk informasjon er tilgjengelig for oss uinnvidde. Med mindre det har vært lekkasjer av informasjon som jeg ikke har fått med meg.

Men vekten blir noe høyere enn for tidligere versjon av RUUT, det er allerede bekreftet. Samtidig skal den fortsatt være lett.

In terms of weight, Skiba says the latest pre-production frames are in line with the original Ruut (under a kilo), so expect premium complete bikes around the 8kg mark, as with the current range.

Din skepsis er for øvrig sunn og på sin plass. Blir spennende å se hvordan sykkelen vil arte seg i virkeligheten, om det så er i bruk på grusveiene eller i tester av stivhet og fleks.

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2731501 12/04/2023 15:11
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Som flere nevner så er nok ikke dette designet optimalt, men Rondo har vel bare lyst til å lage en tøff sykkel som skiller seg ut. Ikke noe galt i det.
Jeg vet ikke helt om jeg liker'n eller ikke enda. Tror ikke jeg hadde kjøpt den. Det jeg liker er at de tør å utfordre på designfronten.

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Natier] #2731502 12/04/2023 15:12
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Natier
Fikk for første gang lyst til å bytte Rondo´n jeg har :-o
Her Flanderen rigget med Pateberg/Kwaremont vennlig utveksling og litt fjæring i setepinnen.
[Linket bilde]

Midlertidig oppsett av gir fra stisykkel, eller kjører du alltid det girskifteroppsettet?

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: aug11x] #2731529 13/04/2023 06:57
Natier Offline
Veteran
Veteran
Sitat: aug11x

Midlertidig oppsett av gir fra stisykkel, eller kjører du alltid det girskifteroppsettet?

Bortsett fra at jeg kommer til å bruke en litt mindre kassett med mindre steg mellom girene er dette et permanent oppsett som fungerer strålende. Eagle skifteren er master for trådløse Etap blips som er montert under gummien på innsiden av hoods/bremsene. Med dette oppsettet kan jeg gire uansett hvor jeg holder på styret. Den stramme fjæra på Eagle giret gjør drivverket stillere enn Rival som jag hadde før og ekstra bonus er at jeg nå har samme gir på alle sykler så jeg alltid har noe i reserve om noe ryker ICON_SMILE
Den opprinnelige vaier skifteren skal moddes til å være bryter for en KS Rage-is dropper som ligger å venter hos posten ICON_SMILE

/Atle

Scott Spark - Rondo Ruut - Gavia Fat Tony - Cotic Solaris Max - Wahoo KickrBike
Side 23 av 23 1 2 21 22 23

Moderator  support, Valentino