Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Er det noen forhandlere man bør styre klar av?

Er det noen forhandlere man bør styre klar av? #2731179 04/04/2023 11:33
larsb Offline OP
Bjolsen Zeit
OP Offline
Bjolsen Zeit
Hei,

"Du som driver med sykling, hva bør jeg kjøpe?" Kjente toner ved lunchbordet for flere enn meg tenker jeg.
En kollega lurer på elsykkel og har spurt. Jeg innrømmer at jeg ikke er helt inne i markedet og hun visste ikke helt hva hun ville ha heller.

I utgangspunktet er det en sprek jente i femtiåra som er glad i å gå på tur, hun har hatt en "vanlig sykkel" med skjermer og bagasjebrett som har blitt stjålet. Hun tenker nå på en "lik" elsykkel. Usikker på hvor mye den vil bli brukt, nokså sikkert ikke på vinteren, kanskje jobbsykling Torshov Bjørvika. Altså kort, men humpete. Pris er definitivt en faktor, men ikke den eneste. Hun er ikke ute etter damesykkel-med-kurv-og-blomster.

Jeg har pekt på at det viktigste med dyr elsykkel er at man blir tatt vare på etter kjøpet, og at det er verd en del mer enn bunn-pris

Er det noen tips til konkrete modeller, og er det noen forhandlere man definitivt bør styre unna? Det siste kan jeg få på PM om noen ikke er komfortable med å skrive det åpent.

LarsB
som sykler....

Re: Er det noen forhandlere man bør styre klar av? [Re: larsb] #2731181 04/04/2023 12:05
perbl Offline
More than words
More than words
Ligg unna de lavprissjappene ala e-wheels.no etc. De er billige, men når jeg har tafsa på dem bærer det ikke akkurat preg av kvalitet, selv om de skryter av at de har vunnet en test. (Det at disse sjappene har pusha ulovlige sykler og sparkesykler over en lav sko burde være nok til å sky dem).

For mest mulig bekymringsfri drift ville jeg holdt meg til de store merkene innen eldrivverk, ala Bosch/Yamaha/Shimano kjøpt fra en kjent forhandler ala Evo eller en av de større sportssjappene med gode sykkelverksted og kompetanse på drivverket, evt de som virkelig kan de alternative, som feks Elsykkelbutikken og Bafangs bedre spekka modeller.

Per B.
Re: Er det noen forhandlere man bør styre klar av? [Re: perbl] #2731199 05/04/2023 08:06
D
dingo Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
D
+1 på kjente drivverk og motor samt kundeservice

Jeg pleier å anbefale de krankmotor, hydrauliske bremser, skjermer, lavt innsteg, brede dekk fremfor dempegaffel og at den kjennes behagelig ut når de tester. For de må teste den.

Hvem er det som ikke vil ha kurv forresten? Det er jo det jeg savner mest på racern! Det er så hysterisk praktisk som det går an ;D

Denne fra cargobikemag er evergreen når det gjelder hva som funker på sykkel: Bestemor vet best!
https://cargobikemag.com/bestemor-vet-best-15-idiotsikre-utstyrstips/

Re: Er det noen forhandlere man bør styre klar av? [Re: larsb] #2731201 05/04/2023 09:00
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Ligg langt unna merket Momas uansett hva fra E-Wheels og Kajakk & Fritid. Alltid på tilbud, ikke særlig til kvalitet, "Testene" de har vunnet er det grunn til å stille spørsmål ved, er som en heroinlanger og selger produkter som er ulovlige å bruke i Norge helt åpenlyst osv, osv. Sistnevnte er jo også myndighetene klar over, så de blir alltid vinket inn for test på de ambulerende teststasjonene, og er det feil blir den beslaglagt, hvilket jeg synes er helt på sin plass.

Lars-Erik
Re: Er det noen forhandlere man bør styre klar av? [Re: Ugla] #2731202 05/04/2023 09:30
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: Ugla
Ligg langt unna merket Momas uansett hva fra E-Wheels og Kajakk & Fritid. Alltid på tilbud, ikke særlig til kvalitet, "Testene" de har vunnet er det grunn til å stille spørsmål ved, er som en heroinlanger og selger produkter som er ulovlige å bruke i Norge helt åpenlyst osv, osv. Sistnevnte er jo også myndighetene klar over, så de blir alltid vinket inn for test på de ambulerende teststasjonene, og er det feil blir den beslaglagt, hvilket jeg synes er helt på sin plass.

Testene e-wheels og momas henviser til er jo nettsider/siter drevet av samme selskap... helt føkka opplegg.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Er det noen forhandlere man bør styre klar av? [Re: dingo] #2731204 05/04/2023 10:31
larsb Offline OP
Bjolsen Zeit
OP Offline
Bjolsen Zeit
Kjente drivverk er en ting jeg ikke tenkte på selv, takk.
E-Wheels la på min liste over "styr unna" og det er greit å få det bekreftet. Kajakk og Fritid trodde jeg var bedre, men ikke faktabasert.

Sitat: dingo
(...)
Hvem er det som ikke vil ha kurv forresten? Det er jo det jeg savner mest på racern! Det er så hysterisk praktisk som det går an ;D

Denne fra cargobikemag er evergreen når det gjelder hva som funker på sykkel: Bestemor vet best!
https://cargobikemag.com/bestemor-vet-best-15-idiotsikre-utstyrstips/

Kanskje den potensielle kjøperen ikke vil bli identifisert som "bestemor"
men jeg er enig dersom man ser på sykkelen som en nytteting, og ikke er sports-leketing. Og selv da er det fint med skjermer. Og bagasjebrett. Men ikke rett-opp-og ned bestemorsittestilling.

La det strømme på med flere tips.

LarsB

Re: Er det noen forhandlere man bør styre klar av? [Re: larsb] #2731294 08/04/2023 16:24
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Damemodellene til Scott (eRide) og Cube (Hybrid) virker fine. Det var noen ganske gode tilbud på flere av modellene for noen uker tilbake. Populære modeller, dermed er det kanskje litt tomt. XXL og Bikeshop har noen på nettsidene enda, mange er ikke på lager, men kan gi en referanse til hva som er tilgjengelig/pris. Cannondale (Neo) er litt dyrere, men virker fine. Sykkelpikene har noen Trek med Bosch-motor.

Milslukern har noen Specialized el-damesykler på tilbud, men vet lite om Specialized-motoren. De så ganske fine ut da.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet

Moderator  support