Æsj.
Jeg hadde lovet meg selv å slutte å skrive om geometri. Bare mas. Og lite energi igjen.
Men nå frister dere meg over evne.
Jeg har hatt en gammel basic cross sykkel av alu til altmulig bruk inkludert kredittkort touring. Har akkurat bygget ferdig en Kinesis GX race og ble overrasket over hvor treg den føles. Den har samme stack/reach, men 4cm lenger akselavstand, 1 cm større bbdrop og slakkere styrevinkel / lengre kjedestag.
La i annen tråd merke til din fine
GX Race, som Kinesis definerer som
Gravel Race, og ble nysgjerrig på hvordan den skiller seg fra min trofaste følgesvenn gjennom snø, is, fjell og dal, over land og kontinenter,
Tripster AT, som defineres som
Adventure.
Tripster AT, som sin stamfar i titan ATR, er lang og slakk, med kjedestag på hele 440 mm, styrerrørsvinkel på 70,5 grader og det avgjørende målet trail/slep på rundt hele 70 mm, alt etter dekkbredde. Den akselererer litt dovent, men har en voldsom fremdrift straks den er kommet opp i fart. Jafser i seg milene på landevei og skogsveier som varme smultringer. Med lettrullende og ettergivende italiensk gummi triller den rett forbi aeroracere. Med grove monsterdekk på 42 mm ruller den rett over hva det skal være av rufsete underlag uten å mukke. På snø og is kan jeg stole på at den er stabil og holder sporet. Med god plass til heldekkende skjermer, er lange dager i regnvær en lek. Tung lastet, traver den lykkelig av sted, der mer aggressive sykler vil kaste utålmodig på seg, vrinske og prøve å frigjøre seg fra de irriterende veskene. Jeg liker den.
Det den
ikke er, er en spenstig, spretten og responsiv maskin for de raske akselerasjonene, kjappe sprintene eller heftige retningsskiftene i bukken.
Hva har så Kinesis gjort med GX Race?
The Kinesis GX Race combines the speed and agility of our race winning CX Race frameset, with the strength and capability of our award winning Tripster AT frameset. With our new race inspired gravel geometry you are more aerodynamic in the drops or the hoods of the GX Race.
Bak disse formuleringene, skjuler det seg et enkelt grep:
![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=123311&filename=Tripster AT versus GX Race.jpg)
Bike Insights:
Tripster AT versus GX RaceKinesis har enkelt og greit tatt geometrien fra Tripster AT, og kun senket rammehøyde/stack noen millimeter og gjort rammelengde/reach noen millimeter lengre. Andre små justeringer er konsekvenser eller tilpasninger av dette.
Senket front/lavere rammehøyde åpner for noe lavere styre, men det er verdt å huske at én avstandsring eller et par graders annen vinkel på styrefremspring/stem, utligner forskjellen. Det er ingen mål på sykkelen som er så enkle å påvirke og endre som målene for sittestilling, og det forblir et mysterium for meg hvorfor produsenter, forhandlere og presse legger slik vekt på dem i markedsføringen. Kanskje fordi det er noe kundene umiddelbart kan forstå.
Hva gjelder GX Race sin litt lengre rammelengde/reach, er dette ikke et grep primært for mer utstrakt sittestilling, men for å bruke kortere styrefremspring/stem og dermed oppnå raskere styring, noe som øker manøvrerbarheten man vil ha på ruskete underlag.
Design for kortere styrefremspring på siste generasjon gravel-sykler gjør at man kan bli lurt til å tro at gitte mål for reach/stack er de "samme" for f.eks. en klassisk krossykkel og en moderne grusracer. Men det er prinsipielt ikke riktig. En klassisk krossykkel er designet for et lengre styrefremspring, en moderne grusracer ofte for et kortere. Man kan dermed ikke uten videre velge "riktig" størrelse ved å se på disse målene, eller forvente samme sittestilling. Langt mindre kjøreegenskaper.
Hva gjelder det som faktisk spiller en avgjørende rolle - kjøreegenskapene - har Kinesis med GX Race gått bort fra klassisk CX-geometri til fordel for Tripster AT sin lange og slakke stabilitet.
Hvorfor?
Det åpenbare svaret er at for i høyest mulig fart å forsere grove grusveier, er brede, knastede dekk og überstabil geometri en fordel. Da velger man bort noe av responsiviteten og lekenheten som vi kjenner fra landeveis- og krossykler.
Som nevnt over, har denne geometrien mange fordeler, og jeg håper at du vil trives med din GX Race. Men den er noe annet enn en tradisjonell krossykkel, og du vil selvsagt merke forskjellen. Slik du rapporterer.
![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=123313&filename=GX Race versus Tripster AT.jpg)
Og la meg for ordens skyld nevne at GX Race (til venstre) har gaffelen Columbus Futura Cross Plus, i likhet med dagens Tripster AT, mens opprinnelige Tripster AT (til høyre) hadde Kinesis' egen gaffel. Columbus' gaffel har plass til bredere dekk, men har kortere fork offset/fremløp, og dermed lengre trail/slep, noe som gir økt stabilitet, men noe mindre responsiv styring. Det gjør bruk av kortere styrefremspring logisk.
Kinesis har for GX Race valgt annen aluminium, annen utforming av rørene og dermed noe lavere vekt enn Tripster AT (1,69 versus 1,84 kg i 54). Der Tripster AT er utformet for maksimal styrke for å kunne bære stor vekt, er ikke det et like prioritert hensyn hos GX Race.
GX Race har som nyere modell festepunkter for veske på overrøret. Til gjengjeld har Tripster AT feste for ekstra drikke- eller verktøysflaske på underrøret

Men det er også noen underliggende faktorer som dikterer at dagens grussykler, også rittsyklene, stadig blir lengre og slakkere enn for kun noen få år siden:
Dekkbredde: Mens man før følte at man kunne forsere absolutt hva som helst på 33-35 mm dekk, i god krosstradisjon, forventer nå brukeren 40 mm eller mer. Det gir utslag på design, som igjen påvirker kjøreegenskapene og opplevelsen.
UCIs inntog i gravel-ritt: Hele industrien forbereder seg nå på at UCI vil innføre regler for hva gravel-ritt er for noe, og - etter det innledende frisleppet - hva en gravel-sykkel kan være. Det gir umiddelbare utslag på rammedesign. De spenstige syklene som har kombinert korte kjedestag med brede dekk, som Rondo HVRT (408-410 mm), 3T Exploro (415 mm), første generasjon Cannondale Topstone Carbon (415 mm), Open U.P. (420 mm) eller Rondo Ruut (420 mm), bruker designløsninger som i utgangspunktet ikke er UCI-lovlige. Som senkede kjedestag. Nå satser de store merkene på UCI-lovlige modeller med lengre kjedestag, i påvente av at UCI vil innføre lignende regler for gravel-ritt som for landevei eller kross. Disse modellene markedsføres som de raskeste noensinne, men vil få mindre spenstige kjøreegenskaper enn sine kjappeste UCI-ulovlige søsken.
Konservative brukere: Mange syklister kjenner ikke til, eller legger ikke vekt på, de geometriske målene som faktisk bestemmer kjøreegenskapene. De vil ha sykler som er klassisk elegante, med rette kjedestag, og gjerne merker og modeller som man ser i de populære rittene. Dette forsterker faktorene over, og gjør at utradisjonelle, ikke-UCI-lovlige designløsninger er på retur.
Trådstarter oppgir at han ønsker en allroad-ramme, men oppgir en ønsket dekkbredde som er mer gravel enn allroad. Da vil han stå midt i dilemmaet mellom ønsket dekkbredde og ønskede kjøreegenskaper. En løsning er som nevnt en av de utradisjonelle, ikke-UCI-lovlige modellene. Men custom-modeller i stål eller titan lages gjerne av rette rør som begrenser særløsninger.
![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=123312&filename=Gravel_vs_Allroad.jpg)
Uansett vil jeg anbefale å lese Gran Fondos
Gravel bike vs all-road bike – What’s the difference and what’s right for you?This takes us right to the point of the matter because the difference between gravel and all-road bikes is based on two factors, according to Philip. “Tire size and intended use are decisive. In principle, road and gravel bike geometries are interchangeable, but the demand for tires that are at least 35 mm wide requires a design that’s able to accommodate them.”
Of course, the frame and fork determine how wide the tires can be. But does this impact the handling? The Canadian bike brand’s product manager has a clear answer: “The increased tire clearance results in longer chainstays than we would want on high-performance road bikes. The same applies to the cockpit and fork.”
As always, there are two sides to every coin. While longer chainstays increase stability on loose surfaces, Philip says they also affect performance. “If we’re looking for faster and more responsive handling, like on a high-performance road bike, we usually use shorter chainstays, which goes hand in hand with a reduced trail up front..”
I artikkelen argumenteres det også for nødvendigheten av geometri tilpasset underlaget og lengden på tur eller ritt. Stabilitet for kontroll og komfort.
Men spørsmålet er om man virkelig trenger de bredeste monsterdekkene med dertil brede dekklaring, om man ikke skal ha piggdekk under heldekkende skjermer.
Selv er jeg, som nevnt mange steder, sterkt tilbøyelig til å mene at en moderne landeveissykkel med dekklaring på 32-35-38 mm, er et spennende valg for dem som vil ha gleden av en fullblods landeveissykkel på asfalt og en spenstig opplevelse på grusen. Forutsatt at man trives med å arbeide aktivt med sporvalg på rufsete veier, og synes det kun blir morsommere av at man til tider ikke har stålgrep eller fullstendig stabilitet på ethvert underlaget.
Som nevnt ofte før, er mitt valg for raske Marka-turer ikke stabile Tripster AT med 440 mm kjedestag og 45 mm dekklaring, men BMC Roadmachine med 410 mm kjedestag og 30 mm dekklaring.
Jeg avviser ikke at noen ekstra millimeter dekkklaring er nyttig, men tenker at en moderne landeveissykkel med plass til ytterligere 2-8 mm bredt dekk, attpåtil med knaster, ville vært topp. Slike sykler har da som kjent også vunnet
en rekke gravelritt, uten at jeg sier at de nødvendigvis er raskest på krevende underlag.
Om jeg noen gang kjøper nytt rammesett for blandet bruk, blir det noe slikt