Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå?
|
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå?
[Re: EmilZipp]
19/02/2021 13:17
|
universalis
Ringrev
|
Ringrev
Jeg kan bekrefte at to måneders trøstespising og medfølgende 4 kg opp uten en eneste time trening medfører betydelig endring i form, humør, selvtillit og stram i maska når jeg ser meg i speilet i bar overkropp. Er i gang igjen og får grisebank av kompisene. Å henge med i sone 1/2 er ikke et alternativ, jeg er i sone 3-4 og sur når jeg kommer hjem. :-) Det er mange av oss som har kjent på den følelsen!
******************** Div. sportsremedier ...
|
|
|
[Re: grr]
30/09/2022 09:56
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
De siste ti årene så har jeg trent rundt 350 timer i året med sykling og langrenn uten å få den helt store fremgangen. Har i stor grad fulgt min gamle fotballtreners råd om at trening skal gjøre vondt, så det har vært mye bakkdrag, 4x4 og blodslit. Sone 1 og 2 har jeg prøvd å unngå fordi at jeg har funnet det kjedelig å donke rundt i lusetempo. Har stort sett ligget 15-20minutter etter merkekravet på sykkel Birken hvert år
Etter ett rekord dårlig resultat på Birken i år fant jeg ut at noe måtte gjøres. Har fulgt rådene til bla Hoås og eplekjekke kollegaer med gode resultater fra ritt og renn. Etter Birken har jeg hatt stålfokus på sone1 & 2 og trent litt flere timer - ikke mye mer enn vanlig. Gevinsten på åtte uker er en fremgang på 10% på VO2 max iht Garmin
Mulig jeg faller for fristelsen og tar en formtest i den lokale bakken samt en FTP i løpet av nærmeste fremtid.
Planen fremover blir å sykle mye sone 1 & 2 ispedd en og annen blodøkte i høy sone 4. For se om det holder frem til jul
Hvis jeg øker ytterligere 10% på min nåværende VO2 max så skal jeg spandere ett par øl på Hoås etter Offroad Finnmark neste år.
Redigert av Flamini; 30/09/2022 09:57.
|
|
|
[Re: Flamini]
30/09/2022 10:48
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Å unngå sone 1/2 i 350 timer i året er ganske ekstremt, er det ikke? Jeg forstår at hvert blodslit har en oppvarming og pauser, men likevel. Èn time blodslit hver dag, eller to timer blodslit annenhver dag.. Da forundrer det meg ikke at du har progresjon av rolig trening.
|
|
|
[Re: Flamini]
02/10/2022 09:05
|
NjuK
Ivrig
|
Ivrig
De siste ti årene så har jeg trent rundt 350 timer i året med sykling og langrenn uten å få den helt store fremgangen. Har i stor grad fulgt min gamle fotballtreners råd om at trening skal gjøre vondt, så det har vært mye bakkdrag, 4x4 og blodslit. Sone 1 og 2 har jeg prøvd å unngå fordi at jeg har funnet det kjedelig å donke rundt i lusetempo. Har stort sett ligget 15-20minutter etter merkekravet på sykkel Birken hvert år
Etter ett rekord dårlig resultat på Birken i år fant jeg ut at noe måtte gjøres. Har fulgt rådene til bla Hoås og eplekjekke kollegaer med gode resultater fra ritt og renn. Etter Birken har jeg hatt stålfokus på sone1 & 2 og trent litt flere timer - ikke mye mer enn vanlig. Gevinsten på åtte uker er en fremgang på 10% på VO2 max iht Garmin
Mulig jeg faller for fristelsen og tar en formtest i den lokale bakken samt en FTP i løpet av nærmeste fremtid.
Planen fremover blir å sykle mye sone 1 & 2 ispedd en og annen blodøkte i høy sone 4. For se om det holder frem til jul
Hvis jeg øker ytterligere 10% på min nåværende VO2 max så skal jeg spandere ett par øl på Hoås etter Offroad Finnmark neste år. Og, din gamle fotballtrener hadde kompetanse på sykkeltrening? Og, hadde han i det hele tatt noen utdanning innen trening og fysiologi? Skal man ha fremgang må man oppsøke miljøer hvor kompetansen er på den spesifikke treningen. Vil jeg bli god i sjakk, så spør jeg ikke en langrennstrener om råd. Ser jo ut til at du har endret litt fokus nå, og har opplevd fremgang. Blir artig å høre etter Birken 2023, da du har hatt 10% fremgang på 8 uker. Selv om man kanskje heller skal ta målingene på Garmin med en klype salt. Men, absolutt verdt å bruke for motivasjonen sin del.
Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
|
|
|
20/03/2023 13:02
|
Brabus
Avhengig
|
Avhengig
Ettersom jeg har hjemmekontor så har jeg også muligheten til å trene i lunsjen, pluss litt til  Frem til påske tenkte jeg å ta en del sone en økter på rulla. dels i lunsjen og dels på kveldstid. Hvor lange bør sone en øktene være ? Er det fx OK ha en 30min + en 45min sone en økt på rulla den ene dagen og så en to timers tur på langren dagen etter, der jeg grovt sett ligger i 30min i alle sonene utenom sone fem ?
Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere
|
|
|
20/03/2023 15:44
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
30 minutter i sone er fryktelig lite belastende da. Det er en litt kort. helt rolig restitusjonsøkt. Jeg er usikker på om det vil gi noe i det hele tatt. . (annet enn litt god samvittighet i lunchen i hjemmekantina etterpå)
LarsB
|
|
|
20/03/2023 21:27
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Jeg har god erfaring med å kjøre korte, rolige 30-minuttere dagen før hardøkter. Det vil sikkert gi god effekt dagen før langtur også
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
[Re: Brabus]
21/03/2023 06:17
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Ettersom jeg har hjemmekontor så har jeg også muligheten til å trene i lunsjen, pluss litt til  Frem til påske tenkte jeg å ta en del sone en økter på rulla. dels i lunsjen og dels på kveldstid. Hvor lange bør sone en øktene være ? Er det fx OK ha en 30min + en 45min sone en økt på rulla den ene dagen og så en to timers tur på langren dagen etter, der jeg grovt sett ligger i 30min i alle sonene utenom sone fem ? Spørsmålet er vel hva som er formålet med økta? Samle tid over uka i sone 1, eller gjøre deg klar for hardøkt dagen etter?
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
21/03/2023 06:53
|
Jamez
Entusiast
|
Entusiast
Mangle pendler vel til og fra jobb i rolig sone 1, 20-40min. Jeg er hvertfall en av dem, ca 25min hver vei. Har hatt mye tid på å gruble på om det har treningsverdi eller om man nærmest kan se bort fra det. Når man trener lite har det nok verdi. Men med mer volum har jeg kommet til at de i uker hvor det er nok annen trening så legger jeg intensiteten veldig lavt, godt nede på sone1 puls, slik at det gir minimalt med ekstra forstyrrelse for øvrig trening. På uker der det ikke er tid til nok harde økter kan jeg evt trå på litt mer fordi jeg ikke har samme restitusjonsbehov eller behov for like friske ben.
Så hvor lange bør så sone1 øktene være før de kan regnes som produktive?
|
|
|
[Re: eOpseth]
21/03/2023 07:16
|
Brabus
Avhengig
|
Avhengig
[quote=Brabus]Ettersom jeg har hjemmekontor så har jeg også muligheten til å trene i lunsjen, pluss litt til  Frem til påske tenkte jeg å ta en del sone en økter på rulla. dels i lunsjen og dels på kveldstid. Hvor lange bør sone en øktene være ? Er det fx OK ha en 30min + en 45min sone en økt på rulla den ene dagen og så en to timers tur på langren dagen etter, der jeg grovt sett ligger i 30min i alle sonene utenom sone fem ? Spørsmålet er vel hva som er formålet med økta? Samle tid over uka i sone 1, eller gjøre deg klar for hardøkt dagen etter? Formålet med øktene er å samle tid i sone en og å restituere for skiøkt dagen etter, men hovedspørsmålet er vel egentlig som Jamez skriver; hvor lange bør så sone1 øktene være før de kan regnes som produktive?
Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere
|
|
|
21/03/2023 07:44
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Nja, jeg tenker sone 1 har to dimensjoner for å snakke om produktivitet. Ukesvolum og volum på selve økta.
Samler du 100 timer eller mer ekstra i året på slike korte økter har det helt sikkert en positiv effekt med mindre det går utover andre økter.
Én sone 1 økt må nok ha vesentlig lengde for å være produktiv, men det handler også om ditt nivå.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
[Re: eOpseth]
21/03/2023 14:46
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Nja, jeg tenker sone 1 har to dimensjoner for å snakke om produktivitet. Ukesvolum og volum på selve økta.
Samler du 100 timer eller mer ekstra i året på slike korte økter har det helt sikkert en positiv effekt med mindre det går utover andre økter.
Én sone 1 økt må nok ha vesentlig lengde for å være produktiv, men det handler også om ditt nivå. Jeg vil heller påstå at det handler om en helhetlig treningsfilosofi og hva den enkelte sone 1 økt kombineres med i en hektisk hverdag snarere enn nivå
|
|
|
21/03/2023 16:42
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Mulig jeg misforstår deg, men jeg klarer ikke se hva du mener til forskjell fra meg utover at du bruker andre ord?
|
|
|
21/03/2023 19:10
|
stosu
Besatt
|
Besatt
da tror jeg vi misforstod hverandre, og er enige 
|
|
|