Jeg har en waterrower, men valgte dessverre modellen A1 med metallskinne, den er ikke spesielt stille. Jeg vurderer å bytte den ut med en stillegående modell. Så vidt jeg kan skjønne så må man velge en med (kun) magnetisk motstand hvis den virkelig skal være stille. Er det noen som har en slik som kan si noe om lydnivået og rofølelsen?
Problemet er at jeg har den på loftet, barnas soverom er i etasjen under, og da kan jeg ikke ro når de skal sovne. Lyden forplanter seg gjennom gulvet. Jeg tror ikke det er skvulpelyden som høres, det er metallskinnen. Den har dårlig design som gjør at den bråker. Den dyre waterrower er antakelig stille nok, men for dyr, og jeg synes det er litt styr med vann på tanken. Jeg fikk problemer med algevekst en gang, det var ganske styrete å ordne opp i. Så jeg skal ikke ha en vannroer igjen, selv om de billigere kopiene sikkert er innenfor budsjett.
Romaskiner med luft- eller vannmotstand har sikkert mer realistisk rofølelse enn magnetiske, men jeg bruker den stort sett i maksimum 10-15 minutter som oppvarming, jeg bruker den ikke til kondistrening, så jeg tror ikke det er kjempeviktig.