Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 7 1 2 3 4 5 6 7

Hvorfor brøytes ikke Hammern parkeringsplass?

Re: Hvorfor brøytes ikke Hammern parkeringsplass? [Re: oyvin] #2729620 06/03/2023 14:53
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: oyvin
(Og altså, jeg tviler på at du har bodd tiår i byer mange ganger større enn Oslo, der du skulle ta kollektiv transport hjem etter skitur.)

Det har du jaggu rett i, men mest fordi jeg som bergenser ikke ble født med ski på beina og aldri lærte den edle kunst. Det har gitt meg et varig mindreverdskompleks som jeg må overkompensere for ICON_SMILE Men det med større byer er sant.

Sørkedalsbussen går i skytteltrafikk full av lykkelige skiløpere, så det lar seg gjøre med noen forholdsregler. Neppe kaldere i Maridalen enn Sørkedalen.

Og f.eks. Holmenkollbanen er jo skifolkets egen t-banelinje.

Om man skal hjem fra Hammeren, kan man jo også renne rett ned fra varme Ullevålseter og rett inn i varm buss. Kanskje attpåtil med tørt skift innerst eller varmende dunvest ytterst. Ruter gir deg reell ankomsttid for bussen.

Og det med ekstrabuss i helgene, om hovedbussen er full eller forsinket (på grunn av køer av privatbiler), fungerer faktisk.

Nå har jeg selv bidratt til at tråden flyter ut. Beklager det. For mye kaffe på tampen av dagen. Nå hjem. På sykkel.

Re: Hvorfor brøytes ikke Hammern parkeringsplass? [Re: Sepeda] #2729627 06/03/2023 16:41
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sepeda, det er helt ok at du misliker privatbiler og bilister, men du kan ikke kreve at alle andre deler ditt syn. Dumt å være nedlatende for andres liv eller utfordringer. Det er en væremåte som har skapt splittelse i Oslo, for noe så fint som sykkelveier og bedre kollektivtilbud ICON_SMILE

Redigert av Andreas83; 06/03/2023 18:17.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Hvorfor brøytes ikke Hammern parkeringsplass? [Re: Andreas83] #2729634 06/03/2023 18:29
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
ICON_SMILE

Ops, nå har du redigert det meste bort. Da skal jeg forkorte også:

- Det er ikke nedlatende å påpeke overfor voksne mannfolk på forumet at man kan ta kollektivtransport til og fra en skitur i Marka, om man vil, og at man med noen enkle forholdsregler ikke behøver å hakke tenner av kulde hele veien hjem ICON_SMILE Det er tusenvis av menn og kvinner som gjør det hyppig. Vær så snill å lese det jeg skriver med en smule velvilje og i kontekst.

- Det er jo nettopp de hundrevis av bilene med én person og étt par ski, noen ganger en passasjer og to par ski, som skaper trafikkork i dalene og rundt parkeringsplassene på de mest populære utfartsdagene. Om flere av dem som er friske og raske tok kollektivtransport, i hvert fall de travleste dagene, ville trafikken gått fortere og flere parkeringsplassene vært tilgjengelig for dem som har større behov for bil, som eldre, familier med små barn og bevegelseshemmede.

- Jeg skulle som sagt gjerne sett at flere parkeringsplasser var reservert for grupper som trenger det. Synd at dagens regelverk i begrenset grad gir mulighet for det. Og jeg har allerede nevnt at de over 67 år også kan få aldersvennlig transport i Ruters rosa minibusser som henter en hjemme, kjører en dit en vil, og gir assistanse ved behov. Også tilrettelagt for rullator og rullestol, for dem som trenger det. Prisen er den samme som alminnelig honnørbillett, kr. 20. En venn kan følge med i bussen til alminnelig billettpris. Dette er en ordning som har høy brukertilfredshet og som har gitt mange eldre en mulighet til å komme seg enklere ut og rundt. Jeg tror kanskje du glemte det da du skrev om hvor nedlatende jeg er for andres liv og utfordringer ICON_SMILE

Og så synes jeg at du tar litt hardt i når du beskriver holdningene jeg skal ha, og konsekvensene av dem ICON_SMILE

Men altså, jeg setter veldig stor pris på dine mange gode innlegg på sykkelforumet, særlig om bikepacking. Synd at vi er litt som hund og katt om andre ting frown

Og mine unnskyldninger til supernalle for at jeg har surret til tråden.

Re: Hvorfor brøytes ikke Hammern parkeringsplass? [Re: supernalle] #2729655 07/03/2023 08:42
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Når det gjelder kollektiv til /fra marka om vinteren. Hvis man kan ta t-bane så fungerer det rimelig greit så lenge Sognsvann eller Mortensrud er siste stopp. Der står banen og venter. Også i Groruddalen der det er flere innendørs stasjoner hvor temperaturen er OK.

Dette i kombinasjon med en tørr ulltrøye i sekken gir helt OK temperatur. Om noen reagerer på at du skifter på tbanestasjoenn er det bare å sende dem et olmt blikk eller gi faen.

Forøvrig er jeg for utvidet utfartsparkering, men gjerne også med flere hc-plasser og brukerbetaling tilsvarende beboerparkering (som forøvrig bør innføres i hele Oslo). Og ikke minst bedre håndheving som igjen vil komme med brukerbetaling, mye irriterende feilparkering på store utfartsdager.

Re: Hvorfor brøytes ikke Hammern parkeringsplass? [Re: Sepeda] #2729692 07/03/2023 17:47
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Du har en ganske nedlatende måte å påstå at du ikke er nedlatende, må jeg si.

Det du og dine av en eller annen grunn ikke vil vil ta inn, er at både kan andre ville gjøre noe annet enn dere, de de kan også ha noe egen erfaring med det. Den erfaringen jeg har med at det er kaldt å vente på buss eller bane, det er kaldt å sitte på buss, det er kaldt på T-bane, og det er kaldt å vente på overgang, blir ikke annerledes av at du påstår noe annet. Det er en reell erfaring, uansett hvor "velvillig" du velger å lese det. Det går an å komme seg frem og tilbake per langvarig kollektivreise, som du selvsagt har skjønt at jeg vet, siden jeg skrev det rett ut. Det bare at det er en så utrivelig opplevelse at det ikke blir aktuelt, som er jeg helt personlig på egne vegne synes er synd fordi skogen er balsam for sjelen.

Og nei, en ekstra ulltrøye holder ikke, og nei, det blir heller ikke varmere av å sitte på Ullevålseter og se i veggen et antall minutter før man går videre. Heller tvert om.

Hvis du er kort vei fra et utfartsted i utgangspunktet, eller det er en ganske rett fram reise fra A til B, er det en fort annen sak. Eller, som jeg skrev, hvis du skal sykle. Eller hvis du er i god nok form til at du ikke blir svett. Eller mange andre muligheter. Men for noen er det ikke en annen sak.

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Hvorfor brøytes ikke Hammern parkeringsplass? [Re: oyvin] #2729697 07/03/2023 19:09
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Jeg avviser på ingen måte din opplevelse av at det rett og slett er bikkjekaldt å vente ute i kulda eller for den saks skyld å sitte på alminnelig kjølig tog/t-bane/buss dersom man har våte eller fuktige klær etter fysisk aktivitet.

Jeg tror alle som beveger seg for egen maskin med en viss intensitet ute i kulda, om det så er på ski eller sykkel eller på annet vis, har gjort akkurat samme erfaringen.

Jeg har selv hakket tenner og ristet av kulde i pauser fra, eller etter, vinterlig aktivitet både i hverdagen og på turer, før jeg lærte hvordan jeg kan unngå det med forholdsvis enkle grep. Stikkord er funksjonell bekledning, tilgjengelig varmt ytterlag, og tørre skift ved behov.

Både larsdx og Andreas83 (i innlegget som han dessverre redigerte bort) har delt sine erfaringer om hvordan man kan unngå å fryse eller i hvert fall redusere slikt ubehag. Mange andre på forumet vil også kunne dele erfaringer og gi gode tips.

Jeg mener ikke å være nedlatende, bare å påpeke at dette er et overkommelig problem.

Det er synd at du har hatt en så utrivelig opplevelse på tur at du avviser hele muligheten av at det faktisk lar seg løse.

Og du må selvsagt selv velge fritt hvordan du vil reise til og fra skiløypene, ut fra tilgjengelig tid, familieforpliktelser og egne preferanser. Mine kommentarer i denne tråden knytter seg til trafikkork og parkeringskaos på de mest populære utfartsdagene ved de mest populære utfartsstedene i byens daler, der det rett og slett er for mange biler på for lite plass.

Re: Hvorfor brøytes ikke Hammern parkeringsplass? [Re: supernalle] #2729719 08/03/2023 08:57
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Ny utvikling i saken: I dag stod det en gravemaskin der, jeg så at mye av den gjenværende snøen var borte på de gjenværende ca. 1/3 av plassene som aldri ble måkt, men...... disse plassene var blitt sperret av med betongblokker, og er ikke mulig å bruke.

Dette kan være de betongblokkene som ble satt under de nye aluminiumsprofilene da de satt opp dem, men man vet aldri hvor gale disse rød/grønne er. Kanskje de vil grave disse plassene opp og fjerne dem for.... miljøets skyld. Jeg hadde ikke tid til å stoppe og inspisere i dag, men jeg skal ta en nærmere titt i kveld.

Når det gjelder denne bussen så går den EN gang hver time, men noen FÅ ekstrabusser (tre på morgningen og to rundt middagstider) på hverdager. Det er heller ikke alternativer, som tog, trikk eller t-bane. Kommer ikke bussen så kan du få en helt jævlig dag. Dette er også spesielt for Maridalen, fordi på vinteren er det flere ganger at den ikke kommer opp Skarsbakken. Da kommer det rett og slett ingen buss. I vinter kjørte også bussen ut der, i et "hederlig" forsøk på å komme opp. Bussene snudde på Hammern resten av dagen. Jeg lurer fortsatt på hvordan det gikk med dem som kom fra tur på Skar. Der er det ingen alternativer, og å gå til Hammern er jævlig langt på føttene, og også en voksen ekstra tur på ski. Neppe noe for gamlingene som bare skulle ha seg en tur opp på Øyungen. I helgene går flere ekstraavganger, og det går helt fint å ta buss inn for å gå på ski både til Hammern og Skar.... så lenge den kommer.

Jeg har selv blitt flagget ned et par ganger av fortvilete turgåere og skiløpere, som der bussen ikke dukket opp. Til og med en gang på vei hjem så snudde jeg og kjørte dem til Brekke (og i ett tilfelle, hjem). Det er en service jeg gjerne ikke tar.

I praksis er det så og si INGEN som tar bussen på kvelden på ukedagene for å gå på ski fra Hammern/Skar, nettopp fordi bussen går en gang i timen (når de skal hjem). De tar bilen inn for å ta en treningstur med lykt. For dem er det neppe aktuelt med sekk.... eller buss. Det tar mye lengre tid i en hektisk hverdag, og man ønsker ikke å risikere å fryse. Det kommer aldri til å skje at disse bytter ut bilen.... man kan drømme og teorisere, men det kommer aldri til å skje... de kommer aldri til å bruke mindre tid på familie, barn, jobb for å ta bussen.... da vil nok treningssentret være det nest beste alternativet. Det største problemet med de rød/grønne er at de tror de kan bestemme virkeligheten.

Flere sykler på vinteren, og det er selvsagt ikke et alternativ å ta sykkelen på bussen. Ei heller å sykle langs Maridalsveien for å komme frem til Hammeren, spesielt siden det ligger løyper på grusveien innenfor.

Selv om de skal ha for forsøket de 5 som syklet med grusracere/racere som jeg traff på ved brua i bunnen av Mördarbakken, da det var 20-30 cm nysnø. Det var ikke oppmåkt og det var bare noen nye bilspor der. Den ene var kvinde og hun påpekte at min fatbike nok var et bedre alternativ, noe jeg høylytt bekreftet.

2/3 av den voksne befolkingen er overvektige. Å ta parkeringsavgift og å gjøre dørstokkmila enda lengre er rett og slett et idiotisk forslag, det er også idiotisk å ikke rydde disse plassene. Pengene man "tjener" eller sparer vil vise seg multippelt opp i helsebudsjettet. Det er ikke det at det er mange som ikke har råd, men det er tiltak og irritasjonsmoment, og kommer på toppen av alt annet av irritasjon (f.eks. kulde, snø, regn, osv). Da er senga og netflix greit for mange. Man blir vel ikke så mye tjukkere fra man var i går, og opplevelsen om frihet får seg uansett en bulk. Villparkeringen og trafikkfarlighetene vil øke...

Enkle løsninger for ANDRE er noe av det mest arrogante jeg vet.... jeg kjenner det igjen fra folk som har sterke meninger om fatbike.... det er samfunnets virkelige tosker.

Jeg vil også få påpeke hvor store hyklere disse rødgrønne er. Mange av dem har kjæledyr, og hver hund har et miljøfotavtrykk som en stor SUV. Hunder som kjæledyr er helt unødvendig. Og å fjerne disse 560 000 dyrene, som bare blir brukt til kjæledyr vil ha en langt større miljømessig gevinst enn å ikke måke snøen på Hammern og å ta avgift der. Just sayin..... dette burde MDG bli presset på.....

Every man is guilty of all the good he did not do.

- Voltaire
Re: Hvorfor brøytes ikke Hammern parkeringsplass? [Re: supernalle] #2729724 08/03/2023 09:13
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Sitat: supernalle

Jeg vil også få påpeke hvor store hyklere disse rødgrønne er. Mange av dem har kjæledyr, og hver hund har et miljøfotavtrykk som en stor SUV. Hunder som kjæledyr er helt unødvendig. Og å fjerne disse 560 000 dyrene, som bare blir brukt til kjæledyr vil ha en langt større miljømessig gevinst enn å ikke måke snøen på Hammern og å ta avgift der. Just sayin..... dette burde MDG bli presset på.....

Fint og saklig innlegg, men så hopper du rett i fjorden med denne. 10/10, had us in the first half, not gonna lie.

Re: Hvorfor brøytes ikke Hammern parkeringsplass? [Re: supernalle] #2729730 08/03/2023 09:51
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
ICON_SMILE

Jeg tar med glede til meg titlene både arrogant, tosk og hykler, om du hadde meg i tankene. Selv om jeg strengt tatt ikke er rødgrønn, som du også refererer til. Heller turkis. Og jeg har for øyeblikket ikke kjæledyr ICON_SMILE

Når jeg leser mine egne innlegg på nytt, er jeg i tvil om hva jeg har sagt som er så idiotisk og dumt, men jeg bøyer meg for flertallet i tråden.

Du har helt sikkert rett i at det kan være problematisk for bussen å komme opp Skarsbakken på dager med det aller mest krevende føret. Vet ikke hvor ofte det skjer. Jeg har hatt Hammeren i tankene, siden tråden har utgangspunkt i den plassen.

Skal forsøke å ikke legge meg mer ut med noen, men lurer på hvorfor du gjentar dette:

Når det gjelder denne bussen så går den EN gang hver time, men noen FÅ ekstrabusser (tre på morgningen og to rundt middagstider) på hverdager.

Nei, den gjør jo ikke det.

Mandag-fredag går buss 51 Nydalen–Maridalen nå i vinter hver halvtime fra kl. 06:53 til 08:53 og hver halvtime fra kl.14:53 til 20:53. Ellers hver time. Tilsvarende hyppig fra Hammeren.

I helgene går samme buss hver halvtime fra kl. 09:53 til kl. 17:53. Ellers hver time. Tilsvarende hyppig fra Hammeren. Og det skal være to ekstrabusser i tilfelle hovedbussen er full eller forsinket.

Det er underlig at Ruter tilbyr disse hyppigere rutene dersom det er slik som du skriver, at det i praksis ikke er noen som benytter seg av tilbudet.

Og om bussen er forsinket mer enn 20 minutter, kan man som hovedregel få dekket drosje opptil kr. 750. Det burde kunne ta en ut av Maridalen. Ja, det finnes unntak fra hovedregelen dersom ruten innstilles av ekstraordinære årsaker.

Og så kan de eldre altså ta aldersvennlig transport i Ruters rosa busser med henting hjemme til Maridalen mandag til lørdag kl. 10-17.

Enkle løsninger for ANDRE er noe av det mest arrogante jeg vet....

ICON_SMILE

Alle som har meninger om løsninger for det fellesskapet vi lever i, har jo meninger om løsninger for andre. Tilfellet er vel heller at du liker noen av disse løsningene, og misliker andre.

Du får ha lykke til videre i din kamp for parkeringsplassene. Jeg har flere ganger berømmet at du har sagt fra om manglende brøyting. Og jeg har ikke avvist at parkeringsplasser er nyttig. Jeg har bare tatt anledningen til å oppmuntre til å reise kollektivt for å redusere presset.

Siden det jeg har nevnt om kollektiv som et alternativ til privatbil ut til Maridalen er så ille galt, er det bare å glede seg over at det i hvert fall går veldig fint å ta buss til Sørkedalen. Den ruller frem og tilbake med skiløpere om bord. Til og med sykler tas hyppig med, om eierne skulle velge det. Ja, det kan være tett om plassen i de mest pressede periodene, men oslofolk i alle aldre tar det med godt humør.

Re: Hvorfor brøytes ikke Hammern parkeringsplass? [Re: Ndreas] #2729734 08/03/2023 10:10
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Ndreas

Fint og saklig innlegg, men så hopper du rett i fjorden med denne. 10/10, had us in the first half, not gonna lie.

Hvis du klarer å komme med en saklig kritikk av dette så kjør på..... men det klarte du ikke...

According to one estimate, owning a medium-size dog can have a similar carbon footprint to a large SUV.

https://www.sciencefocus.com/science/are-our-pets-bad-for-the-environment/

- Voltaire
Re: Hvorfor brøytes ikke Hammern parkeringsplass? [Re: Sepeda] #2729735 08/03/2023 10:13
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Sepeda

Mandag-fredag går buss 51 Nydalen–Maridalen.........hver halvtime fra kl.14:53 til 20:53.

Dette er feil.

- Voltaire
Re: Hvorfor brøytes ikke Hammern parkeringsplass? [Re: supernalle] #2729736 08/03/2023 10:19
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider

Mandag-fredag går buss 51 Nydalen–Maridalen.........hver halvtime fra kl.14:53 til 20:53.

Dette er feil.

ICON_SMILE

Når skal jeg gi opp?

Søkte nettopp opp denne ruten på Ruter. Se her selv.

Og det bekreftes i informasjonen om utvidet tilbud på vinteren.

Re: Hvorfor brøytes ikke Hammern parkeringsplass? [Re: Sepeda] #2729739 08/03/2023 10:31
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!

Dette er feil.

ICON_SMILE

Når skal jeg gi opp?

Søkte nettopp opp denne ruten på Ruter. Se her selv.

Og det bekreftes i informasjonen om utvidet tilbud på vinteren.

Jeg skal gi deg at det har skjedd en midlertidig endring fra 16. januar.... resten av vinteren måtte man tydeligvis klare seg uten. Jeg tipper uansett at denne blir lite brukt, som vanlig. Ellers er det denne som gjelder:

https://ruter.no/globalassets/rutetabeller/buss-oslo/buss-51-58-rutetabell-02052022.pdf

- Voltaire
Re: Hvorfor brøytes ikke Hammern parkeringsplass? [Re: supernalle] #2729740 08/03/2023 10:39
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N

Hvis du klarer å komme med en saklig kritikk av dette så kjør på..... men det klarte du ikke...

According to one estimate, owning a medium-size dog can have a similar carbon footprint to a large SUV.

https://www.sciencefocus.com/science/are-our-pets-bad-for-the-environment/

Jeg engasjerer ikke med argumentet ditt (i det hele tatt), lag en tråd og diskuter det der.
Det jeg reagerer på er hvordan du, i din egen tråd om manglende måking på en parkeringsplass trekker ut av lufta en anklage om at rødgrønne er hyklere fordi "mange av dem har kjæledyr...høye utslipp".

Hører du deg selv? Det er jo helt borti staur og vegger hvor irrelevant dette er for denne tråden!

Har du tall på hvor mange rødgrønne som har hunder? Hvordan er overlappet med suv-eierskap og deres andre utslipp? Hva med andre partifolk? Er det det at de rødgrønne i tillegg gjør eller later som de gjør noe for miljøet som trigger deg sånn?

Re: Hvorfor brøytes ikke Hammern parkeringsplass? [Re: supernalle] #2729741 08/03/2023 10:40
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Jeg skal gi deg at det har skjedd en midlertidig endring fra 16. januar.... resten av vinteren måtte man tydeligvis klare seg uten.

Det er godt at du ser glasset som halvtomt, og ikke lar deg lure av at ting blir bedre ICON_SMILE

Årsaken til det utvidede tilbudet var jo det komplette kaoset på utfartsveiene og parkeringsplassene ved de mest populære utfartsområdene denne vinteren. Det uttalte formålet var å bidra til at flere satte fra seg bilen hjemme.

Men det nytter uansett ikke, om det er slik at det likevel er ingen som tar bussen, og privatbil virkelig er eneste fungerende løsning for å ta seg en skitur.

Re: Hvorfor brøytes ikke Hammern parkeringsplass? [Re: Ndreas] #2729745 08/03/2023 10:59
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Om flere av dem som er friske og raske tok kollektivtransport, i hvert fall de travleste dagene, ville trafikken gått fortere og flere parkeringsplassene vært tilgjengelig for dem som har større behov for bil, som eldre, familier med små barn og bevegelseshemmede.

- Jeg skulle som sagt gjerne sett at flere parkeringsplasser var reservert for grupper som trenger det.

Men altså, jeg setter veldig stor pris på dine mange gode innlegg på sykkelforumet, særlig om bikepacking. Synd at vi er litt som hund og katt om andre ting frown
Mine kommentarer i denne tråden knytter seg til trafikkork og parkeringskaos på de mest populære utfartsdagene ved de mest populære utfartsstedene i byens daler, der det rett og slett er for mange biler på for lite plass.
Her er vi egentlig enige Mr.

Jeg har bare tro på individets frihet(innenfor fornuftens grenser), spesielt når det kommer til bruk av fellesgoder som marka, av folkehelsegrunner. Å gjøre det vanskeligere/dyrere for folk å komme ut i marka, vil bare føre til økt pågang i helsesektoren. En sektor som allerede er under hardt press. For meg som liker langturer på truger eller packraft, byr tog/buss-kombo i Nordmarka på strålende muligheter. For de som er helsemessig skjøre, eller som har en lang dørstokkmil, er utfordringene faktisk å få dem ut på tur, jevnlig. For dem vil ethvert hinder, være nettopp et hinder. Det er ofte en politisk feilslutning å alltid sammenligne "alle" med seg selv, noe som ofte blir demonstrert på dette forum. Når det kommer til reserverte plasser til spesielle grupper, vil det by på spillteoretiske utfordringer. Samt om det krever en akkreditering, vil det fort sitte langt inne for mange å søke om det, selv om de kan få det.

Når det er skrevet, du er klar på at du sikter til kaosdagene, og da er jeg ikke uenig at flere bør ta kollektivt. Toget anbefales til Movatn eller Stryken. For mange er denne legendariske markaturen Stryken-Skar/Sognsvann(/Sørkedalen) finere og ikke så mye tyngre enn å drasse seg opp fra Sognsvann til Ullevålseter, for en vaffel.

For en som ofte tar nest siste 51-buss hjem i vår/sommer/høst-sesongen, eller sykler/kjører hjem sent fra Skar/hammeren/Mobekken, må jeg si det sjeldent er mange biler på parkeringsplassene om kveldene. Utfordringene med plassmangel er hovedsakelig på noen få solskinnsdager, på noen få utfartsparkeringer, i markas rush hours. Er man litt kjent, vet man hvor det ofte er ledig parkeringsplass, men svært mange som kun er ute på solskinnsdager, er ikke kjente.

Bussjåførene på 51-bussen fortjener en hyllest. Det er ikke sjeldent jeg opplever at de venter på markagåere som hinker, halter, går eller løper så fort de kan, for å rekke bussen. Flere ganger opplevd at sjåføren ventet på meg mens jeg løp ned Skarsbakken eller over nedre parkeringsplass, med 160 i puls og tung sekk, så jeg fikk kastet min utslitte kropp bak i bussen.

Sidespor: At det koster ekstra å kjøre bil til sentrum, de få gangene man absolutt må det, har jeg ingen problem med. Faktisk har Oslo sentrum blitt både mer behagelig å kjøre bil i, og sykle i, etter at det ble dyrere å kjøre i sentrum. For mange av de som driver butikker i sentrum har det nok vært dårlig butikk. Ironisk nok synes jeg ikke det har blitt mindre biler i parkeringsgarasjen i Barcode med årene, og det sier vel sitt om at de med økonomi, kan kjøpe seg ut av problemene. Litt som at de med midler kan kjøpe seg elsykkel fordi det gjør hverdagen deres lettere. De med lite midler har ikke råd til elsykkel. Private parkeringsselskaper gnir seg i hendene over at Oslo kommune fjerner parkeringsplasser, mindre tilbud gir høyere pris.
Faktisk: Nei, forskning viser ikke at én hund er like ille for klimaet som to store SUV-er.

Re: Hvorfor brøytes ikke Hammern parkeringsplass? [Re: Sepeda] #2729748 08/03/2023 11:32
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Jeg skal gi deg at det har skjedd en midlertidig endring fra 16. januar.... resten av vinteren måtte man tydeligvis klare seg uten.

Det er godt at du ser glasset som halvtomt, og ikke lar deg lure av at ting blir bedre ICON_SMILE

Årsaken til det utvidede tilbudet var jo det komplette kaoset på utfartsveiene og parkeringsplassene ved de mest populære utfartsområdene denne vinteren. Det uttalte formålet var å bidra til at flere satte fra seg bilen hjemme.

Men det nytter uansett ikke, om det er slik at det likevel er ingen som tar bussen, og privatbil virkelig er eneste fungerende løsning for å ta seg en skitur.

Jeg bor rett ved skiløypa og trenger hverken bil eller buss for å komme meg ut. Den eneste personlige interessen er at manglende fungerende plasser fører til trafikkfarlige situasjoner. På det mer idealistiske planet så er politikken som føres her etter min mening fullstendig hensynsløs, hyklerisk og misforstått.

- Voltaire
Re: Hvorfor brøytes ikke Hammern parkeringsplass? [Re: supernalle] #2729753 08/03/2023 12:44
M
Magnoos Offline
Ringrev
Ringrev
M
Jeg bor rett ved skiløypa og trenger hverken bil eller buss for å komme meg ut. Den eneste personlige interessen er at manglende fungerende plasser fører til trafikkfarlige situasjoner. På det mer idealistiske planet så er politikken som føres her etter min mening fullstendig hensynsløs, hyklerisk og misforstått.

Hva er det du sier, at utfartsparkeringen skal dimensjoneres etter peak hours fordi folk ikke har folkeskikk og trafikkvett? Eller at det er er hensynsløst og hyklerisk å ikke brøyte (alternativt fjerne) 2-3 parkeringsplasser eller hva det var?

Og hvorfor er det slik at alle skal dytte barn, syke og svake foran seg når det er noe de ikke liker? Sånn apropos hyklerisk...

Sitat: Andreas83
For de som er helsemessig skjøre, eller som har en lang dørstokkmil, er utfordringene faktisk å få dem ut på tur, jevnlig.

For disse er vel utfordringen først og fremst å komme seg ut av døra, ikke å komme seg ut i marka? Er vel litt andre hindringer enn manglende parkering som er terskelen der, og "individets frihet" til å stå i kø til utfartsparkering i markas rushtid er vel heller ikke innbydende i så henseende.

Greit å være uenig, men man spiller jo seg selv ut over sidelinja på seriøsitet når man snakker om grønne gærninger.

Specialized Phenom 155 mm kjøpes
Re: Hvorfor brøytes ikke Hammern parkeringsplass? [Re: Magnoos] #2729755 08/03/2023 12:57
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Magnoos

Hva er det du sier, at utfartsparkeringen skal dimensjoneres etter peak hours fordi folk ikke har folkeskikk og trafikkvett? Eller at det er er hensynsløst og hyklerisk å ikke brøyte (alternativt fjerne) 2-3 parkeringsplasser eller hva det var?

Så når jeg sier at ca. 1/3 ikke er brøytet, så må det bety at du tror det er 6-9 plasser der totalt.... off.

Hyklerisk fordi de rødgrønne fører en hat og misunnelsespolitikk, og har ikke en helhetlig vektet miljøskader/nytte-politikk, men fører heller en følelsesmessig politikk, der de tror de kan bestemme virkeligheten.

Det er hensynsløst ovenfor brukerne, der de bevisst ødelegger et godt tilbud for eldre på dagtid, og folk med tidsklemma på kveldstid.

Og hvorfor er det slik at alle skal dytte barn, syke og svake foran seg når det er noe de ikke liker? Sånn apropos hyklerisk...

Hyklerisk? Vet du i det heletatt hva begrepet betyr?

- Voltaire
Re: Hvorfor brøytes ikke Hammern parkeringsplass? [Re: Magnoos] #2729756 08/03/2023 13:08
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Greit å være uenig, men man spiller jo seg selv ut over sidelinja på seriøsitet når man snakker om grønne gærninger.
Har ikke nevnt "grønne gærninger".

Re: Hvorfor brøytes ikke Hammern parkeringsplass? [Re: supernalle] #2729758 08/03/2023 13:18
Natier Offline
Veteran
Veteran
Denne må da nå være moden for å flyttes til Snikksnakk, pølsevev, sludder og vås...eller?

/Atle

Scott Spark - Rondo Ruut - Gavia Fat Tony - Cotic Solaris Max - Wahoo KickrBike
Re: Hvorfor brøytes ikke Hammern parkeringsplass? [Re: Andreas83] #2729762 08/03/2023 13:24
M
Magnoos Offline
Ringrev
Ringrev
M
Sitat: Andreas83
Har ikke nevnt "grønne gærninger".
Beklager den var ikke mynta på deg, den var tilskrevet supernalle.
men man vet aldri hvor gale disse rød/grønne er.

Specialized Phenom 155 mm kjøpes
Re: Hvorfor brøytes ikke Hammern parkeringsplass? [Re: Magnoos] #2729770 08/03/2023 14:46
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Da har jeg sett nærmere på plassen. Det ser ut til at den blir ryddet, men det ble ikke utført noe arbeid i hele dag. Kanskje de jobber i kveld. Sperringene kan være pga at ingen skal komme i veien. Vi får se....

- Voltaire
Re: Hvorfor brøytes ikke Hammern parkeringsplass? [Re: supernalle] #2729772 08/03/2023 16:03
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Det er i tråden flere ganger vist til behovet for utfarts-parkeringsplasser av hensyn til livskvaliteten til de eldre.

Det er understreket viktigheten av at eldre ikke tvinges over på buss.

Det er sagt at kommunen bevisst ødelegger et godt tilbud for eldre på dagtid - underforstått at det ikke er nok parkeringsplasser.

Det er brukt ord som sabotasje og skandale.

Samtidig har ingen kommentert det jeg har nevnt om aldersvennlig transport med de rosa minibussene. Å få utvidet dette tilbudet til flere bydeler og Marka har vært høyt på agendaen for mange som har arbeidet for å sikre de eldre gode vilkår for å komme seg rundt.

Ja, det er uansett absolutt viktig med tilgjengelige parkeringsplasser for eldre. Også på de travleste dagene. Og at disse brøytes. Det er jeg hjertens enig i. Som sagt. Og flott at supernalle har fått fart på brøytingen ved Hammeren.

Men ettersom kunnskapen om hva som faktisk tilbys av alternativer til bil synes å være en smule sviktende, her er litt informasjon til nytte for dem som er særlig opptatt av de eldres kår:

Nordre Aker Budstikke: – Det er helt suverent! Verden åpner seg på en annen måte

Sagene Avis: Vil du til Marka? Eller travbanen? Nå kan den rosa bussen kjøre deg dit!

Transportøkonomisk Institutt: Rosa busser et vellykket tilbud til eldre

Ruter: Aldersvennlig transport

I evaluering fra desember 2021 opplyses det forresten om 162.000 turer siden oppstart i 2017, og at det i november 2021 alene ble kjørt over 7.200 turer. Så ikke helt ubetydelig.

Re: Hvorfor brøytes ikke Hammern parkeringsplass? [Re: supernalle] #2729846 10/03/2023 08:31
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Ny utvikling i saken: I dag ble det jobbing der, og jeg gikk for å snakke med dem. Det blir nå satt opp PERMANENTE SPERRINGER for denne delen av parkeringsplassen som aldri ble måkt (ca. 1/3 av plassene). Dette er store betongelementer, og de er mange. De to som ble satt opp tidligere var små.
Han jeg snakket med sa to ganger at "Dette har byen bestemt". Det finnes ingen gode grunner til å sperre av denne plassen annet enn "politisk".

Jeg kommer til å ta bilde av kunstverket og legge det ut senere. I mellomtiden kan dere nyte bildet av denne kjekkasen:
[Linket bilde]

- Voltaire
Re: Hvorfor brøytes ikke Hammern parkeringsplass? [Re: supernalle] #2729927 12/03/2023 18:29
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Som lovet så skulle jeg legge ut et bilde av avstengingen av øvre del av Hammeren utfartsparkering. Mange bilister som lette etter parkeringsplass og et par som stod ulovlig (selv om det var plass på Hønefoten i dag). Det komplette idioti. Dette er mer enn 2-3 plasser. 15-20, tenker jeg...
Jeg tror forøvrig at historien er litt lengre enn at bare byrådet ønsket å stenge av deler av denne parkeringsplassen. Total uteservice as har ikke på noe tidspunkt hatt en fres inne her for å rydde denne delen. Jeg tipper de har mer enn en finger med i spillet. Jeg er ikke en gang så sikker hva kommunen vet om denne avstengingen. Det var nemlig Total uteservice som satt disse betongklossene på plass. Måten de svarte på da jeg konfronterte dem gjorde meg mistenksom.

Hva synes folket? Er dere nå glade over tiltaket som skal redde planeten?

[Linket bilde]

- Voltaire
Re: Hvorfor brøytes ikke Hammern parkeringsplass? [Re: supernalle] #2729928 12/03/2023 18:56
S
Skikongen Offline
Ringrev
Ringrev
S
Fantastisk.

Først fjernet 120 p-plasser på utfartsparkeringen ved Sognsvann, så 70 p-plasser ved Sporten / Frognerseteren og så er det Hammeren som står for hugg.

Usikker på om dette er til det beste for folkehelsa.

Re: Hvorfor brøytes ikke Hammern parkeringsplass? [Re: supernalle] #2729929 12/03/2023 19:01
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Er dere nå glade over tiltaket som skal redde planeten?

Rent generelt er jeg fortsatt glad for tiltak for å redde planeten. Noen parkeringsplasser fra eller tid ved Hammeren endrer i grunnen ikke det, uten at de alene redder oss ICON_SMILE

[Linket bilde]

Perspektiv har mye å si, særlig kameravinkel, så bare for å balansere bildet ditt: Jeg var innom Hammeren i dag formiddag og måtte jo bare ta skandalen i øyesyn. Telte rundt 35 parkerte biler, og noen ledige plasser, mens jeg hadde et lavere anslag enn du hva gjelder antall plasser som nå er fjernet øverst.

Så vidt jeg forstår, er spørsmålet hvorvidt man skal videreføre utvidet parkeringsomfang ved Hammeren. Jeg har ikke sterke følelser for eller mot det, men regner med at du vil kunne få svar fra kommunen om hvilke vedtak som er gjort. Og ta kampen derfra, om det så er med kommunen eller Total Uteservice.

Siden det vitterlig ble gitt feilaktig informasjon i tråden om hyppighet på buss, og det er blitt slått fast at den uansett blir lite brukt, kan jeg også glede alle med at det ikke synes å være fullt så ille.

Det viser seg at 51-bussen i Maridalen faktisk fungerer omtrent som 41-bussen i Sørkedalen ICON_SMILE Jeg var tilfeldigvis vitne til at bussen ankom, godt lastet med skigåere i flere aldre. De virket fornøyde.

Da jeg kom ned igjen etter en svipptur oppom Skjennungstua, så jeg igjen at det var både fotgjengere og skigåere i alle aldre som ventet på bussen. Siden jeg er en arrogant gjøk, bestemte jeg meg for å sjekke om det faktisk er slik som det er slått fast i tråden, at det ikke er et alternativ å ta med sykkelen på bussen. Bussen var godt lastet med passasjerer, herunder flere eldre par og barnefamilier, men fortsatt god plass til sykkel.

Det føltes rart og unødvendig, og ikke rent lite dekadent, men likevel deilig å ta bussen rett til Nydalen T-bane med sykkel og det hele. Da var jeg så lullet inn i varm komfort, der jeg satt og glippet med øynene, at jeg tok kollektivt videre rett til døren i Sørkedalen. Gulity pleasure.

Rent anekdotisk, siden hensynet til de eldre har vært fremført med slik tyngde, må jeg si at på parkeringsplassen så jeg kun voksne kvinner og menn med kjappe steg på vei til og fra løypene, mens jeg møtte de eldre først på bussen. Rent anekdotisk, for all del, men likevel.

Alt dette er litt på siden av saken om utvidet parkeringsomfang, det vet jeg, men jeg har nå engang gjort det til min sak å stille spørsmålstegn ved om det virkelig er så håpløst og fælt med kollektiv transport til og fra Hammeren som man kan lese i tråden.

Re: Hvorfor brøytes ikke Hammern parkeringsplass? [Re: supernalle] #2729931 12/03/2023 19:36
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Det å slå et slag for buss på den måten er det virkelig å ha på skylappene. Bil er bare helt sinnsykt praktisk når man skal ha med barn på tur.

Re: Hvorfor brøytes ikke Hammern parkeringsplass? [Re: Syklist1] #2729932 12/03/2023 19:50
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Syklist1
Det å slå et slag for buss på den måten er det virkelig å ha på skylappene. Bil er bare helt sinnsykt praktisk når man skal ha med barn på tur.

Jeg trodde det var å ha skylapper på når man skriver at bussen bare går en gang i timen og at den knapt blir brukt ICON_SMILE La oss i hvert fall prøve å holde oss til virkeligheten.

Og så har jeg allerede sagt at eldre og familier med små barn burde vært prioritert for parkeringsplasser, om det bare kunne la seg gjøre på praktisk vis.

Ingen er uenig i at bil bare er sinnsykt praktisk.

Side 2 av 7 1 2 3 4 5 6 7

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå