Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Beltedrift - alt det andre

Beltedrift - alt det andre #2729245 26/02/2023 11:55
G
Gråstein Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
G
Det skal kjøpes ny hverdagssykkel til kona, og beltedrift ser ut som et godt alternativ. På listen over ting som har vært irriterende med tidligere sykler, er at det lett kommer olje på buksebein når den skal hentes inn og ut av kjellerboden.

Nedsidene virker å være at det er litt effektivitetstap, spesielt på lave hastigheter. Belte + gir i seg selv virker ikke å gi noe vektøkning, men når jeg sammenlikner priser så ser det ut som man generelt får mer sykkel for pengene med tradisjonelt kjede. (Eller mindre, hvis man måler i kg..) Dette skyldes kanskje at beltedrift krever spesielle rammer som enten må stives av mer, eller produseres med mindre stordriftsfordeler?

Men en ting finner jeg lite om. Vedlikehold.

Beltedrift skal være "vedilkeholdsfritt", og det kjøper jeg. Samtidig er jo vedlikehold av sykkel mer enn å holde drivverket rent. Det ser ut som det er noe mer omstendig å ta av hjulet for evt punkteringer, men at det ikke er mye forskjell. Hva med feks kranklager? Jeg fant en referanse til at det kan være mer belastning på kranken pga spenningen i beltet. Må man forvente å bytte oftere?

Andre ulemper som ikke normalt trekkes frem?

Re: Beltedrift - alt det andre [Re: Gråstein] #2729247 26/02/2023 12:25
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Jeg har en singlespeed med beltedrift som pendler. Har gått 4.200 så langt og har virkelig vært vedlikeholdsfri. Eneste jeg har gjort så langt er å bytte klosser bak pga. forurensning.

Ikke noe stress å ta hjulet av og på, sykler på Conti GP4000 som sies å være svært punkteringssikre - så langt ser det ut til å stemme. Slitestyrken har også vært god, bytter bakdekket nå til våren for første gang.

I stedet for gir har jeg en bitteliten motor i navet bak, den kompenserer for manglende gir ut fra stillestående i det landskapet jeg sykler i, som er ganske så flatt fra Gamle Oslo til Skøyen. Blir som en starthjelp inntil jeg når cruise-fart.

Sykkelen det er snakk om er Ampler Curt. Ampler har også andre sykler med og uten belte.

Lars-Erik
Re: Beltedrift - alt det andre [Re: Gråstein] #2729267 26/02/2023 21:12
K
krrm Offline
Entusiast
Entusiast
K
Har beltedrift på sommerpendlersykkelen min og eneste drivverk relaterte vedlikehold jeg har gjort på 9 år er skifte av belte for rundt et år siden. Brukes 100km i uka så lenge det det er bart (og heller ikke i ferier ICON_SMILE ) . Kranklagret er ikke skiftet.

Eneste jeg kan komme på av lite nevnte ulemper er at det kan være behov for mer verktøy, siden jeg har eksentrisk kranklager måtte jeg et nytt verktøy for å stramme belte. Andre rammer kan ha andre løsninger.

Er uhyre godt fornøyd med beltedrift på pendlersykkelen.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå