Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Utveksling

Utveksling #2729114 23/02/2023 07:18
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 791
Molly Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 791
Jeg har lenge irritert meg over at jeg ikke bruker hele gir-rangen min, og spesielt i klatringer merker jeg at jeg fort kun kan bruke de laveste girene. Jeg får heller ikke brukt storklinga så mye som jeg ønsker.

Kjører idag med 52/36T og 11-30T. FTP er rundt 3.5 W/kg, ikke akkurat elitenivå, og siden jeg er forholdsvis liten av størrelse er det heller ikke all verdens watt som genereres ICON_TONGUE

Har planlagt endel sykling i Italia i sommer; fortrinnsvis opp og ned fjell, og tenkte å benytte sjansen til å oppdatere utveksling litt. I mitt hode tenker jeg at en 50/34T fremme og 11-32 (evt 34) bør gi meg mer å gå på oppover, samt øke bruken av storklinga.

Alternativt er jo 40/36T framme, men det "løser" jo ikke klatreproblemet, med mindre jeg går for 11-34T bak?

Vet at det finnes kalkulatorer for dette, men siden alternativene ikke er uendelige tenkte jeg å spørre O'store forum istedet ICON_SMILE Kranken er en Shimano Ultegra R8000 forresten.

Synsing mottas med takk

Re: Utveksling [Re: Molly] #2729120 23/02/2023 08:56
Registrert: Dec 2011
Innlegg: 519
altitude Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
Registrert: Dec 2011
Innlegg: 519
Mange muligheter her. Kjører selv 50/34 og 11-30 på raceren, gir et greit spredning og et relativt lett letteste gir,, men ennå større kassett er en mulighet. Men du har jo også mulighet til å sette på en krank med 48/32, 48/31, 46/30 (i hovedsak ment for gravel). Om du skal ha på en 11-delt 11-34 kassett fra Shimano, mener jeg du må bruke en spacer tilsvarende det en ellers må bruke på 10-delt kassett.

Re: Utveksling [Re: Molly] #2729122 23/02/2023 09:15
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 1,826
S
sun flyer Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
S
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 1,826
Obs, du må ha GS bakgir for å ha større kassett enn 11-30. Sjekk dette først. Videre tar jo en GS offisielt 11-34, men jeg har også brukt 11-36 uten problem. Kombinert med vanlig 50-34-krank kommer du da opp "overalt". Ellers stemmer det at du må ha spacer bak på disse kassettene.

Re: Utveksling [Re: Molly] #2729123 23/02/2023 09:15
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,846
kaiost Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,846
Kona og jeg har vært en god del på Gran Canaria og syklet. Hun er en forholdsvis habil syklist og de første årene var det 52/39 krank med 28 kassett som gjaldt. Etterhvert ble det kompaktkrank 50/34, og de siste årene har det stort sett vært 11-32 kassett, men innimellom 11/34.
Med 11/34 kommer hun opp de bratteste bakkene (Valley of Tears osv) med en brukbar kadens, og uten å overbelaste knærne.

Når man har 11/34 blir også utvekslingen slik at du kommer opp "normale" bakker på storskiva (50). Jeg har en sykkel med 52/36 krank og 11/30 kassett, og ofte når jeg skifter over til det minste drevet foran kan hun fortsette på storskiva.

Vi var nedover til Italia i 2018 med bobil og kjørte mye fjell rundt Gardasjøen, videre med Stelvio, L.Alpe d'Huez med mere. Fantastiske bakker og opplevelse for livet. Anbefaler 50/34 og 11/34.

Re: Utveksling [Re: Molly] #2729124 23/02/2023 09:29
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 1,660
J
joje Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
J
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 1,660
Sitat: Molly
Jeg har lenge irritert meg over at jeg ikke bruker hele gir-rangen min, og spesielt i klatringer merker jeg at jeg fort kun kan bruke de laveste girene. Jeg får heller ikke brukt storklinga så mye som jeg ønsker.

Kjører idag med 52/36T og 11-30T. FTP er rundt 3.5 W/kg, ikke akkurat elitenivå, og siden jeg er forholdsvis liten av størrelse er det heller ikke all verdens watt som genereres ICON_TONGUE

Har planlagt endel sykling i Italia i sommer; fortrinnsvis opp og ned fjell, og tenkte å benytte sjansen til å oppdatere utveksling litt. I mitt hode tenker jeg at en 50/34T fremme og 11-32 (evt 34) bør gi meg mer å gå på oppover, samt øke bruken av storklinga.

Alternativt er jo 40/36T framme, men det "løser" jo ikke klatreproblemet, med mindre jeg går for 11-34T bak?

Vet at det finnes kalkulatorer for dette, men siden alternativene ikke er uendelige tenkte jeg å spørre O'store forum istedet ICON_SMILE Kranken er en Shimano Ultegra R8000 forresten.

Synsing mottas med takk


Dette klarer du fint, det er langt mindre spreke jenter enn deg fra Sandefjord Sykleklubb som skal sykle i fjellene i sommer og jeg har fått noen spørsmål om utveksling i det siste fra dem. Så lenge dette er på vei vil du klare deg fint med 34/30.

Re: Utveksling [Re: Molly] #2729126 23/02/2023 10:28
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 791
Molly Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 791
Takk for innspill! ICON_SMILE

Med spacer, menes det den dingsen her?

Spacer?

Skal sjekke ut om det er GS som sitter på (selv om jeg regner med det; SS er vel for er klinge fremme?)

Sikter nok på 50/34T og 11-30 eller 32.

Turen går blant annet til Gardasjøen og Stelvio ja, før vi ender opp i Toscana. Om noen har tips på hva vi bør gjøre på turen opp igjen er det bare å slenge det ut ICON_WINK Har åpen plan fra 2. juli, men BØR være tilbake i Norge søndag 9.....

Re: Utveksling [Re: Molly] #2729132 23/02/2023 11:51
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,846
kaiost Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,846
Du kan egentlig aldri få for lett gir, spesielt når du kjører Stelvio og begynner å komme opp i høyden er det fint å ha litt kadens.

Re: Utveksling [Re: Molly] #2729133 23/02/2023 12:13
Registrert: Dec 2011
Innlegg: 519
altitude Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
Registrert: Dec 2011
Innlegg: 519
Sitat: Molly
Takk for innspill! ICON_SMILE

Med spacer, menes det den dingsen her?

Spacer?



Mener det er denne spaceren, 1.85 mm - 1.85 spacer Men dobbeltsjekk dette.

Redigert av altitude; 23/02/2023 12:14.
Re: Utveksling [Re: Molly] #2729134 23/02/2023 12:37
Registrert: May 2016
Innlegg: 959
yolo Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: May 2016
Innlegg: 959
Hvis du er 70 kg og har 245 i FTP, så har du gjerne 220W på en passe intensiv klatretur opp Stelvio. Med 7,6% stigning, som Stelvio er i snitt, gir det deg en hastighet (posisjon på hendler, gitt normal fasong og aero-drag) i overkant av 12 km/t.
Denne hastigheten, med 34T foran og 30T bak (samt 28 mm dekk) gir deg en kadens på 83. Du vet selv om denne kadensen er innenfor for deg eller ei.

Hvis dette blir litt knapt kan du jo velge å gå ned til 23 mm dekk, da kan du klare 85 i kadens :-) Jaggu blir det ikke lettere også!

Re: Utveksling [Re: Molly] #2729140 23/02/2023 17:28
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,846
kaiost Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,846
Snakker fort 1t 30 min opp Stelvio, jeg orket ihvertfall ikke presse hardt hele den stigningen. 180 watt i snitt og 60 i kadens var akkurat passe. Skal jo ta noen bilder på veien opp også. 73 kg.

Re: Utveksling [Re: yolo] #2729151 24/02/2023 07:07
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 791
Molly Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 791
Sitat: yolo
Hvis dette blir litt knapt kan du jo velge å gå ned til 23 mm dekk, da kan du klare 85 i kadens :-) Jaggu blir det ikke lettere også!


28 mm-dekkene mine får du aldri! ICON_LAUGH

Og vi skal kjøre Stelvio TO ganger, som en del av en lengre (laaaang) runde, så det kommer nok til å gå finslig for seg, med både foto- spise- og kaffistopp ICON_WINK

Re: Utveksling [Re: Molly] #2729152 24/02/2023 07:18
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 3,362
Buoyen Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 3,362
Det skal egentlig ikke være noe problem å kjøre feks 11-36 bak.
Det tror jeg du kommer til å like etter hvert på en sånn tur sammen med 50/34 krank ICON_SMILE

Er sikkert eksempler på forumet her og uten at jeg har lest dem, men her er i alle fall et eksempel som viser litt hva som går an:
https://road.cc/content/feature/how-get-ultra-low-gearing-gravel-bike-adventures-246424

Redigert av Buoyen; 24/02/2023 07:20.
Re: Utveksling [Re: Molly] #2729153 24/02/2023 07:24
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 3,362
Buoyen Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 3,362
Og ellers, god tur. Blir knall det!

Re: Utveksling [Re: Molly] #2729165 24/02/2023 10:04
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Har aldri syklet Stelvio, men har gjort mange av klassikerne på den franske siden inkludert Iseran og Bonette som begge er 2700 +, med 36x32 og 28 mm dekk. Det er som du er inne på Molly bare å ta tiden til hjelp, og det finnes jævligere bakker enn Stelvio ikke langt unna. Det er f.eks. en "fin" runde med Gavia og Mortirolo ut av Bormio. Mortirilo skal være en ordentlig Faen er jeg tom for gir alt?-bakke.


Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Utveksling [Re: Molly] #2729166 24/02/2023 10:13
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 1,660
J
joje Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
J
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 1,660
Stelvio er klassisk, men det kan bli mye sirkus. som Valentino nevner, ut fra Bormio kan man sykle Gavia også. Jeg var med en gruppe og syklet fra Prato til Ponte di Legno, dvs både Stelvio og Gavia. Det var fullt sirkus over Stelvio og knapt et menneske å se på Gavia.

Re: Utveksling [Re: Molly] #2729181 24/02/2023 12:56
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,846
kaiost Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,846
Fra Prato var vi vel innom 3 land på turen:

https://www.strava.com/activities/1693265315

Re: Utveksling [Re: kaiost] #2729183 24/02/2023 13:07
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 791
Molly Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 791
Sitat: kaiost
Fra Prato var vi vel innom 3 land på turen:

https://www.strava.com/activities/1693265315


Vi hadde egentlig tenkt å starte fra Bormio, og så sykle over til Val Mustair og samme runden som dere, men det er jo en forholdsvis lang tur, over 100 km og ca 3500 høydemeter. Hva er å anbefale?

Re: Utveksling [Re: Molly] #2729188 24/02/2023 14:55
Registrert: May 2008
Innlegg: 3,935
RoyE Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: May 2008
Innlegg: 3,935
Turen dere har planlagt er helt fantastisk fin. Jeg dro ned i 2011 og gjorde den selv etter å ha lest Øyvind Aas' reportasje i Landevei. Den er selvsagt lenger enn turen kaiost har lagt ut Strava-link til, men milde måne for en sykkeltur. 'Fordelen' med å ta den slik dere har planlagt er at dere kan skryte av å ha klatret Stelvio fra begge sider på samme tur, og ja turen er over 100 km, men husk at veldig mye er utforkjøring da! Og de får du to av på deres rute. Ta en ordentlig god og lang stopp i Prato før den ordentlige lange klatringen til toppen igjen, også er det bare nedover hjem til Bormio igjen. Gled dere ICON_LAUGH

Som flere nevner så er det/kan det være godt med liv på alle sider av Stelvio. Vi opplevde det ikke som plagsomt da vi syklet, men det er ikke langt mellom kjøretøyene som vil forbi deg. Ha også i bakhodet at veien er et yndet mål for bil- og motorsykkelentusiaster, så kjøringen kan være ganske frisk.

Vi hadde akkurat samme opplevelse som joje beskriver, masse folk og liv mot Stelviopasset, men da vi dagen etter klatret opp Gavia fra Bormio via Santa Caterina var vi alene. Og klatringen og utsikten er alldeles formiddabel. Anbefales!
Runden med Mortirolo og Gavia kan også tittes på... https://www.strava.com/activities/20297165#364423427

Jeg er ingen forfatter, men jeg ble spurt av blodsmak.no om å lage et blogginnlegg etter turen vår i 2012, kanskje gir det litt inspirasjon! Den kan du finne her: https://blodsmak.no/2012/09/det-regner-i-italia-en-turrapport/


Redigert av RoyE; 24/02/2023 19:32.

#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava
Re: Utveksling [Re: RoyE] #2729295 27/02/2023 12:05
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 791
Molly Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 791
Det gledes! ICON_SMILE


Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå