Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta
|
Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta
[Re: mob]
11/02/2023 11:00
|
Duck
Ivrig
|
Ivrig
Takker for svar ved glatte forhold :-) Da gjenstår det bare å spørre om hva fornøyde TMY-eiere i så fall er mindre fornøyd/misfornøyd med, om dere klarer å sette fingeren på noe da.
|
|
|
[Re: Duck]
11/02/2023 14:10
|
GeirK
More than words
|
More than words
Takker for svar ved glatte forhold :-) Da gjenstår det bare å spørre om hva fornøyde TMY-eiere i så fall er mindre fornøyd/misfornøyd med, om dere klarer å sette fingeren på noe da. Mangel på parkeringssensorer inntil Tesla har fått fikset en løsning. Litt mye hjulstøy. Vindusviskere som går på om kvelden på tørr rute (dette gjorde de ikke på Model S). Det er stort sett mine "gripes".
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: Duck]
11/02/2023 14:35
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Takker for svar ved glatte forhold :-) Da gjenstår det bare å spørre om hva fornøyde TMY-eiere i så fall er mindre fornøyd/misfornøyd med, om dere klarer å sette fingeren på noe da. Sensorene er litt nervøse når man kjører forbi lastebiler eller i tunneler. Vindusviskerne er spinnville når man kjører med cruise control. Fryktelig irriterende at det ikke går an å få de ut av auto. Det siste og minst irriterende er at cruise control bråbremser i 110-sona i den ene parsellen mellom Hamar og Brumunddal. Helt meningsløst at "verdens smarteste mann" ikke har klart å fikse dette
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
12/02/2023 11:13
|
Kjesk
Ringrev
|
Ringrev
Hvordan ser en normal service-logg ut for en f.eks. 3-4 år gammel bil med 20000 km/år. Ta gjerne en Tesla 3/Y. Hyppighet? Kostnad (hvis normal service)? Slitedeler? Dekk?
|
|
|
[Re: Kjesk]
12/02/2023 12:33
|
RoyE
Besatt
|
Besatt
Har nettopp hevet ut en Nissan Leaf til fordel for en Y, så den kan jeg ikke si så mye om ennå. Men vi har også en 3LR. Den har vi hatt siden sommeren 2020, og kjørt i overkant av 40k med nå. Dette er 2019 modell som hadde ruslet 18k da vi kjøpte den. 60k på telleren nå mao.
Servicelogg ser slik ut:
-2020 bremseservice utført av Tesla 2.000,- -2020 byttet kupéfilter selv 500,- -2021 bremseservice utført selv 0,- -2022 bremseservice utført selv 0,- -2022 oppdaget skjev slitasje på sommerdekk ved dekkomlegging høst. Hjulstillingskontroll Vianor 990,-
Garanti/reklamasjon: Begge bærearmer byttet på garanti pga knirk.
Nye sommerdekk må kjøpes inn nå, de har da gått fire sesonger. Skulle klart å tyne det én sesong til hadde det ikke vært for skjevslitasjen.
#10 It never gets easier, you just go faster. Strava
|
|
|
12/02/2023 12:40
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hvordan ser en normal service-logg ut for en f.eks. 3-4 år gammel bil med 20000 km/år. Ta gjerne en Tesla 3/Y. Hyppighet? Kostnad (hvis normal service)? Slitedeler? Dekk? Vår 2018 S gikk 25000 i året og har nå 109 000 på telleren. Skiftet sommerdekk på 90 000 og har ellers hatt to servicer á 6000 (40 og 80K). Bremseservice har jeg gjort selv hver vår når sommerhjula skal på.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
13/02/2023 10:25
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Hvordan ser en normal service-logg ut for en f.eks. 3-4 år gammel bil med 20000 km/år. Ta gjerne en Tesla 3/Y. Hyppighet? Kostnad (hvis normal service)? Slitedeler? Dekk? Facelift Model S (2016): Dette er det jeg husker, vet der er mer: Kostnader: - Varmeelement til klimaanlegget: 20k (ish) - røyk når bilen var fem år og noen få måneder. - Ryggekamera - ringen rundt sprakk og gjorde at den trakk inn vann (vanlig feil) Hadde serviceavtale som gjorde: - Smøring av bremser - Skifte av bremsevæske - Hjulspissing Tatt på garanti: - Vindusviskermekanisme - stag i forstilling - Knirk i understell - Feste for takstativ samt deksel over - eMMC (var recall, men ikke skiftet før det feilet) - 2/3x dørhåndak I tillegg en del på recall Tesla selv klarte også å sende bilen på veien etter å ha justert hjulstilling feil, som umiddelbart førte til skjevslitasje. I alt stod den ca. 20-25 dager på verksted utover det som strengt tatt var nødvendig i perioden pga. elendig verkstedlogistikk fra deres side. Kmstand ved exit i 2022: ca. 75k
Lars-Erik
|
|
|
[Re: Ugla]
13/02/2023 10:48
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hvordan ser en normal service-logg ut for en f.eks. 3-4 år gammel bil med 20000 km/år. Ta gjerne en Tesla 3/Y. Hyppighet? Kostnad (hvis normal service)? Slitedeler? Dekk? Facelift Model S (2016): Dette er det jeg husker, vet der er mer: Kostnader: - Varmeelement til klimaanlegget: 20k (ish) - røyk når bilen var fem år og noen få måneder. - Ryggekamera - ringen rundt sprakk og gjorde at den trakk inn vann (vanlig feil) Hadde serviceavtale som gjorde: - Smøring av bremser - Skifte av bremsevæske - Hjulspissing Tatt på garanti: - Vindusviskermekanisme - stag i forstilling - Knirk i understell - Feste for takstativ samt deksel over - eMMC (var recall, men ikke skiftet før det feilet) - 2/3x dørhåndak I tillegg en del på recall Tesla selv klarte også å sende bilen på veien etter å ha justert hjulstilling feil, som umiddelbart førte til skjevslitasje. I alt stod den ca. 20-25 dager på verksted utover det som strengt tatt var nødvendig i perioden pga. elendig verkstedlogistikk fra deres side. Kmstand ved exit i 2022: ca. 75k Jeg tok også en del på garanti Tre frontlykter fordi deler av LED-stripa feilet To deksel til takstativ-feste Ulyd i baklukeheis, skiftet Ulyd i A/C-vifte, skriftet To aktuator til frunk Bærearmer bak Hjullager foran Slark i ladeport Ulyd i styresnekke, skiftet Men bilen stod aldri på verksted over natta og alt ble tatt til avtalt tid
|
|
|
[Re: GeirK]
14/02/2023 13:57
|
MannenFallerIkke
Entusiast
|
Entusiast
PS: Model Y/3 er mye enklere / mer robust bygget, og har mye færre feil enn X/S. Har ikke gjort noen ting på Model 3 / Y utenom 2-års-service på 3....som vel kostet litt over tusen, om jeg husker rett.
|
|
|
[Re: Marøder]
14/02/2023 14:21
|
MannenFallerIkke
Entusiast
|
Entusiast
Tesla Y eiere er optimistiske vesen, det skal de ha...
- Ingen parkeringssensorer. -Pøh, disse piper jo hele tiden uansett. - Skitt på kamera og mangel på spyler til ryggekamera: - Ingen problem, du bare squirter skitten bort slik som Teslabjørn. - Ingen led matrix. -Joda, bilen har led matrix. Funksjonalitet blir aktivert i neste sw update. - Tvilsom kvalitet på lakk. -Bare å velge hvit farge, da har lakken samme farge som grunning. Problem solved. - Viskere som går amok når bilen er på autopilot.-No problem, bor i Bergen og her regner det alltid. - Simpelt, stivt og ukomfortabel understell. -Bare å bruke nyrebelte. Og kjører man i 160 er bilen perfekt satt opp. - Rammeløse dører og vinduer som fryser. -Jeg starter forvarming 1 time før jeg skal kjøre, kjenner ikke til problemet. - Ingen visker på bakluke. -Bilen har så lav luftmostand at alt blåser bort. Til og med når jeg står i kø forsvinner regn, snø eller skitt. - Lykter som peker i hytt og gevær. -De andre bilførerne kan jo bare bruke solbriller. Jeg ser elgen lettere når lyktene har god spredning. - Ingen kick sensor på bakluke. -jeg triller alltid handlevognen til bilen og har hendene fri. Og jeg har alltid med med latekshansker så slipper jeg bli skitten på hånden når jeg trykker på den skitne knappen for å åpne. - Ingen Hud. - pøh, det trenger man ikke. Jeg har nå vent meg til å se ned og til høyre på vår flotte skjerm. Det funker utmerket, for bilen kjører jo seg selv uansett! - Ingen knapper. - Hørt om voice kontroll? Det funker fjell. - Regnsensor eller skal vi si regnkamera som gjør at viskerne går uansett om det er regn eller ikke når det er mørkt. -Bare tull, jeg bruker voicekontroll og setter viskerne i trinn 1, 2 eller 3. Akkurat slik som jeg gjorde på min Mazda 626, det er godt og utprøv. Og har du hørt om voicekontroll, perfekt til å styre hastighet på viskerne! - Y eiere som har betalt for selvkjøring. -Det kommer. Elon sa at dette er rett rundt hjørnet.
- Ingen parkeringssensorer. -Pøh, disse piper jo hele tiden uansett. Har verdens største skjerm som viser bilder fra 3 ryggekameraer. Ser ikke problemet. - Skitt på kamera og mangel på spyler til ryggekamera: - Ingen problem, du bare squirter skitten bort slik som Teslabjørn. Spray på RainX, så holder skitten seg borte. Mindre turbulens bak Model Y /skitt på kamera pga meget aerodynamisk bil. - Ingen led matrix. -Joda, bilen har led matrix. Funksjonalitet blir aktivert i neste sw update. Det er matrix. Dette gjør at bilen ikke blender bil som kommer i mot, men lyser godt opp på høyre side f.eks., slik at du ser skilter sinnssykt godt. - Tvilsom kvalitet på lakk. -Bare å velge hvit farge, da har lakken samme farge som grunning. Problem solved. Hatt svart lakk i 9 år fordelt på flere Teslaer. Ikke sett noe problem. Bruker imidlertid forvask / høyttrykksspyler, microfiber....typ bilpleiekongen... Men nå er hvit billigst, og den lakken er jo om mulig enda bedre. - Viskere som går amok når bilen er på autopilot.-No problem, bor i Bergen og her regner det alltid. Automatikken er noe drit. Fullstendig ubrukelig....eller i hvert fall når det er mørkt. Bruker et touch på visker for å få frem menyen, og ett trykk på rett hastighet. Dårlig patent av Tesla. - Simpelt, stivt og ukomfortabel understell. -Bare å bruke nyrebelte. Og kjører man i 160 er bilen perfekt satt opp. Bilene som leveres nå kommer med mykere fjører. 2021-modellene var gode på gocart-banen, og svingete veier, men alt for stiv. Er visst mye bedre nå, men som BMW, så vil de nok alltid være sportslige. - Rammeløse dører og vinduer som fryser. -Jeg starter forvarming 1 time før jeg skal kjøre, kjenner ikke til problemet. Har klint på noe spray på pakningene i fjor...husker ikke helt hvilken....ptfe? Ikke noe problem. - Ingen visker på bakluke. -Bilen har så lav luftmostand at alt blåser bort. Til og med når jeg står i kø forsvinner regn, snø eller skitt. Når det regner regner skitten bort. Snø smelter av fantastisk varmeapparat. Lite rykk med gassen, så sklir all snø av taket etter litt forvarming. Aldri savnet visker på bakluke....er for øvrig et veldig lite vindu, og en bruker kun ryggekamera når en skal rygge. - Lykter som peker i hytt og gevær. -De andre bilførerne kan jo bare bruke solbriller. Jeg ser elgen lettere når lyktene har god spredning. Lyktene mine lyser rett. Kan være de ble innstilt før levering, og at andre ikke har det. - Ingen kick sensor på bakluke. -jeg triller alltid handlevognen til bilen og har hendene fri. Og jeg har alltid med med latekshansker så slipper jeg bli skitten på hånden når jeg trykker på den skitne knappen for å åpne. Pleier å vaske bilen og ha voks på bilen, og det samler seg ikke så mye dritt der bak. Men jeg er ikke Sophie Elise, så kan ha fått skitt på fingeren uten å merke det. - Ingen Hud. - pøh, det trenger man ikke. Jeg har nå vent meg til å se ned og til høyre på vår flotte skjerm. Det funker utmerket, for bilen kjører jo seg selv uansett! Synes HUD er plagsomt. Øynene fanger bare dette opp hele tiden....like ille som varmetråder i frontvinduene....blir bare til at øynene fokuserer på det. Bruker Adaptiv Cruisecontrol når jeg føler for å holde fartsgrensen. Den fungerer bra. - Ingen knapper. - Hørt om voice kontroll? Det funker fjell. Kunne svært gjerne hatt spake på vindusvisker, siden autoen ikke funker som den skal. Er scrollehjul på lyd, og knapper på skifte av kanal, men blir til å skifte kanal på radioen på skjermen, så jeg ser hva jeg vil velge. - Regnsensor eller skal vi si regnkamera som gjør at viskerne går uansett om det er regn eller ikke når det er mørkt. -Bare tull, jeg bruker voicekontroll og setter viskerne i trinn 1, 2 eller 3. Akkurat slik som jeg gjorde på min Mazda 626, det er godt og utprøv. Og har du hørt om voicekontroll, perfekt til å styre hastighet på viskerne! Bruker bare manuelle innstillinger - har gitt opp. Svakhet på Model Y. - Y eiere som har betalt for selvkjøring. -Det kommer. Elon sa at dette er rett rundt hjørnet. Før måtte en ha EAP for å få adaptiv cruise control. Nå får du det inkludert, i tillegg til vanlig "lane assist"...uten tillegg i prisen. Du skal være veldig optimistisk for å få nytte av FSD (full self driving), og ville ikke kjøpt det.
|
|
|
14/02/2023 14:27
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Hvordan ser en normal service-logg ut for en f.eks. 3-4 år gammel bil med 20000 km/år. Ta gjerne en Tesla 3/Y. Hyppighet? Kostnad (hvis normal service)? Slitedeler? Dekk? Facelift Model S (2016): Dette er det jeg husker, vet der er mer: Kostnader: - Varmeelement til klimaanlegget: 20k (ish) - røyk når bilen var fem år og noen få måneder. - Ryggekamera - ringen rundt sprakk og gjorde at den trakk inn vann (vanlig feil)
Hadde serviceavtale som gjorde: - Smøring av bremser- Skifte av bremsevæske + bremsesko- Hjulspissing
Tatt på garanti: - Vindusviskermekanisme- stag i forstilling - Knirk i understell - Feste for takstativ samt deksel over - eMMC (var recall, men ikke skiftet før det feilet) - 2/3x dørhåndak
I tillegg en del på recall Tesla selv klarte også å sende bilen på veien etter å ha justert hjulstilling feil, som umiddelbart førte til skjevslitasje. I alt stod den ca. 20-25 dager på verksted utover det som strengt tatt var nødvendig i perioden pga. elendig verkstedlogistikk fra deres side. Kmstand ved exit i 2022: ca. 75k Jeg tok også en del på garanti Tre frontlykter fordi deler av LED-stripa feilet To deksel til takstativ-feste Ulyd i baklukeheis, skiftet Ulyd i A/C-vifte, skriftet To aktuator til frunk Bærearmer bakHjullager foran Slark i ladeport Ulyd i styresnekke, skiftetMen bilen stod aldri på verksted over natta og alt ble tatt til avtalt tid Mao. ganske likt det jeg har gjort på min 2004 Zafira (med røde calipere) på 4 år ....... kan da plusse på oljeskifte med filter og noe eksosanlegg  som ikke står på ovennevnte lister. Er dette vanlig for tiden med slike lister på mangler på nye(re) biler? Da skjønner jeg veldig godt hvorfor folk kvitter seg med bilen i god tid før garantien utløper.
|
|
|
14/02/2023 14:43
|
MannenFallerIkke
Entusiast
|
Entusiast
Det er ikke vanlig på Model 3/Y. Disse ville jeg ikke vært bekymret for å eie ut over garantien. Model S ville jeg ikke turt å eie ut over garantien, med mindre du kan tegne forsikringer som dekker slike ting....
|
|
|
[Re: Tange]
14/02/2023 15:28
|
yalla
Medlem
|
Medlem
Er dette vanlig for tiden med slike lister på mangler på nye(re) biler? Da skjønner jeg veldig godt hvorfor folk kvitter seg med bilen i god tid før garantien utløper.
Det der er i hvertfall langt fra hva jeg er vant med og må være et slags skrekkeksempel! Vi har hatt eldre Model S på jobb, og den var det (flåsete sagt) stort sett alltid ett eller annet som måtte fikses, håper det er bedre på nyere. Privat har jeg såvidt jeg erindrer ikke gjort annet enn bytte av slitedeler på japansk (2010 og 2022 mod), koreansk (2017 mod) og fransk (2018 mod) siste 13 år.. Edit; forresten gjorde de noe tilbakekallingsgreier på rustbeskyttelse på dører på den franske ifm med en service, så litt har det faktisk vert 
Redigert av yalla; 14/02/2023 15:36.
hilsen en gammel mann med hatt
|
|
|
14/02/2023 19:57
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Den desidert dårligste nyere bilen jeg har hatt er en Kia som jeg kjøpte ny i 2014. Den var gjennom 2 stk registerkjeder med alle hjul og strammer i løpet av sine første 45 000 km.
|
|
|
[Re: MannenFallerIkke]
15/02/2023 09:11
|
perbl
More than words
|
More than words
- Ingen led matrix. -Joda, bilen har led matrix. Funksjonalitet blir aktivert i neste sw update. Det er matrix. Dette gjør at bilen ikke blender bil som kommer i mot, men lyser godt opp på høyre side f.eks., slik at du ser skilter sinnssykt godt.
- Lykter som peker i hytt og gevær. -De andre bilførerne kan jo bare bruke solbriller. Jeg ser elgen lettere når lyktene har god spredning. Lyktene mine lyser rett. Kan være de ble innstilt før levering, og at andre ikke har det.
Er det virkelig aktivert? Det har jeg ikke fått med meg, så langt trodde jeg eneste matrisefunksjonalitet var å vise en logo mens man står med lightshow på. Uansett ikke relevant for min 2020 TM3, men hadde antatt det ville blitt slått større opp hvis adaptiv funksjon var aktivert.
Per B.
|
|
|
[Re: perbl]
15/02/2023 09:56
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er det virkelig aktivert? Det har jeg ikke fått med meg, så langt trodde jeg eneste matrisefunksjonalitet var å vise en logo mens man står med lightshow på. Uansett ikke relevant for min 2020 TM3, men hadde antatt det ville blitt slått større opp hvis adaptiv funksjon var aktivert.
Lista til MannenFallerIkke er kritikkverdige ting med bilene og et mer eller mindre sant fanboy-sitat fra Tesla-eiere. Det kommer neppe i neste SW-update.
|
|
|
15/02/2023 10:15
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Det er ikke vanlig på Model 3/Y. Disse ville jeg ikke vært bekymret for å eie ut over garantien. Model S ville jeg ikke turt å eie ut over garantien, med mindre du kan tegne forsikringer som dekker slike ting.... For Tesla et S-problem altså? Ser at det ligger en god del model S til under 200k på finn.no. Mange som har kjørt godt over gjennomsnittet (+150k km). De ligger fortsatt utenfor mine krav (maks to månedsinntekter), men det verste er 'beskrivelsene' i annonsen. Det lukter ikke problemfritt bilhold for en 10 år gammel S. Den kan dermed strykes fra listen.
|
|
|
15/02/2023 10:17
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
For et års tid siden leste jeg en test av software (tesla) vs hardware (resten?) matrix. Husker ikke så mye mer enn det, men hw ble vel dømt til å være det beste da iaf.
|
|
|
[Re: kjerts]
15/02/2023 10:17
|
perbl
More than words
|
More than words
Nei, det har heller ikke jeg sett noe om, og jeg leser nå ganske jevnt infoen som legges ut på feks notateslaapp.com.
Og angående lysene som er dårlig justert, det skjer ofte fra oppdatering til oppdatering, det er ikke noe engangsinnstilling som blir stående etter min erfaring. Ofte kan jeg oppleve mye blinking fra møtende trafikk etter en oppdatering, så tar jeg en tur inntil en vegg og kjører kalibreringen som skjer når jeg velger justering av lys på skjermen, og ingen blinker lengre. Dette er så merkbart at det ikke bare er tilfeldigheter sånn jeg ser det, og andre har også rapportert om det samme. Det er nok mange eiere som ikke kjenner til denne muligheten, og dermed kjører rundt med håpløst justerte lys, møter ofte Teslaer der det føles som lyktene peker hver sin retning mtp lysmengde som treffer meg i øyet.
Så det er ett eller annet som kan skje med lyktene fra SW-update til update, og egentlig ganske håpløst. Likevel ganske happy med bilen, men den har sine udiskutable mangler som irriterer.
Per B.
|
|
|
15/02/2023 12:59
|
MannenFallerIkke
Entusiast
|
Entusiast
- Ingen led matrix. -Joda, bilen har led matrix. Funksjonalitet blir aktivert i neste sw update. Det er matrix. Dette gjør at bilen ikke blender bil som kommer i mot, men lyser godt opp på høyre side f.eks., slik at du ser skilter sinnssykt godt.
- Lykter som peker i hytt og gevær. -De andre bilførerne kan jo bare bruke solbriller. Jeg ser elgen lettere når lyktene har god spredning. Lyktene mine lyser rett. Kan være de ble innstilt før levering, og at andre ikke har det.
Er det virkelig aktivert? Det har jeg ikke fått med meg, så langt trodde jeg eneste matrisefunksjonalitet var å vise en logo mens man står med lightshow på. Uansett ikke relevant for min 2020 TM3, men hadde antatt det ville blitt slått større opp hvis adaptiv funksjon var aktivert. Det er ikke aktivert på den måten at de endrer hvor de lyser underveis når du kjører, men de er mye bedre enn de gamle Model 3-lysene ettersom de er innstilt til å lyse opp alle områder bra, utenom de bilene som kommer i mot. En får dermed en veldig god spredning av lyset, og veldig god opplysing av høyresiden av veien. En savner imidlertid litt kraft rett frem på fjernlyset. Så om en kan kalle det Matrix er jo et spørsmål, men lyktene i seg selv er matrix-typen. PS: ser at f.eks. i Canada så var det bare Performance som fikk Matrix en periode, mens de fra Kina fikk det og på Long Range...så kan fort være Tesla endrer på hvilke lykter som blir levert til hvilken tid.
Redigert av MannenFallerIkke; 15/02/2023 13:00.
|
|
|
15/02/2023 13:04
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Det hjelper ikke stort i en parkeringssituasjon hvor du skal inn i en luke med f.eks 50 cm å gå på. Siden Tesla Vision har blindsoner må den i praksis ha målt opp luken på forhånd siden den ikke vil klare det i real-time.
Det var det som skjedde her. Frontkameraene beregner hvor pila ligger på asfalten, og når bilen har trillet over den, har den kontroll på akkurat hvor den befinner seg. Mistenker det er et eller annet sted her at Teslas bruk av neurale nettverk kommer inn, siden dette har kjørt "skjult" i snart to år på alle Teslaer ute i det fri, jeg tenker de har en viss kontroll på dette... i hvertfall bedre enn min forståelse av slikt. Jeg har forøvrig hatt flere episoder ila vinteren der p-sensorer har slutta å virke pga snø og is...så feilfritt er det ikke med sensor heller.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
15/02/2023 13:05
|
MannenFallerIkke
Entusiast
|
Entusiast
Nei, det har heller ikke jeg sett noe om, og jeg leser nå ganske jevnt infoen som legges ut på feks notateslaapp.com.
Og angående lysene som er dårlig justert, det skjer ofte fra oppdatering til oppdatering, det er ikke noe engangsinnstilling som blir stående etter min erfaring. Ofte kan jeg oppleve mye blinking fra møtende trafikk etter en oppdatering, så tar jeg en tur inntil en vegg og kjører kalibreringen som skjer når jeg velger justering av lys på skjermen, og ingen blinker lengre. Dette er så merkbart at det ikke bare er tilfeldigheter sånn jeg ser det, og andre har også rapportert om det samme. Det er nok mange eiere som ikke kjenner til denne muligheten, og dermed kjører rundt med håpløst justerte lys, møter ofte Teslaer der det føles som lyktene peker hver sin retning mtp lysmengde som treffer meg i øyet.
Så det er ett eller annet som kan skje med lyktene fra SW-update til update, og egentlig ganske håpløst. Likevel ganske happy med bilen, men den har sine udiskutable mangler som irriterer. Jeg har aldri kalibrert mine, og ikke hatt behov for det. Ser i brukermanualen at de skriver: Warning Proceed with caution when adjusting headlights. Tesla has carefully calibrated the position of the headlights to be in an optimum position for most driving scenarios. Tesla recommends that you do not adjust headlights unless you are familiar with how headlights should be adjusted. Once adjusted, you will be unable to automatically restore them to their originally calibrated position. Contact Tesla for assistance when adjusting headlights.Kan gjerne være lurt å ta turen innom et Tesla-verksted om en stadig får problemer med lysene ved oppdatering. Kanskje noen lys påvirkes mer enn andre av oppdatering.
|
|
|
15/02/2023 16:52
|
perbl
More than words
|
More than words
Det er ikke aktivert på den måten at de endrer hvor de lyser underveis når du kjører, men de er mye bedre enn de gamle Model 3-lysene ettersom de er innstilt til å lyse opp alle områder bra, utenom de bilene som kommer i mot. En får dermed en veldig god spredning av lyset, og veldig god opplysing av høyresiden av veien. En savner imidlertid litt kraft rett frem på fjernlyset. Så om en kan kalle det Matrix er jo et spørsmål, men lyktene i seg selv er matrix-typen. PS: ser at f.eks. i Canada så var det bare Performance som fikk Matrix en periode, mens de fra Kina fikk det og på Long Range...så kan fort være Tesla endrer på hvilke lykter som blir levert til hvilken tid. Bilene som kommer i mot vil jo være plassert på forskjellige plasser i lysbildet ditt ved feks kjøring i kurver, veier med ulike bredder eller bakker. En serie pixler som lyser i et fast mønster er ikke særlig mye verdt sammenlignet med å feks klæsje på en LED-bar som kan gjøre noe av det samme. At de har økt bredden i lysbildet er en annen sak, men det har jo lite med matriseteknologi å gjøre. Ca hele poenget med matriseteknologi er jo å kunne skru av og på deler av lysbildet så du har fullt fjernlys der du trenger det og dimmer ned dynamisk. Angående justering av lysbildet så snakker jeg om kalibreringen som skjer i det du går inn i menyen, jeg har aldri skrudd på justeringen manuelt. Går du inn i servicemenyen for lysa, ser du at lysa heves og senkes før du får opp kontrollene for å justere manuelt. Så det virker som dette får bilen til å gå tilbake til en utgangsposisjon som funker bra. Pga at du ikke har noe som forteller deg hvor langt du har skrudd fra utgangsposisjonen, er det nok best å skru på dette kun om man har en lyskasse for formålet eller vet hva man gjør med low tech-utstyr som oppmålte markeringer på en vegg på gitt avstand/høyde elns. Dette har jeg hørt folk på jobb og omgangskrets ha problemer med med både 2019, 2020, 2022 og på tvers av Model 3 og Y, så virker å være ganske utbredt.
Redigert av perbl; 15/02/2023 16:54.
Per B.
|
|
|
16/02/2023 09:31
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har hatt Y siden november 2021 og "venta tålmodig" på matrix-sw, men jeg har slutta å tro at det kommer på neste oppdatering. Jeg venta egentlig bare de første 2-3 mnd, etter det har jeg ikke venta. Hva årsaken er til at det tar sånn tid vet jeg ikke, men det kan vel ha sammenheng med de samme utfordringene som man har med automatiske nær- og fjernlys på Tesla.
Men jeg savner egentlig ikke noe med lysene på bilen min, jeg bruker ikke automatiske lys da jeg mener jeg alltid vil vøre bedre til å vurdere dette selv og blende ned når jeg må og skal. Har vært gjennom Opel, Ford og VW med automatiske lys før jeg gikk for Tesla, og alle har hatt sine utfordringer med blending.
Det de andre merkene er bedre på er de automatiske viskerne, der er det ikke lett å bli klok på når bilen finner ut at det er på tide å viske. Stoler man litt for mye på autovisking så kan det bli ubehagelig. Så da blir det til at den stakkars sjåføren må vurdere og justere det selv også. Alt man skal måtte følge med på når man er ute og kjører!??
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
[Re: Ripen]
16/02/2023 09:40
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Så da blir det til at den stakkars sjåføren må vurdere og justere det selv også. Alt man skal måtte følge med på når man er ute og kjører!??
Jeg trenger ikke automatiske viskere, men kunne tenkt meg å kunne justere det uten å ta øynene fra veien.. Hvorfor har de ikke lagt mer funksjonalitet i den ene knappen? trippelklikk = Vindusviskere på eller raskere, dobbeltklikk = tregere eller av.
|
|
|
16/02/2023 09:43
|
Gubbe
Entusiast
|
Entusiast
Noe å vurdere for de av oss som kan: (Og det er flere som kan, mange har bare ikke begynt å vurdere det fordi de tror de MÅ ha bil)
Kollektivt.
Jeg bodde ca 12 km utenfor sentrum i 2018, og mente at jeg var avhengig av bil. Etter å betalt ca 60 000,- i reparasjoner, for så å gå på en ny smell til ca 40 000,- tenkte jeg: Njæ. Jeg skroter bilen og prøver buss en stund jeg, før jeg kjøper ny bil.
5 år senere: Fremdeles buss. Savner ikke bil, jeg er sprekere og i de tilfellene jeg virkelig trenger bil spør jeg en venn eller bestiller taxi.
Jeg VET at dette ikke er for alle, men jeg tror allikevel det kan gjelde for mange flere enn meg - om man bare tar den ubehagelige omstillingskostnaden i sitt eget hode på alvor og etterhvert arkiverer bearbeidelsen av denne kognitive smerten under "ny måte å gjøre ting på".
YMMV
|
|
|
[Re: kjerts]
16/02/2023 09:53
|
MannenFallerIkke
Entusiast
|
Entusiast
Så da blir det til at den stakkars sjåføren må vurdere og justere det selv også. Alt man skal måtte følge med på når man er ute og kjører!??
Jeg trenger ikke automatiske viskere, men kunne tenkt meg å kunne justere det uten å ta øynene fra veien.. Hvorfor har de ikke lagt mer funksjonalitet i den ene knappen? trippelklikk = Vindusviskere på eller raskere, dobbeltklikk = tregere eller av. Enig i det. Eller bare en ekstra spak. For de som liker å snakke til bilen er det en mulighet (trykke høyre scrollehjul og si): «Øk viskerhastigheten» «Øk/senk viskerhastigheten med ...» "Slå på/av viskerne»
|
|
|
16/02/2023 10:01
|
MannenFallerIkke
Entusiast
|
Entusiast
Det er ikke aktivert på den måten at de endrer hvor de lyser underveis når du kjører, men de er mye bedre enn de gamle Model 3-lysene ettersom de er innstilt til å lyse opp alle områder bra, utenom de bilene som kommer i mot. En får dermed en veldig god spredning av lyset, og veldig god opplysing av høyresiden av veien. En savner imidlertid litt kraft rett frem på fjernlyset. Så om en kan kalle det Matrix er jo et spørsmål, men lyktene i seg selv er matrix-typen. PS: ser at f.eks. i Canada så var det bare Performance som fikk Matrix en periode, mens de fra Kina fikk det og på Long Range...så kan fort være Tesla endrer på hvilke lykter som blir levert til hvilken tid. Bilene som kommer i mot vil jo være plassert på forskjellige plasser i lysbildet ditt ved feks kjøring i kurver, veier med ulike bredder eller bakker. En serie pixler som lyser i et fast mønster er ikke særlig mye verdt sammenlignet med å feks klæsje på en LED-bar som kan gjøre noe av det samme. At de har økt bredden i lysbildet er en annen sak, men det har jo lite med matriseteknologi å gjøre. Ca hele poenget med matriseteknologi er jo å kunne skru av og på deler av lysbildet så du har fullt fjernlys der du trenger det og dimmer ned dynamisk. Angående justering av lysbildet så snakker jeg om kalibreringen som skjer i det du går inn i menyen, jeg har aldri skrudd på justeringen manuelt. Går du inn i servicemenyen for lysa, ser du at lysa heves og senkes før du får opp kontrollene for å justere manuelt. Så det virker som dette får bilen til å gå tilbake til en utgangsposisjon som funker bra. Pga at du ikke har noe som forteller deg hvor langt du har skrudd fra utgangsposisjonen, er det nok best å skru på dette kun om man har en lyskasse for formålet eller vet hva man gjør med low tech-utstyr som oppmålte markeringer på en vegg på gitt avstand/høyde elns. Dette har jeg hørt folk på jobb og omgangskrets ha problemer med med både 2019, 2020, 2022 og på tvers av Model 3 og Y, så virker å være ganske utbredt. Jeg snakker og om kalibrering i menyen. Tesla snakker og om kalibrering i menyen. Jeg har kjørt 40.000km med Model Y, og ingen motgående biler har blinket på meg, på tross av at jeg og kjører en del svingete veier i mørket. Så på ett eller annet vis har Tesla klart å lage matrix-lys som lyser opp siden av veien men ikke blender de som kjører i mot. Kanskje de ikke lyser akkurat i den høyden...aner ikke....kanskje opplysingen går ekstra langt til høyre....aner ikke... Enig i at en ikke får full matrix-lys, men når en står og lyser på en vegg, så ser en firkant-mønsteret, og hvor eksakt den lyser opp, i motsetning til f.eks. Model 3 fra tidligere årgang, som bare lyste opp jevnt. Kanskje min Model Y er eksepsjonelt bra eller bra innstilt på lysene....eller så har hele omgangskretsen vært inne og tukla med det.....har du tukla med det: https://www.youtube.com/watch?v=nfqEcG7EZMo
|
|
|
16/02/2023 10:14
|
perbl
More than words
|
More than words
Jeg snakker og om kalibrering i menyen. Tesla snakker og om kalibrering i menyen. Jeg har kjørt 40.000km med Model Y, og ingen motgående biler har blinket på meg, på tross av at jeg og kjører en del svingete veier i mørket. Så på ett eller annet vis har Tesla klart å lage matrix-lys som lyser opp siden av veien men ikke blender de som kjører i mot. Kanskje de ikke lyser akkurat i den høyden...aner ikke....kanskje opplysingen går ekstra langt til høyre....aner ikke... Enig i at en ikke får full matrix-lys, men når en står og lyser på en vegg, så ser en firkant-mønsteret, og hvor eksakt den lyser opp, i motsetning til f.eks. Model 3 fra tidligere årgang, som bare lyste opp jevnt. Kanskje min Model Y er eksepsjonelt bra eller bra innstilt på lysene....eller så har hele omgangskretsen vært inne og tukla med det.....har du tukla med det: https://www.youtube.com/watch?v=nfqEcG7EZMoHar du gått inn på den menyen? Justeringen du gjør der er jo ved å bruke hjulene på rattet, som og er det feks Teslabjørn gjør på en video der han er på et NAF-verksted og får målt justeringen. Det jeg snakker om er det som skjer i det du åpner menyen, men ikke skrur i det hele tatt på hjula. Lysa virker da å rette seg opp i en utgangsposisjon tilbake til det de kanskje var kalibert som, og det fikser hvertfall blinking i trafikken for meg uten mer justering. Hvis dette alene føkker opp lysstillinga ved å kun åpne menyen, antar jeg såpass flinke softwarefolk de har på UI-sida ville lagt inn en dialog som viste disclaimeren du ser på dette bildet før du fikk gå inn i menyen https://cleantechnica.com/files/2019/10/Model3-Adjust-Headlights-Left-Right.jpgHvis du blender ned, og ikke opplever at folk blinker, er det nå vel bare som det bør være på enhver bil. Matriselys vil jo la deg kjøre med fjernlysa på hele tida, men antar det ikke er det du gjør.
Per B.
|
|
|
16/02/2023 10:44
|
MannenFallerIkke
Entusiast
|
Entusiast
Jeg snakker og om kalibrering i menyen. Tesla snakker og om kalibrering i menyen. Jeg har kjørt 40.000km med Model Y, og ingen motgående biler har blinket på meg, på tross av at jeg og kjører en del svingete veier i mørket. Så på ett eller annet vis har Tesla klart å lage matrix-lys som lyser opp siden av veien men ikke blender de som kjører i mot. Kanskje de ikke lyser akkurat i den høyden...aner ikke....kanskje opplysingen går ekstra langt til høyre....aner ikke... Enig i at en ikke får full matrix-lys, men når en står og lyser på en vegg, så ser en firkant-mønsteret, og hvor eksakt den lyser opp, i motsetning til f.eks. Model 3 fra tidligere årgang, som bare lyste opp jevnt. Kanskje min Model Y er eksepsjonelt bra eller bra innstilt på lysene....eller så har hele omgangskretsen vært inne og tukla med det.....har du tukla med det: https://www.youtube.com/watch?v=nfqEcG7EZMoHar du gått inn på den menyen? Justeringen du gjør der er jo ved å bruke hjulene på rattet, som og er det feks Teslabjørn gjør på en video der han er på et NAF-verksted og får målt justeringen. Det jeg snakker om er det som skjer i det du åpner menyen, men ikke skrur i det hele tatt på hjula. Lysa virker da å rette seg opp i en utgangsposisjon tilbake til det de kanskje var kalibert som, og det fikser hvertfall blinking i trafikken for meg uten mer justering. Hvis dette alene føkker opp lysstillinga ved å kun åpne menyen, antar jeg såpass flinke softwarefolk de har på UI-sida ville lagt inn en dialog som viste disclaimeren du ser på dette bildet før du fikk gå inn i menyen https://cleantechnica.com/files/2019/10/Model3-Adjust-Headlights-Left-Right.jpgHvis du blender ned, og ikke opplever at folk blinker, er det nå vel bare som det bør være på enhver bil. Matriselys vil jo la deg kjøre med fjernlysa på hele tida, men antar det ikke er det du gjør. Det med at jeg ikke har blendet noen på 40.000 var relatert til at mine lys ikke lyser forskjellig vei hver gang jeg skrur på bilen....ikke angående fjernlys og en funksjon som vi vet ikke er innført ennå. Har aldri vært inni menyen for kalibrering siden Tesla i manualen sier at du ikke bør gå inn der med mindre du vet hva du gjør. Det har funket bra for meg.
|
|
|
|
|