Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta
|
Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta
[Re: DesmoSkier]
09/02/2023 08:21
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
For oss som påstår å ha en bilinteresse vil jeg jo også påstå at utvalget i el-biler er litt for lite fortsatt. Jeg savner el-bilvarianten av BMW M2, Ford Focus RS osv...
Hva med en 2-delt løsning? En fornuftig bil som tar deg fra A til B i hverdagen, og en veteranbil for å kose seg med akkurat det du beskriver? Det funker fint for meg, bortsett fra at for min del er veteranbilen 2 halvgamle motorsykler i stedet for. Tro meg, tanken er tenkt og det er nok endgame. Det krever bare kapital, plass og tid. Kapital: Kjøp en billigere kjedelig-bil så får du råd til gammel morro-bil på samme budsjett. Kjøper du rett objekt så faller den ikke i verdi, kanskje stiger den. Plass: Lei en garasjeplass, i Oslo får du en i en gammel garasjerekke m/egen port til 1000 kr/mnd Tid: Eie gammel bil tar ikke nødvendigvis mye tid. Skal du restaurere osv blir saken selvsagt en annen  Støtter denne. Kjøpte en Miata i -21 som sommerbil for 60'. Brukt ca 20'-30' for å få den som vi vil ha den estetisk, og tatt litt rust og nødvendig vedlikehold. Utrolig morsom bil, selv innenfor fartsgrensene, starter hver gang, og billig å forsikre via entusiastbilforsikringen til Amcarklubben.
Big wheels keep on turning
|
|
|
[Re: ijustpop]
09/02/2023 08:56
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ja - skal vi kjøpe bil nå så er det ingenting som slår en Model Y til 456 000 ferdig på veien med vinterdekk. Et opplagt valg!
Vi bor innenfor Ring 2 i Oslo så hjemmelading er uaktuelt. Klart det er mer tungvint å oppsøke en ladestasjon og så lade 20-40 min, kontra å fylle en tank i 5 min og så kunne kjøre 120 mil, men det er uansett ikke et alternativ å gå for en fossilbil.
Hvorfor er det uaktuelt med fossilbil? Hvis bruken er sporadiske turer for å få stått på ski, ikke hverdagsbruk, ikke får ladet hjemme og synes lading er knot, synes Y'en er en transportkapsel med ratt og trenger en del plass? En hvilken som helst dieselstasjonsvogn til 100k vil jo dekke behovet.
|
|
|
[Re: mob]
09/02/2023 09:04
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Sikkert fordi hver feil på dieselvogna koster >20k mens man har 5 års garanti på en Y.
|
|
|
[Re: kjerts]
09/02/2023 09:23
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Ja - skal vi kjøpe bil nå så er det ingenting som slår en Model Y til 456 000 ferdig på veien med vinterdekk. Et opplagt valg!
Vi bor innenfor Ring 2 i Oslo så hjemmelading er uaktuelt. Klart det er mer tungvint å oppsøke en ladestasjon og så lade 20-40 min, kontra å fylle en tank i 5 min og så kunne kjøre 120 mil, men det er uansett ikke et alternativ å gå for en fossilbil.
Hvorfor er det uaktuelt med fossilbil? Hvis bruken er sporadiske turer for å få stått på ski, ikke hverdagsbruk, ikke får ladet hjemme og synes lading er knot, synes Y'en er en transportkapsel med ratt og trenger en del plass? En hvilken som helst dieselstasjonsvogn til 100k vil jo dekke behovet. Hvis bruken er sporadisk tur for å stå på ski, er det ingenting som slår Hyre eller andre bildelingstjenester! Mye billigere også.
|
|
|
09/02/2023 09:28
|
Anomyn
Ringrev
|
Ringrev
Kan opplyse at diesel HIAcen-en til Geir noen steder ikke bare går under det inkluderende tilnavnet Hi-akk, men kalles også av noen "Ski-heis".
Og at Lada-er der kalles "Cherno-BIL". (Etter Chernobyl). Gamle Lada-er, er det noen igjen av dem, eller har de rusta ihjel alle?
Gamle HiAcer ruster ikke, som kjent. Eller ..gjør de nettopp det?
Redigert av Anomyn; 09/02/2023 09:31.
|
|
|
[Re: Syklist1]
09/02/2023 10:19
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Sikkert fordi hver feil på dieselvogna koster >20k mens man har 5 års garanti på en Y. Nettopp. Og til 20k får du kjøpt 'ny' dieselvogn. Den holder ca. 4 år til. Det betyr at du kan kjøre dieselbil i 20 år for samme pengene (100k)...... .... om ikke diesel er faset ut mot 2040.
|
|
|
09/02/2023 11:21
|
GeirK
More than words
|
More than words
Kapital: Kjøp en billigere kjedelig-bil så får du råd til gammel morro-bil på samme budsjett. Kjøper du rett objekt så faller den ikke i verdi, kanskje stiger den.
Dette funker kanskje best for dem uten barn og ektefelle/samboer. Dersom jeg skal få syklet og kjørt på ski, må jeg søke kjøreglede når jeg likevel kjører bil. Det er ikke rom for å ha bilkjøring som fritidssyssel i tillegg til alt det andre. Også tror jeg kona ville blitt sur for å kjøre en gammel bil slik at jeg kan ha råd til å ha en morobil. Ikke vil jeg drive langkjøring i en billig bil heller. Da er Model Y Performance et kinderegg i så måte. Trodde det var min '18 model S, men den nye Y-en er langt mer sportsbil enn S-en var.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: Ugla]
09/02/2023 11:25
|
GeirK
More than words
|
More than words
Etter å ha sett på kameraplassering så kan jeg ikke skjønne at det er noen som helst sjanse for å få til dette. Det er altfor store blindsoner, uansett "fisheye" eller ikke på linsene. Særlig foran er det overhodet ikke kameradekning i fronten i følge selger, kun tre kameraer som sitter i toppen av ruta og de har ikke dekning ned til bakken rett foran bilen uansett hvor gode de måtte være.
Jeg stoppet på rødt lys i går og så at bilen hadde tegnet opp pil-markøren jeg akkurat hadde kjørt over slik at pilspissen lå rett under bakfangeren. Jeg slo på ryggekameraet for å sjekke, og den lå akkurat der bilen estimerte den til å ligge - etter hva jeg kunne bedømme. Ellers: https://www.motor.no/aktuelt/er-teslas-parkeringssensor-erstatning-rundt-hjornet/242199Husk at Tesla kan kjøre maskinlæring her med alle biler som har både kamera og USS helt til begge systemer gir samme resultater - i et uhorvelig stort antall IRL-situasjoner.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
09/02/2023 13:39
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Kapital: Kjøp en billigere kjedelig-bil så får du råd til gammel morro-bil på samme budsjett. Kjøper du rett objekt så faller den ikke i verdi, kanskje stiger den.
Dette funker kanskje best for dem uten barn og ektefelle/samboer. Det fungerer tydeligvis ikke for deg, men synes du virkelig det blir riktig å ekstrapolere din egen situasjon til å gjelde alle med barn og ektefelle/samboer?
Helge StravaKjøper: XG-1199-kassett, send PM
|
|
|
[Re: Anomyn]
09/02/2023 13:46
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Anomyn. Nå får du kutte ut å bare forsøple her for prøve å ødelegge ved starte en krangel med GeirK. Post om du har noe relevant å bidra med, ellers kan du la være. Dette er en moderatoradvarsel. LarsB
|
|
|
[Re: Tex]
09/02/2023 13:53
|
Tgabriel
Besatt
|
Besatt
funksjonen med forhåndsvarming av batteri er genial, jeg vet ikke om andre bilmerker har dette?
Ioniq5 har, så da tipper jeg det gjelder Kia EV6 også. Men jeg skulle ønske den var mulig å styre manuelt også. Kan man det på Model Y?
|
|
|
09/02/2023 13:56
|
GeirK
More than words
|
More than words
Dette funker kanskje best for dem uten barn og ektefelle/samboer. Det fungerer tydeligvis ikke for deg, men synes du virkelig det blir riktig å ekstrapolere din egen situasjon til å gjelde alle med barn og ektefelle/samboer? Nei. Det er derfor jeg sier "kanskje best". Jeg ser gjerne at noen foreldre med familie her forteller hvordan dette funker for dem sånn at jeg kan se forskjellig på det. Generelt ser jeg at de uten barn har veldig vanskelig for å sette seg inn i hvordan livet MED barn arter seg - og i dette tilfellet er jeg ganske sikker på at for mange vil en halvmorsom bil som kombinerer sikkerhet, komfort og praktisk nytte totalt sett gir mer moro totalt enn enn å kombinere disse egenskapene i noe billig og gørrkjedelig og legge til en helvmorsom bil som har et veldig begrenset bruksområde.
|
|
|
[Re: Tgabriel]
09/02/2023 13:57
|
GeirK
More than words
|
More than words
funksjonen med forhåndsvarming av batteri er genial, jeg vet ikke om andre bilmerker har dette?
Ioniq5 har, så da tipper jeg det gjelder Kia EV6 også. Men jeg skulle ønske den var mulig å styre manuelt også. Kan man det på Model Y? Absolutt. Du sier bilen når du har tenkt å dra og så sørger den for at batteriet ha rett temperatur til da, samt varmer kabinen.
|
|
|
09/02/2023 14:03
|
Tgabriel
Besatt
|
Besatt
Absolutt. Du sier bilen når du har tenkt å dra og så sørger den for at batteriet ha rett temperatur til da, samt varmer kabinen. Ja, det visste jeg. Jeg mente under kjøring. Kan man slå på batteriforvarming uten å ha en ladestasjon som destinasjon i navigasjonssystemet? Det har hendt at jeg har kjørt avgårde uten å tenke på dette. På vinteren blir da som regel ikke batteriet varmt nok til å lynlade på full effekt. Stor forskjell på 80-100 kW og 220 kW ...
|
|
|
09/02/2023 14:04
|
GeirK
More than words
|
More than words
Ja, det visste jeg. Jeg mente under kjøring. Kan man slå på batteriforvarming uten å ha en ladestasjon som destinasjon i navigasjonssystemet? Det har hent at jeg har kjørt avgårde uten å tenke på dette. På vinteren blir da som regel ikke batteriet varmt nok til å lynlade på full effekt. Stor forskjell på 80-100 kW og 220 kW ...
Nei - du må navigere til en ladestasjon etter hva jeg forstår.
|
|
|
09/02/2023 14:23
|
RoyE
Besatt
|
Besatt
Absolutt. Du sier bilen når du har tenkt å dra og så sørger den for at batteriet ha rett temperatur til da, samt varmer kabinen. Ja, det visste jeg. Jeg mente under kjøring. Kan man slå på batteriforvarming uten å ha en ladestasjon som destinasjon i navigasjonssystemet? Det har hendt at jeg har kjørt avgårde uten å tenke på dette. På vinteren blir da som regel ikke batteriet varmt nok til å lynlade på full effekt. Stor forskjell på 80-100 kW og 220 kW ... Det går, men det må løses slik GeirK sier.
#10 It never gets easier, you just go faster. Strava
|
|
|
09/02/2023 14:41
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Etter å ha sett på kameraplassering så kan jeg ikke skjønne at det er noen som helst sjanse for å få til dette. Det er altfor store blindsoner, uansett "fisheye" eller ikke på linsene. Særlig foran er det overhodet ikke kameradekning i fronten i følge selger, kun tre kameraer som sitter i toppen av ruta og de har ikke dekning ned til bakken rett foran bilen uansett hvor gode de måtte være.
Jeg stoppet på rødt lys i går og så at bilen hadde tegnet opp pil-markøren jeg akkurat hadde kjørt over slik at pilspissen lå rett under bakfangeren. Jeg slo på ryggekameraet for å sjekke, og den lå akkurat der bilen estimerte den til å ligge - etter hva jeg kunne bedømme. Ellers: https://www.motor.no/aktuelt/er-teslas-parkeringssensor-erstatning-rundt-hjornet/242199Husk at Tesla kan kjøre maskinlæring her med alle biler som har både kamera og USS helt til begge systemer gir samme resultater - i et uhorvelig stort antall IRL-situasjoner. Det hjelper ikke stort i en parkeringssituasjon hvor du skal inn i en luke med f.eks 50 cm å gå på. Siden Tesla Vision har blindsoner må den i praksis ha målt opp luken på forhånd siden den ikke vil klare det i real-time. Deretter må den hele tiden kompensere for bilens plassering i den samme luken for å gi adekvate varsler underveis. Det igjen fordrer at man løpende lagrer mulige posisjoner for bilen i minnet, f.eks når hastigheten går under en viss terskel. Alt dette forutsetter at kameraene ikke er tildekket slik at Tesla Vision får gjort jobben. Alt er mulig, men det virker kostbart, langt mer kostbart enn sensorer, og vi vet jo at Tesla er i motsatt enda, de vil ha det rimelig. De har jo ikke engang vasking av linser pt, som f.eks min bil har.
Lars-Erik
|
|
|
09/02/2023 14:51
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Jeg stoppet på rødt lys i går og så at bilen hadde tegnet opp pil-markøren jeg akkurat hadde kjørt over slik at pilspissen lå rett under bakfangeren. Jeg slo på ryggekameraet for å sjekke, og den lå akkurat der bilen estimerte den til å ligge - etter hva jeg kunne bedømme. Ellers: https://www.motor.no/aktuelt/er-teslas-parkeringssensor-erstatning-rundt-hjornet/242199Husk at Tesla kan kjøre maskinlæring her med alle biler som har både kamera og USS helt til begge systemer gir samme resultater - i et uhorvelig stort antall IRL-situasjoner. Det hjelper ikke stort i en parkeringssituasjon hvor du skal inn i en luke med f.eks 50 cm å gå på. Siden Tesla Vision har blindsoner må den i praksis ha målt opp luken på forhånd siden den ikke vil klare det i real-time. Deretter må den hele tiden kompensere for bilens plassering i den samme luken for å gi adekvate varsler underveis. Det igjen fordrer at man løpende lagrer mulige posisjoner for bilen i minnet, f.eks når hastigheten går under en viss terskel. Alt dette forutsetter at kameraene ikke er tildekket slik at Tesla Vision får gjort jobben. Alt er mulig, men det virker kostbart, langt mer kostbart enn sensorer, og vi vet jo at Tesla er i motsatt enda, de vil ha det rimelig. De har jo ikke engang vasking av linser pt, som f.eks min bil har. Jeg tror du leser noe annet ut av GeirK sitt innlegg enn det jeg gjør. Selv har jeg lite problemer med å forstå at løsningen til Tesla kan fungere ganske bra i praksis. Husk også at parkeringssensor på normale biler sjeldent hjelper deg de siste 20cm uansett mot hindringen uanset. Der er vel ikke bilen din bedre? Min (fossil)BMW som har sensorer rundt hele bilen er ikke veldig hjelpsom når de siste cm skal tynes ut av en parkeringsplass uansett synes jeg. Eneste bilen jeg har kjørt som jeg har opplevd som har bedre sensorer og tilbakemelding til fører enn min BMW var en Model S fra noen år tilbake med avstandsangivelse i cm. Det hjelper når det er trangt! Kameraer med software som understøtter det kameraene ser, og som gjør dette bedre enn et trent øye, bør ikke være mye dårligere enn hva man er kjent med fra de fleste biler med sensorer. Poenget med skitt og snø er dog relativt valid, selv om lite er så plagsomt som en snødekket bil med sensorer. Fram til man finner knappen for å skru av parkeringshjelpen vel og merke...
Ut på tur!
|
|
|
09/02/2023 17:24
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Tesla Y eiere er optimistiske vesen, det skal de ha...
- Ingen parkeringssensorer. -Pøh, disse piper jo hele tiden uansett. - Skitt på kamera og mangel på spyler til ryggekamera: - Ingen problem, du bare squirter skitten bort slik som Teslabjørn. - Ingen led matrix. -Joda, bilen har led matrix. Funksjonalitet blir aktivert i neste sw update. - Tvilsom kvalitet på lakk. -Bare å velge hvit farge, da har lakken samme farge som grunning. Problem solved. - Viskere som går amok når bilen er på autopilot.-No problem, bor i Bergen og her regner det alltid. - Simpelt, stivt og ukomfortabel understell. -Bare å bruke nyrebelte. Og kjører man i 160 er bilen perfekt satt opp. - Rammeløse dører og vinduer som fryser. -Jeg starter forvarming 1 time før jeg skal kjøre, kjenner ikke til problemet. - Ingen visker på bakluke. -Bilen har så lav luftmostand at alt blåser bort. Til og med når jeg står i kø forsvinner regn, snø eller skitt. - Lykter som peker i hytt og gevær. -De andre bilførerne kan jo bare bruke solbriller. Jeg ser elgen lettere når lyktene har god spredning. - Ingen kick sensor på bakluke. -jeg triller alltid handlevognen til bilen og har hendene fri. Og jeg har alltid med med latekshansker så slipper jeg bli skitten på hånden når jeg trykker på den skitne knappen for å åpne. - Ingen Hud. - pøh, det trenger man ikke. Jeg har nå vent meg til å se ned og til høyre på vår flotte skjerm. Det funker utmerket, for bilen kjører jo seg selv uansett! - Ingen knapper. - Hørt om voice kontroll? Det funker fjell. - Regnsensor eller skal vi si regnkamera som gjør at viskerne går uansett om det er regn eller ikke når det er mørkt. -Bare tull, jeg bruker voicekontroll og setter viskerne i trinn 1, 2 eller 3. Akkurat slik som jeg gjorde på min Mazda 626, det er godt og utprøv. Og har du hørt om voicekontroll, perfekt til å styre hastighet på viskerne! - Y eiere som har betalt for selvkjøring. -Det kommer. Elon sa at dette er rett rundt hjørnet.
Redigert av Marøder; 09/02/2023 17:26.
|
|
|
[Re: Supermann]
09/02/2023 17:51
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Jeg tror du leser noe annet ut av GeirK sitt innlegg enn det jeg gjør. Selv har jeg lite problemer med å forstå at løsningen til Tesla kan fungere ganske bra i praksis. Husk også at parkeringssensor på normale biler sjeldent hjelper deg de siste 20cm uansett mot hindringen uanset. Der er vel ikke bilen din bedre? Min (fossil)BMW som har sensorer rundt hele bilen er ikke veldig hjelpsom når de siste cm skal tynes ut av en parkeringsplass uansett synes jeg. Eneste bilen jeg har kjørt som jeg har opplevd som har bedre sensorer og tilbakemelding til fører enn min BMW var en Model S fra noen år tilbake med avstandsangivelse i cm. Det hjelper når det er trangt!
Kameraer med software som understøtter det kameraene ser, og som gjør dette bedre enn et trent øye, bør ikke være mye dårligere enn hva man er kjent med fra de fleste biler med sensorer.
Poenget med skitt og snø er dog relativt valid, selv om lite er så plagsomt som en snødekket bil med sensorer. Fram til man finner knappen for å skru av parkeringshjelpen vel og merke...
Nå er det slik at jeg beskrevt problem med manglende parkeringssensorer, og at GeirK i sitt svar snakker om noen helt annet, så derfor brakte jeg det inn på sporet igjen. Tesla Vision har med dagens løsning langt mer enn 20 cm blindsonde foran med bruk av kamera dersom man ikke gjør triks som jeg beskriver. Jeg gikk fra en Model S til en iX og den er klart bedre enn Model S når det kommer til parkering . Det er fordi den i tillegg til sensorer som dekker fint inn mot hindring også har kamera med god plassering både foran og bak, som i tillegg har vaskefunksjon. Dvs. at jeg ser det Tesla Vision ikke ser som kun har kamera oppe i frontruta som peker forover. Det Tesla har å tilby på de nyeste bilene akkurat nå er i klasse med det vi gjorde på 90-tallet, eneste forskjell er at dagens biler ikke er så oversiktlige som daværende biler i fronten. Kameraet som peker bakover er til god hjelp, gitt at det ikke er dekket til av skitt siden det ikke har vaskefunksjon. Videre så har ikke akkurat Tesla en god track-record på SW, det er en grunn til at begrepet "Cooming soon" burde føre til bekymring. "1 million selvkjørende Teslaer i 2020" er jo en klassiker (sagt i 2019). Eller ny beta kommer i neste uke, hvor mange måneder er standard fra det sies til det skjer? Eller hvor mange ganger har koden som nesten var ferdig måtte skrives om på nytt?
Lars-Erik
|
|
|
[Re: Marøder]
09/02/2023 20:02
|
GeirK
More than words
|
More than words
Her var det mye stråmannsargumentasjon. Jo - bilen har en del mangler, men totalt sett er den det beste valget for meg. I en annen bil ville jeg irritert meg over eller savnet andre ting. Men et par punkter kunne jeg tenke meg å forstå. Vi begynner med visker på bakrute. Mener du at denne bilen også trenger det? ![[Linket bilde fra motortrend.com]](https://www.motortrend.com/uploads/2022/07/2023-Audi-E-tron-sportback-6693-front-three-quarter.jpg)
|
|
|
10/02/2023 07:07
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Ja, men bakruten er jo så liten at det kanskje har begrenset effekt.
Jeg anar det er aorodynamiske og designmessige årsaker til at visker uteblir. Så ikke i tvil om at det funker i fart. Men i bytrafikk med saktegående trafikk, salt, skitt, regn og/eller snø så tror jeg de fleste hadde ønsket seg en visker. Og det gjelder særlig dersom kameraene er tilsmusset.
Redigert av Marøder; 10/02/2023 07:07.
|
|
|
10/02/2023 07:12
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Vi begynner med visker på bakrute. Mener du at denne bilen også trenger det? ![[Linket bilde fra motortrend.com]](https://www.motortrend.com/uploads/2022/07/2023-Audi-E-tron-sportback-6693-front-three-quarter.jpg) Nei, den har jo ikke bakrute, det er bare et kikkehull.
|
|
|
[Re: Marøder]
10/02/2023 07:18
|
GeirK
More than words
|
More than words
Ja, men bakruten er jo så liten at det kanskje har begrenset effekt.
Jeg anar det er aorodynamiske og designmessige årsaker til at visker uteblir. Så ikke i tvil om at det funker i fart. Men i bytrafikk med saktegående trafikk, salt, skitt, regn og/eller snø så tror jeg de fleste hadde ønsket seg en visker. Og det gjelder særlig dersom kameraene er tilsmusset. Det tror ikke jeg siden jeg er på min andre bil uten bakrutevisker og aldri opplever at jeg savner det.
|
|
|
10/02/2023 07:19
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det hjelper ikke stort i en parkeringssituasjon hvor du skal inn i en luke med f.eks 50 cm å gå på. Siden Tesla Vision har blindsoner må den i praksis ha målt opp luken på forhånd siden den ikke vil klare det i real-time.
Det var det som skjedde her. Frontkameraene beregner hvor pila ligger på asfalten, og når bilen har trillet over den, har den kontroll på akkurat hvor den befinner seg.
|
|
|
10/02/2023 17:48
|
Duck
Ivrig
|
Ivrig
"Tesla Model Y mot VW ID.4 - Overraskende vinner" Noen som har TMY og som kan uttale seg om følgende påstander; "Ustabil på glatta Firehjulstrekken gir bilen bra grep og framkommelighet på glatt vinterføre, men i kritiske manøvrer og på landeveiskjøring er stabiliteten dårligere enn hos mange av konkurrentene. I tillegg var det ikke mulig å dempe regenerering av bremsene i vår bil. Det ga utfordringer når det er glatt. Fartsholderen hadde også en evne til plutselig å slå seg av automatisk på dårlig veier, men påfølgende kraftig regenerering som medførte at vi mistet veigrepet." https://dinside.dagbladet.no/motor/overraskende-vinner/78271431
|
|
|
[Re: Duck]
10/02/2023 18:48
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ja, det er førsteinntrykket. Det løser seg med Terrengassistent-funksjonen som gir den forutsigbar permanent firhjulstrekk og/eller vanesak og tilvenning. Den er forutsigbar når man venner seg på at den er RWD før AWD slår inn.
|
|
|
10/02/2023 20:03
|
GeirK
More than words
|
More than words
"Tesla Model Y mot VW ID.4 - Overraskende vinner" Noen som har TMY og som kan uttale seg om følgende påstander; "Ustabil på glatta Firehjulstrekken gir bilen bra grep og framkommelighet på glatt vinterføre, men i kritiske manøvrer og på landeveiskjøring er stabiliteten dårligere enn hos mange av konkurrentene. I tillegg var det ikke mulig å dempe regenerering av bremsene i vår bil. Det ga utfordringer når det er glatt. Fartsholderen hadde også en evne til plutselig å slå seg av automatisk på dårlig veier, men påfølgende kraftig regenerering som medførte at vi mistet veigrepet." https://dinside.dagbladet.no/motor/overraskende-vinner/78271431 Det tar litt tid å venne seg til at bilen faktisk ordner opp når dette skjer. Det var skikkelig ekkelt de første gangen. Nå er det null pes.
|
|
|
10/02/2023 20:06
|
GeirK
More than words
|
More than words
Men Track Mode med Drift Preset, da karer! Full blås på bare bakhjula med all stabilitetsstøtte skudd av. Prøvde den på et trygt sted i dag. Damn! Ikke siden 80-tallet har jeg greid å holde en bil brei så lenge. Den gang var det hekkmotoren og lang akselavstand i en folkevognbuss som hjalp meg. Nå er det full kontroll på elektronisk gasspådrag som gir de samme mulighetene. Denne bilen er en fest! ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=123143&filename=IMG_6031.jpg)
|
|
|
10/02/2023 22:13
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ikke mer ustabil enn Model 3. Med så mye bunndrag er det selvfølgelig lett å få ut hekken, men med normal kjøring er den ikke mer ustabil enn andre (synes jeg).
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
|
|