Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Schwalbe Al Mighty 26x4.8 den nye kongen?

Schwalbe Al Mighty 26x4.8 den nye kongen? #2728105 03/02/2023 00:10
eldo472 Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Schwalbe Al Mighty er det nyeste tilskuddet av fatbike dekk.
Kan leveres med eller uten pigger.
Dekket kommer med de samme piggene vi kjenner fra Ice Spiker pro. 328 stykker er det av dem.
Velger man upigget kan man sette de opp med 45NRTH XL pigg og man får enda bedre grep.
Jeg kjøpte et par med standard pigger.
Sammelignet med Wratchild 4.6" og Wratlorde 4.2", er Al Mighty 4.8" det bredeste.
Har kun fått testet det på hard snø og is.
Mange pigger gir et godt feste og et jevnt slipp når man bremser på isen. 45NRTH dekka med storre pigger gir et bråere slipp, men de tar bedre.
På is med tynnt snølag er XL piggene best.
Alt i alt har de super grep på isen.
Mønstret virker lovende i forhold til Jumbo Jim som ikke har så bra grep i snøen. Jumbo Jim er fortsatt det raskeste på passe faste forhold.
I forhold til Dillinger 5 er Al Mighty større og har flere pigger og er dermed bedre på ekstreme egenskaper. I forhold til Snowshoe XL er Al Mighty nå et hakk vassere med flere og bedre pigger. Tror mønstret er bedre også.
Al Mighty seiler derfor opp som en av de tøffeste dekka man kan kjøpe til fatbike som både takler løse og isete forhold.

Redigert av eldo472; 03/02/2023 00:13.
Re: Schwalbe Al Mighty 26x4.8 den nye kongen? [Re: eldo472] #2728120 03/02/2023 08:40
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Ser ut som et kult dekk, men om det skal bli den nye kongen så er det disse dekkene det skal konkurrere mot:
Surly Bud/Lou
Vee Snowshoe 2XL
Det er disse dekkene som til nå har vært best når man skal tråkke sti og løse forhold.

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Schwalbe Al Mighty 26x4.8 den nye kongen? [Re: eldo472] #2728169 03/02/2023 15:22
L
Lunix Offline
Entusiast
Entusiast
L
Liker å prøve ut litt...

Har nå: JJ, Bud/Lou, 2XL, og Al Mighty-pigg.

Al Mighty virker som et veldig godt kompromiss om man vil ha pigg. Kjøpte mine på Blakk Fredag i en Tysk nettbutikk og gjorde et kupp. De har stått på siden første gang det ble is i vinter. Eneste fat-pig jeg har prøvd før er Dillinger4. Disse var en skuffelse for meg.

Bud/Lou er kongen i all snø, men Al mighty er ikke så mye dårligere, og har et bredere bruksområde. Det har vært bra med piggføre denne vinteren.

2XL, har de med hvit gummi. Disse er ikke helt for meg da jeg liker å ha litt fart og morro. Om målet er å komme seg best mulig frem når det er løst vinner de. Min sykkel blir død og lite morsom med disse, og turene blir korte siden de ruller så innmari u-godt.

JJ er fantastiske dekk, bortsett fra i kald og løs snø, da er de dårligst av alt. Ruller veldig bra og gjør min sykkel mye morsommere når det er JJ føre.

Tråkker rundt på en Pole Taiga og liker best den type sykling som geometrien er laget for. Har og en Mukluk på hytta der det stort sett blir turer på høyfjellet i preppa spor. ofte mye snø og lite is Her passer Bud/Lou og tur-geometri best.

-------------------------------
NOTS
Re: Schwalbe Al Mighty 26x4.8 den nye kongen? [Re: DesmoSkier] #2728224 05/02/2023 11:44
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: DesmoSkier
Ser ut som et kult dekk, men om det skal bli den nye kongen så er det disse dekkene det skal konkurrere mot:
Surly Bud/Lou
Vee Snowshoe 2XL
Det er disse dekkene som til nå har vært best når man skal tråkke sti og løse forhold.

Synes 45NRTH Flow- og Dunderbeist også må få plass høyt oppe på den lista.

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Schwalbe Al Mighty 26x4.8 den nye kongen? [Re: Ripen] #2728242 05/02/2023 18:25
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Sitat: Ripen
Surly Bud/Lou
Vee Snowshoe 2XL

De er for smale og funker ikke når det blir skikkelig løst.

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Schwalbe Al Mighty 26x4.8 den nye kongen? [Re: eldo472] #2728362 07/02/2023 11:04
L
Lunix Offline
Entusiast
Entusiast
L
Etter forsøk på litt fart ned fra Brunkollen i går, har jeg konkludert med at Al Mighty er feilkonstruerte.

For små sideknaster som ikke griper i snøen når man legger over. Eller har Shwalbe prøvd å lage et drifte-dekk? Grepet forsvinner fort og brutalt.
Hadde Scwalbe gått ned på antall sideknaster på og opp på størrelsen tipper jeg det hadde blitt bedre med omtrent samme vekt.

Syklet med en som hadde JJ og de var minst like gode i svingene. Tipper Bud/Lou hadde vært det riktige valget i går når det ikke var noe piggbehov.
JJ var dårligere oppover og spant når Al Mighty satt.

Beistene er vel fortsatt konge på sykler som ikke klarer 4,8 og kanskje for dem som ikke har mye vekt å drasse på?

-------------------------------
NOTS
Re: Schwalbe Al Mighty 26x4.8 den nye kongen? [Re: DesmoSkier] #2728563 09/02/2023 17:09
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Surly Bud/Lou
Vee Snowshoe 2XL

Det er sant, de er ikke veldig breie. Jeg er ikke lenger så entusiastisk for veldig løse forhold lenger, og ikke sykler jeg i skiløyper, så jeg glemmer litt at noen trenger 4,8" på 100mm felger. ICON_LAUGH

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Schwalbe Al Mighty 26x4.8 den nye kongen? [Re: Ripen] #2728583 10/02/2023 07:56
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Surly Bud/Lou
Vee Snowshoe 2XL

Det er sant, de er ikke veldig breie. Jeg er ikke lenger så entusiastisk for veldig løse forhold lenger, og ikke sykler jeg i skiløyper, så jeg glemmer litt at noen trenger 4,8" på 100mm felger. ICON_LAUGH

Roy, her snakker vi utvikling - vi snakker modningsprosess! ICON_WINK

Gaute
Re: Schwalbe Al Mighty 26x4.8 den nye kongen? [Re: eldo472] #2728586 10/02/2023 08:20
eldo472 Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Kjører ikke så veldig fort på snø og is har jeg stor repekt for uansett dekk og pigger, og er generelt forsiktig med å legge meg over på et så ustabilt stoff som snø.

Fikk på Al Migthy foran i tilegg til Wratlorde bak. Har brukt sykkel til den vanlig jobb sykling som inkluderer alt fra sti til bysykling. Har et bratt parti med fotråkket sti som har variert mellom nedsnødd, hardpakket snø, hard grovkornet snø og nå har blå isen kommet tilbake. Nederst paserer jeg et parti med ca 15-18 grader helning hvor ungene lager akebakke. Med de gamle dekka ble det ganske skummelt når det ble isete.

Synes Al Mighty klarer seg bra. Med ca 7.5 psi i kulda har de minimalt med selvstyring. Dekket virker sikkert og forutsigbart. Har mest rett frem så har ikke fått prøvd mye svinging i høy fart, det er mest små korigeringer for å følge stien. Dekket føles trygt og sikkert under de forholdene jeg har kjørt på.

Beista har jeg kun prøvd om sommeren, men de er nok perfekte for preppa løyper med svinger og pakket nysnø.

Re: Schwalbe Al Mighty 26x4.8 den nye kongen? [Re: gauter] #2728823 15/02/2023 09:51
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: gauter

Roy, her snakker vi utvikling - vi snakker modningsprosess! ICON_WINK

Jeg modnes litt etter litt jeg også, mot formodning. ICON_LAUGH

Roy

Re: Schwalbe Al Mighty 26x4.8 den nye kongen? [Re: eldo472] #2728874 15/02/2023 19:51
John_Harald Offline
Ringrev
Ringrev
Har brukt Al Mighty 4.8" piggdekk siden etter Black Friday. Sammenlignet med Jumbo Jim så ruller de vesentlig dårligere. Jeg hadde litt lavere dekktrykk en han jeg testet mot. Opplever grepet som bra på alt unntatt på ny og speilblank is, der skuffet de skikkelig og var farlige! Sammenligner med Suomi WXC Piikkisika 29*2,6 og Schwalbe Ice Spiker PRO 27,5*2,25.
Mulig festet hadde vært bedre med lavere dekktrykk. På alt annet som gammel og litt ru is er festet bra.

Re: Schwalbe Al Mighty 26x4.8 den nye kongen? [Re: John_Harald] #2728886 16/02/2023 08:42
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: John_Harald
Har brukt Al Mighty 4.8" piggdekk siden etter Black Friday. Sammenlignet med Jumbo Jim så ruller de vesentlig dårligere. Jeg hadde litt lavere dekktrykk en han jeg testet mot. Opplever grepet som bra på alt unntatt på ny og speilblank is, der skuffet de skikkelig og var farlige! Sammenligner med Suomi WXC Piikkisika 29*2,6 og Schwalbe Ice Spiker PRO 27,5*2,25.
Mulig festet hadde vært bedre med lavere dekktrykk. På alt annet som gammel og litt ru is er festet bra.

Det er begrenset hvor bra grep du får på blankisen med fatbike, det kan være flere pigger som treffer isen samtidig men det blir mindre marktrykk pr pigg. Jeg tror ikke du skal være for optimistisk mtp å slippe ut luft, men det er jo verdt et forsøk om du har mye luft nå.

Jeg tror du må ha gode og skarpe pigger som på f.eks Wrathchild om det skal sitte godt på isen med fatbike.
Selv har jeg aldri prøvd piggdekk på fatbike, er det piggdekkføre så går jeg for stisykkel med piggdekk.

Roy

Re: Schwalbe Al Mighty 26x4.8 den nye kongen? [Re: Ripen] #2728986 19/02/2023 08:38
Ugla Offline
Besatt
Besatt

Det er begrenset hvor bra grep du får på blankisen med fatbike, det kan være flere pigger som treffer isen samtidig men det blir mindre marktrykk pr pigg. Jeg tror ikke du skal være for optimistisk mtp å slippe ut luft, men det er jo verdt et forsøk om du har mye luft nå.

Jeg tror du må ha gode og skarpe pigger som på f.eks Wrathchild om det skal sitte godt på isen med fatbike.
Selv har jeg aldri prøvd piggdekk på fatbike, er det piggdekkføre så går jeg for stisykkel med piggdekk.

Jeg har nå pt. avsluttet min fatbike-periode, solgte min i fjor vinter, men før det var det de siste fire sesongene (ish) Wratchild med pigg som var dekkvalget. De dekkene er et veldig godt kompromiss på alt dersom en ikke gidder å skifte dekk etter føret. På klink is står de ikke mye tilbake for ISP, noe dårligere er de, men på vanlig isdekke mer enn tilstrekkelig - ellers er det et mye bedre dekk. Styrken med kraftige pigger er også svakheten, de liker ikke barmark, da blir det etterfylling av pigger etterpå.

Nå bruker jeg heller en elsykkel m/Piikisika 2.6 satt opp slangeløst om vinteren. Den takler forbausende mye snø, og i Østmarka der jeg ferdes savner jeg ikke fatbiken nå etter snart to vintersesonger.

Så får analogsyklene stå mest mulig i ro til det blir barmarkssesong - den har forresten startet i Fredrikstad.

Lars-Erik

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå