Samme sykkelen men med ny lakk til årets sessong Skal bygges opp til helga (kommer bilde av ferdig bygget) Lakkert av Eternal Kustom
Dæven, den ble fet!! Er den like fin tett på? Hva kostet lakkjobben?
Ja den ser helt strøken ut. Han har god erfraring med lakkering av sykkelrammer fra før (se facebook-siden hans) Men har en del å gjøre så greit å beregne litt tid.
6450,- for hele jobben, det er å inkludert frakt. Var heller ikke no problem å sende den i post da jeg bor ett stykke unna.
Samme som før (og sikkert i flere år framover...), en 2021-modell Giant TCR Advanced Pro 0 Disc, str. M. Også denne satt opp med 32 mm dekk, i dette tilfellet Maxxis Re-Fuse.
Nybygd Factor Ostro VAM med Sram red AXS, Quarq wattmåler, Mavic SL65 felger tubeless med conti GP500 dekk. Foreløpig kun testet på rulle, men blir stas med første tur på asfalt snart! Ca 7,8 kg med pedaler.
Flere år siden jeg kjøpte ny landeveissykkel. Bestilte denne fra Berlin. Litt rart å kjøpe noe relativt dyrt i aluminium (scandium) i 2023, men syns den er fin. Spacere under stem har jeg lyst til å fjerne, men avventer litt.
"anybody who rides a bike is a friend of mine" -gary fisher-
Dro nedom Unaas og kjøpte nytt hjulsett til min Fairlight Strael 3.0 som jeg fikk levert på senhøsten med det nye 105 Di2 gruppesettet. Valget falt på 2023 mod Wide 40 som har fått nye nav og hele 25mm intern bredde (30mm ekstern). Schwalbe Pro One TLE i 30mm ble enkelt montert og sklei fint inn under skjermene fra Portland Design Works. Nå håper jeg at det blir slutt på salting og nattefrost snart så den kan få seg noen runder. 2022 ble et ganske dårlig sykkelår så jeg har litt å ta igjen i 2023.
For en reise reise du har hatt, fra din hardføre Fairlight Secan via hissige Kinesis Aithein til nydelige Faran 2.0, og nå en sykkel som har det beste fra alle de nevnte modellene, fra allsidighet til spenstighet, nemlig Strael 3.0. Det må ha vært noen smertefulle avskjeder underveis!
Dette er sykler som er designet med kjærlighet og omtanke, som vi kan se av de eksklusive Design Notes, med en fin blanding av klassisk design og moderne løsninger. Tradisjonelt styreoppsett og ekstern kabelføring langs underrøret, men intern kabelføring for dynamo. Selvsagt stålramme med britisk gjenget krankhus, men skinnende ny elektronisk gruppe. Gjenkjennelig kjapp geometri, men bred dekklaring og festepunkter for tre flasker.
Med dine elegante skjermer fra Portland Design Works, kan man bli lurt til å tro at Strael er en sedat tursykkel. Men dette er en landeveissykkel som sparker fra seg. Mang en rytter på aerodynamisk karbonramme vil bli overrasket når du suser forbi.
Fortell gjerne mer om valg av rammesett og komponenter! Og ved en egnet anledning, ville det vært spennende å høre en oppsummering av dine inntrykk av Secan, Faran og Strael!
Ble det forresten 56R eller valgte du annerledes?
Sitat: krrm
Nei skulle du ha sett, enda en Fairlight Strael v3
Hører gjerne mer om dine valg også!
(Men du må ikke drive på og fotografere damer i parken!)
Jeg har valgt å maksimere antall materialler på sykkelen, her er det stål, aluminium, titan, karbon, plast og lær. Mangler en trebit, men skjønner ikke helt hvor den skal komme inn i bildet Eller er hydrokarboner og karbohydrater såpass mye det samme at det ikke trengs?
De valgene jeg har tatt er gjort med tanke av å få en effektiv og behagelig sykkel til de litt lengre (dags)turene.
Sadelen er en Galbier fra Berthoud Cycles og resultat av en ganske lang og langsom jakt på den perfekte saddel. Har forøvrig en 3D printet en fra Fizik i bestilling, men tanken er at den skal på den andre sykkelen min.
Hjulsettet er fra Farsports, slangeløst og med 50mm profil. Vedig godt fornød med det. Tanken var å selge de orignale Hunt alu hjulene, men så langt har jeg ikke kommet enda Ellers skulle også jeg gjerne hatt Di2, men Shimano snublet jo litt med leveringen i starten så det var ikke en mulighet da jeg bestilte (jeg bestilte Strael v2, men fikk v3 #godtfornøyd) så det ble vanlig Ultegra istedet.
Tempobøylene er ikke et vakkert syn, men gir jo en effektiv og god hvileposisjon. Bøylene og POC hjelmen min gir en litt slitsom nakkevinkel i lengden, så det kan hende jeg juster litt.
Alt i alt er jeg veldig godt fornøyd med sykkelen. Den er litt mer bedagelig enn min andre sykkel, en BMC Teammachine som definitivt er morsommere, særlig nedover, men ble litt krevende for gamle menn på lang tur.
Sitat: Sepeda
(Men du må ikke drive på og fotografere damer i parken!)
Mener å huske at damene så ut til å ha mer tolmodighet enn jeg, og de var slettes ikke de eneste der oppe, så de må nok akspetere sin skjebne som bakgrunnsdamer på et sykkelbilde.
Fin Strael krrm! Gøy å se at noen andre i by'n også ruller rundt på en slik :-)
Sitat: Sepeda
Sitat: olelovold
Fairlight Strael 3.0
Gratulerer, Ole!
For en reise reise du har hatt, fra din hardføre Fairlight Secan via hissige Kinesis Aithein til nydelige Faran 2.0, og nå en sykkel som har det beste fra alle de nevnte modellene, fra allsidighet til spenstighet, nemlig Strael 3.0. Det må ha vært noen smertefulle avskjeder underveis!
Dette er sykler som er designet med kjærlighet og omtanke, som vi kan se av de eksklusive Design Notes, med en fin blanding av klassisk design og moderne løsninger. Tradisjonelt styreoppsett og ekstern kabelføring langs underrøret, men intern kabelføring for dynamo. Selvsagt stålramme med britisk gjenget krankhus, men skinnende ny elektronisk gruppe. Gjenkjennelig kjapp geometri, men bred dekklaring og festepunkter for tre flasker.
Med dine elegante skjermer fra Portland Design Works, kan man bli lurt til å tro at Strael er en sedat tursykkel. Men dette er en landeveissykkel som sparker fra seg. Mang en rytter på aerodynamisk karbonramme vil bli overrasket når du suser forbi.
Fortell gjerne mer om valg av rammesett og komponenter! Og ved en egnet anledning, ville det vært spennende å høre en oppsummering av dine inntrykk av Secan, Faran og Strael!
Ble det forresten 56R eller valgte du annerledes?
Takk Sepeda, det har vært en liten reise! Det var særlig tungt å gi slipp på min grønne Faran 2.0 i fjor, men den gikk heldigvis til en entusiastisk og belest ny eier nær hjemtraktene mine på nordvestlandet.
Straelen min er to kilo lettere enn den tilsvarende oppbygde Faran, så den er merkbart raskere på avtrekkeren og er litt lettere å få opp lange bakker. Mer racerfølelse enn Faran, selv om også den hadde et overraskende godt fraspark gitt sitt sedate utseende, og ikke minst var den et godstog på flata (flere karbon-aeros har måttet se seg forbipassert av den 12 kilos grønne godklumpen med heldekkende skjermer og randorack...). Der jeg på Faran kjørte 38mm slicks og 45mm skjermer, har jeg nå 30mm slicks og 37mm skjermer på Strael. Så det er mer en iterativ utvikling enn en revolusjon. Det blir mer Follo-asfalt og bakker nå som vi bor i høyden på Oslo øst, og bikepacking-turene går også i hovedsak på asfalt som før (planlagt for i år - bl.a. Oslo-Stockholm, del gjerne noen tips på DM om du har noe utover det som er nevnt i denne glimrende tråden!)
Komponentvalg var ganske ukomplisert nå som jeg har jobba meg gjennom en del sykler og vet hva jeg liker - 105 Di2 fordi elektroniske gir er best og særlig til bikepacking, var nysgjerrig på 12 gir og det funker jo helt utmerket, men usikker på om jeg merker noe forskjell fra 11 gir. Valgte å droppe dynamo denne gangen og i stedet gå for bredere og raskere hjul. Kommer kanskje til å angre på det og isåfall vil jeg forsøke å få bygd om Wide 40 forhjulet med et strømnav fra SON... Finishing kit er hyllevare fra Fairlight og jeg orker neppe å gjøre noe med det med det første.
Jeg gikk også en størrelse ned, fra 56R på Faran til 54R på Strael. Var litt for utstrakt på 56R og det slutta aldri helt å gnage at jeg egentlig burde vært på en litt kortere sykkel, selv om jeg kompenserte med kortere stem. Majoriteten av mine kilometer på sykkelsetet har blitt tilbrakt på racere med samme stack/reach som en 54R Strael så føler meg ganske trygg på størrelsesvalget denne gangen.
Sykkelstallen for 2023 består enn så lenge av en 2020 Specialized Venge, en 2021 Giant Revolt og en 2022 TCR SL. Venge og TCR er egne bygg. Alle tre har Shimano Di2. På grunn av mindre sykling planlegger jeg å selge en av disse videre. Kanskje..:)
Sykkelstallen for 2023 består enn så lenge av en 2020 Specialized Venge, en 2021 Giant Revolt og en 2022 TCR SL. Venge og TCR er egne bygg. Alle tre har Shimano Di2. På grunn av mindre sykling planlegger jeg å selge en av disse videre. Kanskje..:)
Hva synes du om Vengen nedover uten setback og med setet så langt fremover? Jeg synes den (og sykler generelt) blir litt nervøs med lignende oppsett. Jeg har dog litt mer drop.
Har fått øynene opp for Orbea den senere tiden. Liker Orca og Orca Aero svært godt. Faktisk så godt at jeg har en Orca i bestilling. Er vel 1-2 uker unna, men med forholdene i hovedstaden nærmeste tiden er det vel neppe noen hast.
Hva synes du om Vengen nedover uten setback og med setet så langt fremover? Jeg synes den (og sykler generelt) blir litt nervøs med lignende oppsett. Jeg har dog litt mer drop.
Jeg har ikke sett på det som noe stort problem.. Setet er satt enda lengerfrem enn vanlig, med tanke på sittestilling med aerobar.
Hadde det ikke vært bedre med Ultegra Di2? Samme pris nesten.
Lekker farge ellers, wow!
Ikke uenig der. 19’ ‘modell bestilt i 18, og da var det DA mekaniskgruppe som kunne leveres innen rimelighetenstid. Riktig nok veldig hæppi med DA-gruppens performance selv om det betyr litt mer justeringer enn med Di2. Usikker på om jeg ville byttet den ut med Ultegra Di2 i dag om jeg fikk mulighet faktisk.