Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Juleribbe - Dampe med svoren opp eller ned?

Re: Juleribbe - Dampe med svoren opp eller ned? [Re: ohjelm] #2726069 21/12/2022 20:53
Loki Offline
Besatt
Besatt
Sitat: ohjelm
Har brukt tradisjonell metode, men med dampovn først, tidligere. Men i år skal jeg forsøke Hobbykokkens metode 2. Har et par spm:

1. Hobbykokken skriver 120 grader, men ser flere over her skriver 70-80 grader. Hva stemmer?
I hans nå nedlagte blog var dette forklart nærmere, jeg tror det var slik: ved 120 i 8-9 timer får kjøttet en pulled pork karakter, dette er godt, men uvant for julegjestene, ved 80 grader unngår man dette. Jeg bruker 90-100 grader (ovnen er ikke så presis) med utmerket resultat og tradisjonell karakter på kjøttet.

2. Noen som har testet souse vide i dampovn? Må den stå lenger enn oppgitt av hobbykokken?
Ikke prøvd.

3. Det blir tydeligvis lite kraft i pannen ved langstek (smaken blir i kjøttet som er bra!). Når dere lager saus, bruker dere da bare buljong som erstating for kraften? Kjøtt eller grønnsaksbuljong?
Det blir veldig lite kraft. Kjøttbuljong brukes her i heimen, men det fins masse fin fond og få kjøpt også.
På den annen side trenger man ikke perfekt saus når ribba blir så saftig og smakfull. Og saus oppå den sprø svoren vil man da ikke ha :-)

Hentet økologisk ribbe fra Strøm-Larsen akkurat og den ser herlig ut!
Dette blir bra, lykke til!

He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Re: Juleribbe - Dampe med svoren opp eller ned? [Re: Loki] #2726073 22/12/2022 07:31
O
ohjelm Offline
Ringrev
Ringrev
O
Sitat: Loki
Dette blir bra, lykke til!

Takk takk. Da legger jeg meg på 100 grader så har jeg buffer både opp og ned ICON_SMILE Må tidlig opp om morra'n den som saftig ribbe skal få!

You cant't buy happiness. But you can buy a bike, and that's pretty close.
Re: Juleribbe - Dampe med svoren opp eller ned? [Re: ohjelm] #2726080 22/12/2022 10:53
Loki Offline
Besatt
Besatt
Må tidlig opp om morra'n den som saftig ribbe skal få!
Jepp :-) Tar med noen flere tips: vær nøye med ruting, se for deg at fettet skal rinne av ribba i kanalene.
Det er likeledes lurt med oppbygging med fin jevn avrundet form uten lokale minimum, men ikke lag den for bratt, da blir avstanden mellom
grillelement og ribbas høyeste og laveste punkt for ulike. Da kan toppen bli svidd mens bunnen ikke popper.

He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Re: Juleribbe - Dampe med svoren opp eller ned? [Re: Øyvind V] #2726219 26/12/2022 20:23
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Da fikk jeg også testet dette på snaue 5kg ribbe - kjørte mer eller mindre Hobbykokkens Metode #3, men pga tidsnød (dvs jeg startet litt seint på morgenen og familien ble sultne tidlig, så jeg var nede på 8 timer ferdig stekt. Da gikk jeg opp til 160 grader siste timen, og så 30-ish minutter med 230 grader og grillelementet mens jeg stod og fulgte med.

Svoren ble nydelig og knasende sprø og kjøttet bare ramlet fra hverandre når man satt kniven i det. Jeg fikk ikke krydret så hardt som jeg normalt ville, men da vet vi hva vi gjør annerledes neste gang! Bra tips!

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Juleribbe - Dampe med svoren opp eller ned? [Re: Øyvind V] #2726224 27/12/2022 08:53
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Mulig jeg er alene om dette, men de gangene jeg spiser ribbe til jul vil jeg ikke ha pulled pork. Det er for meg nattmat i en sandwich på vei hjem en fuktig kveld.
Kjører Hellstrøms oppskrift og selv da etter 2 og en halv time blir den nesten for mør synes jeg.
Svoren skal være sprø så klart. De tre fire gangene jeg har lagd ribbe på H s oppskrift har den poppet veldig fint og blitt litt fast og ikke bacongull. Det får jeg kjøpt hver dag i chipshylla i butikken.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Juleribbe - Dampe med svoren opp eller ned? [Re: Øyvind V] #2726227 27/12/2022 09:14
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Det blir jo ikke pulled pork av moderat tid og moderat temperatur. Men hyggelig slipp av bein og mer interessant teksturvariasjon om du har en greit marmorert ribbe.

Egentlig langtidssteker jeg som et sikkerhetsforanstaltning for de store råvarevariasjonen, slik at sannsynligheten for å ende opp med seigt kjøtt havner på et aksetabelt lavt nivå.

Svoren ble 100% dekning av svor som var mellom knas og bacongull. Altså ingen oppned damping og ikke noe grillelement. Men skoldet svoren med kokende vann før den gikk inn i ovn på 220 grader.

Re: Juleribbe - Dampe med svoren opp eller ned? [Re: Øyvind V] #2726290 29/12/2022 09:30
Gew88 Offline
Veteran
Veteran
Litt seint ute og litt på siden. Følg Arne Brimi om du/dere har instagram. Både artig (mye fordi dialekten er gøy) og gode tips.

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå