Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Vintersykkel og bekledning

Vintersykkel og bekledning #2725382 07/12/2022 10:00
Panda Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Junior på 10 insisterer på at vi skal sykle ute på vinteren, da må far gå til innkjøp av nye klær da det fryses på fingre og tær.

Inspirert av en annen tråd her, tenker jeg at styremuffer er veien å gå for å holde hender varme, evt. med en tynn merino ullhanske innerst.
Er det bare Bar Mitts som funker her? Ser at Bikeshop sine egne har samme tykkelse i neoprenen 5,5mm som Bar Mitts sine og de koster 249 kr, mens Bar Mitts koster nesten 1000 kr.

Hva med føttene?
Er det vintersko vi må investere i? Hadde håpet å unngå dette, tenk på jeg må ha 2 par, et til meg og et til junior som garantert ikke passer han neste år.
Kanskje han til og med vokser i løpet av vinteren også...
Finnes det varme skotrekk?

Vi sykler i ned til 5 minus- og pleier å legge inn rolige økter på 2,5 - 3 timer hver lør/søn.

Er det i øvrig noen som har erfaring med sånne engangs varmeelementer? Kunne det ha vært et supplement til føttene?

[Linket bilde]

Re: Vintersykkel og bekledning [Re: Panda] #2725387 07/12/2022 11:09
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K
Sitat: Panda
Junior på 10 insisterer på at vi skal sykle ute på vinteren, da må far gå til innkjøp av nye klær da det fryses på fingre og tær.

Inspirert av en annen tråd her, tenker jeg at styremuffer er veien å gå for å holde hender varme, evt. med en tynn merino ullhanske innerst.
Er det bare Bar Mitts som funker her? Ser at Bikeshop sine egne har samme tykkelse i neoprenen 5,5mm som Bar Mitts sine og de koster 249 kr, mens Bar Mitts koster nesten 1000 kr.

Jeg har bare hatt et par styremuffer, som er et relativt rimelig britisk merke (https://www.hotpog.co.uk/) og jeg tenker at det som mest viktig er at de er vindtette, og sånn sett er ikke bar mitts til 1k noe spesielt poeng om du spør meg. Holdbarhet/kvalitet er selvfølgelig et annet tema, men mine har holdt fint i 5 sesonger uten noe brekkasje. Og jeg fryser lett på hender og tær, og holder varmen godt i disse. Eksempelvis i går kveld, rundt -5 og i hansker som begynner å bli for kalde rundt 0, ble jeg svett på hendene i muffene. (ikke svett og så kald, for muffene holder deg varm hele tiden når man først har fått opp varmen i dem). De dekker også evt. glipper i mellom hansker og erme på jakke.

Sko er jo også individuelt. Jeg var ute i lett forede gore-tex (diadora) sko og holdt varmen, men et viktig poeng er om det er glippe ved ankelen som slipper varm luft ut. I går brukte jeg bukse som gikk over skoene og tettet igjen, har slitt i 2-3 minus med samme sko med tights som går nedi skoen. Og det er forskjell på stisykling og landevei. Blir alltid kaldere på landevei pga statisk posisjon og mindre muskelbruk. Kaldere enn -5 ish går jeg over til 45nrth Wölvhammer, selv om du helt sikkert ikke har lyst på rådet om å kjøpe flere vintermodeller :-)

Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Re: Vintersykkel og bekledning [Re: Panda] #2725403 07/12/2022 13:18
hinault Offline
Ringrev
Ringrev
Har ikke merket stor forskjell i funksjon mellom generiske muffer og Bar Mitts.
Når det gjelder sko til junior ville jeg se om ikke sykkelkomponenter har noen eldre modeller fra Lake på billig salg, behandle dem veldig pent ( vaske boa o.l. etter hver tur, tørke dem med innersålene tatt ut hver gang) og selge dem billig neste år. Det blir en helt annen opplevelse for poden og er som regel rimeligere enn 2/3 par skotrekk som en vanligvis ødelegger gjennom vinteren.

Re: Vintersykkel og bekledning [Re: Panda] #2725437 07/12/2022 21:39
Panda Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Prøver de billige bar mitts look a like fra xxl ell. bikeshop.
Penger spart her kommer til nytte for egne vintersko til gutten. Blir bra!

Re: Vintersykkel og bekledning [Re: Panda] #2725439 07/12/2022 22:23
I
iverta Offline
Ringrev
Ringrev
I
Varmeposer funker, men må på før man drar ut. Luft dem ca 10min før de dyttes i skoa (de tar litt plass).
De fins både med og uten klister, dyrest med.
Jeg kjøpte på clasern sist, pose med 3 par elns, eller var det fler? Husker ikke
Xxl tok 5,- pr stk i starten, mye dyrere nå.

Re: Vintersykkel og bekledning [Re: Panda] #2725476 08/12/2022 19:10
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Muffer er gull og verd hver krone.

Vintersko: Sjekk tråden som ligger i underforumet om Deler.

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå