Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

Reklamasjon på litt skeivt vindu i nybygg

Re: Reklamasjon på litt skeivt vindu i nybygg [Re: JoachimV] #2721583 30/09/2022 11:41
C
Cerberus Offline
Ivrig
Ivrig
C
Sitat: JoachimV
Sitat: Anders A-R

Det hadde vært interessant å vite hvor mange mm vinduet er ute av vater fra side til side. Jeg er ikke sikker på hva avviket i standardene sier her, men det å få et vindu i vater er jo noe en hver tømrer/byggmester burde klare greit.

Nå er ikke jeg tømrer men det forutsetter jo at stendere og rammeverk er rett. Det kan like gjerne være dårlig grunnarbeid så de har gjort det så rett de kan få det.

Nei, det forutsetter ikke at bindingsverket er rett. Det vil ikke være hensiktsmessig eller rasjonelt å få hver del av bindingsverket 111 % i lodd og vater. Derfor lages utsparingsmål for vinduer stort nok til å ha tilstrekkelig justeringsmulighet ved vindusmontering og for å plass til passelig tetting og isolering av spalten mellom karm og vegg. Et vindu som har modulbredde 1 meter (10M) har utvendig karmmål 985-990 mm og utsparing i bindingsverket 1010 mm. Hvis vinduet er skjevt er det 100 % monteringsfeil.

NS 3420 er standarden som normalt legges til grunn for utførelse av byggearbeider inkludert toleranser, men det er ikke gitt at det er avtalt her. Standarden er ikke et regelverk som må oppfylles om det ikke er avtalt. Ofte koker slike saker ned til en skjønnsmessig vurdering av håndverksmessig utførelse.

Re: Reklamasjon på litt skeivt vindu i nybygg [Re: perbl] #2721584 30/09/2022 11:51
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: perbl

Dette er et prosjekt fra JM Norge, så en av de største aktørene i Norden. Noe som bare gjør meg ekstra irritert over at de prøver sånne småtriks som dette for å fraskrive seg ansvar.
.

Akkurat... Da skal de jo ha stålkontroll på dette. Ikke imponert.

Hva slags overflater er det på dette bygget? Ser ut som det er fabrikkbeiset kledning og noe stål/betong? Av de små skrammene rundt lista på ditt bilde nr 2 i tråden så tenker jeg at dette er i tynneste laget også, men malerfag er et stykke unna mitt kompetansefelt. (Selv ville jeg blitt smårar av at alle spikerhodene i galvanisert peprer overflaten men det er vel bare "sånn det er" i dagens nybygg. )

Redigert av Anders A-R; 30/09/2022 11:59.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Reklamasjon på litt skeivt vindu i nybygg [Re: Anders A-R] #2721585 30/09/2022 12:03
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Akkurat... Da skal de jo ha stålkontroll på dette. Ikke imponert.

Hva slags overflater er det på dette bygget? Ser ut som det er fabrikkbeiset kledning og noe stål/betong? Av de små skrammene rundt lista på ditt bilde nr 2 i tråden så tenker jeg at dette er i tynneste laget også, men malerfag er et stykke unna mitt kompetansefelt. (Selv ville jeg blitt smårar av at alle spikerhodene i galvanisert peprer overflaten men det er vel bare "sånn det er" i dagens nybygg. )

At det er uferdig overflatebehandling på treverket er alt tatt opp, mener jeg klagde på det allerede på befaringen at dette ikke så helt ferdig ut. Dette har sameiet klaget på i fellesskap, og det skal utbedres samlet for alle leilighetene. Byggene er i teglstein og treverk, du ser mer av løsningen på balkongen her, i tillegg til hvordan blokkene ser ut.

Egentlig liker jeg boligene totalt sett, veldig god planløsning i leiligheten, mange gode løsninger, klimaprofil og masse grøntområder, veldig bra sykkeltilrettelegging til blokkleiligheter å være osv, men det er en smule irriterende når man finner ting å klage på, og føler at det er litt vanskelig å få gjennomslag for det som i mine øyne er klare reklamasjoner.

[Linket bilde]

Redigert av perbl; 30/09/2022 12:04.

Per B.
Re: Reklamasjon på litt skeivt vindu i nybygg [Re: perbl] #2721587 30/09/2022 12:37
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Husk å dokumenter all dialog og vær sakelig.

Slike utfordringer er ikke uvanlige, selv ikke der leiligheter selges som "premium". Klassiske strategier for at folk skal gi seg er bagatellisere skadene, snakke om norsk standard (uten å være spesifikk), si kunden er pirkete eller trekke ut saken i en evighet inntil man nevner Forbrukerklageutvalget. Regnskapsmessig er det å fikse opp i småfeil en stor merkostnad de helst ønsker å unngå. Noen entreprenører er eksemplariske i å rydde opp, gjerne de som ikke kun har innleide arbeidere, andre har dårlig rykte.

Her er det vel en følgefeil ved at vindu nr #472 er montert feil, slik Anders A-R beskriver. Årsaken kan være alt fra lei håndverker, hastverksarbeid eller at vateret har hatt et hardt liv. Å rette opp vinduet er litt tidkrevende om det er skummet.

Vinduet er under en balkong/utspring, så regn er vel ikke en veldig stor belastning, men er det ikke en veldig stor glippe mellom underside vannbrett(uten dryppnese, neppe krav pga. beslag) og kledning på bilde 3? Ser nesten ut som de har bommet litt når de startet på kledningen slik at kledningen endte litt for lavt.

Redigert av Andreas83; 30/09/2022 12:45.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Reklamasjon på litt skeivt vindu i nybygg [Re: perbl] #2721588 30/09/2022 12:38
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Rekkverket så litt lavt, men det er jo utfordringen med bilder, selv om jeg bare telte 8 kledningsbord i høyden så er det kanskje akkurat innafor. Kravet i forskriften er minimum 1,0m, og 1,2m om høydeforskjellen er 10m eller mer.

(Det ville overraske meg om de har bomma på noe SÅ kritisk viktig, men når vi uansett er inne i dette sporet så kan vi jo like gjerne leke full overtagelsesbefaring ICON_SMILE )

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Reklamasjon på litt skeivt vindu i nybygg [Re: Andreas83] #2721590 30/09/2022 12:54
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: Andreas83
Husk å dokumenter all dialog og vær sakelig.

Slike utfordringer er ikke uvanlige, selv ikke der leiligheter selges som "premium". Klassiske strategier for at folk skal gi seg er bagatellisere skadene, snakke om norsk standard (uten å være spesifikk), si kunden er pirkete eller trekke ut saken i en evighet inntil man nevner Forbrukerklageutvalget. Regnskapsmessig er det å fikse opp i småfeil en stor merkostnad de helst ønsker å unngå. Noen entreprenører er eksemplariske i å rydde opp, gjerne de som ikke kun har innleide arbeidere, andre har dårlig rykte.

Her er det vel en følgefeil ved at vindu nr #472 er montert feil, slik Anders A-R beskriver. Årsaken kan være alt fra lei håndverker, hastverksarbeid eller at vateret har hatt et hardt liv. Å rette opp vinduet er litt tidkrevende om det er skummet.

Vinduet er under en balkong/utspring, så regn er vel ikke en veldig stor belastning, men er det ikke en veldig stor glippe mellom underside vannbrett(uten dryppnese, neppe krav pga. beslag) og kledning på bilde 3? Ser nesten ut som de har bommet litt når de startet på kledningen slik at kledningen endte litt for lavt.

Jo, det er noe jeg reagerte på og, særlig det at det er så stor forskjell på de to sidene. Og prosjektet her er kanskje ikke det verste premiumprosjektet, men det selges ikke akkurat inn som noe lavprisboliger heller, og har vært veldig høytydelige åpninger og VIPer ifm at det visstnok er det eneste Svanemerka prosjektet nord for Dovre. Og totalt sett er jeg jo ganske så fornøyd med den nye boligen.

Men ikke la merke dette før jeg bet meg merke i skeivheten ifm solskjermingskanten her, hadde jeg sett det på overtakelse eller befaring hadde jeg nok sagt fra da og.

Per B.
Re: Reklamasjon på litt skeivt vindu i nybygg [Re: Anders A-R] #2721591 30/09/2022 12:55
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Rekkverket så litt lavt, men det er jo utfordringen med bilder, selv om jeg bare telte 8 kledningsbord i høyden så er det kanskje akkurat innafor. Kravet i forskriften er minimum 1,0m, og 1,2m om høydeforskjellen er 10m eller mer.

(Det ville overraske meg om de har bomma på noe SÅ kritisk viktig, men når vi uansett er inne i dette sporet så kan vi jo like gjerne leke full overtagelsesbefaring ICON_SMILE )

Hehe, ja, det er noe jeg ikke har tenkt på, har egentlig ikke tenkt på at rekkverket er lavt heller. Får ta fram laseren og måle det og i ettermiddag ICON_WINK

Som ufaglært er det jo begrensa hva slags full takstrunde man får til, og jeg nøyde meg med å bare synse rundt sjøl samt ha med en detaljorientert kompis da boligen ble overtatt.

Per B.
Re: Reklamasjon på litt skeivt vindu i nybygg [Re: perbl] #2721596 30/09/2022 13:53
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Jeg har en dansk bekjent som er bygningssynsmann eller en lignende tittel. Hans jobb er å sjekke ferdig byggejobber som en uavhengig part. Altså ikke takstmann eller for kommunen, men en som kan reglene, kan bygging og er en detaljorientert ekling.

Sånn en skulle man kjent i flere tilfeller.

LarsB

Re: Reklamasjon på litt skeivt vindu i nybygg [Re: larsb] #2721598 30/09/2022 14:07
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: larsb
Jeg har en dansk bekjent som er bygningssynsmann eller en lignende tittel. Hans jobb er å sjekke ferdig byggejobber som en uavhengig part. Altså ikke takstmann eller for kommunen, men en som kan reglene, kan bygging og er en detaljorientert ekling.

LarsB

Det hadde vært så veldig greit å avtalt og avklart hvem som skal kontrollere og på hvilke kriterier på forhånd, også med tidsramme for retting og sanksjoner.

For slike store prosjekter er det så utrolig mye penger på å være det motsatte av forståelsesfull og behjelpelig. Alt for mange gir seg, ofte fordi de ikke vet at de har en god sak, andre fordi de ikke ønsker ubehaget med en konfrontasjon.

Re: Reklamasjon på litt skeivt vindu i nybygg [Re: larsb] #2721599 30/09/2022 14:08
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: larsb

LarsB

Ja, tanken har slått meg og. Har jo forsåvidt mange flinke tømrere og snekre med mestertittel i slekta, burde bli flinkere til å invitere dem på bartebybesøk ICON_SMILE

Elektriker hadde det også vært kjekt å ha i kompisgjengen av og til. Selv om det byr meg litt i mot å snylte på kjentfolks kompetanse da, men akkurat i dette tilfellet er det jo ikke mange sekunders befaring som skal til for å evt gi en liten fagmann-uttalelse…

Per B.
Re: Reklamasjon på litt skeivt vindu i nybygg [Re: Tagelli] #2721600 30/09/2022 14:12
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: Tagelli
Det hadde vært så veldig greit å avtalt og avklart hvem som skal kontrollere og på hvilke kriterier på forhånd, også med tidsramme for retting og sanksjoner.

For slike store prosjekter er det så utrolig mye penger på å være det motsatte av forståelsesfull og behjelpelig. Alt for mange gir seg, ofte fordi de ikke vet at de har en god sak, andre fordi de ikke ønsker ubehaget med en konfrontasjon.

Ja, jeg har alt hatt flere saker ikke bare ifm denne boligen der jeg tror det er det at jeg ikke gir meg, men samtidig er rimelig saklig og med vilje framstår litt dumsnill i svarene mine som gjør at jeg oftest får medhold der andre gjerne gir seg.

Jeg kjenner hvertfall mange som ville reagert på det håpløse svaret jeg fikk om at jeg måtte kontakte leverandør av solskjerming med å bli skikkelig sinte og sagt sin ærlige og kanskje ufine mening. Da tror jeg det er rimelig vanskelig å få motparten til å ta initiativ til å følge opp saken med mindre man slår i bordet med et vedtak fra tredjepart som forbrukermyndigheter.

Per B.
Re: Reklamasjon på litt skeivt vindu i nybygg [Re: perbl] #2721601 30/09/2022 14:25
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Som ufaglært er det jo begrensa hva slags full takstrunde man får til, og jeg nøyde meg med å bare synse rundt sjøl samt ha med en detaljorientert kompis da boligen ble overtatt.

Man skal være litt forsiktig med å involvere 3.part i form av kompiser som kan faget, for det kan lett bli brukt mot deg om det er forhold du BURDE ha påpekt. Du har bedre beskyttelse som ukyndig sånn sett. I motsatt fall må det altså være en proff som blir med OG får betalt for jobben med alt som hører med av formalia...

Re: Reklamasjon på litt skeivt vindu i nybygg [Re: Anders A-R] #2721604 30/09/2022 15:58
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Man skal være litt forsiktig med å involvere 3.part i form av kompiser som kan faget, for det kan lett bli brukt mot deg om det er forhold du BURDE ha påpekt. Du har bedre beskyttelse som ukyndig sånn sett. I motsatt fall må det altså være en proff som blir med OG får betalt for jobben med alt som hører med av formalia...

Her var det mer snakk om en kar som som meg er mer faglært i å bygge datasystem enn fysiske bygg, så tror neppe det kan bli brukt mot meg ICON_SMILE

Men pedantiske nerder er ofte flinke til å legge merke til ting som ikke er som de skal være, så derfor funker det ganske greit å stille med flere sånne.

Her er forresten vinduet innenfra med Bosch sin blå digitalvater, det er ikke helt krise skeivt, selv om man ser litt av helningen i bobla. Usikker på om 0.1 grader er noe å klage på i så måte, eller om det er innenfor spekk. Meste jeg klarte å få vateret til å vise var vel 0.2 om jeg klemte litt på ene enden.

Uansett forskjellen på vannbrettet jeg er mest gira på å få fiksa her.

Høyden på gelenderet er forøvrig 1.03 meter i følge lasermåleren min ICON_SMILE Og det er ikke såpass som ti meter ned her, så tror nok de er innafor krava der.

[Linket bilde]

Redigert av perbl; 30/09/2022 16:02.

Per B.
Re: Reklamasjon på litt skeivt vindu i nybygg [Re: perbl] #2721608 30/09/2022 16:14
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Snudde forøvrig vateret opp ned og fikk samme verdi, la jeg det i ene hjørnet av vinduet der det ting virker å være lengst nede viste det såvidt 0.2. I mine øyne virker ikke det å være veldig skeivt, så tipper vel hovedproblemet her er vannbrettet.

Per B.
Re: Reklamasjon på litt skeivt vindu i nybygg [Re: perbl] #2721650 01/10/2022 14:16
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Da burde det være lettere å rette opp. Du burde undersøke fall, skjevhet og buing på hele lengden av vannbrettet, med langt vater/rettholt(Festool-skinnen fungerer som rettholt). Kanskje vannbrettet har vridd seg som en "proppel".

Monter Selvbygger Regnskjerming rundt vindu.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Reklamasjon på litt skeivt vindu i nybygg [Re: Andreas83] #2721651 01/10/2022 14:28
P
Peddal-pedanten Offline
Entusiast
Entusiast
P
Sitat: Andreas83
Da burde det være lettere å rette opp. Du burde undersøke fall, skjevhet og buing på hele lengden av vannbrettet, med langt vater/rettholt(Festool-skinnen fungerer som rettholt). Kanskje vannbrettet har vridd seg som en "proppel".

Monter Selvbygger Regnskjerming rundt vindu.

Det der er et godt punkt: Treverk er ikke bare lineært...

Re: Reklamasjon på litt skeivt vindu i nybygg [Re: perbl] #2721655 01/10/2022 15:45
E
erik e Offline
Avhengig
Avhengig
E
Det ser rett ut,det er målt at det er rett. Rekkverket er høyt nok. Tips: ‘Juster litt på solskjerming,ikke finn flere ‘feil’. Grattis med nytt hjem.

Re: Reklamasjon på litt skeivt vindu i nybygg [Re: erik e] #2721656 01/10/2022 15:49
P
Peddal-pedanten Offline
Entusiast
Entusiast
P
Sitat: erik e
Det ser rett ut,det er målt at det er rett. Rekkverket er høyt nok. Tips: ‘Juster litt på solskjerming,ikke finn flere ‘feil’. Grattis med nytt hjem.

Et par poeng - utbygger har jobben med å korrigere, og verifiser at man får fornuftige forhold rundt vinduet, slik at man bla unngår stående vann i området. Med disse tilleggene kan jeg igrunnen være enig, selv om det altså er et foreløbig ubesvart spørsmål om hva som er "rett nok" for vinduer...

Re: Reklamasjon på litt skeivt vindu i nybygg [Re: perbl] #2721680 02/10/2022 00:03
A
Anomyn Offline
Ringrev
Ringrev
A
Må bare beklage, men som den simi-dyslektiker jeg er, leste leg trådstarters tittel som: "Reklamasjoner på en skjeiv rygg", som blir noe litt annet. Ber om orsak for det.

Redigert av Anomyn; 02/10/2022 00:06.
Re: Reklamasjon på litt skeivt vindu i nybygg [Re: erik e] #2721697 02/10/2022 11:22
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words

Men hvorfor skal jeg justere på den når grunnen er at vannbrettet er høyere montert på ene siden ift den andre?

Måler jo mer helling på vannbrettet enn vinduet, så jeg går for å se om jeg får dem til å justere på det.

Zipscreens er laget for å stå i vater, som nevnt før her.

Redigert av perbl; 02/10/2022 11:23.

Per B.
Re: Reklamasjon på litt skeivt vindu i nybygg [Re: perbl] #2721698 02/10/2022 11:24
P
Peddal-pedanten Offline
Entusiast
Entusiast
P

Men hvorfor skal jeg justere på den når grunnen er at vannbrettet er høyere montert på ene siden ift den andre?

Måler jo mer helling på vannbrettet enn vinduet, så jeg går for å se om jeg får dem til å justere på det.

Zipscreens er laget for å stå i vater, som nevnt før her.

Øh, og det var det som ble sagt å være i vater tidligere i tråden ?

Jeg tror jeg sier godnatt...

Re: Reklamasjon på litt skeivt vindu i nybygg [Re: Peddal-pedanten] #2721706 02/10/2022 16:58
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Nei, det som er skeivt er vannbrettet.

Da jeg skrev innlegget trodde jeg også kanskje vinduet var noe skeivt, men det ser som nevnt tidligere ut til å være noenlunde i vater etter jeg målte med digital vater.

Per B.
Re: Reklamasjon på litt skeivt vindu i nybygg [Re: Anders A-R] #2721729 03/10/2022 06:59
Øyvind V Offline
More than words
More than words

Bygde nye tak i borettslaget for noen år siden med kost på 500.000,- per enhet (16 enheter). Oppegående styreleder sørget for at vi fikk bygd et "prøvetak" først, som en fagkyndig byggmann fikk inspisere. Det viste seg å være et sjakktrekk, da han oppdaget flere grove feil med taket som ville skapt mye trøbbel for oss senere. Byggefirmaet fikk fyken, vi ansatte et nytt, og tok med inspektøren videre i arbeidet. Takene kostet 8 millioner, ingeniøren som passet på skulle ha 100.000,-. Det var en billig forsikring.

Jeg har jobbet med byggefeil tidligere (fra forbrukersida), og tror mange slike tvister ville vært unngått om man hadde med en betalt tredjepart på overtakelse. Har man bodd et sted i 1-2 år før man oppdager noe, blir det fort krangling om det ikke burde vært oppdaget før og så videre.

Re: Reklamasjon på litt skeivt vindu i nybygg [Re: Øyvind V] #2721732 03/10/2022 07:08
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: Øyvind V
Jeg har jobbet med byggefeil tidligere (fra forbrukersida), og tror mange slike tvister ville vært unngått om man hadde med en betalt tredjepart på overtakelse. Har man bodd et sted i 1-2 år før man oppdager noe, blir det fort krangling om det ikke burde vært oppdaget før og så videre.

Jeg ser for meg at det kan bli endel tvister mot proff som var med da, jeg har nå selv erfart at takstmenn kan gå glipp av ganske elementære ting på befaring. Tror det er ganske vanskelig å få noen som er så nøye at man slipper å oppdage ting etterhvert som man "bor inn" en bolig uansett.

Per B.
Re: Reklamasjon på litt skeivt vindu i nybygg [Re: perbl] #2721734 03/10/2022 07:34
Øyvind V Offline
More than words
More than words

Jeg ser for meg at det kan bli endel tvister mot proff som var med da, jeg har nå selv erfart at takstmenn kan gå glipp av ganske elementære ting på befaring. Tror det er ganske vanskelig å få noen som er så nøye at man slipper å oppdage ting etterhvert som man "bor inn" en bolig uansett.

Ja, det er klart, og man løper i tillegg en risiko ved senere tvister dersom man har hatt en fagmann med på overtakelse. Jeg tipper du er over gjennomsnittet opplyst også på dette området, og det er nettopp kompetanse og det å være "på" i de riktige fasene som kan hjelpe mest (tror jeg).

Re: Reklamasjon på litt skeivt vindu i nybygg [Re: perbl] #2721801 04/10/2022 09:48
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Med fare for å fornærme en hel stand, så er kravene til taktsmenn og kvaliteten på deres rapportering under en hver kritikk i min bok. F.eks markedsføres det takstmannutdanning som digitalt 3 mnd kurs. Det er ikke i nærheten av hva det bør være om du spør meg. Nå er det nye krav iht avhendingsloven mm på vei inn som stiller strengere krav, og det er på høy tid. Spørsmålet er om det er nok.

Re: Reklamasjon på litt skeivt vindu i nybygg [Re: Anders A-R] #2721845 05/10/2022 07:10
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Hadde en kis på befaring, og vi gikk gjennom løsningen. Tror begge var enige i at noe er litt skeivt med det vindusbrettet. Han skulle ta saken videre i apparatet, men var litt negativ mtp at mer eller mindre hele veggen og vinduet er bygget som modul, der spiker er skutt inn i vannbrettet fra innsiden, så det er liksom ikke så lett å demontere det alene.

Litt usikker på hvor kranglete jeg skal være på saken, det er jo ikke så kult å ha demontert stuevegg en periode heller, hvis det er enden på visa. Dette er jo under tak, så det blir nok ikke de verste fuktpåvirkningene, og er vel kanskje mest en kosmetisk greie, men vanskelig å bestemme seg for hva jeg vil hvis jeg feks får et negativt svar tilbake.

Per B.
Re: Reklamasjon på litt skeivt vindu i nybygg [Re: perbl] #2721850 05/10/2022 08:22
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Hadde en kis på befaring, og vi gikk gjennom løsningen. Tror begge var enige i at noe er litt skeivt med det vindusbrettet. Han skulle ta saken videre i apparatet, men var litt negativ mtp at mer eller mindre hele veggen og vinduet er bygget som modul, der spiker er skutt inn i vannbrettet fra innsiden, så det er liksom ikke så lett å demontere det alene.

Litt usikker på hvor kranglete jeg skal være på saken, det er jo ikke så kult å ha demontert stuevegg en periode heller, hvis det er enden på visa. Dette er jo under tak, så det blir nok ikke de verste fuktpåvirkningene, og er vel kanskje mest en kosmetisk greie, men vanskelig å bestemme seg for hva jeg vil hvis jeg feks får et negativt svar tilbake.

Dette er jo et tilfelle hvor utbygger forsøker å lempe sine akutte problemstillinger over på deg den dagen du skal selge boligen. Nå vet du jo om problemstillingen og er nødt til å informere ved salg, evnt. måtte stå ansvarlig i en konflikt med fremtidig kjøper. Begge deler en økonomisk byrde som utbygger legger over på deg, og hvor det er vanskelig å si hvor mye byrden lettes ved lemping på symptomene.

Du bør kompenseres et sted mellom 0 og utbyggers kostnad for å rette manglen. Du bør altså forsøke å få utbygger til å argumentere med at "dette kommer til å koste xxx.xxx kroner å fikse, som er helt uaktuelt, så vi foreslår at vi heller gjør sånn og sånn". Da har du jo fått et faktisk estimat på hva det vil koste og du har noe håndfast å ta tak i når du søker kompensasjon.

Re: Reklamasjon på litt skeivt vindu i nybygg [Re: perbl] #2721851 05/10/2022 08:29
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Kompensasjon bør stå i stil med mangel (TG) på tilstandsrapport ved salg og ev opplysning om det som ikke kommer frem i tilstandsrapport i egenerklæring?

Re: Reklamasjon på litt skeivt vindu i nybygg [Re: Tagelli] #2721855 05/10/2022 08:53
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: Tagelli

Dette er jo et tilfelle hvor utbygger forsøker å lempe sine akutte problemstillinger over på deg den dagen du skal selge boligen. Nå vet du jo om problemstillingen og er nødt til å informere ved salg, evnt. måtte stå ansvarlig i en konflikt med fremtidig kjøper. Begge deler en økonomisk byrde som utbygger legger over på deg, og hvor det er vanskelig å si hvor mye byrden lettes ved lemping på symptomene.

Du bør kompenseres et sted mellom 0 og utbyggers kostnad for å rette manglen. Du bør altså forsøke å få utbygger til å argumentere med at "dette kommer til å koste xxx.xxx kroner å fikse, som er helt uaktuelt, så vi foreslår at vi heller gjør sånn og sånn". Da har du jo fått et faktisk estimat på hva det vil koste og du har noe håndfast å ta tak i når du søker kompensasjon.

Gode poeng. Får avvente og se hva slags svar jeg får.

Jeg tenkte også å få tak i en skikkelig god laservater som viser tydelige streker og få noen gode målinger på skeivheten, samt måle avstander på begge sider til tak og gulv litt bedre med de ulike flatene som referansepunkt.

Per B.
Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå