El-sykler med beltedrift?
|
El-sykler med beltedrift?
08/09/2022 09:29
|
raklehana
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Hei,
Søker en EL-sykkel med minst mulig vedlikehold som skal brukes til pendling på asfalt og grus(også vinter), samt markaturer med innslag av veldig lett sti. Jeg er dårlig på på mekking og har registrert at beltedrift kan være veien og gå for min del.
Jeg sliter med å få oversikt over hvilke merker som tilbyr beltedrift. Ser at Rise Muller har, Canyon har noen, og også norske Buddy X1.
Jeg kunne kanskje tenkt meg en fulldemper, men mulig det er unødvendig å legge penger i det til mitt bruk?
Noe forslag til sykkel med beltedrift opptil 70K, som er god og trenger lite stell?
|
|
|
Re: El-sykler med beltedrift?
[Re: raklehana]
08/09/2022 11:48
|
perbl
More than words
|
More than words
Jeg er godt fornøyd med Riese & Muller Multicharger 750 med belte og Enviolo-gir. Eneste jeg misliker er vel egentlig at den har en dårlig dempegaffel, ville heller hatt stiv gaffel, som hadde fjerna behov for gaffelvedlikehold og etterhvert bytte.
Men min er for litt last, skal du ha en ren tursykkel ville jeg kanskje heller sett på Charger-modellen i utvalget til R&M.
Fulldempere kan jeg ikke komme på jeg har sett med belte. Jeg ville prioritert å se hva du kan få kjøpt lokalt, med elsykler er det en stor fordel å ha adgang til et lokalt bra verksted som kjenner til systemet på sykkelen din. Canyon er prisgunstig og har gode sykler, og kjøper du en med et utbredt motorsystem kan det nok være de lokale butikkene kan mekke på den og, men er nok verdt å sjekke opp. Butikker som EVO har vel en policy der verkstedet er prioritert egne kunder.
Redigert av perbl; 08/09/2022 11:50.
Per B.
|
|
|
[Re: perbl]
08/09/2022 12:24
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Jeg er godt fornøyd med Riese & Muller Multicharger 750 med belte og Enviolo-gir. Eneste jeg misliker er vel egentlig at den har en dårlig dempegaffel, ville heller hatt stiv gaffel, som hadde fjerna behov for gaffelvedlikehold og etterhvert bytte.
Men min er for litt last, skal du ha en ren tursykkel ville jeg kanskje heller sett på Charger-modellen i utvalget til R&M.
Fulldempere kan jeg ikke komme på jeg har sett med belte. Jeg ville prioritert å se hva du kan få kjøpt lokalt, med elsykler er det en stor fordel å ha adgang til et lokalt bra verksted som kjenner til systemet på sykkelen din. Canyon er prisgunstig og har gode sykler, og kjøper du en med et utbredt motorsystem kan det nok være de lokale butikkene kan mekke på den og, men er nok verdt å sjekke opp. Butikker som EVO har vel en policy der verkstedet er prioritert egne kunder. https://en.nicolai-bicycles.com/bike/gt1-eboxx-e14-2022/ :-D
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
08/09/2022 13:28
|
Labbetuss
Entusiast
|
Entusiast
Fulldempere kan jeg ikke komme på jeg har sett med belte.
Simplon Stomp PMAX har også mulighet for valg med belte. Forøvrig med veldig mange konfigurasjonsmuligheter. Men i forhold til OPs ønske om minst mulig vedlikehold går fulldempere i motsatt retning. https://www.simplon.com/en/Bikes/E-Mountain-Bikes/Stomp-Pmax_b_292477
|
|
|
08/09/2022 13:57
|
raklehana
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Takk for flotte svar og alternativer så langt! Når jeg jeg skriver minst mulig vedlikehold, mener jeg egentlig minst mulig "daglig" styr som feks vaske/smøre sykkelen daglig om vinteren etc, men årlig service på dempere er innafor det altså..... 
|
|
|
08/09/2022 14:17
|
perbl
More than words
|
More than words
Se der ja, kom det et par alternativ med fullboing, drøye priser da Jeg vil vel kanskje si at for snill pendling og snille stier er fulldemper mer kompleksitet enn nytte, med mindre du er veldig var for komfort på sykkelen. Prisen eksploderer, og du har plutselig både et demperoppheng og flere dempere som må ha service. Jeg ville gått for maks en halvdemper, og heller kjøpt en setepinne med fjæring, ala Cane Creek Thudbuster. Når hovedprioritet er jobbpendling, er hensyn som gode løsninger for skjermer og bagasje mye viktigere enn fullboing spør du meg.
Redigert av perbl; 08/09/2022 14:28.
Per B.
|
|
|
08/09/2022 15:34
|
svene
Entusiast
|
Entusiast
Se der ja, kom det et par alternativ med fullboing, drøye priser da Jeg vil vel kanskje si at for snill pendling og snille stier er fulldemper mer kompleksitet enn nytte, med mindre du er veldig var for komfort på sykkelen. Prisen eksploderer, og du har plutselig både et demperoppheng og flere dempere som må ha service. Jeg ville gått for maks en halvdemper, og heller kjøpt en setepinne med fjæring, ala Cane Creek Thudbuster. Når hovedprioritet er jobbpendling, er hensyn som gode løsninger for skjermer og bagasje mye viktigere enn fullboing spør du meg. Enig i dette. Fulldemper er unødvendig mye greier å vedlikeholde til pendling. Jeg kjører hardtail med demping i setepinnen og dempegaffel, til pendlinga. Funker topp. Har også funnet bagasjebrett som kan ta sykkelvesker på sidene og annet stæsj oppå, maksvekta er vel 25kg på det. Så får med PC, klær og diverse ved behov. Dersom du skal ut på vinterføre med litt sne og rufsete is så bør du også se etter en sykkel med plass til litt brede dekk. Jeg liker minst 2,6" dekk på litt rufsete vinterføre.
Gresset er like brunt på den andre siden.
|
|
|
20/09/2022 13:20
|
raklehana
OP
Medlem
|
OP
Medlem
jeg er fersk på vinterføre med sykkel. Vil en fulldemper gi meg noe ekstra trygghet mot underlaget vs hardtail?
|
|
|
20/09/2022 13:39
|
raklehana
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Og, hvor stor forskjell vil det være på vedlikehold vanlige gir og kjede vs belte? Er det slik at dere må finjustere giret ofte, eller holder dette stort sett med en service ei året? Det er jo en betydelig kostnad å få belte
|
|
|
20/09/2022 14:31
|
Labbetuss
Entusiast
|
Entusiast
|
|
|
21/09/2022 07:28
|
perbl
More than words
|
More than words
Og, hvor stor forskjell vil det være på vedlikehold vanlige gir og kjede vs belte? Er det slik at dere må finjustere giret ofte, eller holder dette stort sett med en service ei året? Det er jo en betydelig kostnad å få belte Jeg rørte ikke annet enn wire på giret mitt på longtailen jeg kjørte hele året i Trondheim i nesten ti år. Ny wire en gang i året var ikke veldig plagsomt. Hovedgrunnen til at jeg liker belte er mer for å få et renere oppsett som ikke ruster noe vanvittig på vinterstid når det saltes. Men klart, resten av sykkelen er jo uansett utsatt for korrosjon, så noe behov for vask og vedlikehold er det jo, men slipper forhåpentligvis at både sidevesker, dekkvegger og ramme er bæsjbrune hele vinteren.
Redigert av perbl; 21/09/2022 07:30.
Per B.
|
|
|
|
|