Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 7 av 8 1 2 3 4 5 6 7 8

Østmarka foreslås vernet som nasjonalpark

Re: Østmarka foreslås vernet som nasjonalpark [Re: Heliboy] #2718472 30/08/2022 06:25
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Losby og Løvenskiold har fått hastverk med å bygge veier øst for Elvåga. Har det en sammenheng med den planlagte nasjonalparken?

Østmarkas venner har i alle fall gjort én god ting og fått utsatt svarfrist på dette.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Østmarka foreslås vernet som nasjonalpark [Re: Heliboy] #2718481 30/08/2022 07:26
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Er NOTS på ballen her?

Den planlagte veien vil totalt ruinere stinettet over Gardfangeråsen.

Samtidig er dette en av de få områdene i Østmarka som bærer preg av forholdsvis beskjedne inngrep. Ville være veldig kjedelig om pengemakten skal tvinge seg inn her og.

Re: Østmarka foreslås vernet som nasjonalpark [Re: Heliboy] #2718483 30/08/2022 07:34
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
"Kapitalens brekkjern" var tittelen på en veldig god kronikk i dagbladet for en handfull år siden, virker almenngyldig.

Re: Østmarka foreslås vernet som nasjonalpark [Re: Heliboy] #2718497 30/08/2022 08:32
jsdk Offline
Ringrev
Ringrev
ajajaj ikkje bra. Stiene rundt Gardfangåsen er en av de beste i nordøst-østmarka spør du meg, og det ser som du sier runermm ut til at den planlagte veien kommer ødelegge det meste av den. Bra jobbet av Østmarkas Venner, men det er allerede høring om dette om to dager/på torsdag (!?).

På den andre siden blir det en fin runde for de som liker at sykle grus her, men tipper det ikke blir mye igjen av den flotte stien

Re: Østmarka foreslås vernet som nasjonalpark [Re: Heliboy] #2718538 30/08/2022 11:24
jsdk Offline
Ringrev
Ringrev

Veien vil gå i et område hvor det er både turstier og skiløyper, men det er langt fra den mest trafikkerte del av Losbymarka. Den planlagte veien vil ikke bli brøytet hvert år, men antydningsvis ca hvert 3. år. De øvrig år vil det kunne legges skiløype i veien. Med en skogsbilvei gjennom området vil mulighetene for skiløype bli vesentlig bedre enn i dag. Veien vil styrke mulighetene for å ha en fungerende øst-vest- gående skiløype i dette området.

Blåmerkede stier vil i begrenset grad bli berørt. Vår erfaring er at veiene på Losby i stor grad blir brukt av både fot-turister og syklister. For fotgjengere og spesielt funksjonshemmede vil adkomsten til dette området bli vesentlig forbedret med en vei. For fotgjengere som foretrekker å gå på sti, er vi åpen for å finne alternative stitraseer, der eksisterende trase blir ødelagt av veien.

Fra "Utdypende begrunnelse for Dammyrveien.", planer og søknad her

Hva jeg ser av kartet så kommer den bedre delen av stien over Gardfangåsen bli kraftig berørt her :/

Ser for meg at man ønsker hogge en god del tømmer i området om man vil bygge vei til nesten 6 mill. først

Re: Østmarka foreslås vernet som nasjonalpark [Re: Heliboy] #2718565 30/08/2022 13:07
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
>Blåmerkede stier vil i begrenset grad bli berørt.
Litt underlig utsagn da veien er tegnet inn rett over stien.

>For fotgjengere og spesielt funksjonshemmede vil adkomsten til dette området bli vesentlig forbedret med en vei.
Herlig å se hvordan alle utbyggere skyver svake grupper foran seg.
Svært ofte har de også plutselig også en omfattende omtanke for "det grønne skiftet" eller "bærekraft". Vakkert.

Denne delen av Østmarka blir ikke til å kjenne igjen hvis de får anledning til å bygge veien og starte treslakten.

Re: Østmarka foreslås vernet som nasjonalpark [Re: runermm] #2718761 31/08/2022 19:16
K
kruttsalve Offline
Medlem
Medlem
K
Ja. Det er sendt høringssvar der man stiller seg negative til denne veien.

Sitat: runermm
Er NOTS på ballen her?

Den planlagte veien vil totalt ruinere stinettet over Gardfangeråsen.

Samtidig er dette en av de få områdene i Østmarka som bærer preg av forholdsvis beskjedne inngrep. Ville være veldig kjedelig om pengemakten skal tvinge seg inn her og.

Re: Østmarka foreslås vernet som nasjonalpark [Re: Heliboy] #2718763 31/08/2022 20:13
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Bra jobba!

Re: Østmarka foreslås vernet som nasjonalpark [Re: Heliboy] #2722484 14/10/2022 13:48
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Da er verneforslaget for nasjonalparken lagt ut på høring!
https://www.statsforvalteren.no/nb/...g-for-nasjonalpark-i-ostmarka-pa-horing/

Jeg har bare skummet, men jeg bet meg merke i at man prøver seg på en slags definisjon av "sti", gjennom denne pasusen;
"Dyretråkk regnes ikke som sti"

Her kan det bli mange interessante diskusjoner.

"Statsforvalteren vurderer at et forbud mot all organisert ferdsel er uheldig, og heller ikke nødvendig for å ivareta verneverdiene".
Var det noen gang snakk om et totalforbud mot all organisert ferdsel i noen av sonene, eller er det noen som slår inn åpne dører her?

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Østmarka foreslås vernet som nasjonalpark [Re: Anders A-R] #2722487 14/10/2022 13:57
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K
Sitat: Anders A-R
Da er verneforslaget for nasjonalparken lagt ut på høring!
https://www.statsforvalteren.no/nb/...g-for-nasjonalpark-i-ostmarka-pa-horing/

Jeg har bare skummet, men jeg bet meg merke i at man prøver seg på en slags definisjon av "sti", gjennom denne pasusen;
"Dyretråkk regnes ikke som sti"

Her kan det bli mange interessante diskusjoner.

"Statsforvalteren vurderer at et forbud mot all organisert ferdsel er uheldig, og heller ikke nødvendig for å ivareta verneverdiene".
Var det noen gang snakk om et totalforbud mot all organisert ferdsel i noen av sonene, eller er det noen som slår inn åpne dører her?

Jeg har og skummet litt og dette avsnittet virker relativt positivt i mine ører.

"For å bevare naturverdiene i dagens naturreservat, er forbudet mot sykling og bruk av hest videreført
innenfor sone A. Utenfor sone A er sykling og bruk av hest tillatt på stier og veier. Verneforslaget
innebærer derfor ingen begrensninger i adgangen til å sykle, ri eller annen bruk av hest sammenliknet med
friluftslovens alminnelige bestemmelser."

Sone A er da dagens Østmarka naturreservat i _alle tre_ forslagene såvidt jeg kan lese.

Om noen prøver seg på en finte på definisjonen av dyretråkk som Anders A-R kan det jo bli spennende. Men om det går folk på tråkket, er det jo ikke lenger et dyretråkk, men et mennesketråkk :-)

Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Re: Østmarka foreslås vernet som nasjonalpark [Re: Heliboy] #2722491 14/10/2022 14:34
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ja, men i alternativ 3 så går de for en betydelig (?) utvidelse av naturreservatet, men de beholder restriksjonene i Sone A?

Jeg må lese litt mer før jeg gjør meg opp en mening, men jeg er jo i utgangspunktet dypt paranoid/bekymret når det kommer til alle restriksjonsnivåer ICON_SMILE

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Østmarka foreslås vernet som nasjonalpark [Re: Heliboy] #2722783 19/10/2022 13:42
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Kommentar lagt ut på facebook

Sitat: NOTS
Statsforvalteren har lagt frem sitt nye verneforslag til den foreslåtte nasjonalparken i Østmarka.
Slik det ser ut ved første øyekast, er det omtrent som vi forventet ut fra de signalene vi har fått ut fra samtalene med Statsforvalteren, og bedre enn man kunne frykte. Vi synes det ser ut som vi har fått gjennomslag for mange av våre synspunkter.
Hovedinntrykket er at det ser ut som tradisjonell terrengsykling i Marka vil kunne fortsette slik som i dag, både på veier og stier.
At el-sykling på sti i all hovedsak skal være forbudt i nasjonalparkområdet, stiller vi oss imidlertid undrende til. Vi kan ikke forstå at det er grunnlag for et slikt forbud. Vi må se nærmere på begrunnelsene for dette, men er tvilende til om de holder helt.
NOTS vil gå nøye gjennom forslagene og avgi vår uttalelse før fristen i januar. Vi er en gruppe fra sentralstyret og NOTS vernegruppe som er satt på oppgaven, og har med oss folk fra lokallagene som er berørt; Follo, Oslo og Omegn og Romerike.
Har du innspill? Kom med dem!
(Du finner hele verneforslaget på Statsforvalterens hjemmeside)

Re: Østmarka foreslås vernet som nasjonalpark [Re: Heliboy] #2722785 19/10/2022 14:00
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
NOTS' kommentar illustrerer jo godt hvorfor det var og er feil å gå inn for nasjonalpark i Østmarka.

Re: Østmarka foreslås vernet som nasjonalpark [Re: Heliboy] #2722805 19/10/2022 17:53
Altabjorn Offline
Ivrig
Ivrig
Det er rimelig god stemning i innlegget om saken på sida til Østmarkas Venner, uten at det sies noe spesifikt om stisykling. Vi vet jo at Venna ønsker betydelige restriksjoner på sykling i Marka, så dette tolker jeg som at også andre stisyklister har grunn til å være bekymret for den framtidige syklinga i nasjonalparken.

Re: Østmarka foreslås vernet som nasjonalpark [Re: Altabjorn] #2722809 19/10/2022 19:33
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Altabjorn
Det er rimelig god stemning i innlegget om saken på sida til Østmarkas Venner, uten at det sies noe spesifikt om stisykling. Vi vet jo at Venna ønsker betydelige restriksjoner på sykling i Marka, så dette tolker jeg som at også andre stisyklister har grunn til å være bekymret for den framtidige syklinga i nasjonalparken.

Tja, jeg har egentlig alltid stilt meg tvilende til grunnlaget for at det er forbudt å sykle i dagens reservat. Blir det et forbud i park-delen anser jeg mine fordommer som bekreftet og vil sporenstreks sykle elektrisk til toppen av Tonekollen 🤪

En grad av ironi ja, men også litt alvor. Denne type forbud går på den enkeltes samvittighet, og får man denne type vedtak som verken er faktabasert, eller forankret i Friluftsmeldingen så undergraves også tilliten til det som kan være rimelig

Lars-Erik
Re: Østmarka foreslås vernet som nasjonalpark [Re: Altabjorn] #2722828 20/10/2022 07:14
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N

Ja definitivt. Med mindre man får svært gode begrunnelser for at elsykler sliter betydelig mer, OG at den type slitasje er et problem for nasjonalpark/vern, så er dette garantert et steg mot generelt forbud.

Re: Østmarka foreslås vernet som nasjonalpark [Re: Heliboy] #2722834 20/10/2022 08:38
Altabjorn Offline
Ivrig
Ivrig
Vel, personlig er jeg for el-sykkel, og det bikker mot at neste nysykkel blir elektrisk. Samtidig ser jeg at det finnes betydelige utfordringer med el-sykkel som må tas på alvor i forvaltningen av felles utmark. Jeg vil her kort støtte meg til argumentene jeg får fra selgere som prøver å pushe ulike doninger på meg:
- Snittfarta går opp med 50-100%.
- Snittlenge på hver tur går opp med 50-100%.
- Nye linjer oppover blir mulige.
- Det blir letter å komme seg ut på tur, så jeg vil sykle oftere.

Alt i alt er det mye her som underbygger at elsykkel representerer en utfordring i forhold til slitasje. Hva stort det faktiske avtrykket ute stiene blir, er det allikevel vanskelig å si noe bestemt om.

Re: Østmarka foreslås vernet som nasjonalpark [Re: Heliboy] #2722837 20/10/2022 09:02
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Helt klart, og kanskje en hovedtrussel mtp slitasje (etter min vurdering) er vått føre, både for el og ikke-el. Noen stier tåler våt sykling veldig dårlig, og vi må bli flinkere å merke/si ifra/lære opp folk til hvilke stier å holde seg unna når det er vått.

Re: Østmarka foreslås vernet som nasjonalpark [Re: Altabjorn] #2722895 21/10/2022 08:15
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Vel, personlig er jeg for el-sykkel, og det bikker mot at neste nysykkel blir elektrisk. Samtidig ser jeg at det finnes betydelige utfordringer med el-sykkel som må tas på alvor i forvaltningen av felles utmark. Jeg vil her kort støtte meg til argumentene jeg får fra selgere som prøver å pushe ulike doninger på meg:

Alt i alt er det mye her som underbygger at elsykkel representerer en utfordring i forhold til slitasje. Hva stort det faktiske avtrykket ute stiene blir, er det allikevel vanskelig å si noe bestemt om.

Kjenner meg igjen her som fersk elsyklist, det er veldig viktig at vi klarer å holde igjen litt for å bevare skogens ro.

Snittfarta går nok ikke opp 100% men det er ikke tvil om at den øker og at man oftere kommer litt overraskende på fotgjengere på el enn på sykkel uten motor, i alle fall opplever jeg dette på våre lokale stier.
Jeg sykler også oftere og dekker et større området på tur, kanskje jeg også sneier innom den samme stien 2-3 ganger på samme runde og møter gjerne på de samme fotgjengerne flere ganger.

Synes det er viktig at elsyklister også klarer å følge stivettregler og generell folkeskikk i skogen, uavhengig av om det er lovlig eller ikke med elsykkel på de stiene man sykler på.
Og jeg kan bare forestille meg hvor mye bensin på bålet det vil være for ØV dersom det faktisk blir et forbud i Østmarka og elsyklistene bare driter i det.
God stemning! (ironi)

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Østmarka foreslås vernet som nasjonalpark [Re: Heliboy] #2722898 21/10/2022 08:27
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Men utfordringen er: hvordan når vi ut med stivett og ekstra hensyn til nye/gamle (el)stisyklister på et populasjonsnivå?

Jeg har lekt med tanken om NOTS kunne printa ut noen flyers som de tok til sykkelsjapper som kunne legge ved nye sykler/sykler på service. Kanskje kombinert med gratis/rabattert medlemsskap

Re: Østmarka foreslås vernet som nasjonalpark [Re: Ripen] #2722900 21/10/2022 08:44
Altabjorn Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Ripen

Kjenner meg igjen her som fersk elsyklist, det er veldig viktig at vi klarer å holde igjen litt for å bevare skogens ro.

Snittfarta går nok ikke opp 100% men det er ikke tvil om at den øker og at man oftere kommer litt overraskende på fotgjengere på el enn på sykkel uten motor, i alle fall opplever jeg dette på våre lokale stier.
Jeg sykler også oftere og dekker et større området på tur, kanskje jeg også sneier innom den samme stien 2-3 ganger på samme runde og møter gjerne på de samme fotgjengerne flere ganger.

Synes det er viktig at elsyklister også klarer å følge stivettregler og generell folkeskikk i skogen, uavhengig av om det er lovlig eller ikke med elsykkel på de stiene man sykler på.
Og jeg kan bare forestille meg hvor mye bensin på bålet det vil være for ØV dersom det faktisk blir et forbud i Østmarka og elsyklistene bare driter i det.
God stemning! (ironi)

Nei, tror nok heller ikke det er så mange som dobler farta si. Det kommer jo an på hva utgangspunktet er, hvilken type sykling man bedriver osv. Har selv bare prøvd el-sykkel to ganger, og den mest inngående erfaringen min er fra Kroatia i sommer. Der ble det 800 høydemeter klatring, og 28km på drøye to timer i 35 graders varme (begynner å dø etter 25), uten at jeg egentlig ble videre sliten engang. Et godt stykke unna mine hverdagsprestasjoner, kan jeg avsløre.

Kanskje den største utfordringen med el-sykler, er muligheten for systematisk shutling, gjerne i kombinasjon med strava-jag. Det kan bli stygt, på mange plan.

Re: Østmarka foreslås vernet som nasjonalpark [Re: Heliboy] #2722901 21/10/2022 09:54
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
det å doble farta er ingen overdrivelse,
jeg satt inn noen tall her http://bikecalculator.com/ for Grefsenkollen segmentet https://www.strava.com/segments/660072

En dårlig trent syklist holder 125watt opp hele bakken og 375watt med hjelpemotor
Tidsforbruk 15minutter mot 6minutter

det samme forholdet vil jeg tro gjelder innover i østmarka eller på andre stier hvor syklister ferdes. ved flere annledninger har jeg blitt passert av elsyklister som holder betydelig høyere fart enn meg gjennom våte og bløte partier.

jeg har utfordrert konemor til å bli førstemann opp Grefsenkollen, hun på el sykkel fra laveste hylle og jeg på landeveissykkel.
det ble en ydmykelse uten sidestykke frown Hun er definitivt ikke godt trent men ville tatt en topp ti plassering i sin aldersklasse på det segmentet

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Østmarka foreslås vernet som nasjonalpark [Re: Heliboy] #2722904 21/10/2022 10:33
Altabjorn Offline
Ivrig
Ivrig
Oppover tror, jeg helt klart det er mange som dobler farta, og sikkert vel så det. Når utgangspunktet er snittfart blir jo tallene annerledes. Hjelpmotoren kutter jo ved 25kmt, og nedover er fordelen med el-sykkel begrenset (om eksisterende), uten å gå for mye inn i materien.

Re: Østmarka foreslås vernet som nasjonalpark [Re: Altabjorn] #2722907 21/10/2022 11:11
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
(...)nedover er fordelen med el-sykkel begrenset (om eksisterende), uten å gå for mye inn i materien.

I nedoversammenheng er det greit å huske på at elsykler ofte, men ikke alltid) har grøvere dekk, mer fjæring, høyere vekt enn sykler de samme syklistene oftest ville valgt. Det er gir kapasitet for høyre fart nedover også.

LarsB

Redigert av larsb; 21/10/2022 11:12.
Re: Østmarka foreslås vernet som nasjonalpark [Re: larsb] #2722908 21/10/2022 12:02
Altabjorn Offline
Ivrig
Ivrig
Ja, som ikke minst gir lavt tyngdepunkt. Har nesten ikke testet noe teknisk nedover, men det er jo mye som vil bli lettere å bare dundre over. Alt i alt minner el-sykkel meg nesten like mye om å være moped(ikke så veldig)pøpel med trimmet 50 kubikker, som stisykling uten motor.
Sitat: larsb
(...)nedover er fordelen med el-sykkel begrenset (om eksisterende), uten å gå for mye inn i materien.

I nedoversammenheng er det greit å huske på at elsykler ofte, men ikke alltid) har grøvere dekk, mer fjæring, høyere vekt enn sykler de samme syklistene oftest ville valgt. Det er gir kapasitet for høyre fart nedover også.

LarsB

Ja, som ikke minst gir lavt tyngdepunkt. Har nesten ikke testet noe teknisk nedover, men det er jo mye som vil bli lettere å bare dundre over. Alt i alt minner el-sykkel meg nesten like mye om å være moped(ikke så veldig)pøpel med trimmet 50 kubikker, som stisykling uten motor.

Re: Østmarka foreslås vernet som nasjonalpark [Re: Heliboy] #2722923 21/10/2022 14:07
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg er nå i alle fall raskere på den vanlige enduro-sykkelen enn jeg er på el-sykkelen nedover. Det tror jeg gjelder de aller fleste, da elsyklene blir litt dorske over 25 kmt i timen. En elsykkel sin kryptonitt er highspeed slake nedoverbakker hvor du står og tråkker, noe det i alle fall er mye av i oslomarka.

Samme med transport egentlig, er jeg for sent til et møte nede i sentrum så kan jeg ikke ta elsykkelen, da må jeg ta hardtailen for maks speed.

Bratt oppover og med bruk av boost så er det jo mulig, men gjennomsnittsfarten er ikke dobbel på mine turer i alle fall...

Men dette var en solid avsporing fra temaet.

..Megatower v2..
::Vidar::
Re: Østmarka foreslås vernet som nasjonalpark [Re: Ndreas] #2722931 21/10/2022 16:07
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Ndreas
Men utfordringen er: hvordan når vi ut med stivett og ekstra hensyn til nye/gamle (el)stisyklister på et populasjonsnivå?

Jeg har lekt med tanken om NOTS kunne printa ut noen flyers som de tok til sykkelsjapper som kunne legge ved nye sykler/sykler på service. Kanskje kombinert med gratis/rabattert medlemsskap

Dette har det vært snakk om i flere runder, og vi har hatt stående tilbud om dette fra flere butikker og store leverandører. Så det mangler på gjennomføringsevnen hos NOTS sentralt kan jeg avsløre. (Herved er sparket i ræva sendt)

Re: Østmarka foreslås vernet som nasjonalpark [Re: Altabjorn] #2723013 24/10/2022 09:23
Ugla Offline
Besatt
Besatt

Jeg har en elsykkel og to akustiske sykler og slik har det vært siste året. Hva selger sier, hvilke forventninger en en har og hva som blir realitet henger ikke nødvendigvis sammen.

Selv kjøpte jeg en Orbea Rise for et drøyt år siden, den ligger i det "lette" segmentet, dvs. lite batteri og nedtunet på kraft. Maksimalt kan den yte 60 Nm. I praksis kjører jeg med 20-29 Nm assistanse. Nå ett år etter hvor jeg har hatt en ca. 50% / 50% fordeling mellom elektrisk og akustisk og med det ca. 2.500 km'ish på sti har jeg følgende refleksjoner, så kan andre erfare noe helt annet:

- Snittfarta går ikke veldig mye opp i praksis. Den ligger rundt 10 km/t - med svingninger ned til 8 km/t og opp til 12 km/t. På mine to analoge sykler så har jeg i sommer syklet raskere på min Ripley enn jeg gjør på den elektriske, mens det går saktere på min Ripmo.
- Snittlengden på tur går i praksis ikke særlig opp den heller - men jeg kan gjennomføre turer jeg ellers ikke ville ha orket. Noe lengre turer blir det, men 50-100% er langt unna realitet - jeg vil kanskje si 20%
- Tiden til rådighet for stisykling er omtrent lik for min del, spiller ingen rolle om det er elektrisk eller ikke.
- Det blir lettere å spise høydemeter, dvs. at man på samme tur kan både klatre opp Dalsåsen, Swahili og Fjeldstadbakken, men det er ikke ofte det skjer i praksis
- Jeg har blitt mer eksprimenterende, dvs. tester ut varianter med ukjent utfall fordi bomtur som gjør at jeg har funnet perler i skogen som jeg ellers ikke ville ha gjort - det sprer trafikk

Når jeg totalt sett sammeligner ant. km syklet og tid brukt så finner jeg ikke signifikante utslag på verden med og uten el. Jeg ser at jeg har brukt sykkelen både til og fra marka, det er helt uaktuelt med akustisk.

Formen er også forbausende stabil i følge Strava, så jeg har heller ikke blitt feit og lat.

Lars-Erik
Re: Østmarka foreslås vernet som nasjonalpark [Re: Ugla] #2723022 24/10/2022 10:29
Heliboy Offline OP
The Photographer
OP Offline
The Photographer
Sitat: Ugla
[
- Jeg har blitt mer eksprimenterende, dvs. tester ut varianter med ukjent utfall fordi bomtur som gjør at jeg har funnet perler i skogen som jeg ellers ikke ville ha gjort - det sprer trafikk

Når jeg totalt sett sammeligner ant. km syklet og tid brukt så finner jeg ikke signifikante utslag på verden med og uten el. Jeg ser at jeg har brukt sykkelen både til og fra marka, det er helt uaktuelt med akustisk.

Du nevner et ekstremt viktig paradoks her: El-sykler bidrar til å spre sykkeltrafikken (og potensialet for slitasje) over et langt større område, fremfor å være konsentrert rundt de ofte konfliktfylte randsonene med masse turfolk, eksempelvis rundt Nøklevann / Østmarksetra / Mariholtet i Oslo, hvor ØV sin fraksjon har hovedkvarter.
Jeg har ikke tall på alle de nedgrodde stiene langt pokker-i-vold inne i marka som jeg har oppdaget og tildels gjenåpnet, og som jeg uten el-sykkel aldri i verden ville hatt tid eller ork til å oppsøke. Dette er stier som knapt nok ser folk ellers, da de er utenfor radiusen til typisk tur-terreng. El-sykler er en gudegave til fjerntliggende og gjengrodde stier som trenger litt kjærlighet. Et eventuelt forbud mot el-sykler på stier i Østmarka vil faktisk virke mot sin hensikt.

Redigert av Heliboy; 24/10/2022 10:30.

Løvsteika
Re: Østmarka foreslås vernet som nasjonalpark [Re: Ugla] #2723025 24/10/2022 11:03
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: Ugla

Jeg ser at jeg har brukt sykkelen både til og fra marka, det er helt uaktuelt med akustisk.

Jeg forstår det om man alltid må sykle med 17 kg endurosykkel, full rustning, tursekk og superseige dekk. For min del har jeg en kvikk downcountry/brattover-sykkel som gjør en eMTB totalt overflødig. For den sakens skyld gjør den også fettgrovsykkelen min unødvendig, siden den fint takler de groveste stiene der jeg sykler uten prob (og ofte raskere og mer gøy).

Disclaimer: typisk 5-800 klatremeter på mine 2-3-timersturer siden det er relativt flatt her, og jeg mingler ofte & gjerne med ikke-akustiske sykler på tur. eMTB sliter ikke noe mer på stiene i mine trakter enn oss gubber på kvikke fulldempere.

Side 7 av 8 1 2 3 4 5 6 7 8

Moderator  support