Kan Birkebeinerrittet reddes?
|
Kan Birkebeinerrittet reddes?
27/08/2022 11:16
|
supernalle
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Eneste gleden med dette rittet er vel når magasjauen gir seg, og man kanskje får tilbake ereksjonen, etter fire uker. Landeveisgrusritt med flatt styre har utspilt sin rolle, og er umoderne, etter min oppfatning. 4000 påmeldte bekrefter vel dette, der sikkert over halvparten er med for å holde liv i deltakerstreaken. Her er et forslag som kanskje kan redde dette rittet (og jeg lurer på hva folket mener). 1. Tillat bukkehornstyre. 2. Dropp sekkepåbudet. Ha heller et påbud om å ta med løse ermer, knevarmere og en regnjakke, som kan enten stappes i lommene på sykkeltrøya eller i veske på sykkelen. Dette er greie og enkle regler, som alle kan forholde seg til, og nå kan alle titusenvis med grusracere kunne få delta. https://www.nrk.no/innlandet/birkebeinerrittet-har-fa-pameldte-etter-pandemien-1.16080600
Every man is guilty of all the good he did not do.
- Voltaire
|
|
|
Re: Kan Birkebeinerrittet reddes?
[Re: supernalle]
27/08/2022 11:43
|
Syklus
Avhengig
|
Avhengig
Den analysen er kanskje litt vel naiv og tabloid... Det er jo ikke slik at folk strømmer til bukkehornklassene i Grenserittet, Birken eller Stasjonsrittet heller?
Redigert av Syklus; 27/08/2022 11:45.
|
|
|
27/08/2022 12:13
|
NjuK
Ivrig
|
Ivrig
Eneste gleden med dette rittet er vel når magasjauen gir seg, og man kanskje får tilbake ereksjonen, etter fire uker. Landeveisgrusritt med flatt styre har utspilt sin rolle, og er umoderne, etter min oppfatning. 4000 påmeldte bekrefter vel dette, der sikkert over halvparten er med for å holde liv i deltakerstreaken. Her er et forslag som kanskje kan redde dette rittet (og jeg lurer på hva folket mener). 1. Tillat bukkehornstyre. 2. Dropp sekkepåbudet. Ha heller et påbud om å ta med løse ermer, knevarmere og en regnjakke, som kan enten stappes i lommene på sykkeltrøya eller i veske på sykkelen. Dette er greie og enkle regler, som alle kan forholde seg til, og nå kan alle titusenvis med grusracere kunne få delta. https://www.nrk.no/innlandet/birkebeinerrittet-har-fa-pameldte-etter-pandemien-1.16080600Bukkehornstyre er null problem. Bare å melde seg på i klassen for bukkehorn det. Heller sekk enn masse løse klær i trøya. Det kommer bare til å falle ut, og ligge igjen over fjellet. Sekken har sin sjarm, og er likt for alle. Birken kan reddes, men krever litt av arrangør. Tv sendingen på NRK må tilbake, flere må få interesse. Husk, Oslo maraton lå også nede med brukket rygg i flere år. Plutselig ble det stort igjen å løpe.
Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
|
|
|
27/08/2022 13:51
|
sls
Veteran
|
Veteran
Var kun support selv i dag, men synes det var strålende stemning i sola. Mye folk og blide fjes. Blir neppe færre på start neste år. Mange av oss som angrer på at vi pinglet ut. Er nok andre arrangement, som både er mer identitetsløse og ‘uorganiserte’ som straffes hardere.
|
|
|
27/08/2022 15:04
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Fantastisk arrangement, knallgod stemning og i år knallvær til tross for litt treg løype (vind og litt bløt grus). Dere som ikke var med (uten en god grunn) kan godt angre dere. Hadde tusenvis av gravelsykelister hadde hatt lyst å delta hadde det vært litt mer en 50 påmeldte her og 40ish på Grenserittet. Håper virkelig at det blir noen rendyrkede gravelritt fremover men tror vel ikke det finns så mange "rittinteresserte" i denne sjangeren. - Droppe sekk ? ser den ut i fra bekvemmelighet og at rittet til tross for fjellovergang er litt overkill med sekk. Men her mener jeg historie vinner over fornuft. Har ikke trent en km med sekk i år, heller ikke på stiturer. Kun Offroad Valdres og på dagens birken. Tenkte ikke på sekken underveis, Enig i at NRK bør tilbake. Kanskje slutte i gnåle om 18000 deltagere men tenke at målet er 6000 ? Og så skulle jeg ønske at mange tørr å stille opp selv om en ikke er "toppform" eller langt bak tidligere tider/plasseringer. Selv sykla jeg i dag med en form langt unna den jeg hadde tidlig i sommer da jeg knapt har fått trent hardt siste 3 mnd. Ble frasyklet av "alle" også mange jeg vanligvis er sterkere en. Og jeg hadde det helt topp. Og målgang Håkons Hall er og blir en høydare enten det er UB eller vanlig birken, sol eller regn. Selv om også sykkelstandene i hallen nesten er helt borte. Savner Cannondale, Trek etc.
Neste år stiller dere opp også!!!!!
|
|
|
[Re: Oddefa]
27/08/2022 15:17
|
Gew88
Veteran
|
Veteran
Fantastisk arrangement, knallgod stemning og i år knallvær til tross for litt treg løype (vind og litt bløt grus). Dere som ikke var med (uten en god grunn) kan godt angre dere. Hadde tusenvis av gravelsykelister hadde hatt lyst å delta hadde det vært litt mer en 50 påmeldte her og 40ish på Grenserittet. Håper virkelig at det blir noen rendyrkede gravelritt fremover men tror vel ikke det finns så mange "rittinteresserte" i denne sjangeren. - Droppe sekk ? ser den ut i fra bekvemmelighet og at rittet til tross for fjellovergang er litt overkill med sekk. Men her mener jeg historie vinner over fornuft. Har ikke trent en km med sekk i år, heller ikke på stiturer. Kun Offroad Valdres og på dagens birken. Tenkte ikke på sekken underveis, Enig i at NRK bør tilbake. Kanskje slutte i gnåle om 18000 deltagere men tenke at målet er 6000 ? Og så skulle jeg ønske at mange tørr å stille opp selv om en ikke er "toppform" eller langt bak tidligere tider/plasseringer. Selv sykla jeg i dag med en form langt unna den jeg hadde tidlig i sommer da jeg knapt har fått trent hardt siste 3 mnd. Ble frasyklet av "alle" også mange jeg vanligvis er sterkere en. Og jeg hadde det helt topp. Og målgang Håkons Hall er og blir en høydare enten det er UB eller vanlig birken, sol eller regn. Selv om også sykkelstandene i hallen nesten er helt borte. Savner Cannondale, Trek etc.
Neste år stiller dere opp også!!!!! Bra Odd Erik og helt enig! Til Birkenadm; De må selvsagt spørre seg, hva de kan gjøre for å bedre opplevelsen til rytterne? Kanskje det er ganske bra som det er? Jeg syns det er noe forskjell i hva man får for pengene i Birken kontra UB med unntak av av pris pr km og tid på sykkelen. Noe mer oppmerksomhet og kanskje en fotograf eller noe som gjør at man ikke føler seg helt glemt. Å sykle mellom Elgåsen og Storåsen blant biler (samt å svinge utpå Sjøseterveien og nesten krasje i en taxi) gjør at man føler at man sykler et random sted det ikke er ritt. Jeg syns birken er bra og viktig, så ikke ment som klaging, men mer konstruktivt. Håper adm stiller seg disse spørsmålene. Tror å få NRK på ballen igjen hadde vært viktig. Ett program i Dag Otto stil med fokus på folkehelse og mosjonsarrangement hadde vært noe. Kanskje i en litt annen stil enn de gamle birkenprorgrammene fra 10-12 år siden. At man syns sekk er et problem skjønner jeg ikke. Sykler aldri med sekk ellers, bare en sjelden tur hvor jeg har med litt ekstra enn det vanlige i lommene. Glemmer som Odd Erik at den er der. Har blitt like sliten i ryggen på 4 1/2 time Helterittet uten sekk som jeg blei i går på UB med sekk. Turbirken på fredag tror jeg er en fin ting. Men kanskje det skulle vært Ultrabirken og en kortere Ultravariant (StiBirken?) også.. GPS er en fin ting, men må jaggu si jeg er glad i skiltene.. tror jeg hadde sykla en del feil, da jeg syns det er krevende å kikke ned når klokka piper på sti.
Redigert av Gew88; 27/08/2022 17:25.
|
|
|
27/08/2022 18:08
|
erik e
Avhengig
|
Avhengig
Fantastisk ritt . Proffe folk. Kommet for og bli. Årets høydepunkt . Gleder meg til neste år.
|
|
|
27/08/2022 19:04
|
sls
Veteran
|
Veteran
Som sagt synes jeg dagens ritt var veldig positivt. Tror det er viktig for alle ritt å forstå målgruppen sin. Utover sine tradisjoner flyter Birken på tilhørigheten i landets hyttehovedstad for kondisjonsinteresserte og en kundegruppe som vekter like mye mot skimosjonister (som ønsker 1 treningsmål sommerstid) som die-hard syklister. Så lenge langrennsbirken trekker mange deltagere er jeg sikker på at sykkelbirken holder bra stand.
På toppen av sykkelbølgen var det mange ritt som hovedsaklig trakk deltagere gjennom å være seedingsritt for Birken. Disse rittene faller nå naturlig nok vekk, da en mer stabil deltagermasse i Birken vil ha det seedingsgrunnlaget de behøver.
Konklusjonen etter dagens ritt er at Birken nok en gang leverte en vannvittig bra arrangement. Alltids ting som kan bli bedre, men profesjonaliteten overgår andre ritt men enorm margin. Som nevnt av andre må andre ritt finne og findyrke sine egne arrangement, og sørge for at sin målgruppe blir fornøyde og kommer tilbake år etter år. Det betyr også at de fleste må være fornøyde med en lojal deltagermasse på et hundretalls ryttere, og ikke legge opp til arrangement som må trekke tusentallet for å gå i null.
|
|
|
27/08/2022 19:05
|
Skogsmann
Avhengig
|
Avhengig
Hva skal man si. Løypa og rittet i seg selv er det det er. Egentlig ganske greit. Fint med grus og noen partier som for noen (mange) oppleves krevende. Flere plasser i terrenget her hvor iallfall jeg synes det er utfordrende nok. Ikke vanskelig, men man må være på vakt. Men et par refleksjoner etter rittet i dag. HVORFOR I HIMMELENS NAVN skal P1 45-50-55 være en egen klasse??? MED startskudd og ikke mattestart? Hvorfor skal alle under 45 år starte 15 minutter bak? Hvorfor kan det ikke bare være normal seeding hvor de beste utenom elite starter i pulje 1. Selvfølgelig med startskudd… Jeg ble 40 i år. Kommer ikke til å sykle på 5 år med seedingen her. Så fremt ikke det blir elite av en eller annen grunn. Mattestart er også noe sørgelig opplegg. Ble plutselig 2 mann foran oss på «tabellen».  Stor stil å somle på Rena Vet jeg representerer mindretallet, men birken for meg er en treningsøkt å regne når det ikke er viktigere å komme over målstreken enn det det er.. Hadde NULL sult på slutten om plass og posisjoner før mål. Visste jo at de første over fjellet var i mål uansett. EDIT: Men selve rittet er strålende!  Fantastisk arrangement med flinke folk og fantastisk dugnads hjelp. Helt herlig! Gjør om spillereglene og jeg skal sykle hvert år!! Please!
Redigert av Skogsmann; 27/08/2022 19:06.
|
|
|
[Re: Skogsmann]
27/08/2022 19:16
|
sls
Veteran
|
Veteran
Hva skal man si. Løypa og rittet i seg selv er det det er. Egentlig ganske greit. Fint med grus og noen partier som for noen (mange) oppleves krevende. Flere plasser i terrenget her hvor iallfall jeg synes det er utfordrende nok. Ikke vanskelig, men man må være på vakt. Men et par refleksjoner etter rittet i dag. HVORFOR I HIMMELENS NAVN skal P1 45-50-55 være en egen klasse??? MED startskudd og ikke mattestart? Hvorfor skal alle under 45 år starte 15 minutter bak? Hvorfor kan det ikke bare være normal seeding hvor de beste utenom elite starter i pulje 1. Selvfølgelig med startskudd… Jeg ble 40 i år. Kommer ikke til å sykle på 5 år med seedingen her. Så fremt ikke det blir elite av en eller annen grunn. Mattestart er også noe sørgelig opplegg. Ble plutselig 2 mann foran oss på «tabellen».  Stor stil å somle på Rena Vet jeg representerer mindretallet, men birken for meg er en treningsøkt å regne når det ikke er viktigere å komme over målstreken enn det det er.. Hadde NULL sult på slutten om plass og posisjoner før mål. Visste jo at de første over fjellet var i mål uansett. EDIT: Men selve rittet er strålende!  Fantastisk arrangement med flinke folk og fantastisk dugnads hjelp. Helt herlig! Gjør om spillereglene og jeg skal sykle hvert år!! Please! Pulje 1 henger vel sammen med reglene for aldersklasse vs elite. Skal man vinne i 45+ kan man vel ikke stille i eliteklassen. For klassene under antas det at de beste stiller i eliten. Så pulje 1 er skilt ut for å finne riktig vinner i disse klassene.
|
|
|
[Re: sls]
27/08/2022 19:22
|
Skogsmann
Avhengig
|
Avhengig
HÆ? 45+ kan da vel stille i Elite? Pulje 1 er skilt ut for å sikre at 45-55 kjemper om å komme først over fjellet. Hvorfor skal de få den muligheten foran alle andre som ikke er i elite? Anta at de beste stiller i elite er ikke akkurat politisk korrekt det heller. Skal de i pulje 2-xx stille i elite må de kjøre nok terrengritt for å kvalifisere seg dit. Krevende jobb hvis man ikke gjør en ekstra innsats for akkurat det… 
Redigert av Skogsmann; 27/08/2022 19:24.
|
|
|
27/08/2022 19:31
|
sls
Veteran
|
Veteran
HÆ? 45+ kan da vel stille i Elite? Pulje 1 er skilt ut for å sikre at 45-55 kjemper om å komme først over fjellet. Hvorfor skal de få den muligheten foran alle andre som ikke er i elite? Anta at de beste stiller i elite er ikke akkurat politisk korrekt det heller. Skal de i pulje 2-xx stille i elite må de kjøre nok terrengritt for å kvalifisere seg dit. Krevende jobb hvis man ikke gjør en ekstra innsats for akkurat det…  45+ kan stille i elite, men får da ikke resultat i sin aldersklasse. Alle med UCI-lisens kan stille i eliteklassen. Reglene for elite kommer veldig klart frem på nettsiden. Se under punktet Eliteklasser.
Redigert av sls; 27/08/2022 19:32.
|
|
|
27/08/2022 19:31
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
Jeg syklet Birbebeinerrittet i år igjen og gjorde det like elendig som alltid, Gleden med dette rittet i år var at hyttteirene hadde funnet frem til løypa og grillet, drakk og hadde en fin stemning gjennom store deler av løypa. Helt topp !
Problemet for rittarrangøren er å nå fram til nye ryttere - ikke at konseptet er feil. Sutrepunger kan med fordel holde seg hjemme neste år også, alle vet at alt kan bli bedre. I år var det litt varmt opp fra Rena, ble svett og greier. huff
Nok en gang takker jeg for ett prikkfritt arrangert ritt, god stemning, flottt trasse, fint vær, hyggelige frivillige som trår til og lunken vørter.
Så får man vurdere å trene litt mer seriøst neste år og ikke bare gjøre det man har lyst til der og da
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
27/08/2022 19:36
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hva skal man si. Løypa og rittet i seg selv er det det er. Egentlig ganske greit. Fint med grus og noen partier som for noen (mange) oppleves krevende. Flere plasser i terrenget her hvor iallfall jeg synes det er utfordrende nok. Ikke vanskelig, men man må være på vakt. Men et par refleksjoner etter rittet i dag. HVORFOR I HIMMELENS NAVN skal P1 45-50-55 være en egen klasse??? MED startskudd og ikke mattestart? Hvorfor skal alle under 45 år starte 15 minutter bak? Hvorfor kan det ikke bare være normal seeding hvor de beste utenom elite starter i pulje 1. Selvfølgelig med startskudd… Jeg ble 40 i år. Kommer ikke til å sykle på 5 år med seedingen her. Så fremt ikke det blir elite av en eller annen grunn. Mattestart er også noe sørgelig opplegg. Ble plutselig 2 mann foran oss på «tabellen».  Stor stil å somle på Rena Vet jeg representerer mindretallet, men birken for meg er en treningsøkt å regne når det ikke er viktigere å komme over målstreken enn det det er.. Hadde NULL sult på slutten om plass og posisjoner før mål. Visste jo at de første over fjellet var i mål uansett. EDIT: Men selve rittet er strålende!  Fantastisk arrangement med flinke folk og fantastisk dugnads hjelp. Helt herlig! Gjør om spillereglene og jeg skal sykle hvert år!! Please! Helt enig mht P1 og seeding, og de hadde vel den startordningen i fjor, så hvorfor de endret tilbake til de gamle ordningen vet jeg ikke. Tror det hadde vært mer flyt også for oss som egentlig ikke henger med de beste i P1, og hadde blitt mindre forbikjøringer av store grupper og potensielle "farer". Var heldig at når dere kom Bjørnar rett før Øyungen og jeg kunne blir med dere i dette terrenget noen km før det knekte oppover igjen i Kvarstadlia. Bli med på noen terrengøkter til CKE og du vil suse gjennom terrenget også. Startording burde vært P1. Elite og de 150 best seedete "Mosjonistene". P2. De neste 200 beste seedete Osv
Redigert av Oddefa; 27/08/2022 19:43.
|
|
|
[Re: Flamini]
27/08/2022 19:41
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg syklet Birbebeinerrittet i år igjen og gjorde det like elendig som alltid, Gleden med dette rittet i år var at hyttteirene hadde funnet frem til løypa og grillet, drakk og hadde en fin stemning gjennom store deler av løypa. Helt topp !
Problemet for rittarrangøren er å nå fram til nye ryttere - ikke at konseptet er feil. Sutrepunger kan med fordel holde seg hjemme neste år også, alle vet at alt kan bli bedre. I år var det litt varmt opp fra Rena, ble svett og greier. huff
Nok en gang takker jeg for ett prikkfritt arrangert ritt, god stemning, flottt trasse, fint vær, hyggelige frivillige som trår til og lunken vørter.
Så får man vurdere å trene litt mer seriøst neste år og ikke bare gjøre det man har lyst til der og da Ja, var jo fantastisk stemning i dag, og ende flere en tidligere som hadde dratt ut høytalere med ACDC. Var en som spilte Europe (og ikke Final Countdown) en som spilte russemusikk. Men ellers spilte de andre kun ACDC. Det var ikke feil.
|
|
|
27/08/2022 19:41
|
Skogsmann
Avhengig
|
Avhengig
Men igjen. Hvorfor skal P1 og P2 ha forskjellige forutsetninger? Hadde vi under 45 syklet i P1 ville fremdeles de beste 45+ vunnet sin aldersklasse.
|
|
|
27/08/2022 19:48
|
olechr
More than words
|
More than words
Ikke at det redder birken, men synes at man bare kunne kjørt som alle andre ritt med elite først. Så fortløpende seeding.
Når det gjelder messen så tror jeg Birken hadde gjort det lurt i å nesten gi bort standplasser for å få mer trøkk i Håkonshall. Ha en stor messe for at folk skal bli lengre i området.
Neste år satser jeg på å bli med igjen i gravel klassen.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
27/08/2022 20:05
|
sls
Veteran
|
Veteran
Men igjen. Hvorfor skal P1 og P2 ha forskjellige forutsetninger? Hadde vi under 45 syklet i P1 ville fremdeles de beste 45+ vunnet sin aldersklasse. Det var et resultat av at mange gode tidligere heller ville kjempe om å være først over fjellet enn å stille i eliteklassen der de hørte hjemme. Så den motivasjonen ble vel besluttet fjernet. Dette er vel uansett neppe noe stort problem. Og ihvertfall ikke noe som påvirker deltagerantallet. Noen liker det, andre ikke.
Redigert av sls; 27/08/2022 20:08.
|
|
|
27/08/2022 20:08
|
Skogsmann
Avhengig
|
Avhengig
Men igjen. Hvorfor skal P1 og P2 ha forskjellige forutsetninger? Hadde vi under 45 syklet i P1 ville fremdeles de beste 45+ vunnet sin aldersklasse. Det var et resultat av at mange gode tidligere heller ville kjempe om å være først over fjellet enn å stille i eliteklassen der de hørte hjemme. Så den motivasjonen ble vel besluttet fjernet. Det argumentet gir mer mening. Men blir allikevel ikke rettferdig. Eneste måten å gjøre dette rett er som nevnt over. Elite starter først. Resten starter seedet.
|
|
|
27/08/2022 20:21
|
sls
Veteran
|
Veteran
Men igjen. Hvorfor skal P1 og P2 ha forskjellige forutsetninger? Hadde vi under 45 syklet i P1 ville fremdeles de beste 45+ vunnet sin aldersklasse. Det var et resultat av at mange gode tidligere heller ville kjempe om å være først over fjellet enn å stille i eliteklassen der de hørte hjemme. Så den motivasjonen ble vel besluttet fjernet. Det argumentet gir mer mening. Men blir allikevel ikke rettferdig. Eneste måten å gjøre dette rett er som nevnt over. Elite starter først. Resten starter seedet. Hvorfor blir det urettferdig? I Birken konkurrerer man jo i klasser. Det man burde gjort var å også la pulje 2 til 5 på startskudd. Mattestart får fort taktiske utfall.
|
|
|
[Re: Oddefa]
27/08/2022 20:25
|
universalis
Ringrev
|
Ringrev
Så får man vurdere å trene litt mer seriøst neste år og ikke bare gjøre det man har lyst til der og da Ja, var jo fantastisk stemning i dag, og ende flere en tidligere som hadde dratt ut høytalere med ACDC. Var en som spilte Europe (og ikke Final Countdown) en som spilte russemusikk. Men ellers spilte de andre kun ACDC. Det var ikke feil. Var en del dansebandmusikk langs løypa også. Helt greit i dag, ellers går det fint uten den slags musikk.
******************** Div. sportsremedier ...
|
|
|
27/08/2022 20:35
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
Sykkelsporten har ett rekruteringsproblem generelt og jeg har kommet med en utblåsing i en annen tråd om det.
Birken som arrangement er bra, men alle som leser gjennom startlistene ser utfordringen - deltagerene har en alder som tilsier at de nærmer seg pleiehjem med stormskritt. Dette er en utfordring som det ikke tilfaller Birken administrasjonen og løse. De skal levere ett rittarrangement etter beste evne, hvilket de gjør.
Norges Cykleforbund og deres aktive klubber er de som skal rekrutere nye, unge og aktive syklister. VM med tilhørende aktiviteter som høy sigarføring og drikking av sjampis skal være sekundære aktiviteter
|
|
|
27/08/2022 20:43
|
Skogsmann
Avhengig
|
Avhengig
Men igjen. Hvorfor skal P1 og P2 ha forskjellige forutsetninger? Hadde vi under 45 syklet i P1 ville fremdeles de beste 45+ vunnet sin aldersklasse. Det var et resultat av at mange gode tidligere heller ville kjempe om å være først over fjellet enn å stille i eliteklassen der de hørte hjemme. Så den motivasjonen ble vel besluttet fjernet. Det argumentet gir mer mening. Men blir allikevel ikke rettferdig. Eneste måten å gjøre dette rett er som nevnt over. Elite starter først. Resten starter seedet. Hvorfor blir det urettferdig? I Birken konkurrerer man jo i klasser. Det man burde gjort var å også la pulje 2 til 5 på startskudd. Mattestart får fort taktiske utfall. I dette tilfellet var urettferdigheten at 1 pulje fikk forskuttert å være først over fjellet. Som for noen betyr noe. Hadde eliten startet først ville ikke dette vært et problem, men alle under 45 kunne fått anledning til å bruke de beste over 45 for å kjøre for tider og annet.
|
|
|
28/08/2022 09:00
|
Juffe
Besatt
|
Besatt
Jeg trodde grunnen til at de har valgt å la eliten kjøre sist, har vært å holde folk lengst mulig i målområdet (for å kjøpe øl?). Samt at eliten får et stort publikum ved målgang. Kanskje et av de sjeldne opplevelsene i dette landet.
Det har jo vært moro å se Willmann, som lå an til å vinne, vingle ned ballettbakken og se konkurrentene rase forbi. Eller den gang han som lå an til å vinne, kjøre feil rett ved bakken før oppløpet.
Det har jeg alltid syns vært litt av moroa med Birken i hvert fall.
'...once more, and more intensity!'
|
|
|
28/08/2022 09:15
|
Gullars
Ivrig
|
Ivrig
Hadde for første gang en av jentene startende i Elite klassen, riktignok junior elite, men allikevel elite.
Skjønner ikke hvorfor man absolutt skal starte jenter/damer i elite sammen med alle andre for det første og elite menn og menn junior for seg selv.
Elite damer og jenter skulle få langet Maxim sportsdrikk i flasker på alle drikkestasjoner, men såvidt jeg vet fikk elite junior ingenting.
Jeg var skeptisk før start og spurte rittleder på info møtet og fikk bekreftet at de skulle få og da valgte vi å la drikkeblæra i sekken være hjemme. Datteren fikk rasket til seg en flaske med vann men det var alt. Hun hadde 2 flasker på sykkelen og fikk rasket til seg en flaske med vann men det var og alt. Med 3.5t i løypa og ganske varmt som det var så er ca. 1,8l litt for lite til å yte maks. Da er det faktisk bedre å si at det ikke er langing på matstasjonene, så kan man ta hensyn til det.
Synes også at man burde få til en overgangsløsning for ungdomsbriken. I år ble ungdomsbirken endret til en ny løype som er ennå enklere og litt lenger dvs. «hele» 16km. Det betyr at frem til man er 16 så sykler man 16km for å deretter hoppe direkte til 86km når man blir 17.
Det måtte vel være bedre å kanskje strekke barnebirken litt lenger opp i aldersklassene og la aktive utøvere og andre unge med god kondis for eksempel sykle halvbirken fra Pellestova evt. «full» Birken sammen med en voksen.
Jeg er ganske sikker på at min egen 14åring godt kunne tenkt seg å sykle Birken sammen med meg for å få føle på distansen.
I år ble jo i tillegg Birken vunnet av en 17åring, så det er jo ikke alderen som teller mest, selv om han er litt utenom det vanlige.
Logistikken ved Birken er jo i utgangspunktet vanskelig og blir jo ikke bedre når ungdomsbirken og vanlig Birken går på samme dag. Om man legger Ultraen tilbake på lørdag så tror jeg ikke det påvirker negativt da de fleste som sykler Ultraen og vanlig Birken er voksne og dermed klarer seg selv.
Samtidig så er det alltid enkelt å kritisere fra utsiden, så jeg er egentlig ikke i tvil om at man har prøv og prøver så godt som mulig å lage et godt produkt for de fleste.
AG
40+ and still climbing......
|
|
|
28/08/2022 10:00
|
NjuK
Ivrig
|
Ivrig
Langinga til kvinner på Kvarstad var ræva. Det var to funksjonærer som sto med vannflasker og vannflasker. Endte opp med at flere av oss som sto der hjalp til. Det er veldig kaotisk når kvinnene løkommer sammen med mennene. Hovdenak fikk tidsstraff for å få flaske utenforz langesone, men reglementet til Birken sier man kan få langing hvor som helst.
Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
|
|
|
28/08/2022 11:36
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
Som dårlig trent oldis med elendig teknikk så er jeg usedvanlig glad for å slippe å bli passert av eliten i utforkjøringene ned mot Lillehammer, regner med at det gjelder flere.
Når det gjelder ungdomsryttere så regner jeg med at det er greie regler for distanser. 85km tror jeg, med betoning på tror, vil være svært langt for de fleste yngre tenåringer. For eliteutøvere og godt trente aktive så kan det muligens være greit fom 17år. Litt redd for at overivrige foreldre vil presse ungene, var ett tilsvarende tilfelle i Lier der ett par foreldre til den/de beste jentene fikk skviset jentene inn sammen med gutta. Noen vet hvordan det gikk
Hvis vi ønsker at sykling skal bli tilgjengelig for flere så skal vi ikke starte med å gjøre rittlengden lenger for de yngste. Jeg ser heller for meg at man ser litt på hva den gemene hop av ungdom er i stand til å fullføre. Mulig at "korte" riitt med varierte og og overkommelig terreng er veien å gå.
At Birken ble vunnet av en 17åring er veldig spesielt, den gutten er ett unikum. Vi skal ikke bruke ham som argument for at andre 17åringer bør sykle lange distanser med seniorer.
|
|
|
28/08/2022 16:37
|
stosu
Besatt
|
Besatt
For egen del kommer jeg nok til å sykle Birken igjen om noen år når barna har blitt litt eldre og mer selvstendige. Det frister lite å dra ut på trening tidlig om morgenen vel vitende om at kona blir sittende hjemme med to småtasser på 5 og 2 helg etter helg kun fordi far i huset trenger en langtur for å sykle Birken. Det samme gjelder logistikken Birken krever. En tur over fjellet på 3-3,5 time blir liksom et dagsprosjekt til tross for at jeg bor 45 minutter fra Rena.
I år slo jeg Birken fra meg etter at jeg mistet litt for mange ritt på 2t+.
Konkurranseformatet bunner jo i frakten av kongssønnen, så sekken på 3,5kg må udiskutabelt være med. Forbindelsen mellom Gudbrandsdalen og Østerdalen må også være med, også av historiske hensyn.
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
[Re: NjuK]
28/08/2022 16:39
|
olechr
More than words
|
More than words
Langinga til kvinner på Kvarstad var ræva. Det var to funksjonærer som sto med vannflasker og vannflasker. Endte opp med at flere av oss som sto der hjalp til. Det er veldig kaotisk når kvinnene løkommer sammen med mennene. Hovdenak fikk tidsstraff for å få flaske utenforz langesone, men reglementet til Birken sier man kan få langing hvor som helst. Hvis hun fikk tidsstraff for det så bør hun få igjen den tiden. Hentet fra Birken elite regler: Privat langing er tillatt lang løypa, husk å ta med søppel/flasker.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
28/08/2022 16:50
|
Hen9ng
Entusiast
|
Entusiast
Jeg tror også prisen må ned, for de store massene som ikke har helårslisens ender ordinærbirken tett opp under 1600,- kroner for billett, engangslisens og bussbillett et av strekene. Ultrabirken er 100, kroner dyrere. Tror dette gjør 1) at folk sitter lenge på gjerdet for å se an vær og form helt opp under rittet. 2) Terskelen for å stille opp blir for høy og det er vanskeligere å nå frem til ta det som en tur gjengen. Prisen var avgjørende for at jeg droppet det i år. Er det NCF som har satt engangslisenes til 220,-? Hva skjedde med 60,- kroner for engangslisens?
|
|
|
|
|