For min egen del skjønner jeg ikke helt vitsen med drop bar mtb, men smaken er som baken. En god gammeldags HT er en rask sykkel på grov grus.
Ja, absolutt.Og jeg er mountainbiker by heart, elsker flat bars, og vet det er gjerne minst like raskt. Og jeg har sånn passe rask gravel sykkel også. Jeg har ikke landa hvor jeg står i styredebatten. Men de viktigste poengene på drop bar mtb's for bikepacking handler ikke om fart.
Det ene er drop bars gir flere variasjonsmuligheter på håndposisjoner. Nå kompenserer de på flat bars gjerne med ulike styrevarianter (jones bars og tilsvarende), inline bar ends, aerobars osv for å oppnå det samme. Komfort-ting som dette blir viktig på veldig lange turer.
Det andre er fordelene med en non-suspension corrected ramme. Det gir tildels mye mer plass til rammebag. Nå har ikke alle drop bar mtbs det da, eksempelvis cutthroat er fremdeles suspension corrected. Men når en sykkel skal suspension korrigeres så spiser det plass fra rammetriangelet.
Generelt har en god del generiske hardtails lite plass i ramma. Gjennomtenkte sykler konstruert for bikepacking kan gjerne både være non-suspension corrected og være litt høyere i standover height for å gi mer rom for rammebag. + mounts galore, selvsagt.
Langs samme argumentasjonsrekke liker bikepackere på drop bar mtb's gjerne også brede styrer : gir god variasjon i håndposisjoner, samt god plass til styrebag. Plass til baggasje og komfort over mer aero og fart.
For min egen del skjønner jeg ikke helt vitsen med drop bar mtb, men smaken er som baken. En god gammeldags HT er en rask sykkel på grov grus.
Ja, absolutt.Og jeg er mountainbiker by heart, elsker flat bars, og vet det er gjerne minst like raskt. Og jeg har sånn passe rask gravel sykkel også. Jeg har ikke landa hvor jeg står i styredebatten. Men de viktigste poengene på drop bar mtb's for bikepacking handler ikke om fart.
Det ene er drop bars gir flere variasjonsmuligheter på håndposisjoner. Nå kompenserer de på flat bars gjerne med ulike styrevarianter (jones bars og tilsvarende), inline bar ends, aerobars osv for å oppnå det samme. Komfort-ting som dette blir viktig på veldig lange turer.
Det andre er fordelene med en non-suspension corrected ramme. Det gir tildels mye mer plass til rammebag. Nå har ikke alle drop bar mtbs det da, eksempelvis cutthroat er fremdeles suspension corrected. Men når en sykkel skal suspension korrigeres så spiser det plass fra rammetriangelet.
Generelt har en god del generiske hardtails lite plass i ramma. Gjennomtenkte sykler konstruert for bikepacking kan gjerne både være non-suspension corrected og være litt høyere i standover height for å gi mer rom for rammebag. + mounts galore, selvsagt.
Langs samme argumentasjonsrekke liker bikepackere på drop bar mtb's gjerne også brede styrer : gir god variasjon i håndposisjoner, samt god plass til styrebag. Plass til baggasje og komfort over mer aero og fart.
Man har den samme problematikken på landeveissykler i størrelse M og nedover (jeg bruker S) hvis ramma er inspirert av giant tcr; og det er det mange som er. Men jeg har sett at en løsning mange bruker for å kompensere er denne lange toptubebag'en fra apidura. Får plass til veeeldig mange snickers her..
Med en canyon inflite al (2014) i XS så gikk jeg for hjemmelaget rammeveske for å maksimere plassen der, men også en slik lang top tube veske fra apidura. Den funket forsåvidt bra og kan anbefales. Greit å være klar over at man kan kan miste muligheten til å stå med begge beina i bakken med sykkelen imellom, om det er noe man gjør.
Re: Bikepacking - hva anbefales?
[Re: esv]
#271768623/08/202218:20
Skriv gjerne noen ord om resten av oppsettet og erfaringer med det også!
Dette var oppsettet for årets ferie der min sambo og jeg skulle sykle fra Vardø, via Nordkapp til Lindesnes. Dessverre satte covid en stopper for det ca halvveis, men fikk noen kilometer både i x og y-aksen før en ubehagelig logistikkoperasjon med 40 i feber.
Planen var primært asfalt, teltovernattinger og etapper på rundt 150km. Ferie og tur. Forsøkte likevel å ha et relativt aero og lett oppsett. Endte med total sykkelvekt på ca 22-24 kg, avhengig av mat og vannbeholdningen.
Kort oppsummert: Canyon inflite Al (2014) i XS, med shimano 105. GRX 46-30 krank med 11-36 SRAM kassett. Tyna nok giret litt langt med 36-kassett, men gikk greit. Trengte såpass lett utveksling. Unaas AS10 aluhjul. GP5000 32mm. TRP-Hyd bremser. Zipp xplore styre med Pro Missile skis og hjemmelaget oppsett for edge 520, gopro og lys. Godt fornøyd med det brede styret som samtidig har en "rett" flare som gjør at nedre del av bukken er i fartsretning. Skiene var svært positivt både pga avveksling for hender og mye vind. Hjemmelaget rammeveske. For å utnytte hele triangelet. Relativt enkelt å sy. Tok meg ikke bryet med å tape sømmene, så ikke helt vanntett. Revelate designs Terrapin 14L seterakett. Denne er svært bra. Helt uproblematisk å stå og trå med denne selv om den er helt full. Enkelt å ta med baggen inn. Topeak frontloader. Helt ok løsning. Medfølgene drybag har åpning i begge ender. Tilpasset disse slik at de også kan komprimere hele baggens lengde. Dette fungerte svært bra for å få nok plass til hendene i bukken. Apidura expedition1.2l downtube bag - fungerte svært dårlig. Feilproduksjon eller dårlig design. Samlet store mengder vann gjennom hullene som er ment å lette kompresjonen. Cyclite aerobag - hadde denne festet på skiene foran tørrbaggen på styret. Fungerte fint. Litt tung glidelås, litt knotete i bruk, men absolutt nødvendig for rask tilgang på ekstra sykkelklær i løpet av dagen. Hjemmelaget drikke/godteri-holder. Ok. Apidura racing long top tube pack. Fungerte fint. Tilpassede Elite flaskeholdere. Vanskelig med drikkeoppbevaring, endte med å tilpasse en stripsbasert løsning fra Elite. Oppleves som litt sårbart for slitasje/hard bruk pga sprø, proprietære strips, men har fungert utmerket til nå. (ikke i veien for knær hverken sittende eller stående.
Alt i alt godt fornøyd med dette oppsettet, og ikke så mye jeg ville endret tror jeg. Med mye bruk av skiene kunne det jo vært fint med di2-løsning for å få gir lettere tilgjengelig, men later som jeg prøver å holde kostnadene nede på denne sykkelen. Skulle jo gjerne også unngått den drybaggen på tvers på styret, men ser ikke helt hvordan det skulle gå. Ville evnt blitt veldig mye på seteraketten.
Fint oppsett, og takk for gode innlegg, og ikke minst en fantastisk blogg om turen med dagsplaner osv. Et par spørsmål: - Hvilken feste-løsning brukte du for de to flaskene på siden av rammebaggen? Fornøyd? Jeg tenker kanskje skaffe noe sånt selv for å bruke med rammebaggen. Opplever du noen funksjonelle ulemper med sånn flaskeordning, eller plain vanilla? - Ser du har en stem bag. Jeg har et par sånne selv, fra revelate, de passer fint til mine nalgene 1l flasker i lettvektsvariant. Men jeg har lurt litt på om aerobars og stem bags kommer i veien for hverandre når/hvis jeg kjøper det... erfaringer å dele der?
Fint oppsett, og takk for gode innlegg, og ikke minst en fantastisk blogg om turen med dagsplaner osv. Et par spørsmål: - Hvilken feste-løsning brukte du for de to flaskene på siden av rammebaggen? Fornøyd? Jeg tenker kanskje skaffe noe sånt selv for å bruke med rammebaggen. Opplever du noen funksjonelle ulemper med sånn flaskeordning, eller plain vanilla? - Ser du har en stem bag. Jeg har et par sånne selv, fra revelate, de passer fint til mine nalgene 1l flasker i lettvektsvariant. Men jeg har lurt litt på om aerobars og stem bags kommer i veien for hverandre når/hvis jeg kjøper det... erfaringer å dele der?
Takk Jeg endte opp med å bruke to tidligere versjoner av disse som jeg koblet sammen. Dette ble stabilt, og med riktig plassering i høyde og vinkel så ble dette meget bra. Krever noen forsøk for å unngå konflikt med styre, knær og hjul. Jeg kjøpte også noen sånne som min samboer brukte. De fungerte også bra, men var kanskje litt mer bevegelige enn mine. Jeg forsøkte meg også på å lage en løsning som lignet på cyclewerks sin ved å kappe og bøye til et flatt byggbeslag, men det ble tungt og svaiet unødvendig mye. Godt fornøyd med løsningen. Foretrekker flasker på slike turer fremfor feks camelbak i rammeveske siden de er enklere å ta med rundt omkring for å fylle.
Angående stem bags/food pouch så gikk dette greit for min del i kombo med skiene. Kappet av overflødig utstikkende ski i bakkant slik at baggen kan festes høyt nok. Innholdet berører nok såvidt armen min når jeg bruker skiene, men det er helt greit. Egentlig potensielt en større konflikt med kne ved stående sykling, men trengte plassen til å ha med nok vann til camp. Har tenkt på om det kunne vært bedre med en "bta"-løsning (between the arms) på skiene, men usikker...
Er det noen som har erfaring med Restrap Bumper Bar eller vet om alternativer?
Stiv pris for et stykke pudderlakkert presset stål, men ikke funnet konkurrenter og det løser kanskje dekksubbingsproblemet. Bikeshop er utsolgt, og ikke fått tilbakemelding om når de får inn igjen.
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Se der ja, det var endel alternativer, og de fikk den stive prisen på Bumper Bar til å ikke være så ille alikevel. Har tittet litt på front racks, men aldri helt følt de var løsningen, i tillegg til at jeg har skjermfeste "inni" gaffelen.
JACK The Bike Rack virker veldig smart, men min small sykkel er i grenseland av klaringen den krever. Alternativene som listes opp i reviewen er kanskje litt mer aktuelle for min lille sykkel.
Har du sett på Revelate Harness? Jeg tror kanskje en nyk cradle er bedre enn Salsa Anything cradle, jeg har en slik salsa cradle og utfordringen med den er at tung last trekker den nedover, dvs vanskelig å få den til å holde seg vinkelrett under bruk, den skal helst monteres på skrå ned og da møter du raskt clearance-utfordringene igjen....
Dersom du raskt støter på clearance trøbbel og vil ha med deg større cargos ville jeg vurdert basketpacking-løsninger, liten lettvektsrack med kurv. (men skjønner mounts kan være utfordring). Jeg synes det ser kult ut, selv om det bryter med den mer performanceorienterte estetikken.F.eks. https://bikepacking.com/news/wald-half-baskets/
Jeg har Restrap-utgaven av Revelate Harness, og utfordringen er den samme. Godt poeng du kommer med angående Anything Cradle; gravitasjonskrefter og risting får gjerne holderne til å skli nedover.
Får gruble litt mer etter en løsning. En løsning som virker mulig er en slags adapter fra skjermfestet(inne i gaffelbuen) til de vanlige front rack festene. Burde ikke være for vanskelig å lage en hjemmemekk på, hvis det ikke eksisterer en løsning på det.
Bikepacking.com er alltid en inspirerende side å bla gjennom, og noen av løsningene er gode humørspreder. Hvem kan ikke smile etter å ha sett luksuslivet til denne lykkelige krabaten:
Følger bumper bar diskusjonen ettersom jeg har small sykkel med samme problem. Jeg har pleid å kjøre sovepose på styret og lurte meg unna ved å kjøpe mindre pose fremfor bumper bar. Sparte ikke noe penger på det akkurat, men føltes litt mer bang for buck. Posen min var stor, og subbet derfor meget lett.
Over til noe helt annet kjøpte jeg en GSI kaffebrygger for en god stund siden som jeg er veldig fornøyd med. Lar meg bruke filterkaffen jeg allerede har hjemme, så det sparer meg både for handletur og pulverkaffe når jeg har resten av det jeg trenger hjemme.
Absolutt gramjegerens valg den der. Var inne på tanken selv. Hadde tilsvarende prinsipp på jobb når jeg gikk lei av kaffemaskina, men ble ikke bekvem med å stå å helle sakte for å få riktig styrke eller for å lage en kopp til. På tur hadde kanskje tålmodigheten vært bedre, men gram og tider er ikke helt essensielt på mitt nivå. Kan du fylle denne helt opp eller må du begrense vanntilførsel for at det skal renne sakte nok igjennom?
Beklager hvis dette sidesporet drar ut, men er jo kos med kaffe på tur da!
Heller litt etter litt ja, men ikke sånn at det tar evig tid. Men skal man lage til flere blir det seff håpløst. Krever at man prepper kaffe før man drar dette da. Går med filter, men enda bedre med litt finere kverningsgrad. Ofte gidder jeg ikke, legger igjen hjemme og tar bare med noe tørrkaffe ala nescafe osv.
Da har jeg rukket å montere Restrap Bumper Bar. Testet med underquilten til hengekøyen(som er større enn det jeg pleier å ha i styrebagen). Slik ble resultatet, med og uten Bumper Bar. For ordens skyld, det er en eldre utgave av Restrap Bar Bag Large, her uten Food Pouch
Liker Restrap Tyre Boot Kit, men den er dessverre strengt tatt beregnet for slangedekk. I tilfelle det verste skulle skje, har jeg hatt med Tip Top Tubeless, om enn jeg kunne ønske meg større lapper. Dekkbiter burde også fungere som lapper.
Liker tanken på Befree filter. Og Race Musette eller sammenleggbar sekk er superpraktisk for å ta med matvarer underveis for overnatting, akkurat som hun sier.
Scicon Foldable Pocket Bike Transportation Bag fungerer sikkert utmerket, men etter tur i Japan har jeg lagt min elsk på superkompakte rinko bag. Med slik bag er det langt enklere å ta med sykkel på både tog eller annen offentlig transport, og inn på hotellrom. Og selve bagen med stropper og det hele pakkes sammen til størrelsen på en vannflaske.
Befree anbefales. Nå drar jeg ikke på like ekstreme dehydrerende turer som deg, men hvis vannet inneholder mye sedimenter anbefales det å bruke en filterpose(i nødstilfelle tskjorte) først, for å ikke tette filteret. Filteret tåler ei heller frost. Befree-tutten passer også til Hydrapak Seeker(muligens også Expedition) vannposer, om jeg ikke husker feil(Oppdaterer meg selv med at jeg husket riktig).
Sitat: Sepeda
Måtte inn og titte på CLR Outdoor Faltkajak VIK 3.8 black/green. Morsomt produkt, men med en vekt på 10,2kg og €1.589 inkl. MwSt. var det en rekke nedsider. Vet ikke om Oru Kayak er orginalen, men de har en rekke lignende modeller, og har eksistert i flere år.
Selv er jeg blitt packraftnerd, og der finnes det mye morsomt. Oppsidene med packraft er mange, nedsiden er at farten aldri blir så høy, en skal jobbe ganske så hardt for å komme over 6 km/t. Mulighetene er mange, MRS Tulo om man bare vil ut på et vann og man ikke er så stor, MRS Ponto om man er litt større og MRS Microraft L om en vil dra på langtur. Vekt et sted mellom 2-3,5kg, alt etter hvor spartansk man er. Voile Straps anbefales om man skal feste packraften på sykkelen. Kilde: Packraft Norge
En av de andre kjente produsentene, Alpacka Raft, har Caribou, som de markedsfører som The bikeraft.
Er man en virkelig weightweenie, finnes den lille spinkle baderingen med gulv packraften Supai Matkat, som pakkes sammen litt større enn en Nalgene-flaske. Dog ikke noe jeg hadde ønsket å bruke selv.
En av mine favoritt youtubere,Foresty Forest, som er tidligere bikepacker og minimalist, har brukt Supai Maktat endel uten at den har sunket.
NB: Som med all vannsport er det risiko, viktig med padlevest og kunnskap, samt tilpasse seg forhold/evne.
Redigert av Andreas83; 29/12/202217:00. Rediger grunn: Hydrapak, kayak og packraft
Har så smått prøvd litt bikepacking utstyr, men sliter med rammeveske. Er ganske "kalvbeint" når jeg sykler, slik at knær tar i vesken ved tråkk. Er det noen som kan anbefale smale vesker (Ortlieb ble litt brei), eventuelt finnes det steder man kan bestille på mål?
Kjenner ikke Ortlieb sin bredde, men trodde generelt at de fleste rammevesker ligger på + / - 6cm. Det er klart at med en godt stappet veske får den noe mage og derfor har noen vesker en "stropp"inni veska for å hindre for mye mage.
Erfaringsmessig er det viktig at rammevesken ikke er for stor, og at den er strekt ut, både horisontalt og vertikalt. Ortlieb har to størrelser av hver rammeveske. Ellers stemmer det saktetur skriver godt, Ortlieb er 6cm brei, samme er Restrap, Apidura og Topeak. Restrap Race Frame Bag er 5,5cm. Hvis de ikke er strekt skikkelig ut, eller stappes godt, kan de bli veldig brei.
Som nevnt i dette innlegget, er jeg strålende fornøyd med landets største (?) burrito-bag på 5,5 liter fra samme Rogov. Den er blitt min favoritt på kalde vinterturer, der jeg har både dunvest, ekstra par solide vinterhansker, tørr lue, kikkert, niste og andre godsaker lett tilgjengelig Ikke til forkleinelse for rammeveske, og ikke for å starte en ny runde om hvilke type vesker som er optimale, kun som en anbefaling av Dmitro Rogov og hans kolleger og venner i krigsherjede Tsjernihiv.
7 Roads ser også meget sympatisk ut. Takk for tipset!
Sitat: Andreas83
Hvilken Ortlieb rammeveske er det snakk om?
Jeg har også en ønskedrøm om at alle som ber forumet om alternativer til sine sykler, vesker, klær eller hva som helst ellers, faktisk sier hva de har
Testet ut Ortlieb sin 3 liter, ble litt "gniss". Kanskje en custom rammeveske med 4 cm bredde øverst, og 6 cm nederst kunne være noe? Vurderer eventuelt Tailfin, men er litt bekymret for hva som kan skje ved velt ol., skal være med på et lengre gravel ritt.